Hei,
Jeg er fra England og hadde nylig min første EU kontroll her i Norge, hos Mekonomen. Jeg hadde satt meg inn i alle retningslinjer hos Statens Vegvesen i forkant, men likevel skjedde det noe underlig. Bilen fikk bedømming 2 for rust på venstre kanal (2008 Golf mk5 stasjonsvogn). Jeg hadde i dagene før kontrollen ligget mange timer under bilen for å sjekke for rust, samt lagt på 'fluid film'. Jeg visste at kanalene mest sannsynlig hadde noe rust etter 16 år, men de var helt solide utvendig og ingen synlig rust. Statens vegvesens retningslinjer for mekanikere som vurderer rust er først og fremst å sjekke dette visuelt, og først dersom de ser rust kan de bruke rusthammer.
Til tross for at det ikke var noe synlig rust på kanalene, har mekanikeren (med egne ord) «plukket vekk» en del av venstre kanal for å avsløre rust på innsiden. Han har rett og slett laget et hull i kanalen og fjernet et 5x3 cm stykke metall. Jeg innså dette da jeg fikk bilen min opp på ramper igjen da jeg kom hjem. Helt fint metall som ikke bare ville falt av ved et hammerslag. Jeg forstår ikke helt hvorfor han gjorde dette, ikke fulgte Vegvesenets retningslinjer, noe som gir meg en 10.000kr reparasjonsjobb. Ingen vil heller gjøre kanalreparasjoner, som er et annet problem. Fornærmet jeg mekanikeren på noen måte, eller ble han mistenkelig da han så at jeg har malt undersiden med ‘fluid film’, og dermed insiterte på å finne rust som han mistenkte jeg skulle ha 'gjemt'?
Uansett – han fortalte meg at jeg ikke kan sveise kanalen selv, det må gjøres «ordentlig». En merkelig kommentar syns jeg, da jeg trodde man hadde rett til å reparere sin egen bil i Norge? Og hva vet han uansett om mine egenskaper (jeg har selv reparert alle mine biler det siste tiåret)? Jeg forstår heller ikke hvordan min bil med helt perfekte utvendige kanaler kan få bedømming 2 takket være mekanikerens slag, når jeg samtidig daglig observerer biler på veiene som har kanaler stappfulle av rust – rust som umulig kan ha forekommet bare innen de siste to år siden forrige EU kontroll! Til og med er hullet han lagde i kanalen ikke mer enn de 20% av kanalens omkrets som skal til for å få bedømming 2. Det er heller ikke noe 30cm lange synlige rustflekker noe sted som skal gi grunnlag for bedømming 2.
Beklager at dette ble langt innlegg, men har noen av dere hatt lignende opplevelser med mekanikere på EU kontroll? Bruker de sine egne regler i stedet for å følge Vegvesenets?
Etter deres mening, er det noe galt i om jeg sveiser på en ny kanal på bilen, eller en del av kanalen? Jeg antar at ny EU-kontroll oppfølging ikke vil be om å få se kvittering på utført arbeid hos verksted, eller gjør de det? Eller er det slik de opererer her i Norge? Avslutningsvis, er det noen av dere som tilfeldigvis vet om noen som kan reparere kanaler i Bærum/Oslo/Asker området?
Setter veldig stor pris på svar – på forhånd tusen takk.
golfkanal.mp4