arne22
Medlemmer-
Innlegg
6 124 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om arne22
- For øyeblikket Viser Forside
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
arne22 sine prestasjoner
2,1k
Nettsamfunnsomdømme
7
Hjelpsomme svar
-
Den viktigste årsak til at Pc'er kan oppleves som trege ligger jo hos brukeren. Har man lite programvare installert og få samtidige prosesser kjørende, så vil en dårlig spesifisert PC kunne oppleves som rask. Legger man på tilstrekkelig nok programvare, tilstrekkelig antall kjørende prosesser, og bloatware, så kan selv en høyt spesifisert PC oppleves som treg. Første steg bør være å gå inn i task manager og se hva man har kjørende, og så få tatt vekk det som ikke behøves. Hvis viften kjører ofte så er det jo også en indikasjon på at man har installert unødvendig programvare, som bidrar som bloatware til å sløve maskinen ned. Det vil man jo også kunne se i taskmanager som unødvendig prosessorbelastning. En annen faktor som kan sløve ned maskinen er hvis man installerer extensions på webbrowseren. Da kan man i enkelte tilfeller mangedoble prosessorbelastningen når man er på Internett. Hvis man får vekk all "crapware", så oppleves de fleste PC'er som ganske raske.
- 5 svar
-
- 1
-
Godt egnet regnskapsprogram for nyestartet AS?
arne22 svarte på arne22 sitt emne i Bedriftsøkonomi og ledelse
Veldig nyttig opplysning, at det det går an å føre tulleselskap ved siden av. -
Galopperende strømpriser, like dyrt som dieselaggregat
arne22 svarte på Vokteren sitt emne i Politikk og samfunn
Før i tiden så var det i alle fall slik at man pleide å si noe slikt som at "strømprisene ligger jo heldigvis så lavt her i Norge, at det er i de minste noen ingen av oss behøver å bekymre oss for, på grunn av at vi har denne billige vannkraften." Har ikke inntrykk av at "folk flest" mener det samme nå i dag. Justert for inflasjon så er vel oppfatningen hos "folk flest" at strømprisene har gått fra "veldig billig" til "veldig dyrt".- 500 svar
-
- 2
-
Hvis spørsmålet er framstilt muntlig, så er det vel grunn til å tro at svaret blir sånn litt "her og der". Hvis spørsmålet er framstilt skriftlig og i samsvar med det regelverket som gjelder "hva har dere registrert på meg", så får man nok sannsynligvis et svar som er sånn noenlunde i samsvar med det regelverket som gjelder.
-
Hvilke kredittkort har 90 dager reiseforsikring eller mer?
arne22 svarte på arne22 sitt emne i Privatøkonomi
Det var vel gjerne det jeg også trodde en gang i tiden, helt til jeg leste forsikringsvilkårene mens jeg var på reise og oppdaget at jeg ikke hadde noen reiseforsikring. Det hjelper sånn sett lite å tro det ene eller det annet, man må lese og forstå forsikringsvilkårene. Her er for eksempel det som gjelder for Nordea Premium: https://www.nordea.no/Images/152-434026/Nordea-reise-og-avbestillingsforsikring-for-kredittkort-nordea-premium.pdf Ser at dette også gjelder for TF-Bank sin forsikring: https://tfbank.no/media/8d93c976ade3c6b/gouda-norge_637_kreditkortsreiseforsikring-tf-bank_jul21.pdf Andre selskap har bestemmelser om at forsikringen ikke gjelder for noen del av reisen, hvis man ikke har kjøpt returbillett før avreise. Uansett hvilket selskap man velger, så må man jo gå gjennom og lese forsikringsvilkårene i detalj. De fleste selskapene har jo med det vilkåret at mer enn 50% av billetten må være kjøpt med kortet før avreise og da ligger det jo i sakens natur at returen må være med for at det skal bli mer enn 50% av transportkostnaden. Edit: Dagens vilkår hos DNB mastercard sier faktisk ikke noe konkret om returbillet, men det er vel ikke utenkelig at "mer enn 50% av reisekostnaden" også vil måtte medføre at returbilletten også må være med. https://dokument.fremtind.no/documents/bevis-reiseforsikring-dnb-mastercard.pdf -
Hvilke kredittkort har 90 dager reiseforsikring eller mer?
