I går sendte jeg en epost til saksbehandler i Boligbygg hvor jeg fastholdt at husleieloven § 9-10 gjelder og at jeg må gis tilgang til leiligheten uten vilkår.
I dag mottok jeg fullmakt etter arveloven § 95 fra tingretten og brev fra Boligbygg (via digipost og epost). Brevet fra Boligbygg er gjengitt i sin helhet (anonymisert) under. Understrekningene er Boligbygg sine.
[leilighetens adresse] - Dødsbo - Frist for å avtale tømming
Dødsbo avsluttet hos Oslo Tingrett – leilighet fraflyttet
Boligbygg viser til [min mors navn] som avgikk med døden den 16.11.2024 og påfølgende dialog og kommunikasjon på telefon, SMS og epost.
Vi har mottatt følgende tilbakemelding fra Oslo Tingrett:
«Saken er avsluttet og vi har utstedt attest for fullmakt til å disponere bo av liten verdi uten skifteattest iht arveloven § 95.
Attesten er sendt til:
[mitt navn og adresse]»
Da saken er avsluttet uten utstedt skifteattest og det heller ikke er noen som oppfyller kravene til å tre inn i leiekontrakten etter Husleieloven § 8-2 anser Boligbygg leiligheten for å være fraflyttet.
Krav i boet og Arveloven § 95
Det anføres at Boligbygg har krav i boet knyttet til husleierestanse og eventuelt utgifter til rydding, tømming og vask.
Vi minner om ansvaret til personer som etter Arveloven § 95 mottar fullmakt til å disponere avdødes eiendeler: «Denne personen er ansvarlig for at den avdødes og boets forpliktelser blir dekket innenfor rammen av eiendelene som er overlatt til ham eller henne».
Husleieloven § 10-4. Etterlatt løsøre
«Finnes det i husrommet etterlatt løsøre som må antas å tilhøre leieren eller noen i leierens husstand, skal utleieren for leierens regning ta hånd om dette. Rent skrot kan likevel kastes umiddelbart. Medfører omsorgsplikten arbeid, kan utleieren kreve en rimelig godtgjørelse for dette.
Utleieren skal så vidt mulig skriftlig oppfordre leieren til å hente løsøret. Utleieren kan holde løsøret tilbake inntil kostnadene med oppbevaringen dekkes eller betryggende sikkerhet stilles.
Utleieren kan selge løsøret for leierens regning dersom kostnadene eller ulempene med oppbevaringen blir urimelige, eller dersom leieren venter urimelig lenge med å betale kostnadene eller med å overta løsøret. Er det grunn til å tro at salgssummen ikke vil dekke salgskostnadene, kan utleieren i stedet rå over tingen på annen hensiktsmessig måte.»
Gjentatte forsøk på å opprette dialog knyttet til henting av hensatte gjenstander
Boligbygg viser til at det fra og med telefonsamtale den 4. desember 2024 har vært gjentagende forsøk både muntlig og skriftlig, på å informere, samt å inngå en avtale om henting av gjenstandene etter avdøde.
Boligbygg opplever at det har vært trenering og motarbeidelse fra å inngå avtale om å få hentet ut gjenstandene etter avdøde og få avsluttet saken.
Frist til å dekke kostnader eller avtale henting av alt løsøre etter avdøde
Boligbygg setter herved frist til fredag 31. januar 2025 kl. 13:00 til å:
Dekke kostnadene med oppbevaringen, alternativt stille betryggende sikkerhet.
eller
Ha inngått avtale som garanterer at resterende eiendeler etter avdøde fjernes innen svært kort tid uten ytterligere utgifter for utleier.
Dersom fristen ikke overholdes vil Boligbygg kaste alle gjenstander permanent, uten ytterligere varsel.
Boligbygg frasier seg alt ansvar og eventuelle krav etter tømming
Vi fremholder at det ved fristens utløp er 83 dager siden dødsfallet inntraff og mener det har gått urimelig lang tid. Boligbygg har gjort gjentatte forsøk på å komme i kontakt og inngå avtale gjennom telefon, epost og SMS.
Boligbygg varsler herved at vi fraskriver oss alt ansvar og ikke kommer til å erstatte gjenstander som er fjernet etter oppgitt frist.
Kontaktinformasjon
Skriftlige henvendelser bør sendes på epost:
[email protected] merket med «[adresse og leilighetsnummer]».
Du kan også benytte kontaktskjema på vår hjemmeside under klager og tilbakemeldinger (trykk inn på: «Meld fra om feil eller mangler (logg inn)»): https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/bolig/kommunal- bolig/klager-og-tilbakemeldinger/.
Muntlige spørsmål om løpende restanse, betalingsinformasjon eller andre generelle temaer rettes til kundesenteret på telefon 23 46 05 00.
Spørsmål vedrørende saksprosessen og eventuell avtale om å hente ut resterende eiendeler etter avdøde kan rettes til [saksbehandlers navn] på telefon eller SMS: [saksbehandlers telefonnummer].
Med vennlig hilsen
Boligbygg Oslo KF
[saksbehandlers navn]
eiendomsforvalter
Elektronisk godkjent og ekspedert uten signatur
Er veldig usikker på hva jeg bør gjøre. Bør jeg sende oppsigelse av leiekontrakten og forutsette tre måneders oppsigelsesfrist? Sende svar på Boligbyggs brev? Begge deler?
Kan tingretten eller eventuelt politiet bistå med å få tilgang til leiligheten? Jeg kan ikke skjønne hvordan jeg skal kunne ordne opp i boet uten tilgang til leiligheten.
For øvrig vil jeg legge til at jeg er helt uenig i at jeg trenert saken. Det eneste jeg har gjort er å insistere på at loven skal følges. Jeg har svart på Boligbyggs henvendelser og informert dem om at jeg ventet på fullmakt etter § 95.