Skarstard Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Unnskyld, jeg skjønte ikke at du var ironisk. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 @Skarstad Njaa, jo, de tar mer kunnskap til seg og skyver kjærligheten fra seg Når det kommer til ateister, så jo de er ganske slemme, som vi ser på topicene her som "Hvilken religion er værst?" " Hvordan overtale en kristen? (forteller hvordan han overtalte en VENN av seg til å endre mening, ganske sykt etter mitt syn) Flaming av alle andre som ikke er som dem De kan rett og slett ikke la andre være i fred. Og hva er sykt med det? Dere kristne fprsøker jo dette HELE tiden! Hva er så forbannet galt med å forsøke å opplyse en som går rundt og befinner seg i et tanke fengsel fordi han tror på et eventyr? Ser ikke noe galt i dette jeg... Ihvertfall ikke verre enn kristningene de reliøse har foretatt oppover i tiden... Hvordan tror du at kristendommen fikk innpass i norge? Ved at de kom og kastet roser på folkene her oppe? Lenke til kommentar
Koro Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Jeg ble kristen fordi jeg opplevde at Gud ga meg noe, jeg var ikke kristen før... Vi er ikke kristne på grunn av tradisjon, vi er kristne fordi vi føler en glede og lykke vi ikke har følt før Og nei VI forsøker det ikke, jehovas vitner kanskje, men de følger ikke halvparten av bibelen en gang så de er utelukket. Og "kristendommen" før i tiden var bare et symbol, de fleste hadde ikke en bibel en gang fordi det var ikke så lett å trykke på 1 milliard av de. Så hvordan kom kristendommen da tenker du? Gud ga den hellige ånd til 120 apostler som gikk og forkynte evangeliet, UTEN bibelen, men det har alltid stått at det skal være få som tror og holder hans bud, og få er det. Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Dessuten er det jo litt gøyalt at den store stygge slemme sovjet var tilnærmet ateister, mens gode og snille USA var kristne. Tok du ironien, eller? Nei. Ut ifra det du skrev regnet jeg med at du mente at Sovjet var "slemme" fordi de var ateister og at USA var "snille" fordi de var kristne. Beklager at jeg misforstod deg, men det er faktisk en del folk (stort sett kristne) som tror det for alvor. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Dessuten er det jo litt gøyalt at den store stygge slemme sovjet var tilnærmet ateister, mens gode og snille USA var kristne. Tok du ironien, eller? Nei. Ut ifra det du skrev regnet jeg med at du mente at Sovjet var "slemme" fordi de var ateister og at USA var "snille" fordi de var kristne. Beklager at jeg misforstod deg, men det er faktisk en del folk (stort sett kristne) som tror det for alvor. Gjør ingen ting. Pointet var at man kan være "slem" uansett hva man tror eller ikke tror på. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Jeg ble kristen fordi jeg opplevde at Gud ga meg noe, jeg var ikke kristen før... Vi er ikke kristne på grunn av tradisjon, vi er kristne fordi vi føler en glede og lykke vi ikke har følt før Og nei VI forsøker det ikke, jehovas vitner kanskje, men de følger ikke halvparten av bibelen en gang så de er utelukket.Og "kristendommen" før i tiden var bare et symbol, de fleste hadde ikke en bibel en gang fordi det var ikke så lett å trykke på 1 milliard av de. Så hvordan kom kristendommen da tenker du? Gud ga den hellige ånd til 120 apostler som gikk og forkynte evangeliet, UTEN bibelen, men det har alltid stått at det skal være få som tror og holder hans bud, og få er det. Jeg finner stor morro i at du sånn uten videre ekskluderer en trosgruppe. Jeg elsker folk som deg som har funnet èn tro, og deretter bestemmer at alle andre tar feil. Du utgjør en del av min daglige humor. Tusen takk. Over til noe annet. Du ser på deg selv som en troende? En som har gud i sitt hjerte og ikke tviler på guds gode bok? Mark 16:17 16 And these signs shall follow them that believe; 17 In my name shall they cast out devils; they shall speak with new tongues; 18 They shall take up serpents; and if they drink any deadly thing, it shall not hurt them; 19 They shall lay hands on the sick, and they shall recover. Nå har jeg ikke noen slanger eller demoner i umiddelbar nærhet, men du må gjerne drikke ei flaske plumbo for å teste bibelen og troen din. Hvis du har denne kraften til å hellbrede hvorfor i helvete er ikke du på sjukehuset og hjelper pasienter? Før noen spør, ja jeg leser russelsteapot. Lenke til kommentar
Koro Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Oj, bra du får noe ut av det ihvertfall! Prøv å les litt om nådegaver i bibelen, da vil du forstå mer Og forresten, et lite tips til kritikk av kristne i fremtiden: Det meste i bibelen er billedlig talt, så ikke ta alt på ordet! Lenke til kommentar
RWS Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) Oj, bra du får noe ut av det ihvertfall! Prøv å les litt om nådegaver i bibelen, da vil du forstå mer Og forresten, et lite tips til kritikk av kristne i fremtiden: Det meste i bibelen er billedlig talt, så ikke ta alt på ordet! Så bibelen er altså ikke guds ord? Det er derfor du og resten av de semi kristne plukker og kaster og tolker akkurat som fanden leser bibelen? Hvordan vet DU hva som er billedelig der eller ikke? Var DU der når de skrev den røver historien? Nei, du var ikke det så hvorfor innbille oss at du kan noe som helst om den boka? Bibelen er bare en samling røver historier for folk som får stram tiss av å lese om andres lidelser og som elsker å bade seg i ignoranse, selv godhet og selvopphøyethet. Destruktiv som bare det er biblen også, for hadde vi fulgt den til punkt og prikke hadde vi måtte steine uskyldige og fremdeles levd i middel alderen. Hvis du syntes at middelalderen var et greit skue meld deg inn i Amish folket, de lever der! Kritikk av kristne? Nei, for jeg syntes dere klarer det selv ved å komme og kvekke om at dette med gud er så sant så sant uten å ha et eneste bevis for noen gud i det hele tatt. Tar teorien om evolusjon any day over den røre boken der alt blir skapt på 6 dager ihvertfall.... Endret 31. august 2008 av RWS Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Oj, bra du får noe ut av det ihvertfall! Prøv å les litt om nådegaver i bibelen, da vil du forstå mer Og forresten, et lite tips til kritikk av kristne i fremtiden: Det meste i bibelen er billedlig talt, så ikke ta alt på ordet! Også syndefloden, paradis, helvete, de ti bud og den hellige ånd? Hvordan vet vi hva som er billedlig skrevet? Lenke til kommentar