arne22 svarte på arne22 sitt emne i Privatøkonomi
Ja, der er du inne på noe vesentlig. De aller fleste om ikke samtlige av de forsikringene som man får med som gratis forsikring ved bruk av kredittkort har det med i forsikringsvilkårene at reisen enten må starte "hjemme" eller minimum i norden. Det samme gjelder også for de fleste ordinære reiseforsikringer. Man må også ha kjøpt forsikringen før avreise. En gang i tiden så var jeg ute på reise og så oppdaget jeg i løpet av turen at jeg ikke hadde en gyldig reiseforsikring. Husker ikke hva grunnen var, at jeg ikke hadde kjøpt returbillett, at reisen ble over 70 dager eller hva det var, men i alle fall så oppdaget jeg i løpet av turen, at jeg var uten reiseforsikring. Da fant jeg fram til ett eller annet dansk selskap som aksepterte å selge "en ny forsikring" fra der hvor man allerede var utenlands og for hjemreisen. Det gjorde jeg. Forsikringen var forholdsvis dyr, men jeg er ikke i stand til å huske hvilket selskap dette var.- 9 svar
-
- 1
-
Hvilke kredittkort har 90 dager reiseforsikring eller mer?
arne22 svarte på arne22 sitt emne i Privatøkonomi
Jeg for min del ønsker en forsikring som dekker reise og knapt nok det. Reiser for eksempel uten bagasje, slik at det eneste som er aktuelt er å ha en forsikring som dekker ved alvorlig ulykke eller sykdom. Ut i fra erfaring så er "reklamasjons delen" av kredittkortet like viktig som forsikringsdelen. Det finnes jo en hel del tilfeller der en reiseforsikring ikke gjelder, men der man stadig vekk kan pengene tilbake som følge av en reklamasjon når man har kjøpt med kredittkort. Ser at Nordea Premium og Nordea Gold tilbyr litt spesielle vilkår. Hvis man kjøper en reise som skal vare i mer enn 90 dager, så vil man få de første 90 dagene av reisen dekket gratis, og så kan man kjøpe en tilleggsforsikring, (ett eller annet sted) som dekker det som går ut over de 90 dagene. Kjøpte en gang før i tiden en slik tilleggsforsikring, men jeg var ute og reiste, men kan ikke huske hvilket selskap det var som leverte denne. -
Hvilke kredittkort har 90 dager reiseforsikring eller mer?
arne22 publiserte et emne i Privatøkonomi
Før i tiden så betalte jeg de fleste utgifter med debitkort, og så kjøpte jeg reiseforsikring til ca 2.000 pr år, inntil jeg oppdaget at kredittkort er betydelig mer lønnsomt og gir mange kroner spart, for eksempel i forbindelse med gratis reiseforsikring. For to av disse, så er det nå slik at maksimal reiselengde for reiseforsikringen er redusert i fra maks 90 dager til maks 70 dager for TF Bank og nå bare 45 dager for Bank Norwegian. Av alternativer med 90 dagers reiseforsikring, så kjenner jeg til disse: DNB Mastercard ser ut til å ha en bra reiseforsikring som dekker reiser med en lengde opp til 90 dager. Coop Mastercard ser også ut til å dekke reise på 90 dager. Santander Gold ser ut til fortsatt å dekke 90 dager, Hvilke kredittkort med brukbar reiseforsikring på 90 dager eller mer har vi nå ellers å velge i? -
Ved å kikke litt nærmere på lovens paragraf 1-3, bokstav c, så kan jeg se at det kan være slik at @mobile999 faktisk har rett: https://lovdata.no/lov/2009-06-19-58/§1-3 Lar problemstillingen stå, ettersom spørsmålet om hvorfor man eventuelt skal betale moms ved salg av domener, som man har leierett til, også er interessant.
