Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

cuberen

Medlemmer
  • Innlegg

    1 151
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

cuberen sine prestasjoner

281

Nettsamfunnsomdømme

  1. Tilhører "Henvisningsfølgerne" og det er kun ett medlem.
  2. Jepp. Ja, balansen vil nok se annerledes ut, men enig, det er viktig
  3. Hva får deg til å konkludere slik? Jeg er jo en troende selv som mener at Kristne også gjør godt. Har du lest feil? Eller mener du det ikke skjer fæle ting innafor religion og også Kristendommen? Det er mye som også er skjult, men vil komme fram en eller annen gang. Slik er det vel mer eller mindre i alle leirer. Hele poenget med mine første innlegg er balanse! Det er et stikkord vi burde tenke på i mange av livets sider.
  4. Man trenger ikke aktivt ha noe tro på Gud for å gjøre godt mot andre nei. Men jeg mener ordene her feks kaller de som vil høre og tro det til en høyere standard og kan forandre noen mennesker mer dramatisk. "Men til dere som hører på meg, sier jeg: Elsk deres fiender, gjør godt mot dem som hater dere, 28 velsign dem som forbanner dere, og be for dem som mishandler dere. 29 Slår noen deg på det ene kinnet, så by fram det andre også. Om noen tar fra deg kappen, så nekt ham heller ikke skjorten. 30 Gi til hver den som ber deg, og om noen tar fra deg det som er ditt, så krev det ikke tilbake. 31 Som dere vil at andre skal gjøre mot dere, slik skal dere gjøre mot dem. 32 At dere elsker dem som elsker dere, er det noe å takke dere for? Selv synderne elsker dem de selv blir elsket av. 33 Og om dere gjør godt mot dem som gjør godt mot dere, er det noe å takke dere for? Det gjør jo også synderne. 34 Og om dere låner ut til dem dere venter å få igjen av, er det noe å takke dere for? Også syndere låner til syndere for å få like mye igjen. 35 Nei! Elsk deres fiender, gjør godt og lån bort uten å vente noe igjen. Da skal lønnen deres bli stor, og dere skal være Den høyestes barn. For han er god mot de utakknemlige og onde. 36 Vær barmhjertige, slik deres Far er barmhjertig." Det stemmer at det står om lønn (ikke penger) i det også, men for meg så er ikke belønningen det som er det hoved fokus, men at selve ordene og budskapet fra det jeg tror er Jesu ord transformerer innvendig til å ville gjøre ting (selv om det noen ganger kan være vanskelig og en kamp) som egentlig man absolutt ikke vil naturlig. Jeg har feks vært borti det å føle vondt med urettferdig behandling, og kontra det ved å gi noe eller be for noen som man absolutt mener ikke fortjener det osv. Og det har flere ganger gitt meg en fred, glede og god følelse. Det er mye lettere å hate, ønske ondt, ta hevn osv. Takk for sitatet "Er din fiende sulten, så gi ham mat, er han tørst, så gi ham drikke. Gjør du det, samler du glødende kull på hans hode. La ikke det onde overvinne deg, men overvinn det onde med det gode!"
  5. Skrev alerede: Jeg har overhode ingen problem med å si at mye elendig, trist og fælt skjer innenfor folk som er religiøse og ja folk som er innenfor Kristendommen. Dette er åpenbart for meg, og jeg misliker det sterkt.. (Selvom sikkert noe vil for deg være elendighet, men ikke for meg, og vica versa, men det er ting vi som medmennesker vil kunne være enig er fælt, feks å manipulere folk for penger til egen vinning i Guds navn) Poenget med mitt innlegg til deg var at jeg mente du var ubalansert. Det hjelper lite å generalisere med "alle og alt" med mindre det faktisk tyder på at det er noe i det. Jas 1:27 "Religion that is pure and undefiled before God the Father is this: to visit orphans and widows in their affliction, and to keep oneself unstained from the world."
  6. Jeg leser "drar med en kam" uten å lese det bokstavelig. Ja, flere misbruker og bruker ting til egen vinning! Men det gjelder ikke alle og alt! Her er iallefall ikke relgiøse satt til å skaffe vinning av troa si. "Den som kommer med en annen lære og ikke holder fast ved vår Herre Jesu Kristi sunne ord og den lære som hører gudsfrykten til, er hovmodig og skjønner ingenting. Han er bare syk etter diskusjon og ordkrig, og dette skaper misunnelse, ufred, beskyldninger, onde mistanker og stadig krangel mellom mennesker som har mistet dømmekraften og er kommet bort fra sannheten; de mener gudsfrykten er en vei til vinning. Ja, gudsfrykt med nøysomhet er en stor vinning. For tomhendte kom vi inn i verden og tomhendte må vi forlate den. Har vi mat og klær, skal vi nøye oss med det. Men de som vil bli rike, faller i fristelser og snarer og gripes av mange slags tåpelige og skadelige begjær som styrter mennesker ned i undergang og ødeleggelse. For kjærligheten til penger er roten til alt ondt. Drevet av den er mange ført vill, bort fra troen, og har påført seg selv mange lidelser. Men du, Guds menneske, kom deg bort fra dette og jag etter rettferdighet, gudsfrykt, tro, kjærlighet, utholdenhet og ydmykhet." Flere vidtner om at de har forandret kurs og blitt et bedre menneske enn før de ble kjent med Jesus i skriftene. Jeg er iallefall en av dem. Så kanskje du burde revurdere slike veldige utsagn som drar alt og alle under en kam?
  7. 45% økning, vil si at om noen spill kan kjøre 40 fps på PS5 så vil Pro klare maks i underkant av 60 Fps.(PSSR vil nok øke ytelsen enda mer) Blir kanskje over dobbelt av prisen totalt mot de som kjøpte orginal PS5 med diskdrev i 2020.
  8. cuberen

