Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Kalle Klo

Medlemmer
  • Innlegg

    1 354
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Kalle Klo sine prestasjoner

2,5k

Nettsamfunnsomdømme

  1. For å utbrodere - hvis du ikke en gang gidder å gjøre doktorgradoppgaven din ordentlig, hvorfor skal da folk kunne stole på at du gjør bra arbeid etterpå? Som et eksempel på hvor galt det kan gå, så kan du se på forskningsjukset ved atomreaktoren i Halden. Det har ført til at masse forskning i etterkant må sees på som ugyldig, og et helt fagfelt i Norge har fått rykte på seg for å ikke være å stole på.
  2. Ja. Da har du bygd din karriere på juks og løgn. Blir litt som karrieren til Milli Vanilli etter at det viste seg at det var andre folk som sang.
  3. Tror bilisten straffes hardest, ja. Men syklisten går ikke fri. Dette blir litt som om man starter en slosskamp, og så blir slått ned. Ikke det samme som uprovosert vold.
  4. Godt poeng, her er det to drittsekker som møtes. Begge burde få beskjed om å ta seg kraftig sammen, det er ingen som er uskyldige i denne saken.
  5. Smaken er tydligvis som baken. Denne ville jeg dratt fram som en av de absolutt styggeste F1 bilene de senere år. Ferrarien ser ut som om den er blitt tegnet av lidenskaplige italienske designere, Mercedesen ser ut som om den har blitt "designet" av en AI. Særlig sideboards er forferdelige. Hadde den enda vært den raskeste bilen på banen, men den var ikke det heller.
  6. Europa er ikke rustet opp til å kunne kjøre noen angrepskrig. Lagrene hadde vært tømt rimelig fort, lenge før man kom til Moskva. "Europa som helhet" er vel også et ekstremt teoretisk tilfelle, hadde vel fort vært mange som hadde meldt pass dersom dette hadde vært et realistisk scenario. Husk at Tyskland+allierte i 1941 kontrollerte veldig store deler av Europa, kun Spania, Portugal og Sveits som ikke var okkupert på kontinentet. Slik ting er nå, så ville Kina, Nord-Korea og Iran fort ha bidratt motsatt vei. Man skal ikke undervurdere i hvor stor grad de eurasiske steppene fungerer som buffer. Man kan hevde at Putin gikk delvis i samme fellen da han invaderte Ukraina. Selv om Ukraina er mye mindre og har færre innbyggere enn Russland, er det fortsatt et veldig stort land geografisk sett.
  7. Når det gjelder ustabilitet, kan det like gjerne skyldes de ubrukelige ruterne bredbåndsleverandørene deler ut. Boksen jeg fikk fra Viken Fiber/Altiboks måtte restartes annhver uke ca pga WiFi sluttet å virke. Etter at jeg satt den i bridgemodus og kjøpte egen ruter har det vært dønn stabilt. Hvis det er sant at folk fortsatt kjører 802.11g, så er det en standard som kom i 2003 (!) Det er 21 år siden (!). I tillegg til lav hastighet (54 Mbps), så støttes kun 2.4 GHz. Det kan være greit i eneboliger ol., men er oppskrift på trøbbel i leiligheter og andre steder der man risikerer å ha kollisjoner med naboenes nett. 802.11n/WiFi 4 (2009) og nyere støtter 5 GHz, og vil levere både bedre koeksistens med andre nett og mye høyere hastigheter. Det er også andre problemer med gamle rutere, jeg byttet ut min gamle WiFi 4 ruter når jeg begynte å bruke SmartHome enheter og ruteren kastet ut PCen til ungene av nettet fordi den traff maks antall tilkoblede enheter. Du får en WiFi 6 ruter for godt under tusenlappen nå om dagen, det kan vise seg å løse mange praktiske problemer med WiFi dekning.
  8. Akkurat det der har vært prøvd to ganger tidligere, med relativt katastrofale resultater i begge tilfeller.
