Gå til innhold

Tips til kjøp av kompaktkamera

Anbefalte innlegg

Hei

Med den nye Full-HD skjermen i stua koblet til en pc i stua, er det kjipt å se på bilder fra dagens kompaktkamera:

Pentax Optio S5z

Svart striper på sidene er ikke ønskelig, når jeg nå skal bytte kamera.

Noen som har tips til kompaktkameraer, som kan stilles inn til å ta bilder i widescreen format, og som gjerne har "stor" widescreen skjerm.

Mvh 2new

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har tips til kompaktkameraer, som kan stilles inn til å ta bilder i widescreen format, og som gjerne har "stor" widescreen skjerm.
Panasonic Lumix LX3 er, sammen med tidligere modeller og Leica sine identiske modeller, det eneste kameraet som faktisk har en widescreen/16:9-sensor. Skjermen er også widescreen. I stedet for å kutte bildet i høyden for å lage widescreen som alle andre kamera må, så kutter den heller på siden om du skal lage konvensjonelle bilder i 3:2 eller 4:3 format. Det betyr at du beholder full oppløsning i widescreen, og mister litt oppløsning i 3:2 og 4:3 format i motsetning til kamera uten widescreen-sensor.

Er nok dette kameraet som er best egnet til widescreen. Det er heller ingen ulempe at det har en ganske stor sensor, og at de allikevel har klart å begrense seg til 10 megapiksler. Det bedrer lysfølsomheten. Leica-objektivet er også en god grunn til kjøp, og 24mm vidvinkel er heller ikke å forakte.

Det lille jeg har fått prøvd kameraet, har vært ganske så overbevisende. Jeg har imidlertid til å gode å sjekke bildekvaliteten med egne øyne, men den skal være veldig god.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...