-
Innlegg
17 217 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
10
RamGuy vant dagen sist 14. november 2016
RamGuy hadde mest likt innhold!
Om RamGuy
- Bursdag 10. mars 1990
Profile Information
-
Kjønn
Mann
Nylige profilbesøk
36 841 profilvisninger
RamGuy sine prestasjoner
6,9k
Nettsamfunnsomdømme
-
Anmeldelse: Elden Ring: Shadow of the Erdtree
RamGuy svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Fullførte DLC-en i går. Har kost meg, som alltid med, med From Software spill. Dette er en forlengelse av siste 1/3-spillet på steroider. Imponerende stor og fullpakket DLC, og liker du Elden Ring, så får du mer av det samme. For meg personlig så foretrekker jeg de litt mer regisserte og tilspissede opplevelsene. Sekiro er min favoritt, og Elden Ring er og mer motsetningen til Sekiro. Hvor Sekiro begrenset omfanget og med det fikk den mest balanserte og naturlige vanskelighetskurven i noe From Software spill, hvor ting føles vanskelig, men aldri, urettferdig. Elden Ring lar deg gå hvor du vil, ta ting i den rekkefølgen du vil, skalere karakteren din mer eller mindre nøyaktig som du vil. Det gjør at vanskelighetsgraden føles langt mindre finbalansert. Bossene har blitt såpass over-the-top med uendelig lange angrepsanimasjoner osv. At det ikke lenger føles like rettferdig som det har gjort tidligere med spill som Sekiro i spissen. Men også Bloodborne, Dark Souls 1 og 3 osv. Føles bedre balansert enn det her. Jeg vil fremdeles si at Isshin fra Sekiro er en vanskeligere siste boss enn det vi får i DLC-en her. Men siste boss her føles uendelig langt mer frustrerende å sloss mot for det skjer så latterlig mye, hele tiden, i alle mulige retninger. Det går i et så høyt tempo, med så lange angrepsmønstre og så gigantiske AoE effekter og områder at det føles litt håpløst å skulle lære seg kampene. Hvor jeg etter å ha fullført Sekiro føler at jeg virkelig mestrer Sekiro, jeg kan dra igjennom New Game Pluss helt uten problemer, fordi jeg har mestret spillet, kampsystemet og bossene. Det samme føler jeg i spill som Bloodborne og Dark Souls 3 også. Når jeg spiller Elden Ring på nytt så føler jeg ikke at jeg har mestret bossene, det handler bare om å ha mest mulig flaks i rekasjonene hver gang jeg møter de vanskeligeste bossene i spillet. Ser de kule ut? Så definitivt. Føles det fantastisk når du først tar bossen? Utvilsomt. Men jeg sitter dessverre ikke igjen med den godfølelsen som jeg gjør etter å ha fullført og mestret de øvrige Soulsborne spillene. Og personlig så synes jeg det ble litt vel mye vertikalitet i DLC-en. Fantastiske områder, fantastisk kart osv. Men hvor Elden Ring hadde store områder, med relativt sett lite vertikalitet, så er DLC-en mer kompakt og gjør langt flere triks med høyden. Det er forsåvidt kult, men jeg synes det blir mer slitsomt å utforske når kartet blir såpass forvirrende når man har så mange vertikale lag å forholde seg til. Du kan ha to site-of-grace på kartet som tilsynelatende er rett ved-siden-av hverandre, som i realiteten ikke er i nærheten av hverandre i det hele tatt.- 16 svar
-
- 1
-
Har selv vært kunde hos Sbanken hele mitt voksne liv. Synes den nye appen er temmelig krise. Er jeg den eneste som ikke klarer å forstå hvordan jeg kan pause innbetaling til spareavtale? Jeg forsøker å få forbrukskonto til å gå i så nære 0 som mulig per mnd, og betaler alt med kredittkort for bonus osv. Det har jo blitt helt umulig nå som jeg ikke finner noen enkel måte å pause diverse innbetalinger til spareavtaler når det trengs.. Og innbetalinger kjøper fond osv automatisk, så er jo ikke bare å hente det ut igjen heller for da skal jo skattlegges osv.. Vurderer sterkt å bytte, men finner ingen fullverdige alternativer. Og foreløpig så har ikke DNB skakkjørt konseptet såpass at det er noe poeng å bytte, utenom fjerning av Apple Play, men betaler uansett alltid med kredittkort og det støtter heldigvis Apple Pay, så det har ikke påvirket meg. Men fjerning av nettbank og nye appen er jo dårligere på alle, mulige, måter.