    Bibelen

    Gal 5:6 "For i Kristus Jesus kommer det ikke an på om en er omskåret eller uomskåret; her gjelder bare tro som er virksom i kjærlighet." 1 Kor 7:19 "For det som betyr noe, er ikke om en er omskåret eller uomskåret, men at en holder Guds bud."
  9. I konklusjonen på "kirkemøtet" i Apostelens gjerninger kap 15 så ser vi at Kristne hedninger(andre nasjoner) ikke trenger å underlegge seg Moseloven, med noen unntak som ble nevnt, bla ikke spise blod. Mulig at det kan også tolkes som en måte å gå tilbake til hva Gud sa til Noa i 1 Mosebok Gen 9:3 Alt det som rører seg og lever, skal dere ha til føde; likesom jeg gav dere de grønne urter, gir jeg dere alt dette. Men kjøtt med dets sjel i, det er dets blod, skal dere ikke ete. Moseloven kom først og fremt til Israel og varte frem til døperen Johannes og Jesus ifølge Lukas evg bla. Derfra ser vi at Peter (Isralitt og Jøde) får synet om duken i Apostlenes Gjerninger kap 10 om å slakte å spise også urene dyr. Dette er billedlig for å vise at Gud godtar all folk/hedninger, men det betyr ikke at det ikke også har en dobbelmening i at det bokstavelig er nå greit å ete urene dyr. Sammen med det så tolker noen Paulus og 1 Tim 4 i samme stil: Rom 14:14 Jeg vet og er viss på det i den Herre Jesus at ingen ting er uren i seg selv; men for den som holder noe for urent, for ham er det urent. For dersom det voldes din bror sorg ved din mat, da vandrer du ikke lenger i kjærlighet.. 1Ti 4:3 (Falske lærere) som forbyder å gifte seg og byder å avholde seg fra mat, den Gud har skapt til å nytes med takk av dem som tror og har lært sannheten å kjenne. For all Guds skapning er god, og intet er å forkaste når det mottas med takk; for det helliges ved Guds ord og bønn. Col 2:16 La derfor ingen dømme dere for mat eller drikke, eller i spørsmål om høitid eller nymåne eller sabbat; disse ting er en skygge av det som skulde komme, men legemet hører Kristus til. Heb 13:9 La eder ikke føre på avveie ved mange forskjellige og fremmede lærdommer! for det er godt at hjertet blir styrket ved nåden, ikke ved mat, som ikke har gagnet dem som gav seg av dermed. Slikt kan bla tyde på at matlovene i Moseloven var kun for en tid, men også som nevnt hadde noe visdom i seg ved at det kunne være skumlere å ete slik mat. Det er iallefall det noen tolker det som. Personlig spiser jeg litt gris, ikke mye. Storfe er bedre Barnabas brev, et tidlig verk i kirkehistorien har en veldig allegorisk tolkning av matforbudene i GT. Tror bla det gjelder at man ikke skal spise feks gris, som et bilde på at man ikke skal oppføre seg/leve som en gris gjør. Det trengs altså ikke handle om konservativ vs liberal holdning per se, men hvordan man tolker. Man kan ha veldige konservative kristne på mange ting som hever innpå med gris og skallfisk osv. Kristne skal jo egentlig leve i den Nye Pakt og der kan regler være noe annerledes. På motsatt side er det strengere med gjengifte i den Nye Pakt, siden Moses gav mulighet pga deres harde hjerte i 5 Mosebok.
  10. Står om det i 3. Mosebok, ikke 2. Mosebok hvor de 10 bud først blir nevnt, men begge er i GT (Gamle Testamentet).
  11. De ti bud stammer fra GT. Svovelpreknener kommer nok mye mer fra NT enn GT. Men ja, tilgivelse og helliggjørelse (måten man lever etc) er viktige ting i den nye pakt.
  12. Mener 9 av 10 bud er gjengitt i den Nye pakt direkte eller indirekte. Eneste er sabattsbudet som flere tolker som en har frihet til å holde eller ikke. Ja, er mye skillsmisse og gjengifte desverre, men det er ikke veiledene, det er et must i Den Nye pakt ( Å ikke drive ekteskapsbrudd (Adultery)).
  13. Etter den Nye Pakt er i full blomstring og hedningenes innlemmelse i Kristus, så er det slik at vi Kristus troende hedninger ikke er under Moseloven (dog er det ting som vil overlappe) og heller ikke har vi et teokratisk styresett hvor slike ting som henrettelse skjer i Menigheter, som den gangs Israel. Det som ligner mer på henrettelse i den nye pakt er til sist å sparke noen ut av Menighetslivet, men med mulighet for å komme inn igjen avhengi av forandring. Det er iallefall slik Paulus siterer et Dødsstraff vers i GT. Personlig mener jeg det er fint å avstå fra sex med kona så lenge hun har aktiv mensen. Det er verken hyggelig for meg eller at hun føler seg veldig tilfreds med det. Har godt av litt pause i blandt også, som det er med mye her i verden.
  14. Ok, men for meg etter en veldig kjapp skjekk ser det ut som Jødene har skyld i alle Evg og Apg, inkludert den muligens tidligeste skriften, 1 Tess. Overgi Jesus og og be Pilatus drepe/korsfeste han. Dog spess Joh utdyper en enda mer frem og tilbake greie med Pilatus. Jødene drepte han ikke fysisk, og heller ikke "alle jødene" er ment, men noen av dem. Ja, Pilatus tok et valg. Og samme forfatter Apg 4:27 "ja i sannhet, i denne by samlet de seg mot din hellige tjener Jesus, som du salvet, både Herodes og Pontius Pilatus med hedningene og Israels folk," Her blir Pilatus dratt med i suppa så han er tydeligvis ikke uten anmerkning i Lukas-Apg. Forøvrig her også av Paulus kan vi tolke inn både Jøde-herrer og Pilatus 1Co 2:8 "den som ingen av denne verdens herrer kjente; for hadde de kjent den, da hadde de ikke korsfestet herlighetens herre;" Paulus sitt sitat i 1Tess er rundt 20 før år 70, og det er i skrevet form. Han kunne ment det fra starten. Paulus kjempet hardt med flere Jøder, men han hadde jødiske troende som han var glad i. Prisquilla og Akvilas feks og han er jo forfatteren bak Romerbrevet som klart er skrevet før år 70, da han selv døde før det og der kjemper han en kamp for jødene i rett forstand. Han tilåmed hevder noe så sterkt som "For jeg vilde ønske at jeg selv var forbannet bort fra Kristus for mine brødre, mine frender efter kjødet," og at Hedningkristne skal ikke tro de er noe kontra Jødene, da Gud kan avkutte dem, hvis de ikke frykter, da de står ved tro. Han virker til å prøve å få enhet blandt blandingen av Jøde-kristne og Hedning-kristne i menigheten i Rom. Vi ser også kap 14 som taler om slike forskjeller som var mer naturlig blandt en blandet forsamling. Feks at jøder hadde mer omtanke rundt mat og visse dager som spessielle,da det var deres liv før, mens hedninger generelt var mer fri. Her var det viktig for Paulus at kjærlighet ble vist og ikke sin rett (om man hadde tro for det) foran andre. Dette vitner om en enhet i kjærlighet og ikke være en snublestein. Så da brydde jo Paulus seg også om Jøder og Jødiske kristne etter han hadde hevdet jøder drepte Jesus i 1 Tess, siden Romerbrevet er skrevet etter 1 Tess. Så å hevde at Paulus forbindes med romersk-kristen og derfor legger skylden på Jødene er pussig for meg.
×
×
  • Opprett ny...