Koro Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) Oj, bra du får noe ut av det ihvertfall! Prøv å les litt om nådegaver i bibelen, da vil du forstå mer Og forresten, et lite tips til kritikk av kristne i fremtiden: Det meste i bibelen er billedlig talt, så ikke ta alt på ordet! Så bibelen er altså ikke guds ord? Det er derfor du og resten av de semi kristne plukker og kaster og tolker akkurat som fanden leser bibelen? Hvordan vet DU hva som er billedelig der eller ikke? Var DU der når de skrev den røver historien? Nei, du var ikke det så hvorfor innbille oss at du kan noe som helst om den boka? Bibelen er bare en samling røver historier for folk som får stram tiss av å lese om andres lidelser og som elsker å bade seg i ignoranse, selv godhet og selvopphøyethet. Destruktiv som bare det er biblen også, for hadde vi fulgt den til punkt og prikke hadde vi måtte steine uskyldige og fremdeles levd i middel alderen. Hvis du syntes at middelalderen var et greit skue meld deg inn i Amish folket, de lever der! Kritikk av kristne? Nei, for jeg syntes dere klarer det selv ved å komme og kvekke om at dette med gud er så sant så sant uten å ha et eneste bevis for noen gud i det hele tatt. Tar teorien om evolusjon any day over den røre boken der alt blir skapt på 6 dager ihvertfall.... Ojoj, ser ut som du har hatt noen VELDIG dårlige opplevelser med andre kristne, prøv å ikke la deg gå utover andre Uansett, jeg VET ingenting, jeg er et dumt menneske som ikke vet noen ting, jeg TROR. Det er selvfølgelig opp til deg selv hva du mener er riktig, hvorfor tror du det finnes så utrolig mange kristne med forskjellige synspunkter? Jo du kritiserer, kritiserer vi dere? Vi aksepterer deres tro (ihvertfall meste parten av oss) Så hvorfor bry deg om oss? EDIT: Unnskyld fikk ikke med meg den siste Som sagt vet vi ingenting. Endret 31. august 2008 av Koro Lenke til kommentar
-AbraXas- Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Oj, bra du får noe ut av det ihvertfall! Prøv å les litt om nådegaver i bibelen, da vil du forstå mer Og forresten, et lite tips til kritikk av kristne i fremtiden: Det meste i bibelen er billedlig talt, så ikke ta alt på ordet! Så bibelen er altså ikke guds ord? Det er derfor du og resten av de semi kristne plukker og kaster og tolker akkurat som fanden leser bibelen? Hvordan vet DU hva som er billedelig der eller ikke? Var DU der når de skrev den røver historien? Nei, du var ikke det så hvorfor innbille oss at du kan noe som helst om den boka? Bibelen er bare en samling røver historier for folk som får stram tiss av å lese om andres lidelser og som elsker å bade seg i ignoranse, selv godhet og selvopphøyethet. Destruktiv som bare det er biblen også, for hadde vi fulgt den til punkt og prikke hadde vi måtte steine uskyldige og fremdeles levd i middel alderen. Hvis du syntes at middelalderen var et greit skue meld deg inn i Amish folket, de lever der! Kritikk av kristne? Nei, for jeg syntes dere klarer det selv ved å komme og kvekke om at dette med gud er så sant så sant uten å ha et eneste bevis for noen gud i det hele tatt. Tar teorien om evolusjon any day over den røre boken der alt blir skapt på 6 dager ihvertfall.... Ojoj, ser ut som du har hatt noen VELDIG dårlige opplevelser med andre kristne, prøv å ikke la deg gå utover andre Uansett, jeg VET ingenting, jeg er et dumt menneske som ikke vet noen ting, jeg TROR. Det er selvfølgelig opp til deg selv hva du mener er riktig, hvorfor tror du det finnes så utrolig mange kristne med forskjellige synspunkter? Jo du kritiserer, kritiserer vi dere? Vi aksepterer deres tro (ihvertfall meste parten av oss) Så hvorfor bry deg om oss? EDIT: Unnskyld fikk ikke med meg den siste Som sagt vet vi ingenting. Det er greit nok at du velger å leve livet som du gjør, det er ditt valg. Men jeg forlanger at du tar til deg litt viten om diskusjonens motpart, selv om du foretrekker å tro fremfor å vite. I visse tilfeller er det greit å bytte ut tro med fakta. Hvordan kan du respektere min tro, hvis jeg ikke har noen? Ateisme betyr nettopp at en person tar avstand fra tro. Hvis du velger å respektere meg, har jeg anelser om at den kristne Gud ikke vil gi deg samme respekten tilbake. De som benekter den allmektiges eksistens skal dø vet du. Du må ikke glemme at det er resververt plass til meg der nede. Men nok om det... Jeg har et par spørsmål som jeg håper du kan gi meg svar på. Spørsmålene jeg vil stille er ikke et angrep på noen måte, jeg vil fremfor alt få deg til å tenke: 1. Hvordan fant du ut at det var den kristne gud du fikk en åpenbaring fra? Du sier "Vi er ikke kristne på grunn av tradisjon, vi er kristne fordi vi føler en glede og lykke vi ikke har følt før " Hvis dette er sant, hvorfor er det ikke da flere muslimer i Norge, og flere kristne i Saudi-Arabia? Hvis du ble født i Saudi-Arabia, så ville du alikevel endt opp som kristen? Det ser da ut som Gud allerede har bestemt hvem som skal være tilhengere av hvilke religioner, og ettersom fordelingen er som den er, hvor de vil ende opp. Det skurrer vel litt, gjør det ikke? Den allmektige må ha en rar sans for humor hvis han bevisst har laget så mange vranglærer. Og for alt du vet, kan din religion på lik linje med andre være vranglære. Er du født i Norge, er du i nesten alle tilfeller kristen (hvis religiøs), og hvis du er født i Saudi-Arabia, vil du ganske så sikkert være muslim. Muligheten er jo der for at vi allerede har tatt valget før vi blir født, og at vi av den grunn blir født på det mest passende stedet. Men hvordan gjøre et valg før man vet hva man har å velge i? Determinisme kunne jo vært en mulighet, men ville også blitt meningsløst ettersom vi ifølge bibelen har fri vilje. Det finnes jo bare 1 gud etter din lære, og noen må jo derfor ta feil. Konklusjonen min må derfor være, enten at religion er bygget på tradisjon, eller så har Gud en ganske sær form for humor. Jeg opplever ny lykke opp til flere ganger i uka, det er et under at jeg ikke er religiøs. Eller mirakel som jeg liker å kalle det. 2.La oss si du får høre at en person har blitt muslim, etter en åpenbaring fra Allah. Hva tenker du egentlig da? Du "vet" at han/henne tar feil. Du "vet" dette fordi du selv har hatt en åpenbaring, og er overbevist om at du selv har rett. Av den grunn må han/henne være gal, eller så må du være det. Allah må enten være fantasien, eller virkeligheten. Akkurat det samme gjelder den kristne Gud. Har du stor respekt for gale personer, eller dårlig selvrespekt? 3. Det eneste "beviset" for guds eksistens er bibelen. Hvordan du kan forkaste så store deler av dette beviset forstår jeg ikke. Den er "billedlig talt" som du sier og at vi ikke skal tolke alt bokstavelig. Du må være modig som tør å tolke bibelen personlig. Hva om du tolker feil? Troen (tolkningen) din kan jo ironisk nok bli din billett ned til underverdenen. Slik jeg ser det finnes det svært få kristne. Det er tydligvis veldig få som følger bibelen bokstavelig i dagens vestlige samfunn. En observasjon som det er umulig å unngå å få med seg, er jo mangelen på steininger. Få steininger betyr jo at folk flest ikke følger bibelen slik de bør. Jeg har få eksempler på "ekte" kristendomsmenigheter, men Westboro Baptist Church er vel gruppen som kommer nærmest, selv om det ikke er registrert mange steininger på hjemmesiden deres. Mange semi-kristne mener Westboro Baptist Church er spenna gærne, men etter nærmere observasjon kan man jo se at de faktisk følger bibelen bokstavelig. Hvor gale kan de da være? De følger jo bibelen bedre enn noen andre. Og bibelen er også deres store ideal for moral og liv, er det ikke? Det er vel heller semi-kristne som bør bli sett ned på, siden de verdsetter sine egne meninger over bibelen. Dere verdsetter deres egne ord over guds ord. Jeg tror ikke gud er så begeistret for bedrevitere. Men hva vet nå jeg... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Oj, bra du får noe ut av det ihvertfall! Prøv å les litt om nådegaver i bibelen, da vil du forstå mer Og forresten, et lite tips til kritikk av kristne i fremtiden: Det meste i bibelen er billedlig talt, så ikke ta alt på ordet! Så bibelen er altså ikke guds ord? Det er derfor du og resten av de semi kristne plukker og kaster og tolker akkurat som fanden leser bibelen? Hvordan vet DU hva som er billedelig der eller ikke? Var DU der når de skrev den røver historien? Nei, du var ikke det så hvorfor innbille oss at du kan noe som helst om den boka? Bibelen er bare en samling røver historier for folk som får stram tiss av å lese om andres lidelser og som elsker å bade seg i ignoranse, selv godhet og selvopphøyethet. Destruktiv som bare det er biblen også, for hadde vi fulgt den til punkt og prikke hadde vi måtte steine uskyldige og fremdeles levd i middel alderen. Hvis du syntes at middelalderen var et greit skue meld deg inn i Amish folket, de lever der! Kritikk av kristne? Nei, for jeg syntes dere klarer det selv ved å komme og kvekke om at dette med gud er så sant så sant uten å ha et eneste bevis for noen gud i det hele tatt. Tar teorien om evolusjon any day over den røre boken der alt blir skapt på 6 dager ihvertfall.... Ojoj, ser ut som du har hatt noen VELDIG dårlige opplevelser med andre kristne, prøv å ikke la deg gå utover andre Uansett, jeg VET ingenting, jeg er et dumt menneske som ikke vet noen ting, jeg TROR. Det er selvfølgelig opp til deg selv hva du mener er riktig, hvorfor tror du det finnes så utrolig mange kristne med forskjellige synspunkter? Jo du kritiserer, kritiserer vi dere? Vi aksepterer deres tro (ihvertfall meste parten av oss) Så hvorfor bry deg om oss? EDIT: Unnskyld fikk ikke med meg den siste Som sagt vet vi ingenting. Det er greit nok at du velger å leve livet som du gjør, det er ditt valg. Men jeg forlanger at du tar til deg litt viten om diskusjonens motpart, selv om du foretrekker å tro fremfor å vite. I visse tilfeller er det greit å bytte ut tro med fakta. Hvordan kan du respektere min tro, hvis jeg ikke har noen? Ateisme betyr nettopp at en person tar avstand fra tro. Hvis du velger å respektere meg, har jeg anelser om at den kristne Gud ikke vil gi deg samme respekten tilbake. De som benekter den allmektiges eksistens skal dø vet du. Du må ikke glemme at det er resververt plass til meg der nede. Men nok om det... Jeg har et par spørsmål som jeg håper du kan gi meg svar på. Spørsmålene jeg vil stille er ikke et angrep på noen måte, jeg vil fremfor alt få deg til å tenke: 1. Hvordan fant du ut at det var den kristne gud du fikk en åpenbaring fra? Du sier "Vi er ikke kristne på grunn av tradisjon, vi er kristne fordi vi føler en glede og lykke vi ikke har følt før " Hvis dette er sant, hvorfor er det ikke da flere muslimer i Norge, og flere kristne i Saudi-Arabia? Hvis du ble født i Saudi-Arabia, så ville du alikevel endt opp som kristen? Det ser da ut som Gud allerede har bestemt hvem som skal være tilhengere av hvilke religioner, og ettersom fordelingen er som den er, hvor de vil ende opp. Det skurrer vel litt, gjør det ikke? Den allmektige må ha en rar sans for humor hvis han bevisst har laget så mange vranglærer. Og for alt du vet, kan din religion på lik linje med andre være vranglære. Er du født i Norge, er du i nesten alle tilfeller kristen (hvis religiøs), og hvis du er født i Saudi-Arabia, vil du ganske så sikkert være muslim. Muligheten er jo der for at vi allerede har tatt valget før vi blir født, og at vi av den grunn blir født på det mest passende stedet. Men hvordan gjøre et valg før man vet hva man har å velge i? Determinisme kunne jo vært en mulighet, men ville også blitt meningsløst ettersom vi ifølge bibelen har fri vilje. Det finnes jo bare 1 gud etter din lære, og noen må jo derfor ta feil. Konklusjonen min må derfor være, enten at religion er bygget på tradisjon, eller så har Gud en ganske sær form for humor. Jeg opplever ny lykke opp til flere ganger i uka, det er et under at jeg ikke er religiøs. Eller mirakel som jeg liker å kalle det. 2.La oss si du får høre at en person har blitt muslim, etter en åpenbaring fra Allah. Hva tenker du egentlig da? Du "vet" at han/henne tar feil. Du "vet" dette fordi du selv har hatt en åpenbaring, og er overbevist om at du selv har rett. Av den grunn må han/henne være gal, eller så må du være det. Allah må enten være fantasien, eller virkeligheten. Akkurat det samme gjelder den kristne Gud. Har du stor respekt for gale personer, eller dårlig selvrespekt? 