-
Er dette en stor krav for en kjæreste ? :
RamGuy svarte i et emne i Kjærlighet, relasjoner og dating
Det mest ironiske med en liste som det her, er jo hvordan du ikke kan være sammen med selv. Om du fyller dine egne krav, så er du altså uaktuell ifølge deg selv? Så hvorfor skulle den eventuelle personen som fyller alle disse kravene, ende opp med deg? Det gir jo absolutt ingen mening.- 55 svar
-
- 6
-
Er dette en stor krav for en kjæreste ? :
RamGuy svarte i et emne i Kjærlighet, relasjoner og dating
Jeg tror de fleste som jakter konseptet "drømme mannen/kvinnen/hen", stortsett ender opp ensomme i et evig jag på å finne hva enn de mener er perfekt. Så lenge du finner noen du genuint trives å være sammen med, som for det meste deler de samme prinsipper og livssyn som deg selv, så burde vel det i utgangspunktet være bra nok? Eller er jeg for gammeldags? Ene venninnen til kona dumpet en hun holdt på med fordi han hadde Disneyhåndkle. Hun mente det var for dumt for en voksen person å ha. Hun er naturligvis single også den dag i dag.- 55 svar
-
- 6
-
Ryker online delen? Er jo nå 2 år siden jeg spilte det på PC første gang, men er temmelig sikker på at jeg spilte med 21:9 modifisering, og unlocked frame rate, men jeg var fremdeles "online" og kunne se alt av notes fra andre spillere i min gjennomspilling. Mulig det var naivt av meg, men ble ikke bannet. Spilte jo dog nada PvP, da det aldri har interessert meg. For utenom de man må igjennom for Varré questlinen. Siden den gang har jeg skaffet meg 32:9 OLED, så spørs hvor bra det fungerer med 32:9 modifisering. 21:9 modifisering hadde jo sine utfordringer til tider. From Software har aldri vært særlig interessert i det å optimalisere for noen niche, og fra et rent teknisk perspektiv så har de aldri imponert nevneverdig heller. Null Anti-Aliasing på Bloodborne, og selv om Elden Ring sin visuelle stil er fantastisk, så er jobben Bluepoint gjorde med Demons Souls Remake mer imponerende, og det kom før Elden Ring. De slipper dog unna at de må forholde seg til like store områder som From Software må i Elden Ring. From Software får jo stortsett ikke til låst 30 eller 60 for å fungere optimalt på TV-er og skjermer uten mulighet for variable refresh rate. Så jeg forventer aldri noe særlig fra From Software på akkurat disse punktene. Dessverre.
-
Er så KLAR! Alle stjerner sto jo på linje og la opp til en lansering i februar. Men virker ikke som dette kommer til å skje? "First" tilsier jo at det vil komme flere trailere. Og de siste ryktene sier at traileren vil bekrefte 21. Juni som lanseringsdato. Miyazaki skal få bruke så lang tid han bare vil. Blir uansett deilig om dagens trailer gir oss en dato, så slipper man å gå rundt og håpe på at det slippes når som helst. Skaffet Elden Ring til PlayStation 5 i Januar og spilte igjennom med Dark Moon Greatsword build så jeg har en karakter klar på konsoll. Har bare spilt på PC, men pappaperm og PC-spilling går ikke helt hånd-i-hånd, så måtte få klar en karakter på PlayStation 5 i tillegg. Men med 21. Juni så er pappaperm fort over, så da kan man nok sette seg ned i PC-stolen og kose meg med DLC på PC istedenfor, som er min foretrukne måte å spille på. Dette er jo drøy lang utviklingstid for en DLC som trolig var i utvikling før Elden Ring ble sluppet. From Software har aldri vært i nærheten av å bruke så lang tid på en DLC før. Har vi en lignende situasjon som med Tears of the Kingdom? At det som i utgangspunktet skulle være en DLC har endt opp med å bli nærmest et helt nytt spill? Tears of the Kingdom skulle jo egentlig være Story DLC nr.2 til Breath of the Wild, men Nintendo endte opp med å lage så mye innhold at det heller ble til et helt nytt spill i form av Tears of the Kingdom. Tatt i betraktning at spillet bruker nøyaktig samme motor, og nok gjenbruker veldig mange assets fra Elden Ring så er det jo temmelig drøyt med nesten 2,5 år på å utvikle en DLC. Håper From Software har vett nok til å ta seg greit betalt for dette, jeg betaler gladelig!
