Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×
  
      
  
  
      
  

Petter_1989

Medlemmer
  • Innlegg

    44
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Petter_1989 sine prestasjoner

7

Nettsamfunnsomdømme

  1. Hvordan vet jeg om jeg skal ha 1dB, 3dB eller 8dB? https://www.elektroimportoren.no/antennekont-rs16-i-8db-ph/6941669/Product.html https://www.elektroimportoren.no/koaxialkabel-catv-0-8-3-6-59f-tri-77-pvc/1099490/Product.html?Event= Bruker denne kabelen fra gammel boks til ny boks?
  2. Hello! Driver og totalrenoverer leiligheten. Per nå kommer kabelen fra GET inn i stua gjennom murveggen, og inn i boks på veggen (se bildene). Vi ønsker å ha TVen langs en annen vegg, men fortsatt la det være lagt opp til TV der uttaket er nå mtp. videresalg senere. En enkel måte jeg ser for meg er å kjøpe 2 nye kabler som kobles inn i boksen (slik det er nå), frese de ned i det gamle tregulvet dit vi vil ha TVen, og så kommer nytt gulv over senere. Hvis jeg i stedet ønsker å få 2 ordentlige uttak på begge steder, hvordan går jeg frem? Det er vel en bedre løsning.
  3. Snakket med Tryg ang. forsikring. Med Elbil-forsikringen får man dekket 50% av utgiften ved defekt batteri på biler > 200.000 og < 10 år. Det gjør jo at det faktisk kan være innafor å reparere et batteri. Man kan vel tenke seg at prisene på slike reparasjoner har gått ned om 6-10 år...?
  4. Samboer har ikke behov for bil i jobbsammenheng, så vi klarer oss fint med 1 bil. Burde vært tydeligere på behov i trådstarten. - Brukes til pendling 10mil uten lader på jobb - Kjøre til Stockholm noen ganger i året (frøkna er derfra) - Være en god familiebil på sikt - Mao. sikkerhet og god bagasjeplass er viktig - Tilhengerfeste Har en venn som er veldig fornøyd med Model 3, men de ønsker å bytte til Y pga. bagasjeplass.
  5. Takker for informerte råd. Mange er negative til E18 Oslo-Drammen, men her må jeg få sagt at det er 0 kø både til og fra jobb. Da jeg bodde i Drammen brukte jeg ofte 20min på en 10 min strekning pga kø, mens nå bruker jeg 35min-40min og 0 minutter i kø. Det er ikke tiden som er problemet, men kostnad knyttet til avstand og bom. Jeg ser at forsikringen i Tryg gjennom utdanningsforbundet inkluderer garanti på batteri inntill 10 år. Jeg regner med dette gjelder om batteri blir defekt, ikke bare ved skade ved påkjørsel osv? I så fall er jo der en trygghet hvis man f eks kjøper en ny Elbil og kjører ut batterigarantien tidlig. Spørsmålet er om man kan forhandle særavtale der man kan få batteri og drivenhet forsikret utover 10 år? Da er jo plutselig brukt elbil aktuelt.
  6. Bilen ble kjøpt i 2013 for 105k av mine foreldre, som fikk mye penger igjen på forsikring (mer enn den var verdt) da forrige bil ble kondemnert etter påkjørsel av en fyllekjører. Siden har den gradvis gått i arv til meg. I løpet av disse årene har jeg nok hatt utgifter på 30.000 til deler på reparasjoner osv., men har ikke gått ut med penger for å kjøpe den. Takk for innspill! Henger ikke helt med. Regnestykket jeg har satt opp er med 2500kr i innskudd.
  7. Dette er nok det som holder meg mest igjen. Fra et perspektiv der man beholder bilen ut låneperioden blir vel dette annerledes? Når garantien er ute kan jeg fikse mekaniske ting selv, og det er vel å forvente at bilen skal holde i minimum 10 år? Risikoen blir at batteriet ryker etter 6,5år når bilen har passert 190k og garantien er ute, men da har man vel ganske uflaks? EDIT: Du har rett, glemte forsikringen på utregningen av årskostnad på Volvoen. Riktig kostnad blir 101.500kr. Slik jeg ser det har ikke Volvoen noe å tape mer, den har gått 300k og er 20 år gammel. Teslaen vil tape seg; grunnen til at jeg ikke har tatt med det i regnestykket er at jeg ser for meg å ikke selge den -- at jeg har et 10-årsperspektiv.
