Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Leo_

Medlemmer
  • Innlegg

    5 546
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Leo_

  • Bursdag 15. april 1975

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

16 562 profilvisninger

Leo_ sine prestasjoner

2,7k

Nettsamfunnsomdømme

9

Hjelpsomme svar

  1. Den gang da var jeg mekaniker på Ford merkeverksted, jeg vet ikke om det ble registrert ulykker på grunn av dette men jeg har selv opplevd å ha betydelig bortfall av brems i lav hastighet på grunn av dette. Med diagnoseutstyr kunne vi se hvilke kanaler som mistet hastighetssignal, selve opplevelsen var som å komme inn på en flekk is, det knatret i ABS og bremseeffekten ble nesten helt borte. Det var såvidt jeg kan huske ingen definitiv tilbakekalling, bilene ble reparert på garanti når eier opplyste om bremseproblemer eller vi kunne avdekke tidlig stadie ved service. ABS-systemet skal ikke stå for pumpebremsing, det er et utdatert konsept, ABS-systemet skal redusere bremsekraften på den kanalen det registreres unormalt lavt turtallssignal på. Det du kaller pumpebremsing er frekvensen på hvor fort systemet kan øke eller redusere bremsetrykket, dette skal KUN skje når en eller flere kanaler har betydelig lavere turtallssignal enn de andre kanalene. På personbil skjer dette rundt en 15-20 ganger i sekundet, på lastebil er det MYE tregere, på dyre R-sykler skjer det MYE fortere. Primærfunksjonen til ABS-systemet er å redusere bremsekraft og ved feilfunksjon kan ABS fjerne all bremsekraft. Heldigvis er det veldig sjelden man opplever totalt bortfall av bremsekraft over tid. ABS-systemet kan brukes til flere ting mer aktivt også, men det er ikke relevant for temaet
  2. Hele poenget med ABS er å fjerne bremsekraft når bremsekraften er vurdert å være for høy for forholdene.
  3. Én feilkilde er bortfall av turtallsignal fra hjul. Dette tolkes som hjullås og bremsetrykket på den aktuelle kanalen slippes. Vi hadde recall på Fiesta og Express der ABS kuttet all bremsekraft bak i lav hastighet på grunn av svakt signal. Ved ustabil pull-up der alle fire kanalene bruker samme pull-up på signalforsterkninga vil det kunne leses som låsing av alle fire hjul raskere enn minimumsterskel (raskere enn terskelverdi for fysisk mulig å stanse), og alle fire kanaler åpnes i påvente av å finne nytt turtallssignal. Har du en safety terskel på f.eks 4 sek før ABS antar feil og ikke hjullås sitter du med minimum 4 sek bortfall av brems. Slettes ikke noe ukjente greier dette.
  4. Jepp, heldigvis er det veldig skjelden med sånne problemer, men de ER høyst reelle og det helt uavhengig av alder og type bil. Selv har jeg opplevd krasj på grunn av gassheng på fossilbil. På en Audi A4 2,8 låste gassen seg på fullt, jeg skulle selvfølgelig starta med å ta tenninga, men jeg hadde vel ikke stort mer enn ett og et halvt sekund på meg. Jeg rakk å få begge beina på bremsen og reiv i parkbremsen før bilen traff bygget, halve bilen gjennom verksedporten, andre halvdel i veggen, så begynte den å klatre oppover før jeg tok tenninga. Etterpå var det svartspor en drøy meter oppover veggen i portåpninga. Tok tak i gasspedalen som lå i bånn, løfta den opp og slapp den og den falt til bunns igjen. Trampa en 10-15 ganger på pedalen og den løsna igjen. Vi fant aldri ut nøyaktig hva som skjedde, bilen ble reparert og sendt ut til kunden igjen.
  5. Bremsene kan absolutt hindres i å aktiveres, dette systemet kalles ABS. Ved feil på ABS kan kjøretøyet bli 100% bremseløst.
  6. Jeg tar vanligvis 1kr pr minutt på printern ved vanlige materialer når jeg selger print og så runder jeg av nedover for gjentakende og sånt, kan ta det samme på CFPETG (med dyse for sånt). Send meg pm om du har lyst til å prøve, slenger ut et bilde av et CFPETG print.
  7. Det er sikkert mange her som kunne printa CFPETG for deg da, er jo ikke verd å skifte printer bare for ett print. Metall er det straks ferre som kan hjelpe deg med... Er det store deler det er snakk om?
  8. Usikker lagvis, tror den bare runder av til nærmeste hele lag, ev printer opp til siste hele lag, så må du selv velge nøyaktigheten med lagtykkelse. Du kan avslutte med dynamisk lagtykkelse som stemmer med målene du trenger. Sideveis bør jo målene utvendig være konstante, men en god slicer i dag har variabel "line width", typisk 75% til 125" av dysestørrelsen. Da vil ei 0,4mm dyse ha en dynamisk linjebredde mellom 0,3mm og 0,5mm.
  9. Prøv å printe selv i CF-PETG. PETG tåler mer temperatur og karbonfiberinfuseringen gjør det stivere og gir enda høyere temperaturmotstand. CF-PETG pleier å gi en veldig fin og matt finis som kamuflerer lagene, jeg er veldig glad i Polyalkemi sin
  10. Grattis med ny slede. Hvilke egenskaper med den var det som traff DITT hjerte?
  11. Det er sånn mye på grunn av kronekursen, som også gjør import unormalt dyrt.
  12. Leasing... Har jobbet med sluttaksering av leasingbiler noen år, det er ingen fare for at jeg kommer til å lease bil. Den bilen jeg ikke har råd til å kjøpe har jeg ikke råd til. Flott bil da, håper du blir knallfornøyd.
  13. Jeg kjøper helst Esun, men Polyalkemi sin PETGCF skjuler lagene veldig bra og virker veldig sterk.
  14. Jeg mistenker at en mer korrekt angrepsvinkel er å fristille kjøretøyet, sende faktura og ev. ta lovlige skritt for å drive inn det de mener er korrekt beløp, så er det opp til bileier å ev. bestride kravet. Kravet er like mye eller lite berettiget om kjøretøyet fristilles eller ikke, men i det øyeblikket tilbakeholding uten riktig underlag gjøres og det igjen medfører en merkostnad for bileier mener jeg det kan påløpe et erstatningsansvar for nevnte kostnad.
  15. Har du lasta opp klipp på youtube fra dette kameraet? Har vært så nysgjerrig på hvordan det faktisk ser ut, både i godt og dårlig lys.
×
×
  • Opprett ny...