De virker over-engineered på visse ting og under på andre. Kanskje de rett og slett er blitt for komplekse. Det er hvertfall ikke bilene som har best driftssikkerhet eller lavest eierkostnad. Faktisk er vel BMW bedre enn Hyundai på disse områdene. Som er ganske skuffende. "Masse fancy tech" betyr det samme som at her er det masse dritt som går istykker, koster mye å reparere og forkorter bilens levetid mye. Skal man ha en bil lengt mulig kjøper man en bil nesten uten utstyr. Ingenting som går istykker, ingenting å reparere.
Hvis man virkelig går inn for det kan man sikkert tømme de fleste biler på en eller annen måte. Men hvorfor vil man "starte" en bil sånn halvveis. Det må da være en av elbilens store fordeler, at "motoren" alltid kan være aktivert når man venter etc.
Leaf har da omtrent null problem med 12 volt etter hva jeg har sett. Den kobler inn HV batteri for å lade 12 volt bare rett som det er, typisk 2-3 minutter hver gang, ved behov flere ganger om dagen. Tar nok veldig lite strøm ut av HV batteriet. Når bilen er av og midterste lampe blinker sakte, lades 12 volt på leaf.
Boligflipper dømt til 2 års fengsel
Det er nok mange flere slike som unndrar skatt med salg av kontrakter, utleie som ikke blir rapportert inn etc. Det omtales som "svært vanskelig å oppdage slike saker med salg av kontraktsposisjoner siden salget ikke tinglyses". Boligene er kjøpt uten finansiering. Problemet kommer når ingen kjøper kontrakten han har, og han må faktisk betale og overta boligen. Da blir det et virkelig problem, særlig når han hadde over 150 aktive kontraktsposisjoner.
Dette minner om en Mazda CX5 2.2 diesel jeg så til salgs. Kunde hadde tatt bilen til verksted for at de skulle undersøke hva som var feil med motoren. Verkstedet byttet EGR ventil og kjøler til 25 tusen. Bilen ble ikke bedre, motor ble så åpnet og der var alt utslitt, kammer, løftere, alt. Bilen ble solgt i deler for en slikk og ingenting.
Den ser nå relativt godt holdt ut. Trolig et godt kjøp, men sjekk nøye under for rust. Det er trolig ikke farlig rust på bilen siden den var EU godkjent for 1 måned siden. Vurder å spray på litt fluid film under bilen for rust beskyttelse, dette er enkelt og noe du kan gjøre selv.
Har du stor nok trafo tar den både 11 og 22 kW.... Men det koster, mye. På 400 volt nett er det jo lett. Men blir veldig dyr nettleie med så rask lading.
Nei, faktisk litt mer. Batteriet på Zoe er 52 kWh netto kapasitet. Hvis du lader med 2.3 kW får du 1.7 kW inn på batteriet grunnet ladetap. Hvis du har helt tomt batteri og skal lade det fullt opp igjen vil det ta noe sånt som 52/1.7= 30.5 timer. Men det er nok veldig sjelden man tømmer batteriet helt, og trenger å lade det helt opp igjen over natten. I praksis vil det trolig funke, men du trenger å lade nesten hele tiden du er hjemme hvis du skal kjøre mye.
No car workshop should cut holes in customer cars without them knowing. Sure the test procedure allows them to use a screwdriver and smell pen hammer to detect areas under the car with very weak metal or faulty replaced metal. But theres a big difference from that to straight up cutting holes in the car. I would consider talking to Statens Vegvesen about this workshop practice, if they agree with you this workshop may have to fix the damage they did to your car for free.
Les hele denne artikkelen
Der står alt du trenger. Zoe 50 kwh ser ut til å gå langt. Hurtiglading er ikke særlig kjapp, fra 25 til 45 kw. Minst når batteriet er kaldt og høyt oppladet.