3. Det eneste "beviset" for guds eksistens er bibelen. Hvordan du kan forkaste så store deler av dette beviset forstår jeg ikke. Den er "billedlig talt" som du sier og at vi ikke skal tolke alt bokstavelig. Du må være modig som tør å tolke bibelen personlig. Hva om du tolker feil? Troen (tolkningen) din kan jo ironisk nok bli din billett ned til underverdenen. Slik jeg ser det finnes det svært få kristne. Det er tydligvis veldig få som følger bibelen bokstavelig i dagens vestlige samfunn. En observasjon som det er umulig å unngå å få med seg, er jo mangelen på steininger. Få steininger betyr jo at folk flest ikke følger bibelen slik de bør. Jeg har få eksempler på "ekte" kristendomsmenigheter, men Westboro Baptist Church er vel gruppen som kommer nærmest, selv om det ikke er registrert mange steininger på hjemmesiden deres. Mange semi-kristne mener Westboro Baptist Church er spenna gærne, men etter nærmere observasjon kan man jo se at de faktisk følger bibelen bokstavelig. Hvor gale kan de da være? De følger jo bibelen bedre enn noen andre. Og bibelen er også deres store ideal for moral og liv, er det ikke? Det er vel heller semi-kristne som bør bli sett ned på, siden de verdsetter sine egne meninger over bibelen. Dere verdsetter deres egne ord over guds ord. Jeg tror ikke gud er så begeistret for bedrevitere. Men hva vet nå jeg... Bra skrevet og velkommen til forum (Ser dette er din første post: ) Det akkurat dette vi andre som ikke tror på noen gud sliter med også, pluss en hel haug usannsynlige og ulogiske ting med gudetro. Faktum er at du skal være god til å se forbi slike ting i bibelen og andre "hellige" skrifter, spesielt i dag, da vi i dag VET hvordan ting virker i langt større grad enn de gjorde da de skrev denne blekka som heter bibelen. Det jeg ikke skjønner med folk som tror er hvordan de klarer å la være å ta til seg elementær lærdom om ting som evolusjon, som ikke er "bare" en teori, men fakta og fremdekles tro. Ser Koro sier at han ikke vet, han er bare et dumt menneske som TROR og jeg blir stående å lure, fordi infoen og opplysninger ligger jo ute på nettet... Er han for dum til å se selv? Eller vil han ikke se? Kan nevne flust av kristne som VELGER å forbli ignorante for å opprettholde sin tro og lurer på hvorfor gjør de dette? Er det ikke bedre å vite enn å tro? Er det ikke bedre å forholde seg til ting slik ting egentlig er enn å leve på et eventyr? Skjønner ikke dette jeg og ser på kristne og andre troende som "litt" bak mål på dette området.... All logikk og all fornuft er totalt fraværende når det kommer til religion... da holder det å tro, en skal ikke tenke da... Lenke til kommentar
Koro Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Oj, bra du får noe ut av det ihvertfall! Prøv å les litt om nådegaver i bibelen, da vil du forstå mer Og forresten, et lite tips til kritikk av kristne i fremtiden: Det meste i bibelen er billedlig talt, så ikke ta alt på ordet! Så bibelen er altså ikke guds ord? Det er derfor du og resten av de semi kristne plukker og kaster og tolker akkurat som fanden leser bibelen? Hvordan vet DU hva som er billedelig der eller ikke? Var DU der når de skrev den røver historien? Nei, du var ikke det så hvorfor innbille oss at du kan noe som helst om den boka? Bibelen er bare en samling røver historier for folk som får stram tiss av å lese om andres lidelser og som elsker å bade seg i ignoranse, selv godhet og selvopphøyethet. Destruktiv som bare det er biblen også, for hadde vi fulgt den til punkt og prikke hadde vi måtte steine uskyldige og fremdeles levd i middel alderen. Hvis du syntes at middelalderen var et greit skue meld deg inn i Amish folket, de lever der! Kritikk av kristne? Nei, for jeg syntes dere klarer det selv ved å komme og kvekke om at dette med gud er så sant så sant uten å ha et eneste bevis for noen gud i det hele tatt. Tar teorien om evolusjon any day over den røre boken der alt blir skapt på 6 dager ihvertfall.... Ojoj, ser ut som du har hatt noen VELDIG dårlige opplevelser med andre kristne, prøv å ikke la deg gå utover andre Uansett, jeg VET ingenting, jeg er et dumt menneske som ikke vet noen ting, jeg TROR. Det er selvfølgelig opp til deg selv hva du mener er riktig, hvorfor tror du det finnes så utrolig mange kristne med forskjellige synspunkter? Jo du kritiserer, kritiserer vi dere? Vi aksepterer deres tro (ihvertfall meste parten av oss) Så hvorfor bry deg om oss? EDIT: Unnskyld fikk ikke med meg den siste Som sagt vet vi ingenting. Det er greit nok at du velger å leve livet som du gjør, det er ditt valg. Men jeg forlanger at du tar til deg litt viten om diskusjonens motpart, selv om du foretrekker å tro fremfor å vite. I visse tilfeller er det greit å bytte ut tro med fakta. Hvordan kan du respektere min tro, hvis jeg ikke har noen? Ateisme betyr nettopp at en person tar avstand fra tro. Hvis du velger å respektere meg, har jeg anelser om at den kristne Gud ikke vil gi deg samme respekten tilbake. De som benekter den allmektiges eksistens skal dø vet du. Du må ikke glemme at det er resververt plass til meg der nede. Men nok om det... Jeg har et par spørsmål som jeg håper du kan gi meg svar på. Spørsmålene jeg vil stille er ikke et angrep på noen måte, jeg vil fremfor alt få deg til å tenke: 1. Hvordan fant du ut at det var den kristne gud du fikk en åpenbaring fra? Du sier "Vi er ikke kristne på grunn av tradisjon, vi er kristne fordi vi føler en glede og lykke vi ikke har følt før " Hvis dette er sant, hvorfor er det ikke da flere muslimer i Norge, og flere kristne i Saudi-Arabia? Hvis du ble født i Saudi-Arabia, så ville du alikevel endt opp som kristen? Det ser da ut som Gud allerede har bestemt hvem som skal være tilhengere av hvilke religioner, og ettersom fordelingen er som den er, hvor de vil ende opp. Det skurrer vel litt, gjør det ikke? Den allmektige må ha en rar sans for humor hvis han bevisst har laget så mange vranglærer. Og for alt du vet, kan din religion på lik linje med andre være vranglære. Er du født i Norge, er du i nesten alle tilfeller kristen (hvis religiøs), og hvis du er født i Saudi-Arabia, vil du ganske så sikkert være muslim. Muligheten er jo der for at vi allerede har tatt valget før vi blir født, og at vi av den grunn blir født på det mest passende stedet. Men hvordan gjøre et valg før man vet hva man har å velge i? Determinisme kunne jo vært en mulighet, men ville også blitt meningsløst ettersom vi ifølge bibelen har fri vilje. Det finnes jo bare 1 gud etter din lære, og noen må jo derfor ta feil. Konklusjonen min må derfor være, enten at religion er bygget på tradisjon, eller så har Gud en ganske sær form for humor. Jeg opplever ny lykke opp til flere ganger i uka, det er et under at jeg ikke er religiøs. Eller mirakel som jeg liker å kalle det. 2.La oss si du får høre at en person har blitt muslim, etter en åpenbaring fra Allah. Hva tenker du egentlig da? Du "vet" at han/henne tar feil. Du "vet" dette fordi du selv har hatt en åpenbaring, og er overbevist om at du selv har rett. Av den grunn må han/henne være gal, eller så må du være det. Allah må enten være fantasien, eller virkeligheten. Akkurat det samme gjelder den kristne Gud. Har du stor respekt for gale personer, eller dårlig selvrespekt? 3. Det eneste "beviset" for guds eksistens er bibelen. Hvordan du kan forkaste så store deler av dette beviset forstår jeg ikke. Den er "billedlig talt" som du sier og at vi ikke skal tolke alt bokstavelig. Du må være modig som tør å tolke bibelen personlig. Hva om du tolker feil? Troen (tolkningen) din kan jo ironisk nok bli din billett ned til underverdenen. Slik jeg ser det finnes det svært få kristne. Det er tydligvis veldig få som følger bibelen bokstavelig i dagens vestlige samfunn. En observasjon som det er umulig å unngå å få med seg, er jo mangelen på steininger. Få steininger betyr jo at folk flest ikke følger bibelen slik de bør. Jeg har få eksempler på "ekte" kristendomsmenigheter, men Westboro Baptist Church er vel gruppen som kommer nærmest, selv om det ikke er registrert mange steininger på hjemmesiden deres. Mange semi-kristne mener Westboro Baptist Church er spenna gærne, men etter nærmere observasjon kan man jo se at de faktisk følger bibelen bokstavelig. Hvor gale kan de da være? De følger jo bibelen bedre enn noen andre. Og bibelen er også deres store ideal for moral og liv, er det ikke? Det er vel heller semi-kristne som bør bli sett ned på, siden de verdsetter sine egne meninger over bibelen. Dere verdsetter deres egne ord over guds ord. Jeg tror ikke gud er så begeistret for bedrevitere. Men hva vet nå jeg... Velkommen til forumet ja! Og takk for gode spørsmål, det får meg virkelig til å tenke på hvor takknemlig jeg burde være. 1) Skjønner absolutt hva du mener. Jeg ble født og oppvokst i en kristen familie, helt ærlig syntes jeg alt var bullshit. Jeg trodde ikke noe på det i det hele tatt, jeg gjorde ting som "vanlige" folk gjør (du skjønner sikkert hva jeg mener) Den menigheten jeg ble oppvokst i var en veldig grei menighet, jeg likte de som gikk der veldig godt og skaffet meg mange venner som jeg likte å være med. I sommer var vi på en tur, og på et av møtene så fikk jeg en utrolig følelse, og da følte jeg at jeg hadde bestemt meg for en ting, og det var å følge Jesus. Når jeg kom hjem tenkte jeg tilbake på det jeg var før, jeg følte meg så utrolig glad og heldig som fikk lov til å være en kristen Det er vanskelig å forklare, men jeg fikk ihvertfall et valg og ikke en oppvekst i det, de fleste jeg kjenner har omvendt seg etterhvert når de blir eldre og aldri vært kristne hele livet sitt. Jeg er heldig som fikk lov til å bli med på den turen, eller så hadde jeg aldri omvendt meg. Håper ikke dette ble et litt for personlig svar og at jeg ikke tolket noe av det du spurte om feil. 2) Vanskelig spørsmål, jeg har aldri hørt om noen som har fått en åpenbaring av en religion, jeg har bare snakket med folk som er oppvokst i den. Så det blir utrolig vanskelig å svare på det, pass? 3) For det første er det langt ifra det eneste, vi har faktisk flere beviser enn "big bang" De har funnet kapper, skriftruller, hele den strekningen moses gikk under havet ligger det en stripe med rester etter folk/hester/vogner, de har funnet deler av noahs ark, og andre ting. Jeg ber til Gud om at han må gi meg hjelp til å forstå ting, og hvis det føles riktig så må det jo være riktig! Hvis det er noe jeg stusser over spør jeg gjerne andre kristne venner som hjelper meg å forstå ting Lenke til kommentar
RWS Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 De har funnet kapper, skriftruller, hele den strekningen moses gikk under havet ligger det en stripe med rester etter folk/hester/vogner, de har funnet deler av noahs ark, og andre ting. Jeg ber til Gud om at han må gi meg hjelp til å forstå ting, og hvis det føles riktig så må det jo være riktig! Hvis det er noe jeg stusser over spør jeg gjerne andre kristne venner som hjelper meg å forstå ting Og dette har du hørt hvorhen? ROFLMAO Nå må du jammen gi deg da din tullebukk! At de klarer å lure deg til å tro på disse røver historiene om noah, moses og greier er en ting, men dette er dessverre ikke bedehuset der alle er skjønt enige med deg, men et diskusjons forum med rimelig oppegående mennesker, så jeg kunne godt tenkt meg bevis jeg.... En link kanskje? Men det er vel vanskelig å finne en link med denne røre historien på andre sider enn kreasjonistene tenker jeg? (Men da skal jeg fortelle deg en hemmelighet :De kreasjonistene er ihvertfall ikke til å stole på! De lager svaret (gud) før spørsmålet og syr deretter spørsmålene slik at gud passer inn i det hele, fiks ferdig! Men dette er bare rør, fra ende til annen....) Men når du nevner moses... Hvorfor i all verden var han borte i førti år? Saudi arabia er neimen ikke så svært... Men klart, rote seg bort kan da alle gjøre, men i førti år? Merkelig at det ikke er funnet noen spor etter de førti årene de røret rundt nede der, syntes du ikke? Jeg mener, lost i førti år! Men de har altså funnet spor under vann av dette... jaja.. he he... Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 3) For det første er det langt ifra det eneste, vi har faktisk flere beviser enn "big bang" De har funnet kapper, skriftruller, hele den strekningen moses gikk under havet ligger det en stripe med rester etter folk/hester/vogner, de har funnet deler av noahs ark, og andre ting. Jeg ber til Gud om at han må gi meg hjelp til å forstå ting, og hvis det føles riktig så må det jo være riktig! Hvis det er noe jeg stusser over spør jeg gjerne andre kristne venner som hjelper meg å forstå ting Hvem er «de» og hvor har du hørt dette? Lenke til kommentar
Koro Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 De = folk som jeg ikke har peiling på hvem er, og som jeg driter i å lete etter fordi jeg ikke trenger det for å føle meg trygg på guds ord (ja jeg har hørt det for en god stund sia, kan sikkert finne ut hvor det sto seinere) RWS, jeg orker ikke å svare mer på flaminga av oss kristne, begynner å bli grundig lei nå (og jeg har ganske lang tolmodighet) Så vær så snill og hold deg unna postene mine i fremtiden AbraXas er den eneste jeg vil svare hvis han ønsker det, jeg har mitt syn, dere har deres. MEN, nå kan jeg spørre om en ting for en gangs skyld! Hvorfor ser dere ateister ned på andre religioner? Hvorfor hater dere oss? Hvorfor lar dere ikke folk få lov til å ha et annet livssyn? Veit ikke om dere har et fetish for det eller noe, men jeg har aldri møtt mennesker som er så fulle av hat før (jeg mener sånn generelt på denne delen av forumet) Lenke til kommentar
-AbraXas- Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Oj, bra du får noe ut av det ihvertfall! Prøv å les litt om nådegaver i bibelen, da vil du forstå mer Og forresten, et lite tips til kritikk av kristne i fremtiden: Det meste i bibelen er billedlig talt, så ikke ta alt på ordet! Så bibelen er altså ikke guds ord? Det er derfor du og resten av de semi kristne plukker og kaster og tolker akkurat som fanden leser bibelen? Hvordan vet DU hva som er billedelig der eller ikke? Var DU der når de skrev den røver historien? Nei, du var ikke det så hvorfor innbille oss at du kan noe som helst om den boka? Bibelen er bare en samling røver historier for folk som får stram tiss av å lese om andres lidelser og som elsker å bade seg i ignoranse, selv godhet og selvopphøyethet. Destruktiv som bare det er biblen også, for hadde vi fulgt den til punkt og prikke hadde vi måtte steine uskyldige og fremdeles levd i middel alderen. Hvis du syntes at middelalderen var et greit skue meld deg inn i Amish folket, de lever der! Kritikk av kristne? Nei, for jeg syntes dere klarer det selv ved å komme og kvekke om at dette med gud er så sant så sant uten å ha et eneste bevis for noen gud i det hele tatt. Tar teorien om evolusjon any day over den røre boken der alt blir skapt på 6 dager ihvertfall.... Ojoj, ser ut som du har hatt noen VELDIG dårlige opplevelser med andre kristne, prøv å ikke la deg gå utover andre Uansett, jeg VET ingenting, jeg er et dumt menneske som ikke vet noen ting, jeg TROR. Det er selvfølgelig opp til deg selv hva du mener er riktig, hvorfor tror du det finnes så utrolig mange kristne med forskjellige synspunkter? Jo du kritiserer, kritiserer vi dere? Vi aksepterer deres tro (ihvertfall meste parten av oss) Så hvorfor bry deg om oss? EDIT: Unnskyld fikk ikke med meg den siste Som sagt vet vi ingenting. Det er greit nok at du velger å leve livet som du gjør, det er ditt valg. Men jeg forlanger at du tar til deg litt viten om diskusjonens motpart, selv om du foretrekker å tro fremfor å vite. I visse tilfeller er det greit å bytte ut tro med fakta. Hvordan kan du respektere min tro, hvis jeg ikke har noen? Ateisme betyr nettopp at en person tar avstand fra tro. Hvis du velger å respektere meg, har jeg anelser om at den kristne Gud ikke vil gi deg samme respekten tilbake. De som benekter den allmektiges eksistens skal dø vet du. Du må ikke glemme at det er resververt plass til meg der nede. Men nok om det... Jeg har et par spørsmål som jeg håper du kan gi meg svar på. Spørsmålene jeg vil stille er ikke et angrep på noen måte, jeg vil fremfor alt få deg til å tenke: 1. Hvordan fant du ut at det var den kristne gud du fikk en åpenbaring fra? Du sier "Vi er ikke kristne på grunn av tradisjon, vi er kristne fordi vi føler en glede og lykke vi ikke har følt før " Hvis dette er sant, hvorfor er det ikke da flere muslimer i Norge, og flere kristne i Saudi-Arabia? Hvis du ble født i Saudi-Arabia, så ville du alikevel endt opp som kristen? Det ser da ut som Gud allerede har bestemt hvem som skal være tilhengere av hvilke religioner, og ettersom fordelingen er som den er, hvor de vil ende opp. Det skurrer vel litt, gjør det ikke? Den allmektige må ha en rar sans for humor hvis han bevisst har laget så mange vranglærer. Og for alt du vet, kan din religion på lik linje med andre være vranglære. Er du født i Norge, er du i nesten alle tilfeller kristen (hvis religiøs), og hvis du er født i Saudi-Arabia, vil du ganske så sikkert være muslim. Muligheten er jo der for at vi allerede har tatt valget før vi blir født, og at vi av den grunn blir født på det mest passende stedet. Men hvordan gjøre et valg før man vet hva man har å velge i? Determinisme kunne jo vært en mulighet, men ville også blitt meningsløst ettersom vi ifølge bibelen har fri vilje. Det finnes jo bare 1 gud etter din lære, og noen må jo derfor ta feil. Konklusjonen min må derfor være, enten at religion er bygget på tradisjon, eller så har Gud en ganske sær form for humor. Jeg opplever ny lykke opp til flere ganger i uka, det er et under at jeg ikke er religiøs. Eller mirakel som jeg liker å kalle det. 2.La oss si du får høre at en person har blitt muslim, etter en åpenbaring fra Allah. Hva tenker du egentlig da? Du "vet" at han/henne tar feil. Du "vet" dette fordi du selv har hatt en åpenbaring, og er overbevist om at du selv har rett. Av den grunn må han/henne være gal, eller så må du være det. Allah må enten være fantasien, eller virkeligheten. Akkurat det samme gjelder den kristne Gud. Har du stor respekt for gale personer, eller dårlig selvrespekt? 3. Det eneste "beviset" for guds eksistens er bibelen. Hvordan du kan forkaste så store deler av dette beviset forstår jeg ikke. Den er "billedlig talt" som du sier og at vi ikke skal tolke alt bokstavelig. Du må være modig som tør å tolke bibelen personlig. Hva om du tolker feil? Troen (tolkningen) din kan jo ironisk nok bli din billett ned til underverdenen. Slik jeg ser det finnes det svært få kristne. Det er tydligvis veldig få som følger bibelen bokstavelig i dagens vestlige samfunn. En observasjon som det er umulig å unngå å få med seg, er jo mangelen på steininger. Få steininger betyr jo at folk flest ikke følger bibelen slik de bør. Jeg har få eksempler på "ekte" kristendomsmenigheter, men Westboro Baptist Church er vel gruppen som kommer nærmest, selv om det ikke er registrert mange steininger på hjemmesiden deres. Mange semi-kristne mener Westboro Baptist Church er spenna gærne, men etter nærmere observasjon kan man jo se at de faktisk følger bibelen bokstavelig. Hvor gale kan de da være? De følger jo bibelen bedre enn noen andre. Og bibelen er også deres store ideal for moral og liv, er det ikke? Det er vel heller semi-kristne som bør bli sett ned på, siden de verdsetter sine egne meninger over bibelen. Dere verdsetter deres egne ord over guds ord. Jeg tror ikke gud er så begeistret for bedrevitere. Men hva vet nå jeg... Velkommen til forumet ja! Og takk for gode spørsmål, det får meg virkelig til å tenke på hvor takknemlig jeg burde være. 1) Skjønner absolutt hva du mener. Jeg ble født og oppvokst i en kristen familie, helt ærlig syntes jeg alt var bullshit. Jeg trodde ikke noe på det i det hele tatt, jeg gjorde ting som "vanlige" folk gjør (du skjønner sikkert hva jeg mener) Den menigheten jeg ble oppvokst i var en veldig grei menighet, jeg likte de som gikk der veldig godt og skaffet meg mange venner som jeg likte å være med. I sommer var vi på en tur, og på et av møtene så fikk jeg en utrolig følelse, og da følte jeg at jeg hadde bestemt meg for en ting, og det var å følge Jesus. Når jeg kom hjem tenkte jeg tilbake på det jeg var før, jeg følte meg så utrolig glad og heldig som fikk lov til å være en kristen Det er vanskelig å forklare, men jeg fikk ihvertfall et valg og ikke en oppvekst i det, de fleste jeg kjenner har omvendt seg etterhvert når de blir eldre og aldri vært kristne hele livet sitt. Jeg er heldig som fikk lov til å bli med på den turen, eller så hadde jeg aldri omvendt meg. Håper ikke dette ble et litt for personlig svar og at jeg ikke tolket noe av det du spurte om feil. 2) Vanskelig spørsmål, jeg har aldri hørt om noen som har fått en åpenbaring av en religion, jeg har bare snakket med folk som er oppvokst i den. Så det blir utrolig vanskelig å svare på det, pass? 3) For det første er det langt ifra det eneste, vi har faktisk flere beviser enn "big bang" De har funnet kapper, skriftruller, hele den strekningen moses gikk under havet ligger det en stripe med rester etter folk/hester/vogner, de har funnet deler av noahs ark, og andre ting. Jeg ber til Gud om at han må gi meg hjelp til å forstå ting, og hvis det føles riktig så må det jo være riktig! Hvis det er noe jeg stusser over spør jeg gjerne andre kristne venner som hjelper meg å forstå ting Jeg fikk ikke akkurat svar på det første spørsmålet mitt, men fikk et større innblikk i hvert fall. Slik jeg ser det, forklarer du muligens uten å være klar over det selv, at ditt livssyn ikke kommer innenifra, men at det snarere er påvirkning fra miljøet som har omgitt deg. Du har ikke hatt noen åpenbaring ettersom du selv sier "Jeg er heldig som fikk lov til å bli med på den turen, eller så hadde jeg aldri omvendt meg." Du sier selv du har blitt omvendt, uten å nevne noen åpenbaring fra gud, og du er selv overbevist om at du ikke hadde vært kristen, hadde det ikke vært for turen. Følelsen du fikk, tror jeg var følelsen av tilhørlighet og aksept. Du har tydligvis gode venner innenfor menigheten, og du vil selvfølgelig gjøre så mye du kan for å være lik de du trives med. Like barn leker som regel best... Tror du jeg hadde blitt like godt akseptert hos dine venner, med mitt livssyn, som ateist? Jeg tviler... Jeg tror du holder underbevist på kristendommen fordi du vil fortsette å tilbringe tid med dine venner, forståelig nok. Poenget med mitt første spørsmål var å få deg til å innse at nesten alle religiøse får religion matet inn fra fødselen av, og at religion i bunn og grunn er tradisjoner fremfor noe annet. Dette vet du bedre enn de fleste, ettersom du har vokst opp i et kristent hjem. Jeg vil ha deg til å innse at det aldri var en tilfeldighet at kristendommen endte opp som ditt veivalg, fremfor resten av verdens livssyn. Med min konklusjon om at religion baserer seg på tradisjoner, har du enda ikke vist meg at du er et unntak. Snarere tvert imot. Mitt andre spørsmål ble i starten fomulert på følgende måte: "La oss si du får høre at en person har blitt muslim..." Jeg krever ikke at du faktisk kjenner en person som oppfyller dette kravet. Det er rent hypotetisk. Vi later som. Les gjennom min forrige post, i hvert fall angående spm 2, og prøv