-
Vanskelig å si og vanskelig å teste i praksis. Vi blir vel ikke spesielt kloke på det før om minimum 1 mnd hvor det sikkert har vært folk som har abonnert, oppgradert og får erfare hvorvidt de mister tilgangen eller ikke. Starfield er nok permanent gratis på Game Pass, det er trossalt et "first party" spill. Men hvorvidt du må ha aktivt abonnement for å beholde muligheten for å spille etter å ha betalt 349 kr for å oppgradere til premium er fryktelig vanskelig å si.
-
Verdt å merke seg at spillet er "gratis" på Game Pass, og du kan kjøpe Premiumoppgradering, selv om du bare har Standardedition via Game Pass. På denne måten fikk jeg premiumutgaven til 349 kr, og nå er den tilsynelatende permanent i mitt bibilotek selv om jeg strengtatt aldri har kjøpt standardutgaven. Hvorvidt dette er et utilsiktet smutthull eller ikke aner jeg ikke. Vil nesten ikke tro det, vil tippe at Microsoft legger opp til spillet vil være billigst om du tar 1 mnd med Game Pass og oppgraderer til Premium. På den måten får du Premiumutgaven til under 500 kr, også satser de på at de fleste glemmer å kansellere Game Pass, eller at tjenesten gir såpass med mersmak at de fleste velger å fortsette med Game Pass.
- 316 svar
-
- 1
-
Satser på at det faktisk er "broken" og ikke tiltenkt. Da er det jo håp om at det blir fikset. Det som vises av "sortnivå" på bildene her er jo ikke sort i det hele tatt. Det er jo faktisk mer grått enn du vanligvis har på en IPS skjerm med elendig sortnivå, bare at det blir påtvunget alt og alle selv de som sitter med OLED med potensialet for perfekt sortnivå. Det skulle vel komme en gigantisk day-1 patch. Ble den sluppet i forbindelse med early-access, eller slippes den ikke før den faktiske release datoen?
-
Dette høres jo ikke spesielt bra ut. Hvor reell er problemstillingen i praksis? Dette kan jo være helt krise, men også være et minimalt problem alt ettersom hvor store disse "sonene" er osv.
- 316 svar
-
- 1
-
Ingen HDR? På et AAA-spill sluppet i 2023? Hva er argumentasjonen for det? Går da ut ifra at dette også gjelder Xbox-utgaven av spillet? Det er jo mildt sagt meget spesielt.
- 316 svar
-
- 1
-
Hmm.. Nå har jeg aldri spilt Skyrim utover et par timer. Samme gjelder Fallout 4. Bethesda "formelen" har aldri appelert til meg. Føler disse spillene mangler en klar rød tråd. Det blir litt for mye "skap din egen historie". Jeg elsker jo spill som Breath of the Wild, Tears of the Kingdom, Elden Ring og Outer Wilds. Og man kan jo argumentere for at de blir mye av det samme. Problemet mitt med Bethesda spill er at de litt vel ofte føles veldig store og tomme. Outer Wilds er jo et relativt "tomt" spill. Men hver planet er såpass unik og gir deg en såpass tilfredstillende følelse av utforsking og tilegning av ny kunnskap som dytter deg videre i spillet på en helt fantastisk måte. Elden Ring gir deg fantastisk combat, minibosser og belønninger rundt ethvert hjørne av spillet osv. Starfield frister veldig fordi jeg finner universet så utrolig fascinerende. Men det høres ut som de har gått for "more is less" fella. Mengden med kvalitetsinnhold blir altfor spredt fordi de på død og liv vil ha 1000 planeter. Her tror jeg, hvertfall for min egen del at "less is more". Gi meg heller 10 planeter som alle gir meg kvalitetsinnhold, fremfor at jeg må forholde meg til 1000 planeter hvor kun et knipe av de er særlig interessante. Men ettersom dette er "gratis" via Game Pass så må jeg jo gi det en sjanse. Men er litt usikker på om jeg skal hoppe inn med en gang, eller vente noen måneder. All min erfaring med Bethesda tilsier at det er smart å vente noen måneder, men virker jo som dette er det mest polerte Bethesda spillet til lansering noensinne. Ikke at det nødvendigvis sier så altfor mye.
- 316 svar
-
- 1
-
Vil IPv6 være egnet for bruk i Industrielle Kontrollnettverk?
RamGuy svarte på arne22 sitt emne i Internett og nettverk
Man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å fornekte IPv6 i 2023. Nå som Norge på statlignivå krever at alle offentligetjenester skal være tilgjengelig på IPv6 så er det jo bare å gjøre seg kjent med IPv6 først som sist. Nå er ikke IPv6 særlig vanskelig. Det er jo mer eller mindre likt IPv4. Men ettersom IPv6 gir oss tilgang å latterlig mange IP-adresser så er tanken at vi går tilbake til sånn ting var for 15-20 år siden på IPv4. Altså alt utstyr får rutbare IP-adresser så det ikke er behov for NAT. Men om du på død og liv vil tulle med NAT så kan du jo det også. Det er Globale, Private og Link-Local adresser på IPv6, akkurat som på IPv4. Så om du vil sitte å distribuere Private IPv6 scopes lokalt, så du må sitte med NAT6 inn og ut på Internett så kan du jo gjør det om du på død og liv vil. Men tanken, og litt av poenget er at vi med IPv6 har nok offentlige IP-adresser sånn at vi kan slippe NAT. NAT ble jo til fordi vi hadde mangel på offentlig IPv4 adresser og har jo skapt en hel masse problemstillinger. Så det å ta med NAT inn i IPv6 er temmelig dust. Mye av grunnen til at folk er redd for IPv6 og føler det er mindre sikkert er fordi folk har fått for seg at NAT = sikkerhet. Og en bieffekt av NAT er jo forsåvidt at det blir mer sikkert. For sitter endepunktet med en privat IP-adresse så er den jo per definisjon ikke rutbar fra Internett. Men dette er jo bare en bieffekt av NAT, NAT var aldri tiltenkt som noen sikkerhetsfunksjon. Så med mindre går veien med Private IPv6 scoeps og NAT6 så vil endepunktet sitte med en Global/offentlig IP adresser og er direkte rutbar fra Internett. Det betyr jo naturligvis at man må være mer påpasselig med brannmur på nettverkslaget og på endepunktet. Du har ikke noe NAT som vil redde deg inn, så om noen plutselig sitter på brannmuren og klarer å knote inn en regel som sier at alt til endepunktet fra Internett er tillatt så er det tut og kjør.- 260 svar
-
- 1
-
Se 45 minutter med Starfield
RamGuy svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Dette høres jo veldig lovende ut. No Mans Sky falt aldri i smak hos meg, det ble altfor generisk. Vet at utviklerne har jobbet tonnevis med spillet, og all ære til de for-det. Men for meg føles det fremdeles altfor generisk. Starfield ser jo utrolig lovende ut, jeg elsker utforskning av verdensrommet. Spill som Outer Wilds, som jo blir et helt annet spill, fanget meg fullstendig. Det at vi ikke kan ta av og lande på egenhånd er veldig skuffende. Det betyr vel da også at du ikke kan lande et vilkårlig sted på planetene? Du vil være begrenset til spesifikke punkter du kan velge å lande? Det fjerner litt av sjarmen, selv om det ikke nødvendigvis trenger å være en dealbreaker. -
Se 45 minutter med Starfield
RamGuy svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Men er planete autogenerert eller håndlaget av Bethesda? Hovedutfordringen med spill hvor en stor del av innholdet baserer seg på autogenerering er at det ofte føles sjelløst og mangler en rød tråd. Med tanke på hvor mange planeter det er snakk om her så går jeg nesten ut ifra at brorparten er autogenerert og at det kun er et knipe med planeter med spesifikke byer osv som faktisk er håndlaget? Må ærlig innrømme at dette så mye bedre ut sammenlignet med første visning av spillet. Virker som kampssystemet har fått seg en kraftig forbedring. Nå ser jo gunplay ut til å være både morsomt og responsivt.- 43 svar
-
- 3