Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Megane11

Medlemmer
  • Innlegg

    48
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Megane11 sine prestasjoner

22

Nettsamfunnsomdømme

  1. Står forklart greit i denne artikkelen https://www.nrk.no/norge/slik-bestemmes-stromprisen-pa-kraftborsen-nord-pool-1.16102384 Verd å merke seg den dyreste prisen bestemmer.
  2. Er det noe tidsintervall for registerreimbytte på denne motoren? X kilometer eller Y år; avhengig av hva som kommer først? Kan være en detalj å undersøke for å være på den sikre siden.
  3. I3 er kompositt materialer og aluminium for det meste. Vår er vel snart 8 år og like 'blank' på bærearmer osv som da den var ny. Helt ok bil med ok plass for å kjøre til og fra butikken, jobben o.l hvis det akkurat er for langt å gå.
  4. Fram til 2018 var for mengde salt benyttet; nå er det for, som du nevner, medgått tid.
  5. Det finnes løsninger som du henger på bakluka, noe i samme retning som sykkelstativer for bobiler.
  6. Ville sjekket det røret uansett om det er høytrykk eller ikke, tar noen minutter å demontere.
  7. Ville tatt av innerskjermen ved påfyllingsrøret og kontrollert det for rust skader (med mindre Mitsubishi har laget disse i noe rustfritt de senere årene). Har det rustet hull, er det snarveien for vann og partikler ned i dieseltanken og da er hopprennet i gang; bytte rør, ned med tanken (spyle, skylle), og potensielt ny høytrykk dieselpumpe.
  8. Da musemor flyttet inn i prosjektbilen min brukte jeg ett middel fra Krefting (tror det het Nippon musevekk eller noe sånt), og sprayet på mild eddik løsning på strategiske steder under bilen og i motorrommet. Ble veldig mange meter med nye ledninger på den bilen minnes jeg, skulle tro den musa hadde en personlig vendetta på gang.
  9. Matematikken ligger i rulleomkrets og hvordan forskjell på mønsterdybde gir større belastning på differensialen når man kjører på veier med mange svinger. Det vil alltid være noe "drag" når man svinger med 4x4 på de ytre dekkene, men det forplanter seg også inn til differensialen og koblingene som må jobbe noe hardere; det blir en prosentvis større slitasje på differensialen og endeledd. Det nye dekket vil også slites raskere enn de andre siden det dras mer gjennom svingene pga større omkrets. Det er forskjell mellom bilprodusentene, de bilene jeg har hatt gjennom tiden med senterdifferensial har tillatt forskjell på inntil 1/4 av mønsterdybden. Enkelte Porsche og BMWer tillater visst inntil 1/2 av mønsterdybden; men der er det også forskjell på årsmodell, drivlinje osv osv. Reservehjulet kan brukes for å komme deg ut av ei knipe langs veien, men ville ikke tatt sjangsen på å kjøre fra Trondheim til Oslo
  10. Går nok tilbake selv til Pajero eller L200/Fullback ved neste korsvei, selv om det var en del vedlikehold på Pajen så sviktet den aldri.
  11. Discoen er vel rundt 2.4 og bruker 2 x 3 tonn bukker fra Biltema, må jeg under en bil (uansett årsak) bruker jeg ekstra sikring. Har vært dønn stabilt så lenge en er nøye med plasseringen mtp dekk, brems og den type jobb. Har aldri jekket opp elbil pga batteriet, men på diverse ukurante biler gjennom tiden har det vært mulig å sette bukk ved nedre bærearmer på traversfestet, eller framre ramme. Vil nok tenke det er mulig på elbiler også så framt det ikke er mye plast og sånt?
  12. Opplevde det en gang; forrige eier hadde brukt dekk-hotell og fått lokalt verksted til å bytte dekk i en årrekke. Boltene var strammet med over 300 nm og hadde begynt å rotere rundt seg selv på navet, så alt av spor var spist opp og borte. Ble to nye hjullager på den bilen...
  13. Har tenkt på samme dings fra Biltema selv, tror han i Project Farm på Youtube har testet nøyaktigheten på disse her en eller annen gang, men aldri rotet meg til å kjøpe (les ikke tatt sjangsen siden kona alltid er med på Biltema når jeg reiser dit....) Enn så lenge holder momentnøkkelen fra Wish til 220 nm pluss 20 grader med latmannsarmen på det største momentet jeg må trekke til 😏
  14. Bytter vår og høst på begge bilene (når det er bytte til sommerdekk/vinterdekk.). Ligger innenfor 8000 km-10000 km hver gang. Kunne sikkert hatt lengre intervaller men liker å starte ny sesong med frisk olje og nytt filter. Bruker Castrol 5w-30 C1 og 5w-30 C4.
×
×
  • Opprett ny...