Jeg kjøpte en robotstøvsuger av typen Roborock på Elkjøp som jeg prøvde i en mnd. Problemet med denne var at når den hadde laget et kart over deler av første etasje (høye dørkarmer som gjør at den ikke går overalt), og jeg hadde laget en no-go-zone i stua, ville den ikke støvsuge på blant annet badet og soverommene når jeg flyttet den dit (disse rommene var ikke med i kartet da den fysisk måtte løftes til disse rommene). Dette fordi den mente den var i denne no-go-sonen, og måtte flyttes. Den kunne med andre ord kun støvsuge i under halve huset, noe en støvsuger til 5500,- burde klare. Dette er helt på andre siden av huset, så den var ikke i nærheten av denne sonen.
Jeg lagde nytt kart flere ganger, og resatte den flere ganger uten at dette fungerte. Noen ganger kunne den kjøre, andre ganger sa den at den ikke kunne. Jeg ønsket derfor å levere den. Den hadde noen riper som gjorde at butikken sa de ikke kunne ta den inn uten et avslag. Dette avslaget var på 10%.
Jeg lurer her på mine rettigheter da det ikke nødvendigvis er det fysiske produktet det er noe feil på, men appen og produktet sammen. Kan butikken trekke fra 10% ved en reklamasjon grunnet riper? Jeg sendte klage til Elkjøp sentralt, men fikk til svar at det var butikken som måtte ta dette.