-
Innlegg
3 461 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om Habla Møberg
- Bursdag 17. okt. 1969
Profile Information
-
Kjønn
Mann
Nylige profilbesøk
17 051 profilvisninger
Habla Møberg sine prestasjoner
1,1k
Nettsamfunnsomdømme
17
Hjelpsomme svar
-
Stemmer det, men for 30 år siden så var det kanskje lettere å få tak på kvalitet? Vi hadde den gang Nemko som tvungen godkjenning på alt elektrisk, mens nå er det CE, eller bukken til havresekken om man vil, pluss at andelen kinesisk-produsert elektromateriell dominerer markedet. Jeg har et regntett tidsur fra 90-tallet, N-merket, som jeg brukte til motorvarmer dengang. Den ville jeg stolt på idag. Dagens krav til at ting kan merkes med "egnet for utendørs bruk" er mildt sagt beskjedne IP44. I min verden er IP44 fullstendig uegnet i norsk klima med regn og frost. Men det er faktisk lovlig. Om det er tilnærmingen til EU eller hva det er som gjør at vi har lempet så voldsomt på kravene vet ikke jeg, men noe har skjedd. Har litt større tiltro til ting som er laget av/for Defa. Ikke koster det så voldsomt mye mer heller. Tilgang på kunnskap virker ikke å ha hjulpet noe særlig nei. Som mine besteforeldres generasjon som hadde en enorm kunnskap på feks mange felt som de fleste unge idag knapt forstår noe av. Men de samme besteforeldrene ville ikke klart seg lenge på TikTok og med alle de sosiale spillereglene som er idag. Så kan vi gjerne diskutere hvilken kunnskap som er viktigst. Når strømmen går og man ikke lenger kan bestille mat levert på døren, og vann må skaffes utendørs så vet jeg hvilken generasjon jeg ville satset på. De som forsto viktigheten og riktigheten av å lage varige og egnede produkter.
-
Habla Møberg begynte å følge Lakkforsegling - hva er best til "hjemmebruk"? , Rav 4 Phev VS Suzuki Across , Tips til rustforebygging av eldre bil og 6 andre
-
Hadde lett lagt til 80k for å få Toyota. Toyota er ikke samme kvalitet som det var, men de har fremdeles gode garantier og ikke minst et rykte som gjør at de er lettsolgt. Sjekk hva servicekostnaden blir. Sist jeg sjekket på en Auris var ikke servicekostnaden så voldsomt høy. Ikke rimelig altså, bare ikke oppe på Premiumbilnivå.
-
Lanolin. Sauefett. Absolutt rimeligste og tryggeste. Kjenner ikke ditt område, men Funderud, er de nær deg?
- 3 svar
-
- 2
-
For at en dieselmotor skal fungere greit i kulden er det helt avgjørende at den får service. Bytte av ymse filtre, oljer og væsker. Kontroll av batteri og lading, og mye mer. Om ikke alt dette får service som det skal så får man problemer med å starte.
- 20 svar
-
- 1
-
Det må da være bedre å sjekke opp om det ikke allerede er en innebygget styring på Defa-systemet, evt utvide til slik styring? Defa har jo løsninger både for store og små avstander, og som justerer tiden automatisk slik at motor er ferdig oppvarmet til tidspunktet man skal kjøre. Jeg har hatt slikt på flere biler, og er superenkelt i bruk, og ikke minst sparer det mye strøm kontra en "dum" timer siden det kun står tilkoblet så lenge det faktisk er nødvendig (det justerer seg etter temperatur ute (lett å kansellere/endre tidene,etc). For meg høres det tungvint og bakvendt ut å tenke på separat timer som ikke er "smart".
-
Slike enkle tidsur er som regel ikke egnet til lasten en motor og kupevarmer er. Er du sikker du ikke har timer på Defa-systemet? Nokså normalt å koble det opp med en sentral som kan fjernstyres.
- 29 svar
-
- 1
-
Er det håpløst å oppgradere et hifi anlegg i dagens biler?
Habla Møberg svarte på Sovna sitt emne i Bil og motor
På noen biler går det relativt greit, andre er håpløse.- 11 svar
-
- 1
-
Kan aldri tenke meg at det blir et problem. Enkelte kjører i månedsvis med skranglelyder i DMF. Tror du skal slappe helt av. Men du trenger jo ikke kjøre som Martin Schance da.
- 11 svar
-
- 1
-
Nå er dette en 7 år gammel tråd, så mye har skjedd siden den gang. For å finne deler til bil MÅ man ha regnr eller VIN.
- 18 svar
-
- 1
-
Uten at jeg på noen måte er ekspert så synes jeg dette høres ut som at du må slippe ut svigermor fra bagasjerommet. Eller et DMF svinghjul som er på vei til å ryke.
-
Lakkforsegling - hva er best til "hjemmebruk"?
Habla Møberg svarte på Hobby2000 sitt emne i Bil og motor
Det kan stemme. En hyggelig og sprek pensjonist fra Oslo som kjøpte den. Den var både pen men også veldig fin å kjøre. Pony Performance i Oslo som har gjort mye av arbeidet på denne. Er ikke 1 skrue som ikke har vært løsnet, vurdert og forbedret. Motoren gikk som om den var ny. Sto du mer enn 1 meter fra den var det vanskelig å høre om motoren gikk, så silkemyk var den. 1.1l/10KM på turkjøring, ikke dårlig for en 289 V8. Bedre bremser, servostyring, alt elektrisk byttet, og et veldig godt oppgradert hjuloppheng gjorde denne bilen til en utrolig enkel og komfortabel bil å kjøre. Interiøret var 2-farget hvitt og lyseblått. Rullebelter. Både jeg og forrige eier brukte den ganske mye. Ikke helt hverdagsbil, men den fikk tåle både vind og regn. Så lenge det ikke var salt på veien så ble den brukt. Overaskende praktisk bil, siden størrelsen passer norske parkeringshus og lignende, så den fungerte som en hvilken som helst bil. 180-200 hester drar ikke skinnet av pølsen, men er mer enn nok til at det var enkelt å følge trafikken og vel så det. Så ja, den savnes!- 10 svar
-
- 2
-
Lakkforsegling - hva er best til "hjemmebruk"?
Habla Møberg svarte på Hobby2000 sitt emne i Bil og motor
Nei, den var nydelig den Mustangen. Men, den reddet meg da eksen stakk. Solgte den og klarte å beholde huset. De fine bildene forsvant og, men pytt. Denne var lakkert her i Norge, meget pent utført, så jeg slipte den ned til nærmest speil og polerte rundt 12 pass før jeg var fornøyd. Brukte vel 14 dager elns på den 😬 På bruksbilen har jeg med hell brukt den spraycoatingen fra Gyeon. Oransje flaske. Spray på, spyl av. Funker i noen uker. -
Lakkforsegling - hva er best til "hjemmebruk"?
Habla Møberg svarte på Hobby2000 sitt emne i Bil og motor
Hva med begge deler? Ikke at jeg har giddet det på bruksbilen, men min 1964 Mustang fikk slik behandling. Dvs keramisk coating av god kvalitet først, og fra tid til annen en høyglans voks. Det fikk den bilen til å skinne så folk snudde seg i trafikken. Beklager dårlig bilde, men den ble solgt da eksen sleit seg.- 10 svar
-
- 1
-
Lakkforsegling - hva er best til "hjemmebruk"?
Habla Møberg svarte på Hobby2000 sitt emne i Bil og motor
Gratulerer med ny bil. Ja, nye biler vil man ta vare på, og det er fort gjort å bli flådd. Hadde jeg kjøpt ny bil nå, ville jeg gjort følgende: Kjør minst mulig med bilen, og beregn å ha bilen innedørs i flere dager for arbeidet. Keramisk coating er nemlig IKKE noe gladd i vann de første dagene før den herder helt. 1: Vask. Høres kanskje teit ut, men jeg påpeker det fordi du må vaske grundig. Spesielt i områder hvor sand og skitt kan samle seg. Bruk en clay-klut eller annen for for fin leire, for å fjerne urenheter i lakken. Selvom du bare har kjørt litt med den så kommer det fort harde partikler som setter seg. Vask og rengjør HELE bilen, også plast, speil, glass og felger. 2: Jeg ville polert lett over med en fin polish som IKKE inneholder annet enn polish. Dette kan gi en ekstra glans, og det vil du ha. Det kan og fjerne mindre vaskeriper etc som det er også på helt ny lakk. 3: Rens lakken med noe sprit. IPA, som kan lages av 50/50 rent vann/batterivann og isopropanol. 4: Sjekk at lakken ser bra ut med et skarpt lys, gjerne med høy kelvin, nærmest blåhvitt lys. 6000K og over. 5: Der finnes en million med coatinger der ute, og flere tester viser at det er fascinerende liten forskjell på de. Derimot kan de variere hvordan de er å påføre. Noen er grinete, noen er lette. Jeg er godt fornøyd med dette settet: https://scandicshine.no/product/ultracoat-ceramic-set-50ml-one-hydro-hd/ Som består av 2 lag. Først en vanlig coating som beskytter og får ting til å se bra ut. Den siste, Hydro HD gir ekstrem glans og vannprelling. Jeg behandlet min bil i 2022, og nå begynner det å bli litt mindre voldsom vannprelling på siden av bilen, men på panser/tak er det omtrent like fint som for 2 år siden. Jeg tenker å gi bilen en behandling nå i løpet av vinteren, så holder det seg strøkent. Denne coatingen er lett å legge. Der ligger videoer her og der, så jeg går ikke inn i detaljer, men min erfaring er at man kan ta betydelig større arealer enn bare en liten flekk om gangen. Jeg tar lett halve panseret i slengen. Kjøp inn en røys med gode mf-kluter, i forskjellige farger. Fordi at du kan bare bruke de 1 gang. Du påfører med en spesiell svamp med en liten klut på, det holder til hele bilen. Dvs ny liten klut når du går over til flaske 2. Men å buffe av, der må du ha flere mf-kluter. Disse kaster du etterpå, eller bruker de til noe annet enn å vaske lakk med, for de vil lage riper når de har fått på seg stoffet, som herder og blir knallhardt. Jeg har brukt dette stoffet både på lakk, plast og glass. Lett å legge på, lett å fjerne. Lot bilen stå 24 timer mellom flaske 1 og 2, og ventet 2-3 dager før bilen fikk regn på seg, og 14 dager før jeg vasket den. Det høres kanskje omstendelig ut, men det er sååååå deilig å ha en bil som blir ren bare med en kjapp håndvask i stedet for å måtte skrubbe. Selv nå på vinteren så skinner bilen min som en perle mellom alle møkkete biler på kjøpesenterparkeringen. Og da er det flere uker siden jeg vasket den sist. Så ja. Bare gjør det. Jo nyere bilen er jo bedre. Bilen på bildet er fra 2014, og bortsett fra bruksmerker her og der så er lakk og plast i god bruksstand.- 10 svar
-
- 2
-
Rustbehandling av ny ID4 - er det nødvendig?
Habla Møberg svarte på Hobby2000 sitt emne i Bil og motor
Blir nok bra det. Jeg ville anbefalt en runde med lanolin etter noen år. Det vil myke opp Tectyl og om den har begynt å sprekke opp så vil lanolin kunne tette slikt så det ikke samler seg vann og skitt i sprekker.- 98 svar
-
- 1