kristianlm Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Hei folkens! Dette er en guide som tar for seg en billig løsning hvis man vil ha tilgang til hjemme-nettet sitt utenifra vha et hvilken som helst domene, selv om man har dynamisk ip. Jeg så lenge etter en billig slik løsning men statisk-ip fra leverandørene viste seg å være for dyrt/ikke tilbudt! Tenkte jeg skulle prøve å dele det jeg har funnet med dere. Vi antar du har allerede satt opp hjemmeserver på ditt lokale nett og fått ruteren til å videresende pakker utenifra til din server (port forwarding). Du skal kunne se hjemmesiden/ftp/hva som helst ved å bruke din eksterne IP som du kan finne vha. whatsismyip.com eller sjekke ADSL ruter-menyen e.l. Denne eksterne IPen er hva alle kan bruke til å koble seg til ditt nett. Problemet er 1. - den er vanskelig å huske og er ikke kul 2. - den forandres stadig (selv om modemet står på 24/7!) --- 1 Du kan da registrere ett domene (f.eks mittnavn.com eller mittfullenavn.info) som peker til denne eksterne IPen. Dette er ikke dyrt! godaddy.com tilbyr slike tjenester for $2/år for .info domener og $10/år for .com domener. Da er problem 1. løst og folk kan koble seg til ditt nett uten å huske IPen: domenet er koblet til din eksterne IP gjennom godaddy.com sine navneservere og vil gi brukere denne eksterne IPen når de kobler til ditt domene. --- 2 Problem 2 går ut på at hver gang telenor bestemmer seg for at de vil gi deg en ny ekstern IP (uten forvarsel), vil domene peke til feil nett og nettsiden utilgjengelig fra domenet. Du må da manuelt logge deg på godaddy.com og oppdatere denne og så vente rundt 1 time på at 'server-cache' o.l. skal oppdateres. Dette blir fort tungvint og lite effektivt. Heldigvis finnes der dynamiske dns løsninger, og thatip.com tilbyr en god pakke for $1 eller $2 i måneden! Da bruker du thatip.com sine navne-servere som gir mye lavere time-to-live på domene-navn slik at det tar mye kortere tid før de oppdateres etter Ipen forandres (fra 1 til 5 min). I tillegg blir forandring gjort automatisk ved at du installerer WinIP eller en hvilken som helst dynIP klient (linux klienten er open kildekode i Perl ) som oppdateres thatip.com sine registrer om hva din eksterne IP er. Da er domenet ditt hele tiden oppdatert og du vil ha god tilgang til hjemmeserveren din. Dette er hittil den beste løsningen jeg har funnet. Nextgentel.com tilbyr statisk ip også for 100,- måneden :S Setter pris på kommentarer/kritikk. Kristian Lein-Mathisen Endret 27. august 2008 av kristianlm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå