Romy Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Hei. Jeg har en ZIP fil som jeg skal laste opp på FTP serveren. Når jeg går inn på wwww.domene.no/zipfil.zip så vil jeg at den skal spørre om et passord før den kan nedlastes. Hvordan kan dette gjøres? Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Har dette noe som helst med Web-design, HTML eller CSS å gjøre..? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Hvis det er en ftp-tjener det lastes ned fra så støtter de fleste ftp-tjenere at det kreves brukernavn og passord for å logge på. Men da er URI-en somregel ftp://ftp.domene.no/zipfil.zip Når det er sagt så er det også mulig å passordbeskytte ting som lastes ned via http-protokollen, men dette er ikke gjort ved hjelp av html eller css. Apache nett-tjener støtter tilgangsrestriksjon via en spesiell fil som heter .htacces. Det er også mulig å lage beskyttelse av filer vha. php eller andre tjener-side skriptspråk. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Du burde vel egentlig spørre i PHP delen av forumet. Men her er en link http://www.elated.com/articles/password-pr...-with-htaccess/ Lenke til kommentar
backup Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Slik kan du med win explorer passordbeskytte en zip-fil: 1. Med explorer, lokaliser den første fila som skal i zip-fila 2.Høyreklikk fila, velg "send til" og "komprimert (zippet) mappe" og du får en ny zip-mappe. 3. Høyreklikk dem andre filene som skal i zip-mappa og velg kopier. 4. Lim filene inn i zip-mappa 6. Høyreklikk zip-mappa og velg "utforsk" 7. Under "Fil", velg "Legg til passord", tast inn passord og bekreft det. 8. Send zip-fila til server. Nu kan alle laste ned zip-fila, men bare dem med windows og som kjenner passordet kan åpne filene i zip-fila ved å bruke sitt vanlige zip-program. Endret 27. august 2008 av backup Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 backup: Om det er viktig at ikke uvedkommende får adgang til den passordbeskyttede ZIP-fila, så er vel dette en veldig usikker metode. Jeg tror det enkleste og beste er .htaccess. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Nu kan alle laste ned zip-fila, men bare dem med windows og som kjenner passordet kan åpne filene i zip-fila ved å bruke sitt vanlige zip-program. Det finnes da virkelig pakkeprogram for andre operativsystem som støtter passordbeskyttede zip-filer, gjør det ikke? Jeg tror det enkleste og beste er .htaccess. Det forutsetter apache eller annen nett-tjener som støtter .htaccess. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg tror det enkleste og beste er .htaccess. Det forutsetter apache eller annen nett-tjener som støtter .htaccess. , hvilket i de fleste tilfeller ikke er noe problem i det hele tatt. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Nu kan alle laste ned zip-fila, men bare dem med windows og som kjenner passordet kan åpne filene i zip-fila ved å bruke sitt vanlige zip-program. Det finnes da virkelig pakkeprogram for andre operativsystem som støtter passordbeskyttede zip-filer, gjør det ikke? Selvsagt har vi det på andre oprerativsystemer også Dessuten er det ingen stor sak å knekke koden på en zip fil med passord, jeg anbefaler virkelig ikke å bruke denne metoden Lenke til kommentar
backup Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Ja, det finnes mange måter å passordbeskytte zip-filer på. Alternativt til win explorer, kan man f.eks. bruke winZip, men da må vel den som laster ned zip-fila i prinsippet iallfall, unzippe med samme program som fila ble zippet med, dvs her med winZip. En ulempe med disse nevnte beskyttelsesmetoder er at alle kan laste ned zip-fila og kan i ro og mak sitte å hacke på zip-fila om man ikke har det krevde passord. Med appache derimot, får man ikke så lett tak i zip-fila uten at man kjenner passordet, så ja, appache gir nok sikrere passordbeskyttelse av zip-fila. Så hvis serveren støtter appache, bør man nok bruke appache hvis man vil passordbeskytte zip-fila best mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå