-
Innlegg
7 279 -
Ble med
Om MistaPi
- Bursdag 02. sep. 1978
Profile Information
-
Kjønn
Mann
Nylige profilbesøk
MistaPi sine prestasjoner
411
Nettsamfunnsomdømme
-
Jeg tenker denne diskusjonen passer bedre i denne tråden. Dette er et svar til vidor i "Playstation 5 - Generell diskusjon" tråden. Spencer har har snakket om at han vil ha flere spill portaler/store fronts på Xbox så det kan da tenkes at neste generasjon Xbox konsoll(er) vil kunne kjøre PC spill, men da i et konsoll lignende miljø alla Steam OS. Mine tanker rundt dette er at spill utviklerne ikke trenger å utvikle spill for Xbox, men det vil være “Xbox sertifiserte” spill med ihvertfall pre-kompilering av shadere og tilpasninger av grafikk innstillinger for å gjøre ting enkelt og garantere at det vil kjøre bra. Hvis MS får dette til på en bra måte vil det ha store fordeler over PS. - Et enormt spill bibliotek. - Billigere spill med konkurranse fra flere store fronts. - Mus og tastatur støtte i alle spill. - PS spill på Xbox. Minuset er optimalisering mot en bestemt hardware plattform mer eller mindre utgår, men dette gjelder hovedsakelig 1. parts spill uansett og skyhøye kostnader med spillutvikling samt den lange tiden det tar er gjerne en større begrensing. Det vil også bli noe mer komplisert enn hva konsoll spillere er vant med, med mindre man holder seg til xbox sertifiserte spill. For MS sin del vil dem miste godtgjørelse fra spillsalg, men å kunne å en populær boks for å selge gamepass på kan være viktigere.
-
Her er dei beste tilboda i Black Week
MistaPi svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
AMD skal ikke konkurrere i high-end sjiktet neste runde. Toppmodellen blir kanskje Radeon 8700 slik det var med Radeon 5700 og RDNA1. Prisen per transistor går heller ikke ned lenger med mindre prosess node. Ingen av oss vet nei, men det vil nok ikke bli en billig fornøyelse.- 4 svar
-
- 2
-
I følge MS selv har dem ikke gitt opp xboxhardware, Phil Spencer gjentok dette ganske nylig. Dem må jo ha noe å selge gamepass på, både PC og cloud utgaven av gamepass har gått mye dårligere. Xbox CEO Phil Spencer Says There Will 'Definitely' Be Future Consoles
- 10 139 svar
-
- playstation5
- playstation
-
(og 4 andre)
Merket med:
-
Hvis det er shader compilation stutter du sikter til, at spillet "micro fryser" titt og ofte, er det ikke mye du får gjort. Dvs du kan prøve å låse frameraten til et lavere nivå enn hva du ligger på slik at PC'en kan få nok tid på seg mellom framene til å kompilere shaderene ferdig, men da må du nok også ha en kraftigere CPU.
- 3 svar
-
- 1
-
Her er norsk pris på PlayStation 5 Pro
MistaPi svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Anngående PS5Pro vs PC diskusjonen ligger vel PS5Pro omlag med Radeon 7700XT i ren raster ytelse og over 7800XT i ray-tracing ytelse da PS5Pro låner RT funksjonaliteten til RDNA4 (kommende Radeon 8k? serien). Jeg vet ikke hvor kostbart FSR2 er i forhold til PSSR, men PSSR gir ihvertfall en god del bedre bildekvalitet. CPU'en er ikke all verden, men PS5(Pro) slipper ihvertfall å bruke CPU tid på I/O operasjoner, dekomprimering (Direct storage på PC med mulighet for GPU dekomprimering er sjelden brukt, ennå ihvertfall) og kompilering av shadere når man spiller. Sist nevnte kan fort by på problemer med stuttering på PC når shadere ikke er klar til bruk når dem trengs (#StutterStruggle). Dette kan gi store stutter som kan være ganske ødeleggende for spill opplevelsen hvis man er følsom for slikt. Dessverre er det bra mange spill som er plaget av dette, spesielt AAA spill, så det kommer ann på hva man spiller. På konsoll slipper man også å vente på pre-kompilering av shadere (alt blir sjelden pre-kompilert pga hvor lang tid det ville ha tatt) som må gjentas hver gang man oppdaterer skjermkort driver eller spillet. Jeg vet man kan fint koble en PC opp til en TV og spille med håndkontroll, men personlig syns jeg dette blir noe kronglete. For all del PC er en flott plattform for spill med mange fordeler, men den åpne plattformen er ikke akkurat uten sine problemer og.. friksjoner. Klart, alt er ikke rosenrødt på konsoll heller. Hver sin lyst osv.- 27 svar
-
- 3
-
Her er PlayStation 5 Pro
MistaPi svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Final Fantasy 7 Rebirth: PS5 Pro vs PS5 - A Vast Improvement At 60FPS https://youtu.be/fJZ6ndDACG8?si=wWyVbYJ-AYt3KttK- 103 svar
-
- 4
-
Her er PlayStation 5 Pro
MistaPi svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Med mindre CPU'en er en flaskehals, altså den blir utnyttet for hva den er verdt i 30FPS eller spill som er hard på CPU'en av andre grunner. Det vil nok ikke gjelde mange spill, de fleste har en 60FPS performance modus i dag, men GTAVI kan fort være en av dem mtp på verden simuleringen der. Dragon's Dogma 2 vil f.eks neppe kjøre i stabil 60FPS på PS5Pro.- 103 svar
-
- 1
-
Her er PlayStation 5 Pro
MistaPi svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Til sammenligning hadde PS4Pro 2.3x høyere flop ytelse i forhold til standard PS4 og nå får vi bare 1.67x økning med PS5Pro over PS5. Det skal dog sies at ray-tracing ytelsen skal være langt bedre.- 103 svar
-
- 1
-
Holder PlayStation 5-presentasjon på tirsdag
MistaPi svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Med mindre spillet har en god del CPU tid til overs på standard PS5 vil ikke frameraten dobles med PS5 Pro da den har samme CPU med mulighet for litt høyere klokkehastighet. Dvs frame generation blir nok en større mulighet, men det bilr isåfall fra 60FPS til ~120FPS. Hovedforskjellen blir nok med ray-tracing og forhåpentligvis langt bedre bildekvalitet med PSSR kontra FSR. -
Holder PlayStation 5-presentasjon på tirsdag
MistaPi svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Forskjellen ligger i at spillutviklerne (3. part utviklerne ihvertfall) ikke må tilpasse spillet sitt for PS5 Pro. Det vil også være enkelt å bare la PS5 Pro ligge nærmere toppen av dynamisk oppløsning skalaen og eventuelt ha mer stabil framerate og kalle det “PS5 Pro enhanced”. Det vil være en stor forskjell i hva dem klarer av ray-tracing hvis ryktene er sanne. -
Det er et krav om at spillene skal være spillmekanisk likt på XBSS, men spillene kan se en god del bedre ut på XBSX der forskjellene ofte går i høyere rendering oppløsning, høyere tekstur oppløsning og høyere eller mulighet for høyere framerate, men det kan også være andre grafiske ting. CPU og I/O ytelse er mer eller mindre likt mellom XBSS og XBSX for at det spillmekaniske skal være likt uten å kompromisse XBSX, men dessverre har MS utstyrt XBSS med såpass lite minne at dette likevel kan bli problematisk, som vi så med Baldurs Gate 3 der utvikleren ikke klarte å implementere split-screen MP i spillet og fikk lov til å lansere spillet uten denne muligheten i XBSS. Tanken bak XBSS var at siden MS ikke så noe mulighet for å redusere prisen nevneverdig for XBSX i fremtiden pga transistor/chip prosess krymping ikke lenger gir lavere produksjonskostnad (som har vært hovedgrunnen til at en gitt konsoll har gått ned i pris over tid tidligere) var en nedkuttet Xbox Series konsoll eneste muligheten for å tilby en rimeligere generasjon 9 konsoll for folk som ikke har så god råd.
-
https://www.dealabs.com/magazine/voici-le-nom-le-design-de-la-nouvelle-console-de-playstation-avec-plein-dautres-details-inedits-59094
- 20 svar
-
- 1
-
Nytt videominne kan bli over 30 prosent raskare
MistaPi svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Det er ulemper med PC gaming, men det er også mange fordeler med spille på PC. - Presisjonen med mus+tastatur. - Hva man kan se detaljer er langt høyere med PC skjerm mtp sitte avstanden (ja man kan koble konsollen til en skjerm, men FOV'en er ofte altfor smal). - Glattheten, den lave input laggen og den høye bevegelse oppløsningen med 120+fps er ikke til å kimse av. (Dette har mer å si med mus+tastatur da). - Ray/path-tracing, mulighetene her er langt bedre på en kraftig PC. - Ingen store kompromisser for å få 60FPS på en tålig kurrant PC. - Mulighet for å unngå slakt av bildekvaliteten med med å unngå FSR2 eller andre dårlige oppskalering løsninger/implementasjoner. Jeg spiller forøvrig hovedsaklig på konsoll selv.- 18 svar
-
- 1
-
Forskjellen visuelt er som oftest ganske liten, ihvertfall for de fleste så jeg vil heller si det er bedre å ha høyere framerate (om man ikke er CPU begrenset) eller begrense frameraten og ha en mer stillegående PC med lavere strømforbruk på very high eller lavere innstillinger.
- 15 svar
-
- 1