å presenter ditt syn. Jeg hadde satt pris på det. Det er et vanskelig spørsmål som du sier, fordi argumentene jeg fremstiler er sterke. Du må virkelig tenke over spørsmålet og prøve å ressonere deg fram til et svar. Du svarte aldri på det 3. spørsmålet mitt: "Hva om du tolker feil?" Og det underliggende spørsmålet: "Kan du egentlig kalle deg kristen, hvis du ikke følger bibelen slik som medlemmene i Westboro Baptist Church?" "For det første er det langt ifra det eneste, vi har faktisk flere beviser enn "big bang,"" skriver du så selvsikkert. Du skriver de har funnet kapper og skriftruller. Ok, beviser det noe mer enn at de faktisk fantes kapper og skriftruller på den tiden? Det med kappa forstår jeg ikke helt. Jeg tror jeg vet hva du mener når det gjelder skriftruller. Du ser på skriftrullenes innhold som et bevis for kristendommen? Som vitenskapelig bevis, er det ikke holdbart. Du sammenlikner inholdet i skriftene med "Big Bang" som er en teori, og det går ikke an. For innholdet i skriftrullene er ikke noe annet enn en påstand, eller i beste fall hypotese. En hypotese vil ikke bli godkjent som teori før den er testet gang på gang. Når du sier at skriftrullers innhold er bevis, går du feil vei innenfor den vitenskaplige metode. Konklusjonen kommer først etter samsvar mellom hypotese og resultater, ikke før. Og konklusjonen man da får er ikke mer enn en teori, - den beste forklaringeni nåværende tid. Husk det! Du kommer med to påstander til: "De har funnet ... hele den strekningen moses gikk under havet ligger det en stripe med rester etter folk/hester/vogner, de har funnet deler av noahs ark, og andre ting. " Hvor i all verden får du dette fra? Kan du linke til et par kilder som bekrefter dette? Jeg tok meg friheten til å google det du sier om at det er funnet rester av Noahs Ark. Jeg har ikke undersøkt kilden veldig godt, men helt til du finner en kilde som tilsier det motsatte, klarer jeg meg fint med den. Venter spent på beviser... "Over the last two decades the search for Noah's Ark has received international attention. Dozens of expeditions to the Ararat region of eastern Turkey, mostly by American Christian groups, have led to numerous claims - but no proof." http://www.christiananswers.net/q-abr/abr-a001.html Spørsmålene jeg stiller her og i min forrige post er ikke ment kun for Koro. Det hadde vært flott å få innspill fra dere andre kristne her på forumet også. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 De = folk som jeg ikke har peiling på hvem er, og som jeg driter i å lete etter fordi jeg ikke trenger det for å føle meg trygg på guds ord (ja jeg har hørt det for en god stund sia, kan sikkert finne ut hvor det sto seinere)RWS, jeg orker ikke å svare mer på flaminga av oss kristne, begynner å bli grundig lei nå (og jeg har ganske lang tolmodighet) Så vær så snill og hold deg unna postene mine i fremtiden AbraXas er den eneste jeg vil svare hvis han ønsker det, jeg har mitt syn, dere har deres. MEN, nå kan jeg spørre om en ting for en gangs skyld! Hvorfor ser dere ateister ned på andre religioner? Hvorfor hater dere oss? Hvorfor lar dere ikke folk få lov til å ha et annet livssyn? Veit ikke om dere har et fetish for det eller noe, men jeg har aldri møtt mennesker som er så fulle av hat før (jeg mener sånn generelt på denne delen av forumet) Hat er et sterkt ord og en sterk følelse som jeg vil reservere for andre ting. Jeg hater ikke religion. Jeg irriterer meg over at folk lar seg lure, kort sagt. Én ting er å ville ha noe å tro på, noe å håpe på, i en tilsynelatende meningsløs tilværelse. Noe ganske annet er å tulle dette håpet inn i alskens fjas med en drøss logiske feilslutninger, for så å erklære seg stokk dum — og det med stolthet i blikket. På sett og vis har du helt rett, en burde la dere være, det er jo tross alt deres liv, deres penger og whatnot. Men av en eller annen grunn er det vanskelig å la være når noen vifter overtroen, dumheten: «Se hva jeg har latt meg lure av! Jippi!» Sånn fremstår det iallfall. En kan ikke la være å tenke at det må være et fnugg av intelligens et sted der inne, og et ønske om ikke å la seg lure av fjollete, arkaiske tanketriks. Frustrasjonen kan greit oppsummeres i følgende setning: «Hvordan kan du ikke se hva som foregår?!» Er det noe jeg hater er det heller de folkene som utnytter andres overtro og uvitenhet. Men hat er en følelse som lever sitt eget liv, vanligvis går det mest på kronisk hoderisting og rulling av øyne. Lenke til kommentar
Koro Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 (endret) Lang post man, jeg orker ikke å lese hele Tror jeg tar meg en pause fra dette, får for mange spørsmål, og jeg liker egentlig ikke å diskutere, men det var morsomt å høre synspunkter fra ateister! Visste ikke at det var folk som var så ille der ute, men men. Take care! Tror ikke jeg kommer tilbake til denne sectionen før det har roa seg Peace EDIT: En siste ting, tror du ikke jeg sitter her og rister på hodet når jeg leser? JEG syntes dere er en gjeng med stokk dumme folk (unnskyld språkbruket, men det var nok det du tenkte og) Såå, ikke tenk på det, konsentrer dere om den kjærligheten dere har mistet isteden! Bye bye! Endret 1. september 2008 av Koro Lenke til kommentar
araziel Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 et raskt spørsmål fantes det noen ateistiske samfunn eller sivilisasjoner tilbake før darwin og moderne tid og vitenskap ? Leser du litt gresk filosofi finner du snart ut at mange mente religion ikke var annet enn et skue og noe som tok vanlige folks oppmerksomhet bort fra det sure livet ellers. Noen helt ateistiske samfunn var det nok ikke dog, men at e.g. romerriket hadde en høy andel tidlige ateister blant de høyere klassene er ganske klart ut fra det vi har av skriverier. Det er vanskelig å basere et samfunn på fraværet av noe abstrakt. Du kan da være ateist og fortsatt tro på sjel, spøkelser eller usynlige tekanner. Ateist definerer ikke-troen din på en Gud, ikke noe annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå