Pezo Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg og samboeren min har akkurat kjøpt oss et hus. I kjelleren fulgte det med en leieboer, så vi må skrive ny kontrakt. Han har lyst til å skrive kontrakt på 5-10 år. Det jeg lurer på er hvordan gjør man det med leie og slik da? Han skal vel ikke betale samme summen i 10 år? 5500,- er sikkert bare småpenger i 2018. Hvordan løser jeg dette? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Akkurat det kan jo være et problem. Så lenge kontrakten er gyldig så kan man kun regulere husleien etter såkaldt indekspris. Men det er en begrensning i hvor mye dette blir, og totalt sett så vil man ikke kunne regulere husleien så mye at det svarer seg. Dessuten kan man kun gjøre dette en gang pr kalenderår Lenke til kommentar
Pezo Skrevet 27. august 2008 Forfatter Del Skrevet 27. august 2008 Så å gå for en slags løpende kontrakt er smartere? Jeg er bare glad så lenge noen vil leie og han kommer nok ikke til å flytte med det første så lenge han ville ha 10 års kontrakt. Tror jeg hopper over å binde meg så lenge, om jeg vinner i lotto så kan det være greit å få han ut slik at jeg kan bygge meg en bar Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Saken har jo som vanlig flere sider. Nå kjenner eg jo ikke leiemarkedet der du bor, men hva om leieprisene synker om 4-5 år? I det tilfelle vil jo du tjene på å ha langtidskontrakt. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 http://lovdata.no/all/tl-19990326-017-004.html http://lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html Lenke til kommentar
Pezo Skrevet 27. august 2008 Forfatter Del Skrevet 27. august 2008 Takk for svar, jeg må nok tenke litt på saken. Dersom forholdene gjør det nødvendig, kan Kongen for bestemte perioder, bestemte områder eller bestemte leieforhold fastsette leiestopp og maksimalsatser for leie. Kongen kan også gi forskrifter om hva som skal regnes som gjengs leie. Har noen et mobilnr til Kongen? Lenke til kommentar
freke Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Har noen et mobilnr til Kongen? Prøv 22 04 87 00 Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Du kan hvert tredje år med seks mnd varsel sette opp til "gjengs leie", så du trenger ikke bekymre deg mye. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Du kan hvert tredje år med seks mnd varsel sette opp til "gjengs leie", så du trenger ikke bekymre deg mye. Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk. Det er mulig jeg regner feil her, men vil ikke det si at leien kan økes etter konsumprisindeksen hvert år? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Hei. Med mindre du har noe juridisk kompetanse, vil jeg ikke anbefale at du lager leiekontrakten selv. Forhold deg til en ferdiglaget standardmal. Huseiernes Landsforbund tilbyr en rekke tjenester til folk i din posisjon, bl.a. en nylig oppdatert standard husleiekontrakt. Privat medlemskapet koster kr 430,- pr. kalenderår. Forbrukerportalen har en fritt tilgjengelig standardkontrakt her. Lykke til. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Du kan hvert tredje år med seks mnd varsel sette opp til "gjengs leie", så du trenger ikke bekymre deg mye. Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk. Det er mulig jeg regner feil her, men vil ikke det si at leien kan økes etter konsumprisindeksen hvert år? Håper dette klarer opp: § 4-2. Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk. § 4-3. Tilpassing til gjengs leie Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats. Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk. Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 (endret) Det er mulig jeg regner feil her, men vil ikke det si at leien kan økes etter konsumprisindeksen hvert år? Håper dette klarer opp: § 4-2. Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk. § 4-3. Tilpassing til gjengs leie Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats. Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk. Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2. ...var det ikke det jeg sa? Edit: Noen spesiell grunn til at du siterer paragrafer som det allerede har blitt lenket til tidligere? Endret 1. september 2008 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
Pezo Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Takk for all hjelp! Jeg har tenkt til å gå for forbrukerrådets kontrakt, og ikke binde meg noen år. Han som leier får bare bli så lenge han vil. Greit å ha en som betaler nesten halvparten av låneutgiftene våre, og bare er hjemme i helgene:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå