Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Nedward

Medlemmer
  • Innlegg

    6 490
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Nedward

  • Bursdag 17. juli 1988

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

28 594 profilvisninger

Nedward sine prestasjoner

3,2k

Nettsamfunnsomdømme

9

Hjelpsomme svar

  1. Nedward

    Trafikalsk klagemur

    Jeg tror faktisk ikke det, basert på at han blinka som besatt da jeg svingte av i et kryss. Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk gidder å hisse seg så opp over slikt. Vi har politi og vegvesenet for å sanksjonere lysfeil. Men det spiller ingen rolle. Han fikk min utdelte oppmerksomhet og lyset er fikset nå.
  2. Nedward

    Trafikalsk klagemur

    I går opplevde jeg noe interessant. Jeg mangler visst et baklys på bilen min, som i og for seg selv ikke er bra. Men jeg får ikke gjort så mye med akkurat den saken midt mellom to tettsteder i ødemarken. Så mens jeg kjører blir jeg oppmerksom på at bilen bak kjører med langlys, selv om han ligger rett bak meg. Han dimmer ned når vi møter biler og slår dem på igjen etter passering. Så jeg slakker ned og bremser svakt for å få oppmerksomheten hans. Det går en liten stund i 60 i 80-sonen, så går lysene av. Jeg kjører videre og øker farten igjen. Vedkommende finner det da for godt å slå på lysene etter en liten stund. Og slik fortsetter det helt til jeg svinger av veien i et kryss. I det nevnte krysset så oppfatter jeg det som best kan beskrives som et diskotek bak meg med blinking i langlys og ekstralys. Jeg er klar på at jeg ikke er helt uten skyld, men jeg lurer veldig på hvordan vedkommende mener han kan reparere baklyset mitt ved å sjikanere meg og avlede oppmerksomheten min, ved å oppføre seg slik. Før noen kommenterer "automatisk veksling mellom lang -og nærlys": Det var åpenbart manuell aktivering av lys her. Vedkommende kjørte i et lengre tidsrom med lysene dimmet.
  3. Tenkte jeg kunne dele en oppdatering, selv om det er en liten stund siden og ting har "ordnet seg". Jeg gjenførte ikke noen avvikelse eller lignende. Jeg fikk etter noen uker svar fra leietaker på spørsmål om det var greit å finne ny leietaker og fristille han fra oppsigelsestiden. Men det var litt sent: Jeg leverte krav på forfalt husleie til leietaker (september). Etter fristen var løpt sendte jeg over krav til NAV for å gjøre garantien gjeldende. Jeg gjorde samtidig krav på framtidig husleie som ikke var forfalt, på bakgrunn av oppsigelse og mangel på svar fra leietaker (ba om å kunne få tak i ny leietaker i oppsigelsestiden). Sammen med kravbrevet la jeg ved den siste korrespondansen jeg hadde med leietaker og kontrakten. NAV infridde kravet mitt i sin helhet 31. Oktober. Så dem brukte ca. 5-6 uker fra jeg sendte inn kravet. Jeg hørte ikke noe mer fra leietaker før uti oktober. Da fikk jeg godkjenning på å kunne leie ut leiligheten til noen andre før oppsigelsestiden var utløpt. Dessverre har det vist seg vanskelig å få tak i en leietaker jeg ønsker å ha i hus. Så hele perioden jeg har fått betalt for, kommer leiligheten til å forbli ledig. Kan i alle fall konkludere med at NAV faktisk beærer garantien deres når det gjelder ubetalt husleie. I tillegg var dem mer pragmatisk enn jeg hadde forventet. Dessverre (for noen) blir jeg nok ikke å gidde å godta en slik garanti med det første. Jeg er ikke veldig interessert i å vente nesten tre måneder på å få husleie inn på konto (som er realiteten når forfall var 2. september + tidsfrist ved purring + saksbehandling).
  4. Det kommer helt an på hvilken bil. Det må være salgbart. Alder og tilstand har noe å si også. Kilometerstand alene er ikke en supergod parameter. Hovedpoenget er at forhandler lett kan selge bilen og tjene penger på den. Sagt på en annen måte, så er det nok enklere å selge 10 år gammel Golf med 150 000 kilometer enn 10 år gammel Kia med 150 000 kilometer. Følgelig er det enklere å få innbytte på førstnevnte.
  5. Et naturlig spørsmål å stille er hvordan tror vi det ville gått med regnskogen i Brasil uten den bistanden?
  6. Jeg valgte, eller krevde egentlig, at jeg skulle bytte skole i 10. klasse, fra en liten skole i en bygd med ca. 50 elever til en stor skole i "byen". Det innebar reisevei på 30 minutter hver vei med buss. Beste valget jeg har gjort. Karakterene ble bedre og jeg fikk mange nye, gode venner. Året etter skjedde det samme med flere elever. I kommunen jeg bor i nå ble en 7-10. klassetrinn nedlagt for noen år siden. Det innebar at elevene måtte reise 10 minutter lengre. I forkant av nedleggelsen ble bygdedød spådd. Noen valgte å flytte. Det var krig. Ett år etter nedleggelsen og flyttingen så ble det gjort en undersøkelse blant elevene som ble flyttet. Uten unntak: Alle liker den nye hverdagen bedre. Større nettverk, flere venner. Sier ikke at det er riktig i alle tilfeller, men noen ganger så kan det faktisk være til det beste for barna på måter man ikke helt ser som høylytt forelder på krigsstien. Det som derimot plager meg er at foranledningen til en del "omstrukturering" i skolen ofte er sløseri og dårlig forvaltning. Hadde jeg sittet med følelsen av at politikerne handlet godt og tatt gode valg, men fortsatt ikke hatt midler så er det litt greit. Men når man i Bodø arrangerer kulturhovedstad og bygger kulturhus til over en milliard - samtidig som Bodø kommune og Nordland fylkeskommune må legge ned skoler. Da har du feilet hardt i prioriteringsrekkefølgen.
  7. Toyota Proace 1.5l har 40 000km/2år. Jeg går for ~20 000/1år på den. Litt uavhengig av hvordan jeg bruker den. Den kan småkjøres en del i perioder, andre perioder ikke. Men jeg har eid to biler som brukte olje og det gidder jeg ikke igjen. Har en Peugeot 207 1.6 HDi som jeg tar 8000/1år på. Usikker på hva som er riktig iht. prosedyre. Men det er såpass enkelt og såpass mye småkjøring at jeg gjør det slik. Generelt tenker jeg at en ny bil ligger mellom 20 og 40 000km på oljeskift. Gjerne 2 år i mellom. Men det er VELDIG viktig å sette seg inn i hva som går under "severe conditions". Ofte er regelmessig småkjøring definert som tung bruk og da er det helt andre intervaller. Gjerne halvparten av tid og distanse i forhold til "normal" bruk. Dessverre er ikke dette informasjon som er like enkelt å få tak i bestandig. Og eier du bilen de første 5 årene kommer du uansett ikke til å ha noen problemer med dette. Det er neste eier som vil kunne oppleve at bilen bruker olje osv.
  8. Ikke ulovlig. Men det er skikkelig uryddig og ikke spesielt seriøst å gjøre det slik at man avslører identiteten til søker. Et spørsmål man ofte får er om din nåværende arbeidsgiver vet at du søker ny jobb. Er svaret "JA", så tenker jeg at det er helt innafor. Men hvor pålitelig nåværende leder er som referanse når vedkommende ikke vet at noen har søkt seg bort kan jo diskuteres. Det er et "gammelt triks" å kontakte noen som ikke er referanse fordi man tenker at de søker selv velger å oppgi som referanse er håndplukket og følgelig ikke er pålitelig. Hadde det vært meg ville jeg kanskje revurdert søknaden min. Hvordan behandles personalet i den virksomheten ellers? Høres jo ut som det er en skruppelløs leder der.
  9. Kan man ikke begjære konkurs hos arbeidsgiver hvis utbetaling av forsinkelsesrenter på feriepenger uteblir? I så fall slipper du kostnader til advokat. Hvis dette er et stort konsern, så tør jeg vedde på at det kommer til å bli ryddet opp fortere enn du klarer å konkursbegjæring. Så får du heller vurdere konsekvensen for din egen del etterpå. Men det er jo et legitimt krav - dersom dem ikke betaler det du har lovfestet rett til å få. Så noen oppsigelsesgrunn er det aldeles ikke.
  10. Det interessante er at jeg for noen år siden. Typ 2019, snakket med en som jobber i ledergruppen hos en lokal fiberaktør. Han var veldig klar på at når 5G ble rullet ut for fullt, så kom dem til å få problemer med å unngå kundeflukt. Jeg har dog ikke inntrykk av at det har skjedd enda, til tross for at det er god 5G-dekning.
  11. Det er mer enn nok snusk i bruktbilmarkedet når det kommer til pant og heftelser i kjøretøy. Å bringe det inn på boligmarkedet er helt håpløst. Da er alternativet med å få ny pant og ta med seg lånet bedre.
  12. Problemet er at du er"stuck" med fastrente i 20 år. Det blir et problem når du skal selge boligen og må betale banken tapte renteinntekter for 15 år. Selv på halvparten av lånet og med 1% differanse, så er det et betydelig beløp i de fleste sammenhenger.
  13. Rusten er på typiske steder som er utsatt for veisalt. Jeg tviler sterkt på at du kommer noen vei i forhold til rustgaranti. Så lenge det kan komme fra yttre påvirkninger dekker ikke garantien det. At det koster 35k å fikse sier meg ikke så mye. Hva er bilen verdt i utgangspunktet? Hvor gammel er bilen og hvor lenge tenker du å eie den?
  14. Det er faktisk feil at minst 1/7 skal være betalt. I loven står det at minst 1/7 skal inngå i den ordinære arbeidstiden. Så hvis du har 37,5/40 timers uke og vakt hele uka utenfor arbeidstid (128 timer vakt), så skal 18,3 timer regnes inn i dine 37,5 timer. Det betyr at du prinsipielt skal jobbe ca. 19,2 timer på dagtid den aktuelle uken. I praksis løses det ofte med avspasering før eller etter vaktuken. Betaling for vakt er IKKE regulert av AML. Det vil si at man hos enkelte arbeidsgivere ikke får betalt for vakt, men istedet får avspasere 1/7 av tiden man er på vakt. I tillegg har du ukentlig arbeidsfri i AML som også gjelder selv om du har vakt. Det vil si at om du har vakt i hele uka, inkludert helg (altså fra mandag ettermiddag til neste mandag morgen), så skal du i prinsippet ikke på jobb den neste mandagen. Du skal da avvikle din ukentlige arbeidsfrie periode på 35 timer. Det finnes dog en unntaksbestemmelse på 1/7-regelen for bedrifter bundet av tariffavtale. Det kan avtales en annen brøk. For min egen del betyr det at jeg får betalt for ca. 1/3 av tiden og får ca. 5% av vakttiden til avspasering. Arbeidsgiver har altså funnet ut at man er avhengig av vakt, men kan ikke gi så mye fri på dagtid pga. bemanning og ønske ikke å ansette flere da det ikke er behov for det. Det innebærer at dem betaler en god del ekstra i bytte mot mindre fritid. Jeg vil anbefale deg og dine kolleger å stille krav til den vaktordningen. 1/7 avspasering og ingen betaling er fryktelig dårlig. Ordningen jeg har er på en fabrikk med døgnkontinuerlig drift. Jeg jobber med vedlikehold. Så det er typisk ved feil at jeg må på jobb. Typisk i kommunalt brannvesen i mindre kommuner, så kan en beredskapsvakt fort utgjøre 200 000 i en deltidsstilling på noen få prosent. Og da har du en rotasjon med vakt 1 av 3 eller 1 av 4 uker, samtidig som du har en hovedarbeidsgiver som har godtatt at du er i brannvesenet. Da har du også plikt til å møte opp iløpet av få minutter. Når det gjelder spørsmålet om arbeidsgiver kan gjøre det, så er det korte svaret ja. Men det avhenger av hvilken arbeidsavtale du har. Hvis arbeidstiden din er regulert i kontrakten, så kan ikke arbeidsgiver uten videre utvide eller endre arbeidstiden din med en beredskapsvakt. Behovet må dessuten være saklig. Det er da en konkret vurdering. Men sannsynligvis er det vel saklig. Dere ansatte bør absolutt rådføre dere med en fagforening. Det er klart en skikkelig dårlig avtale med 1/7 avspasering hvis det er en vaktordning med strenge krav til responstid og mye utkalling. Arbeidstilsynet kan også fastsette en annen brøk enn 1/7 dersom det er åpenbart urimelig. Se forøvrig: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/arbeidstid/beredskapsvakt-utenfor-arbeidsstedet/ Det jeg prøver å si er at det er fullt mulig å få til en vaktordning som faktisk er lukrativ, dersom man kjenner sin besøkelsestid og har en noenlunde OK ledelse. Hvis utgangspunktet ditt er at du ikke ønsker vakt uansett F, så må du se på hva arbeidsavtalen din sier om arbeidstid. Og selv da kan den fortsatt endres på visse vilkår.
  15. Da har du svaret. Alt utenom oppsatt arbeidstid i skiftplanen din er overtid. Hvis du har 2-skift har du vanligvis 36,5t uke. Alt over dette er overtid og alt utover 12t på et skift er overtid. I praksis skal du jobbe ca. 2,5 skift i uka. Dog avhengig av om det er noe gjennomsnittsberegnet arbeidstid i bilde. Alt over dette er overtid uavhengig av om det står på planen eller ikke. Med forbehold om at alt du skriver stemmer. Men, ja. Det ser ut til at du har et betydelig antall timer overtid (har ikke regnet på det). Hvordan det blir med ukeskifte er jeg usikker på. Men det bør framkomme av arbeidsplanen. Også er det avhenger ting litt av nøyaktig hvilken tariffavtale du har. Noe kan være forskjøvet arbeidstid. Da er det ofte andre regler for overtid.
×
×
  • Opprett ny...