  8. Snakker vi da 0,5 på blanda kjøring? V70en ligger på 0,7-0,75 på strekningen Oslo-Drammen, men ender på 1,0 til slutt på gjennomsnittsforbruk inkl. fritid. Skulle jeg hatt en dieselbil måtte det blitt en stasjonsvogn eller tilsvarende. I tillegg ligger jeg på opp mot 2000kr i bom per mnd, som blir 10-12% dyrere med diesel enn med bensin. I tillegg er ikke lenger pumpeprisen på diesel billigere enn bensin... Usikker på om det er så mye å hente til slutt? Enig i at 2 biler er digg, og at det er fornuftig å gå for en billig elbil! Likevel må man betale dobbelt opp på forsikring og veiavgift, pluss lån på billig elbil. Eksempelet med Skoda Citigo gir meg terminbeløp på 1600 over 10 år. Da ender (grovt regna) 1600+1000*2 (2x forsikring/veiavgift)=3600 + forbruk og bom. Jeg ville nok hatt behov for å kjøre volvoen opp 1/2 til 1 tank+bomring i måneden (edit) til fritid pga plass osv, så da er vi på ca 4800 + pendlerstrøm på 400 og bompenger på 900, og da er vi oppe i over 6000. Da er vi ikke langt unna månedsprisen på f. eks. en ny model Y som dekker alle behov. Fordelen med 2-bils forslaget er jo minimalt verditap og at man ikke binder opp så mye penger i lånet. Rent økonomisk synes vi 8.000 i mnd er i overkant av hva vi kan bruke på bil, men det er vel kanskje det man må forvente når man skal pendle?
  9. Hello! Jeg trenger litt råd ang. valg av pendlerbil. Jeg har flyttet fra Drammen til Etterstad i Oslo for å bo med kjæresten, men ønsker å fortsette å jobbe i Drammen. Vi har gode parkeringsmuligheter, og det er veldig greit å pendle med bil da det ikke er kø denne retningen (4,5 mil/35min hver vei). Alternativet med kollektiv er T-bane -> tog -> buss, noe jeg ikke er så lysten på da det vil gå mye tid og energi til pendling. Med andre ord er jeg villig til å ta kostnaden med bil. De siste 10 årene har jeg holdt liv i en 04 V70 bensinbil. Jeg er hobbymekaniker, og har spart veldig mye penger i reparasjoner samt 0 verditap. Etter flyttingen ser det ut som besparelsen blir spist opp av bensin og bompenger – i januar ender det på rundt 1800kr i bom og 5000kr i bensin. Vi har foreløpig et 3-5 års perspektiv på Oslo-prosjektet, før vi tenker å flytte mot Drammen igjen. Det føles derfor meningsløst å betale så mye penger ut i rene driftskostnader over en så lang periode. Det er også et usikkerhetsmoment med å bruke V70en til pendling da det kommer uforutsigbare problemer som må fikses i tid og utid. Jeg har aldri eid en EL-bil, men det slår meg som det åpenbare alternativet. Jeg har gjort noen utregninger der jeg sammenligner dagens situasjon med en ny Tesla Model Y Long Range med dagens kampanjerente på 0,99%. Kostnaden i måneden de 3 første årene med 10 års nedbetaling blir marginalt billigere sammenlignet med V70en (kampanjerenta varer i 3 år). Her har jeg tatt utgangspunkt i 30.000km kjøring i året (20k i jobbpendling, 10k fritid), 20kr i bensin og snittpris på strøm på 0,93 øre kWh. Andre alternativer jeg har undersøkt er brukte EL-biler som Audi E-tron, Tesla Model S, Model Y etc. Bil er viktig for meg, så jeg er nok litt kresen i hva jeg ønsker å kjøre. Det føles egentlig mer riktig å kjøpe en eldre EL-bil jeg kan kjøre kilometer på uten dårlig samvittighet, men jeg har angst for å kjøpe EL-bil til 200.000-400.000 uten en varig garanti på batteriet. Det er selvfølgelig et alternativ å gå for en lower-end bil som f. eks. en eldre Nissan Leaf, men det sitter langt inne å kjøre dette i årevis. Dessuten har jeg ikke lader på jobb, samtidig som det blir en del kjøring til Stockholm da kjæresten er derfra. Mao. er vi avhengig av en viss rekkevidde. Jeg er også avhengig av god bagasjeplass og tilhengerfeste. Vi er begge lektorer, så økonomien er grei. Dog er vi er midt i oppussing, så det er lite kapital å hente. En ny bil må evt. bli finansiert med ingen eller lav egenkapital. Dette ble en lengre utredning enn jeg tenkte. Tar i mot alle råd jeg kan få med stor takknemmelighet!