  9. Selv i flybransjen har det skjedd at flyfabrikanten nekter for at det er feil på flyet, og så skjer det en ulykke til på grunn av samme feil. Man må derfor ikke stole utelukkende på fabrikanten. Eksempler: - Svak låsing av kargodør på DC-10, først en ulykke over Canada uten tap av menneskeliv da flyet greide å nødlande, så mangelfull oppfølging, og et kræsj utenfor Paris med tap av 346 menneskeliv på grunn av samme feil. Etter denne ble det ryddet opp, kargodøren ble redesignet og det var aldri noen flere ulykker relatet til kargodør på DC-10. - Enda verre, de famøse 737 Max kræsjene. Først et kræsj i Indonesia med 189 dødsfall i 2018, så et kræsj i Etiopia med 157 dødsfall fem måneder etter den første. Begge kræsjene hadde samme grunn, og i etterkant så viste seg at feilen hadde oppstått i flere tilfeller tidligere, men fanget opp tidlig nok til at det ikke endte opp i en ulykke. Etterforskningen viste hårreisende dårlig sikkerhetskultur hos Boeing.
  10. Det er vel et poeng at det er et solid skadepotensiale involvert med sykler, og det er blitt enda større med elsykler (gjerne moddet for høyere hastigheter) og elsparkesykler. I denne konkrete saken var det ikke kun snakk om et bilspeil, men også at syklisten sneiet to av medarbeiderene til han som klikket, samt traff denne mannen i armen.
  11. Tull, EU har slitt med lønnsomhet i økonomien lenge og har svært få store vekstbedrifter i forhold til USA og Asia. De økte rentene treffer hele verden og ikke EU spesielt. At Tyskland hadde gjort seg energi-messig avhengig av Russland for stå for deres regning. Norge er verdens 4. største gasseksportør (nesten like stor som Quatar på 3. plass, med USA og Russland på topp), og er absolutt ikke lett å erstatte for EU.
  12. Hva er det som tilsier at EU skal dra i samme retning i et slikt scenario? Vi har Tyskland som ikke er til å stole på, og er minst like mye i lommen på Putin som det Trump er. Og så har vi Frankrike, som alltid har vært ganske random på sikkerhetspolitikk, og er et valg unna å bli styrt av LePen og co. Den andre atommakten i Europa (UK) står utenfor EU. Har mere tro på NATO-lite; Norge, Sverige, Finland, Danmark, Polen, Baltikum, UK. Land som har mere til felles og forstår hvilken trussel Russland er.
  13. Give me convenience or give me death? Er ikke så lenge siden man ikke hadde start/stopp-knapp i det hele tatt, men nøkkel. I dette tilfellet var det griseflaks at kun føreren døde, kunne lett ha stått noen i veien inne i parkeringshuset eller utenfor. En fullstendig unødvendig ulykke.
  14. Er det noe man har lært av flysikkerhet, så er det at man må ta høyde for at mennesker gjør feil. Dersom det er mulig å utilsiktet starte bilen og gi 100% gass i slike situasjoner, så er det noe som bilfabrikanten må ta tak i. Tenk om noe ramler ned i fotbrønnen eller at et barn kommer fram i forsetet mens foreldre drev med noe annet, feks. Hadde også vært interessant å se forskning på konsekvensene av en-pedals operasjon, creep vs ikke-creep, noen folks bruk av to-fots kjøring osv. Har bruk eller ikke bruk av disse funksjonene noen innvirkning på sannsynligheten for disse typer ulykker?
  15. Vil heller si at Tyskland er en av de beste grunnene til ikke å bli med i EU... Tidligere forbudskansleren var styremedlem i Gazpom, helt utrolig. Skal man ha en millitær allianse, må det være med land man kan stole på. Vil heller si Norden, Baltikum og UK.
×
×
  • Opprett ny...