Jeg lar meg fasinere av hele saken egentlig. Til dette problemet er det ikke en enkelt ansvarlig. Det er kun samarbeid som kan løse dette og løsningen vil koste lite relativt til problemet.
Jeg forslår følgende:
Åpne innfartsparkeringen igjen
Mal opp parkeringsplasser etter følgende patent slik at det blir maksimal utnyttelse. Dette gjør det lettere å forstå at det er en parkeringsplass og ikke en kø.
Sett opp permanente, fleksible plastkjegler langs veien der det har blitt delt ut bøter slik at man blir tvunget til å kjøre frem. Mulig de trenger noen hull for at utrykningskjøretøy skal kunne bruke veiskulderen, men det bør ikke by på problem. Alternativt kan man lage hvite ikke-parker-her striper i veien.
Sett opp skilt på innfartsparkeringen:
Åpne dette område for gratis parkering. Det er i praksis ubrukt i dag og trenger i beste fall et skilt eller to
(og ja, jeg skulle ønske jeg fulgte bedre med i tegnetimen på skolen 🙂 )
Som bonus kunne jo Avinor og kostet på seg en liten guide for hvordan man enkelt henter. Jeg tror nemlig veldig, veldig mange kommer til flyplassen når flyet lander blant annet. Dette er bortkastet. De smarte kommer tidligst 15 min etter at flyet faktisk lander (sjekk Avinor-appen). Personlig drar jeg fra Oslo vest 15 min før forventet ankomsttid. Da er jeg akkurat fremme i det de jeg skal hente har hentet bagasjen og kjøpt en flaske vin eller to.