Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Habla Møberg

Medlemmer
  • Innlegg

    3 455
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Om Habla Møberg

  • Bursdag 17. okt. 1969

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

16 982 profilvisninger

Habla Møberg sine prestasjoner

1,1k

Nettsamfunnsomdømme

17

Hjelpsomme svar

  1. På noen biler går det relativt greit, andre er håpløse.
  2. Kan aldri tenke meg at det blir et problem. Enkelte kjører i månedsvis med skranglelyder i DMF. Tror du skal slappe helt av. Men du trenger jo ikke kjøre som Martin Schance da.
  3. Nå er dette en 7 år gammel tråd, så mye har skjedd siden den gang. For å finne deler til bil MÅ man ha regnr eller VIN.
  4. Uten at jeg på noen måte er ekspert så synes jeg dette høres ut som at du må slippe ut svigermor fra bagasjerommet. Eller et DMF svinghjul som er på vei til å ryke.
  5. Det kan stemme. En hyggelig og sprek pensjonist fra Oslo som kjøpte den. Den var både pen men også veldig fin å kjøre. Pony Performance i Oslo som har gjort mye av arbeidet på denne. Er ikke 1 skrue som ikke har vært løsnet, vurdert og forbedret. Motoren gikk som om den var ny. Sto du mer enn 1 meter fra den var det vanskelig å høre om motoren gikk, så silkemyk var den. 1.1l/10KM på turkjøring, ikke dårlig for en 289 V8. Bedre bremser, servostyring, alt elektrisk byttet, og et veldig godt oppgradert hjuloppheng gjorde denne bilen til en utrolig enkel og komfortabel bil å kjøre. Interiøret var 2-farget hvitt og lyseblått. Rullebelter. Både jeg og forrige eier brukte den ganske mye. Ikke helt hverdagsbil, men den fikk tåle både vind og regn. Så lenge det ikke var salt på veien så ble den brukt. Overaskende praktisk bil, siden størrelsen passer norske parkeringshus og lignende, så den fungerte som en hvilken som helst bil. 180-200 hester drar ikke skinnet av pølsen, men er mer enn nok til at det var enkelt å følge trafikken og vel så det. Så ja, den savnes!
  6. Nei, den var nydelig den Mustangen. Men, den reddet meg da eksen stakk. Solgte den og klarte å beholde huset. De fine bildene forsvant og, men pytt. Denne var lakkert her i Norge, meget pent utført, så jeg slipte den ned til nærmest speil og polerte rundt 12 pass før jeg var fornøyd. Brukte vel 14 dager elns på den 😬 På bruksbilen har jeg med hell brukt den spraycoatingen fra Gyeon. Oransje flaske. Spray på, spyl av. Funker i noen uker.
  7. Hva med begge deler? Ikke at jeg har giddet det på bruksbilen, men min 1964 Mustang fikk slik behandling. Dvs keramisk coating av god kvalitet først, og fra tid til annen en høyglans voks. Det fikk den bilen til å skinne så folk snudde seg i trafikken. Beklager dårlig bilde, men den ble solgt da eksen sleit seg.
  8. Gratulerer med ny bil. Ja, nye biler vil man ta vare på, og det er fort gjort å bli flådd. Hadde jeg kjøpt ny bil nå, ville jeg gjort følgende: Kjør minst mulig med bilen, og beregn å ha bilen innedørs i flere dager for arbeidet. Keramisk coating er nemlig IKKE noe gladd i vann de første dagene før den herder helt. 1: Vask. Høres kanskje teit ut, men jeg påpeker det fordi du må vaske grundig. Spesielt i områder hvor sand og skitt kan samle seg. Bruk en clay-klut eller annen for for fin leire, for å fjerne urenheter i lakken. Selvom du bare har kjørt litt med den så kommer det fort harde partikler som setter seg. Vask og rengjør HELE bilen, også plast, speil, glass og felger. 2: Jeg ville polert lett over med en fin polish som IKKE inneholder annet enn polish. Dette kan gi en ekstra glans, og det vil du ha. Det kan og fjerne mindre vaskeriper etc som det er også på helt ny lakk. 3: Rens lakken med noe sprit. IPA, som kan lages av 50/50 rent vann/batterivann og isopropanol. 4: Sjekk at lakken ser bra ut med et skarpt lys, gjerne med høy kelvin, nærmest blåhvitt lys. 6000K og over. 5: Der finnes en million med coatinger der ute, og flere tester viser at det er fascinerende liten forskjell på de. Derimot kan de variere hvordan de er å påføre. Noen er grinete, noen er lette. Jeg er godt fornøyd med dette settet: https://scandicshine.no/product/ultracoat-ceramic-set-50ml-one-hydro-hd/ Som består av 2 lag. Først en vanlig coating som beskytter og får ting til å se bra ut. Den siste, Hydro HD gir ekstrem glans og vannprelling. Jeg behandlet min bil i 2022, og nå begynner det å bli litt mindre voldsom vannprelling på siden av bilen, men på panser/tak er det omtrent like fint som for 2 år siden. Jeg tenker å gi bilen en behandling nå i løpet av vinteren, så holder det seg strøkent. Denne coatingen er lett å legge. Der ligger videoer her og der, så jeg går ikke inn i detaljer, men min erfaring er at man kan ta betydelig større arealer enn bare en liten flekk om gangen. Jeg tar lett halve panseret i slengen. Kjøp inn en røys med gode mf-kluter, i forskjellige farger. Fordi at du kan bare bruke de 1 gang. Du påfører med en spesiell svamp med en liten klut på, det holder til hele bilen. Dvs ny liten klut når du går over til flaske 2. Men å buffe av, der må du ha flere mf-kluter. Disse kaster du etterpå, eller bruker de til noe annet enn å vaske lakk med, for de vil lage riper når de har fått på seg stoffet, som herder og blir knallhardt. Jeg har brukt dette stoffet både på lakk, plast og glass. Lett å legge på, lett å fjerne. Lot bilen stå 24 timer mellom flaske 1 og 2, og ventet 2-3 dager før bilen fikk regn på seg, og 14 dager før jeg vasket den. Det høres kanskje omstendelig ut, men det er sååååå deilig å ha en bil som blir ren bare med en kjapp håndvask i stedet for å måtte skrubbe. Selv nå på vinteren så skinner bilen min som en perle mellom alle møkkete biler på kjøpesenterparkeringen. Og da er det flere uker siden jeg vasket den sist. Så ja. Bare gjør det. Jo nyere bilen er jo bedre. Bilen på bildet er fra 2014, og bortsett fra bruksmerker her og der så er lakk og plast i god bruksstand.
  9. Blir nok bra det. Jeg ville anbefalt en runde med lanolin etter noen år. Det vil myke opp Tectyl og om den har begynt å sprekke opp så vil lanolin kunne tette slikt så det ikke samler seg vann og skitt i sprekker.
  10. Når du kjøper nytt nå, så vær nøye med installasjonen. Vær nøye med polene. At de sitter slik de skal. Sjekk jordingspunkter rundtom i motorrommet. Og ikke minst: sjekk ladespenningen, at den er innafor. Lad det opp om du mistenker at du har brukt mer strøm enn bilen klarer å lade opp igjen. Er alt på stell skal et kvalitetsbatteri vare mange år.
  11. Med UDM-Pro er dette en lett oppgave. Igrunn kan det gjøres på en rekke rutere, men kan gå god for at UDM-Pro har en trygg og velfungerende løsning for dette, spesielt om utleiedel kan være fornøyd med wifi og ikke kablet. Kablet er og fullt mulig men krever litt mer arbeid.
  12. Vel, dette er egentlig ift å kjøre inn nye bremser, men er også effektiv ift vedlikehold. Man må ha varme for å fjerne "glassering" som gjerne skjer om man bare småbremser og ikke får opp temperaturen. Man må ha mye friksjon på kort tid for å friske opp "daukjørte" bremser. Ift korrosjon alene trenger man kanskje ikke så mye varme, men jeg kan ikke forestille meg at det er noe negativt. En stor fordel er at man får oppleve hvordan bremser og bil oppfører seg. På min bil er det ingen problemer å låse (dvs aktivere abs) også i høyere hastigheter. Uten at jeg husker noe videre tall så har jeg iallefall hatt låsning og abs i minst 100km/t. Man finner fort ut om alt er som det skal på bilen med å gjøre det, så ikke noe man bør starte med før man har en formening om hvordan bilen oppfører seg. 1 slitt foring på en bærearm, en anelse skjev hjulstilling eller en kvart bar forskjell i lufttrykket så går bilen ikke så rett fram som man skulle ønske og håpe 🥳
  13. Jøss, det så jo faktisk ut som et prosjekt som kan bli noe bra. Kan ikke hjelpe til med noe av det du spør, bare at jeg synes den ser ut som et prosjekt som kan bli bra. Dog ville jeg sjekket først om det er mulig å registrere den. Det kan bli utfordrende.
  14. Sku forresten ønske vi hadde en slik trafikkskole i nærheten... Ungene trenger å lære seg manuell gir og at antispinn sitter mellom ørene. https://felgen-trafikkskole.no/
×
×
  • Opprett ny...