Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

arne22

Medlemmer
  • Innlegg

    6 107
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

arne22 sine prestasjoner

2,1k

Nettsamfunnsomdømme

7

Hjelpsomme svar

  1. Hvor lenge forbruket kan vare, det vil jo avhenge av belastningen. Selvfølgelig så er det også mulig å ta ut en lav belastning ut av en stor batteribank, slik at den varer lenge. I det tilfeldige eksemplet Hawaii, så er det nok sannsynlig at de får etterfylling av solenergi, de fleste dagene, ja. For det forholdsvis lille solcelleanlegget jeg har, så er det da mulig å tømme batteriet i løpet av en time ved å kjøre på med maks belastning, men ved vanlig forbruk, så holder det gjerne 3-4 uker uten etterfylling, vha ekstern strømkilde, eller solenergi.
  2. Det stemmer nok men Elon Musk har faktisk utarbeidet en løsning for lagring med batteri som kan omfatte hele øyer og landsdeler: https://www.rechargenews.com/energy-transition/-world-leading-tesla-battery-online-to-help-kick-coal-out-of-hawaii/2-1-1582641
  3. Akkurat det stemmer vel ikke akkurat. Her er et eksempel på et ferdig sammenbygd "minianlegg": https://www.sparelys.no/ecoflow-delta-2 Elbilbatterier har jo mye større kapasitet enn dette anlegget. Har bygd et hjemmelaget invertranlegg fra før. Fungerer meget bra, men bestilte akkurat en Delta 2 i tillegg til det eksisterende. Ingen tvil om at man kan få en godt fungerende vekselstrømkilde ut i fra den kapasiteten som kan leveres ut i fra et elbilbatteri. Ganske mange av de som har litt større fritidsbåter har slike anlegg ombord.
  4. For den sluttbrukeren som skal betale strømregningen, så er det jo ikke nødvendigvis noen forutsetning å skulle lagre energi. Ved å bruke en "grid-tie inverter", så kan man jo både fordele forbruket mellom "selvprodusert" og "levert i fra strømleverandør" og også levere strøm tilbake mot betaling, hvis man har avtale om det.
  5. For kablede nettverk så har vel KNX allerede tatt over som standard protokoll, som brukes på tvers av produsenter og leverandører(?!) Hvilke andre konkurrerende løsninger av en viss utbredelse finnes det for kablede nettverk i smarthus og i smarte bygninger?
  6. Nå ja ikke alltid. Som man sa det den gang: Det er i alle fall helt utenkelig at TCP/IP tar over som felles standard for datakommunikasjon, og at TCP/IP kan brukes til å utvikle et globalt Internett. Derfor så finnes det i dag ikke noe Internett, og heller ikke noen diskusjon.no I menigheten der jeg går så sier de at det kanskje kommer et Internett en gang i framtiden, men at dette helt sikkert vil være basert på AppleTalk og ikke på noen av disse greiene som kan kjøre på Windows.
  7. Det kan se ut som at det er noe i det, og at begrensningene kanskje har noe med en form for personvern å gjøre. Jeg forsøkte akkurat nå med litt testing ved hjelp av Google søkemotor, for å se om innholdet i Norsk Lysningsblad er indeksert hos Google. Her kan det se ut som at Norsk Lysningsblad har blokkert for Google sin indeksering, slik at Google søkemotor ikke virker i forhold til søk inne på Norsk Lysningsblad sitt webområde. Dette betyr jo at den muligheten for å bruke Google søkemotor inne på en webserver ikke fungerer hos Norsk Lysningsblad. Det er vel en sannsynlighet for at man da også har blokkert for andre søkemotorerer.
  8. Det finnes faktisk en portal, som heter norge.no, men vet ikke hvor populær eller brukbar den egentlig er: https://www.norge.no/nb
  9. I følge Wikipedia så er jo ikke Kommunisme en styringsform, men en politisk ideologi. Ett at grunnelementene i denne ideologien er jo å avskaffe privat eiendomsrett, og at det er det offentlige som skal stå for produksjon og syselsetting. Er det ingen av de politiske partiene på Stortinget, som har opptatt i seg litt av den kommunistiske ideologien om at det er det offentlige som skal stå for produksjon, arbeidsplasser og sysselsetting?
  10. Der er du nok helt sikkert inne på noe. Jeg har selv brukt veldig mye informasjon fra det offentlige opp gjennom årene i forbindelse med jobb, så for meg så går det jo mye på erfaring og rutine og bruk av Google søkemotor. Men jeg må si meg enig i at mye informasjon framstår som "noe tilfeldig spredt ut over Internett", slik at det i utgangspunktet ikke alltid er lett å vite hvor man skal leite.
  11. Her er det vel noe med situasjonsbeskrivelsen som ikke stemmer helt med virkeligheten. Den riktige formuleringen bør vel heller eventuelt være "Hvorfor har det offentlige gått over til å publisere det aller meste digitalt, i stedet for på papir". Norsk lysningsblad var for eksempel tidligere en utgivelse på papir med regelmessige utgivelser. Siden 2005 så har NL bare eksistert som digital utgave. Høringsutkast for ulike planer og omlegginger sendes alt vesentlig ut digitalt, svarene sendes også inn digitalt, og det er sånn sett svært lite igjen av de tidligere papirbaserte systemene. Man kan følge ganske godt med i hva som skjer både på Stortinget og i Regjeringen, i de ulike departementene, og i de lokale kommunestyrene. Det har aldri vært så mye lett tilgjengelig informasjon som nå, og det aller meste blir jo gitt ut digitalt. Norges Lover, det var tidligere bare en stor tung bok basert på papir, som det var ganske vanskelig å finne fram i. Skulle man ha tak i en forskrift, så måtte denne kjøpes inn separat. I dag så har det blitt lagt til mye mer informasjon, og informasjonen er forholdsvis lett tilgjengelig via en automatisk søkefunksjon bå nettstedet lovdata.no Påstanden om at "det offentlige" eller forvaltningen bare informerer pr papir, den kan vel ikke være helt i samsvar med virkeligheten?
  12. Ja, det stemmer. Men for eksempel FEBdok, alt som er, og en hel bransje, bygger jo på FEL/NEK400, så da spørs det om det ikke blir en hel del dyrere å finne opp kruttet selv. Men det stemmer jo at NEK400 formelt sett ikke er et juridisk bindende regelsett, selv om det kanskje "er litt sånn" i praksis. Men det finnes jo ingen andre alternative normer, slik at avvikene i praksis vil måtte bli ganske små. Jo det kan kan i dette tilfellet, og hvorfor er det slik? Dette har også å gjøre med FEL, nærmere bestemt §12 om krav til samsvarerklæring. Hvis en elektriker/installatør har vært og jobbet på en fordelingstavle eller et skap, så kan vedkommende ikke skrive ut en samsvarserklæring som gjelder halvparten av skapet. Den kommer nok til å gjelde hele skapet, og da må det være i "forskriftsmessig stand".
  13. Takker. Det var kanskje et veldig bra tips.
  14. Helt umulig kan det nok være at det ikke er. 240'en er imidlertid ikke optimal en slik situasjon, for den har kort hjulavstand og er litt vel retningsstabil for unnamanøvre. For med så er normalt framkomstmiddel tung motorsykkel, også veteran, så bil vil nok ikke være noe særlig farligere. Så langt litt over 40 år med 0,0 smell med bil. (Har blitt påkjørt 3 ganger, mens jeg har kjørt motorsykkel, men det har gått bra.) Problemet med motorsykkel er at bilene av og til ikke ser deg, slik at man helt tiden må ta høyde for det. Ja, alle automatiske greier pleier å irritere meg, uansett hva det er. Liker å ha full kontroll.
  15. Akkurat det har jeg prøvd, begge deler. På alle de 3 240'ene så gikk det ann å finne ut og rette samtlige feil som dukket opp over en driftsperiode på 30 år. På Ford Focus 2005, så hadde jeg et problem med hovedlysene som, utrolig nok, ingen kunne finne ut av. Det elektriske anlegge på Forden var radikalt annerledes bygd opp i forhold til 240'ene. Det kommer vel litt ann på sjåføren også. Noen krasjer sånn en gang i året, andre annet hvert år, mens at andre igjen kan kjøre i 20 eller 30 år uten en eneste bulk ulykke. Det har vel også noe å si om hvorvidt bilen inviterer til "sportslig kjøring". Noen bilmodeller har en høy ulykkesstatistikk, på gunn at de er veldig gode å kjøre, og andre har en ganske lav ulykkesstatistikk på grun av at de ikke inviterer til sportslig kjøring i det hele tatt. Et argument for en veteranbil, det er jo at man kan ha bil med nesten null i faste utgifter, hvis man tar all skruingen selv. Men det ligger jo en liten mulighet hvis man uansett bare kommer til å kjøre bilen periodevis og i deler av året. Forstår det slik at man nå kan avregistrere bilen mens den står i garasjen og så bare påregistrere når man skal bruke den, slik at veiavgift og forsikring bare løper for de periodene man har bilen i bruk, Da kan det jo bli litt billig å ha en litt nyere bil også.
×
×
  • Opprett ny...