Gå til innhold

Bygge HTPC - Ser den ok ut? Trenger jeg disse delene?

nocure

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kabinett: ANTEC Fusion V2 430w PSU, Black, HTPC, Micro ATX, aluminium front bezel (FUSION BLACK 430 EC) 1 572,-

Hovedkort: GIGABYTE Gigabyte GA-G33M-S2L, G33, Socket-775, m-ATX, GbLAN, DDR2, VGA, PCI-Ex16 (GA-G33M-S2L) 590,-

Minne: CORSAIR TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's (TWIN2X2048-6400) 351,-

Skjermkort: GAINWARD Radeon HD4850 512MB (471846200-9382) 1 223,-

Mus/tastatur: LOGITECH RECHARGEABLE 1500 CORDLESS NOSK (920-000541) 328,-

Prosessor: INTEL Core 2 Duo E8400 3.0GHz LGA775 FSB1333 6Mb Retail Boxed (BX80570E8400) 1 200,-

Disk: WESTERN DIGITAL Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM (WD5000AAKS) 490,-

Føler dette ligner mer på en spillepc enn en HTPC :)

Maskinen ska brukes til avspilling av 720p mkv filer, litt spilling, mye surfing/musikk avspilling.. Er det litt overdrevent skjermkort? Skulle hatt prisen nærmest mulig 5000,-, men nå er den på 5700,-.

(postet i feil underforum, beklager)

Hvorfor ikke velge en AMD cpu istedet for intel? Har selv benyttet meg av en amd 4850cpu samt ett Gigabyte hovedkort basert på 780G brikkesettet. Dette drar 720p uten problemer med skjermkortet som er integrert på hovedkortet :) I samme slengen er det ett kjølig system.... Kabinettet du har valgt, ble ihvertfall jeg godt fornøyd med...

Som du sier selv, virker dette mer som en spillpc, og er igrunn litt overkill til det bruk du antyder. Gå for amd, og ta heller med en 750gb hardisk. De fylles fort.... ;)

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke velge en AMD cpu istedet for intel? Har selv benyttet meg av en amd 4850cpu samt ett Gigabyte hovedkort basert på 780G brikkesettet. Dette drar 720p uten problemer med skjermkortet som er integrert på hovedkortet :) I samme slengen er det ett kjølig system.... Kabinettet du har valgt, ble ihvertfall jeg godt fornøyd med...

Som du sier selv, virker dette mer som en spillpc, og er igrunn litt overkill til det bruk du antyder. Gå for amd, og ta heller med en 750gb hardisk. De fylles fort.... ;)

Blir ikke AMD'en sykt varm? Hvilket hovedkort/prosessor har du valgt?

Gigabyte GA-MA78GM-S2H, AMD 780G+SB700, HDMI, Socket-AM2+, m-ATX, PCI-Ex(2.0)x16

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte (ADX6000CZBOX)

ser jo greit ut egentlig.. Prisen sank til 4500,- med 750gb disk og dvdbrenner..

Det blir fort "litt" dyrere en planen og "litt" kraftigere enn meningen(nødvendig) når jeg setter isammen :p

Endret av nocure
Lenke til kommentar

Samme hovedkort som jeg bruker...

Velg en Amd Athlon 64 x2 4850E cpu... Disse har lite varmgang, og maks effektforbruk på 45W. Den du har valgt har jo ett maks effektforbruk på hele 125W... så den vil jo bli en god del varmere enn 4850E..

Lenke til kommentar

Bygde meg nettopp en billig htpc selv, sp kan nok sikkert hjelpe litt her :)

kabinett: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=93821

Ganske bra kabinett til en grei pris. Stor nok strømforsyning til en htpc. Bare plass til en hardisk dog.

Skjermkort: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=92873

Ati HD 3650 er et fantastisk kort. Det er billig, men moderne og det er designet for å drive film i høy kvalitet. Dette er silent versjonen som generer et minimum av støy. I tilegg så kan det også kjøre alt av spill i dag om ønskelig. Spiller selv en del på min htpc siden jeg ikke har fått kjøpt meg gamer pc enda og dette kortet er fantastisk. Kjøre crysis på medium. Ganske bra det til et kort til 450kr :p Men film og sånt er nok dens store styrke.

Ellers er det nok kjekt det du har. Men om du vil spare enda litt til, så kan det være en ide med dette hovedkortet: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=88427 og en amd athlon 64 x 6000 3ghz. Det sparer du 500kr på.

Jeg endte opp med å betale 3900 for min inkludert frakt på mpx :) Meget fornøyd. Men jeg skal nok investere litt i bedre kjøleløsning på den så jeg kanskje får den enda litt mer stille.

edit: En prossesor med lavere strømforbruk er nok en god ide for å få temperaturen og da også lyden ned. Min amd athlon 6000 var ikke det jeg egentlig ville ha men.

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...