-
Det er jo rett, men hvilken lovhjemmel skulle man ha for å kreve inn moms for en rettighet til kjøp av en tjeneste, som leie av et domene jo faktisk er? Lov om merverdiavgift gjelder jo i utgangspunktet for salg av varer og tjenester. Se paragraf 1-1 og 1-3: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-58 Hvordan skulle man argumentere for å hevde at en leierett til et domene er en vare eller en tjeneste? Leien av domenet er jo, som nevnt, i seg selv en tjeneste, som er moms belagt, men hvordan skulle man argumentere for å hevde at også salget av en rettighet til å kjøpe en tjeneste også skulle være momsbelagt? Litt relevant info her: https://teknisk.norid.no/no/registrar/nytt/ikke-merverdiavgift-for-utenlandske-registrarer/ Nå finnes det sikkert "til seg gått praksis" for dette rettsområdet, som så mye annet, men sånn i utgangspunktet så er det jo ikke så lett å se for seg hvordan en rettighet til å kjøpe en tjeneste, i seg selv skulle være en vare eller en tjeneste som det kan beregnes moms av, ved gjennomføring av et salg av rettigheten til å leie domenet.
-
Dette var da både en litt interessant og kanskje også litt morsom problemstiling. Det vil jo være litt snodig når Hans Olsen ringer inn til politiet, og spør noe slikt som: Ja, du det er Hans Olsen, jeg ville spørre og minne dere på, om dere har husket å starte etterforskning av de pengene som jeg stjal i februar, og så den gangen jeg stjal den mopeden i fra lensmannens garasje .. Man har vel til en viss grad krav på innsyn i de opplysningene som er lagret, hos politiet, men samtidig så har politiet også mulighet for å holde noe av dette tilbake, hvis det er nødvendig av hensyn til etterforskningen: https://lovdata.no/lov/2010-05-28-16/§48 https://jusinfo.no/straffeprosess/rett-til-dokumentinnsyn/innsyn-under-etterforskningen/ https://www.politiet.no/kontakt-politiet/innsyn-og-offentleg-journal/innsyn-i-personopplysninger/ Om man ikke kan ringe, så kan man i alle fall sende inn et skjema med krav om å få vite hva Politiet har lagret av data, men samtidig så kan de vel ha lovlig hjemmel for også å holde noen opplysninger tilbake.
- 15 svar
-
- 1
-
Foreldelsesfristen i forhold til straffeansvar i økonomiske saker, vil vel ofte være kortere enn 25 år: https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§86
-
I doubt that Statens Veivesen will accept the car as is with the damage that the workshop has made. Statens Vievesen can not do anything to get this damage repaired. To obtain this you will have to follow the legal procedures that exist for such a situation.
-
I think they will do nothing. We will see. What can be done is explained in the trad above.
-
Se der ja. Der har vi både dokumentert at bilens eier, med loven i hånd, kan kreve å gjennomføre reparasjonen selv og at verkstedet har påført bilen skade ved å la være å følge veiledningen til Statens Vegvesen. Sitat fra veiledningen: Da åpner det seg jo opp flere klagemuligheter. Da kan man jo i utgangspunktet både kreve å få tilbake pengene for gjennomført EU kontroll og erstatning for påført skade. En måte å komme seg ut av denne situasjonen for bilverkstedet, det vil være å gjennomføre en gratis reparasjon, slik at kanalen oppfyller kravene til EU godkjenning. En enklere måte å komme i gang med et krav mot verkstedet er å ta saken opp via Forbrukerrådet, og så få saken avgjort i regi av Forbrukerklageutvalget. Først så må man da forsøke å komme til en minnelig løsning med verkstedet, for eksempel at de gjennomfører en gratis reparasjon av den kanalen som de har ødelagt.
- 26 svar
-
- 3