-
Innlegg
13 137 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
2
Matsemann vant dagen sist 6. mai 2011
Matsemann hadde mest likt innhold!
Om Matsemann
- Bursdag 01. aug. 1991
Profile Information
-
Kjønn
Mann
Nylige profilbesøk
38 767 profilvisninger
Matsemann sine prestasjoner
5,1k
Nettsamfunnsomdømme
2
Hjelpsomme svar
-
Hva tenker du om de andre partiene sin innsats, da?
-
Poenget er at det her gis skyld til én part, uten grunn. Litt sånn typisk irrasjonelt boomer kommentarfelthat, antar jeg.
-
MDG har aldri hatt makt til å gjøre noe med tog eller ting utenfor byen, så om du er sarkastisk er det andre plasser du heller burde rette skytsen?
-
Selv på en lys junidag slipper sjåfører unna straff om de meier ned en syklist i et sykkelfelt. Så bilister trenger ikke akkurat være nervøse for å bli dømt om man skader en syklist... Her er en artikkel fra så nylig som i går om det, nemlig: https://www.nab.no/banen-var-klar-for-sjaforen-sa-horte-han-et-slag/s/5-143-502394 Syklist delvis sykemeldt selv ti måneder etter kollisjonen, men bilist frifinnes da han påstår at han sjekket det var klart... Selv vedkommende som drepte syklisten vi har diskutert her nylig ble jo først frikjent. Vil du skade noen, gjør det med bil. Oddsen er stor for at du slipper unna.
-
Ja, som vi alle vet gir blinklys forkjørsrett! Bare å flytte seg, en egoistisk bilist skal frem! Det er syklister i trafikken. Deal with it. Om du ikke klarer å kjøre trygt i byen bør du kanskje vurdere å slutte. At du freder bilister som ikke følger vikeplikt, ikke tar hensyn og ikke tilpasser seg forholdene er det som er patetisk Sånn som her. Skyld på offeret. Jeg vedder på at om du lå bak samme syklist ville du klaget på hvor sakte hen syklet. 🙃
-
I saken vi diskuterer var syklisten synlig i 7 sekunder (om jeg husker riktig), og syklet sakte oppover en bakke før lastebilen vrengte over og kvestet henne. Din beskrivelse stemmer derfor dårlig med hva som skjer i praksis. I stedet for å tippe kan du jo lese dommen, så driter du deg litt mindre ut. Det er en grunn til at sjåføren ble dømt, og det er at det var en grov feil at han aldri sjekket speilene, da syklisten var mulig å oppdage i lang tid. Forøvrig er blindsone ikke en unnskyldning for sjåfør. Om man ikke har kontroll på blindsonen sin, fordi man ikke har fulgt med på hva som kan ha kommet inn i den, svinger man så klart ikke over. Ironisk nok illustrerer du jo 3 ganger på rappen her at du ikke kan trafikkreglene. Min erfaring er dessverre at de færreste bilister kan reglene som omhandler samhandling med syklende godt nok. Da man gang på gang i diskusjoner ser påståelige bilister som deg som tar grovt feil. Det som kunne vært klarere er hva som skjer når en sykkelvei krysser en vei. Selv om reglene er klare, er det vanskelig vurdering for både sjåfør/syklist å vite om kryssende vei har vikeplikt eller ei, uten å omtrent ha reguleringsplanen for hånd for å se om veien er vei til parkeringsplass eller lignende.
-
"Direct Vision" er standard krav i flere andre tettsteder. Det er vel heller at Norge henger etter. Ja, denne dama som syklet 16 km/t i sykkelfeltet med forkjørsrett og ble drept av en uansvarlig lastebilsjåfør var selvsagt en kamikazesyklist. Skjerp deg, slik offerklandring er bare ekkelt. Du har rett, for bilister vil nekte å innfinne seg, og heller risikere andres sikkerhet og liv for sin egen fremkommelighet.
-
Jo, problemet *er* vogntogene. Det er de og deres sjåfører som til stadighet dreper eller skader myke trafikanter i byen. Dagen før denne dommen kom, ble en annen syklist alvorlig skadet i andre enden av samme gate. Igjen mente politiet det så ut til å være yrkessjåførens feil. Problemet er enkelt å løse. Innfør siktkrav til lastebiler i bystrøk. Feks at de må ha kamera, varslinger, lavt førerhus med utsyn (ala busser i byen). Da kan man fortsatt få levert varer (som alltid er kronargumentet til de som forsvarer disse drapene) og annet.
-
Så du mener kollektivfelt skal stenges? At jeg ikke lenger skal kunne sykle forbi hundrevis av biler som står fast i kø hver morgen? Noe av det dummeste jeg har lest på lenge.
-
Tror få konsulenter opplever at de kastes rundt. De fleste oppdrag har varighet på flere år. Men ang data scientist er mitt inntrykk at det kan være artigere inhouse enn som konsulent. Eller, det kommer litt an på hva man liker, men som konsulent kommer man da ofte til organisasjoner som er litt umodne på datafronten og må gjøre nybrotsarbeid. Samtidig kan man til gjengjeld få et stort og fint miljø i et konsulenthus, der man i bedrifter som ikke har det som kjerne kan bli litt ensom (men det gjelder nok ikke equinor). Så er det jo et moralsk dilemma rundt å gå for Statoil, da.
- 4 905 svar
-
- 1
-
- avdeling
- utdannelse
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Så i fremtiden koster billetten 1 kr, og serviceavgiften 499 kr, så kan de kansellerer som de vil! De later som det. Men Live Nation eier jo både Ticketmaster og masse arrangører.. Feks Findings og Tons of Rock har Live Nation som majoritetseier.
- 4 svar
-
- 1
-
Jeg tenker de tingene du nevner ikke spiller så stor rolle for lønn, selv om det kan virke litt rart. Det som avgjør er hva markedet ellers er villig til å betale for deg, og det er mer basert på antall år og utdanning. Så at selskapet kunne betalt deg x hundre tusen og fortsatt gått i pluss er ikke så relevant, all den tid de ikke trenger matche det fordi ingen andre tilbyr den lønna. Edit: tregere enn nirolo
- 4 905 svar
-
- avdeling
- utdannelse
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Tja, det kan gå begge veier. Jeg har ikke tall på hvor mange ulykker jeg unngår som syklist ved å ha en slags sjette sans. Ofte bilister som svinger over sykkelfelt uten å se seg for, vingler fordi de ser på mobilen, ikke ser meg i et kryss osv. Man kan ofte gjette på at bilisten kommer til å gjøre noe dumt, så må som syklende ta det forsiktig og holde avstand. Hadde jeg "stått på mitt" hadde jeg nok blitt meid ned ukentlig.
-
Egentlig kom jeg bare med data på at biler har blitt mye bredere de siste årene, derav hvorfor parkeringsplasser oppleves som smale. Det var du som dro inn sikkerhet.
-
Kan du vise til at endringen i ulykker skyldes de nye bilene? Og evt at det spesifikt skyldes at de er større? I så fall er jeg mer enn gjerne positiv til å endre mening (du kan godt drite i den formen for hersketeknikk, forøvrig). Jeg tror nemlig ikke det er en kausalitet mellom den korrelasjonen. Derimot tror jeg mye av det heller kommer av ting som senkede fartsgrenser ("Blir man påkjørt i 30 km/t er det stor sjanse for å overleve – over 90%. Blir man påkjørt i 50 km/t er det faktisk 80-90% sjanse for at dette får dødelig utfall"), bedre infrastruktur for myke trafikanter der man endelig har begynt å prioritere litt mer enn bare bil, bil, bil, osv.