
Kalle Klo
Medlemmer-
Innlegg
1 576 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Kalle Klo sine prestasjoner
3,1k
Nettsamfunnsomdømme
-
Racing Bulls-bilen virker å være ganske bra, de har gjort det bra i quali, bare det at Racing Bulls' pitwall har greid å out-Ferrarie Ferrari med dårlige strategi-calls så langt. Mistenker at Max i Racing Bulls hadde gjort det ganske bra, kanskje litt dårligere enn Red Bull siden bilen ikke er like ekstrem, men ikke en håpløs bil i år. Jeg tror egentlig at det hadde vært bedre for alle involverte å ikke optimalisere Red Bull bilen så hardt for Max.
-
Veldig stor forskjell på ting som skjer akkurat nå, og ting som skjedde for 80 år siden...
-
Når du har samme skrivefeil som de du kopierer teksten fra, så er det rimelig avslørende. Det er ikke snakk om at en og annen setting er til eller tilsvarende, det er snakk om at 12% av hele oppgaven er ord for ord identisk med andre oppgaver...
- 931 svar
-
- 1
-
-
Pisspreik. Det var 12% tekstlikhet i Kjerkols oppgave. Det tar ikke minutter å skrive 1/10 av en masteroppgave hvis du gjør det ordentlig. Det er heller ikke relevant. Hvis du ser i ChatGPT-teksten, så finner du "plagiering". Det er nettopp dette Kjerkol har gjort. Kopiert andte folk sin tekst og utgitt det for å være sin egen. https://www.vg.no/spesial/2024/kjerkol-masteroppgave-tekstlikheter/
- 931 svar
-
- 3
-
-
Hvorfor er det så kostbart å bygge nytt hus?
Kalle Klo svarte på lada1 sitt emne i Politikk og samfunn
Mistenker at fortjenesten til utbygger har vært en bra motivasjon til hvorfor det bygges mye mer flermannsboliger enn før. Og så kan det grønnvaskes og lobbyeres inn som "miljøtiltak". Her hvor jeg bor er det en rimelig flat kurve; man skal ikke så veldig mye opp fra minimum før man får en mye bedre bolig. Synes synd på de som kun har råd til de billigste leilighetene, de blir flådd enda mer enn resten (og har dårligere råd i utgangspunktet). -
Hvorfor er det så kostbart å bygge nytt hus?
Kalle Klo svarte på lada1 sitt emne i Politikk og samfunn
Jeg tror det grunnleggende problemet er at vi har "norsk syke" (jfr hollandsk syke), der vi er låst inne i en kostnadsspiral der alt blir dyrere og dyrere. Det gikk greit så lenge oljepengene rant fritt, men etterhvert som kroneverdien har gått ned og oljeprisen har forblitt lav, så får man problemer med at lønningene ikke holder tritt lengre. Man kan strekke strikken med lån, men nordmenn er nå blandt verdens mest forgjeldede folk, og dette går ikke lengre. Det finnes ikke kun en løsning, men man må innstille seg på å prioritere hardere, akseptere lavere standard og slutte å sløse. Dette gjelder både privatpersoner, bedrifter, og særlig staten, som virker å ha veldig vondt for å tilpasse seg den nye virkeligheten. Tilbake til bygg; det er en grense for hvor høy boligpriser folk har råd til, og den nærmer seg. Bransjen er nødt til å kutte kostnader, akseptere lavere marginer, og senke krav. Det siste ligger mest på myndighetene. Det er mange flere ledd i byggebransjen nå enn det var før, mulig man må konsolidere her. Per dags dato føles det som om mange fortsatt lever i fornektelsen, hvis bare man struper igjen tilgangen nok, så skal boligprisene gå til himmels. På et eller annet punkt må særlig eiendomsutviklere innse at bonanzaen er over, og at boligpriser ikke kan øke mer enn lønninger i all evighet.- 96 svar
-
- 1
-
-
Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse
Kalle Klo svarte på inside_997084 sitt emne i Diskuter artikler (Tu.no)
Totalt blir det sikkert en del, men det er fortsatt et lavt tall sammenlignet med det som brukes på oppvarming. Litt typisk i miljøkampen at man fokuserer på mange mindre ting, og lar de store tingene gå. Eksempel: elektrifisering av personbiler vs. det å rydde litt opp i skipsfart. -
Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse
Kalle Klo svarte på inside_997084 sitt emne i Diskuter artikler (Tu.no)
Beklager, jeg skulle forklart bedre. Den jeg henviste til snakket om å styre LED-pærer, slik at de ikke står på hele tiden. Her er det ikke så mye å spare, særlig hvis de befinner seg i oppvarmede rom. -
Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse
Kalle Klo svarte på inside_997084 sitt emne i Diskuter artikler (Tu.no)
Når det gjelder variasjoner i strømforbruk år for år, så har det vært merkbar forskjell på viinterene (fjorårets vinter var ekstra kald). Ganske mange husholdninger har både vedfyring og elfyring, og kan skifte fram og tilbake avhengig av strømpris. Noen nevnte LED-pærer, dette monner ikke i det hele tatt. Strømforbruket domineres av oppvarming hos de fleste. -
Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse
Kalle Klo svarte på inside_997084 sitt emne i Diskuter artikler (Tu.no)
Nå er vel ikke betong-skall akkurat den største kosnaden eller problemet med å bygge en atomreaktor. Å legge en atomreaktor noen hundre meter unna sentrum i Norges tredje største by, er det virkelig en god ide? -
Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse
Kalle Klo svarte på inside_997084 sitt emne i Diskuter artikler (Tu.no)
Det gir ikke så mye mening å bruke batterier til å drive slike ting som du nevner; de fungerer som batterier i utgangspunktet. Batterier er mer nyttige til å drive ting som ikke har mye fleksibilitet på når strømmen trengs (ie. de fleste ønsker å spise middag sånn ca når de kommer hjem fra jobb). -
Når har amerikanere gjort opprør? De liker å latterliggjøre franskmennene, som faktisk har gjort opprør.
-
Jeg tror vi er veldig forskjellige. Jeg har kun ledningsbasert CarPlay i min bil, lever veldig fint med det. Hadde overlevd bra selv med innebygget entertainment hvis jeg måtte (selv om kart osv ikke er tipp topp). Min forrige bil hadde ikke touchskjerm i det hele tatt (2008 modell, hadde den fra den var ny, byttet den ut i 2023). Ønsker meg egentlig mindre eye-candy som tenderer til å distrahere når man kjører. Hvis jeg skulle ønsket meg noe, hadde det vært HUD.
-
Men du bør kanskje sette disse tingene litt i perspektiv - er disse irritasjonsmomentene verdt en stor forskjell i pris? Mulig du ikke har hatt en bil som har slått seg helt vrang. Det har jeg, og da måtte jeg bare kvitte meg med den når selv en verkstedsrunde for 20k ikke fikset problemet (startproblemer). Kjenner også folk som har hatt alvorlige problemer med drivlinje osv. Da verdsetter man kanskje mer en litt kjedelig, men pålitelig bil. Jeg får masse livsglede av å slippe å ha (alvorlige) bilproblemer!
-
Kommentaren var basert på at fyren allerede har Leaf, men vurderer å bytte til Model Y. Har 1. gen Leaf selv, har ikke noen illusjoner om at den er cutting edge på elektronikk, selv når den var ny, men det er en særdeles pålitelig og billig bil i drift. Så spørs det hva man verdsetter. I og med at vedkommende virker å greie seg med Leaf i forhold til rekkevidde og slikt, så er det vel råflott å bytte til Model Y hvis entertainment er hovedargumentet..