  10. Hei! Samboeren og jeg har et kjøkkenprosjekt på gang der kjøkken flyttes til et tidligere soverom der vi har revet vegg til stue. Vi har lektet ut og rettet vegger, og holder på med å legge det elektriske. I den forbindelse må vi legge opp k-rør til belysning, og nå har fremgangen stoppet fordi vi ikke klarer å bli enige om belysning. Jeg er veldig opptatt av at det skal være jevn og sterk belysning på kjøkkenet, spesielt på kjøkkenbenken. Dette er ikke så viktig for samboer, her handler det om at det skal være estetisk. Vi har diskutert alt fra vegglamper, pendel(henge)lamper, spotter osv. Mine forslag har vært utenpåliggende spotter over benkeplaten, og "lang-armede" vegglamper. Samboer har ikke lyst på spotter, og har heller ikke lyst på lange vegglamper (de skal være korte). Problemet er at vi mest sannsynlig skal ha åpen hylle på vegg, noe som vil skygge for vegglamper som er korte. Kjøkkenet nedenfor er bestilt og ligger klart til montering så fort vi får lagt ferdig el og gipset. Noen som har andre ideer å komme med? Hvor viktig er det å prioritere sterk og jevn belysning av benkeplate?
  11. Takk for gode råd! Mye enklere og bedre hvis vi kunne kjøpt noe selvfølgelig. Tenker denne ville gjort jobben? https://www.elfadistrelec.no/no/kjoleribbe-svart-anodisert-42w-190-2mm-rnd-components-rnd-460-00161/p/30311714?trackQuery=cat-DNAV_PL_0106060101&pos=24&origPos=7&origPageSize=50&track=true&filterapplied=filter_H%C3%B8yde%7E%7Emm%3D50&sid=6846e03cf9528f1b0cb365d4e4f03b09340aaff4
  12. Jo absolutt, men jeg sliter med å finne noe som er stort nok. Spesielt er rillene veldig korte, jeg trenger noe som kan grave seg dypt ned i et isbad. Lodding av aluminium har jeg aldri vært borti, visste ikke man kunne gjøre det? Vi har en del loddeutstyr på jobb.
  13. Hei! Jeg har sveiset en del på stålplater i forbindelse med bil. Nå har jeg fått en ny utfordring: Jeg er lektor ved en ungdomsskole, og vi skal lage en partikkeldetektor (Cloud Chamber). Her trenger vi en heatsink i aluminum (se bilde). Jeg finner ikke noe egnet på nett, i hvert fall ikke på norske sider. Ser derfor på muligheten til å lage noe selv med aluminiumsplater. Jeg har tilgang til 2mm plater (https://www.sloyd-detaljer.no/produkter/tre-metall/plat-folie/aluminiumsplater-2724) og evt. rør/stenger i alu. Sveiseapparatet er et relativt stort Lincoln Electric apparat med trinnbryter. Husker ikke modellen, må i så fall til verkstedet å sjekke). Tenker å kjøpe ren argon på engangsflaske på Jula hvis det blir aktuelt (https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/sveisegass/argongass-210092/?gclid=Cj0KCQjwsp6pBhCfARIsAD3GZuYiYHTPcmQT8xkeZLbBVZv2AMZUwW9xBPWE8Pa79Q3vCNt6PKPtzTsaAmJlEALw_wcB&gclsrc=aw.ds) Tenkte å kutte ut platen på 15x15cm~, og deretter kappe riller på 15cm x 6cm og sveise disse på fra midten og ut. Er dette gjennomførbart? Dette trenger på ingen måte å bli perfekt, men det må bli funksjonelt.
  14. Hei! Jeg jobber på en skole i Drammen, og vi trenger litt tørris til et forskningsprosjekt (vi skal lage cloud chamber). Hvor/hvordankan jeg få tak i dette i Drammen (i verste fall Oslo)? Har ringt Hansens røkeri, men de brukte bare flakis. Har vært i kontakt med Linde AS, men da måtte det bestilles en uke i forveien, og måtte hentes i Horten/Tønsberg.
  15. Hei! Nettopp kjøpt leilighet på Etterstad i Oslo. Ønsker å flytte kjøkken til soverom. Her er tanken å føre avløp fra toalett på bad i en kasse langs vegg-gulv og over i nåværende soverom. Soverommet flyttes til der kjøkkenet er nå. Leker også med tanken om å bygge et lite vaskerom der det i dag står kjøkkenvask, slik at man kan bl.a. flytte vaskemaskin ut av badet. Laget en skisse: Lurer på om dette må søkes om? Veggen som rives er ikke bærende fra gulv og opp til høyden på døra, derfra og opp er det visst en betongdrager (er en tydelig kant over døra langs hele veggen. Under denne skal det være murstein). Vi tenker å rive mursteinen, og ikke bæringen over. Vi vet at andre i borettslaget har flyttet kjøkken og revet veggen, men er usikker på hvordan de har løst det med avløp. Har forstått det slik at kun toalettavløpet er dimensjonert til å ta både kjøkken og bad samtidig. Avløpet til toalettet går vertikalt i hjørnet av badet i en kasse, med toalettet tett ved siden av. Usikker på hvorfor det går videre oppover da vi er øverste leilighet, er det pga. lufting?
×
×
  • Opprett ny...