Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

SeaLion

Medlemmer
  • Innlegg

    9 496
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

SeaLion vant dagen sist 25. mars 2018

SeaLion hadde mest likt innhold!

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

27 495 profilvisninger

SeaLion sine prestasjoner

3,6k

Nettsamfunnsomdømme

4

Hjelpsomme svar

  1. Vitenskapen er det eneste brukbare verktøyet for å påvise at noe eksisterer, hvis det eksisterer. Hvis det ikke kan påvises er det overveiende sannsynlig at det ikke eksisterer, jfr. Russells tekanneasteroide. https://en.wikipedia.org/wiki/Russell's_teapot
  2. Satelitthøyde regnes i km over jordoverflaten, men hva med avstanden til månen: regnes denne fra overflate til overflate, eller fra senter til senter?
  3. Vegtrafikkloven gjelder over alt i kongeriket Norge, også på privat område. Trafikkreglene er en forskrift under vegtrafikkloven, og disse gjelder på alle offentlige veier (uavhengig av veieier) og på private veier åpen for alminnelig ferdsel. Fortau, sykkelvei og lignende regnes som en del av veien. I følge §17c er det forbudt å stanse (og dermed også å parkere) helt eller delvis på fortau, gangvei eller sykkelvei. Selvsagt finnes det unntak, nedfelt i trafikkreglene. Utryklingskjøretøy og kjøretøy brukt til brøyting og veiarbeid, med gule varsellamper, kan fravike trafikkreglene. Kommunen kan leie ut kommunal grunn, herunder kommunale fortau, til næringsvirksomhet. Mosseveien er dog ikke en kommunal vei. I følge §3.2 kan anvisninger fra politiet, Statens vegvesen, tollvesnet eller millitærpolitiet gjelde over trafikkreglene. Men da bør tillatelsen være loggført et sted. Det var det ikke i dette tilfellet. Konklusjon: de to bilene var parkert ulovlig på fortauet.
  4. Men politiloggen, som flere har vist utdrag fra, viser at på dette punktet lyger denne personen: det var ikke gitt noen slik tillatelse. Så hva mer lyger han om?
  5. Noen har spurt politiet om de har gitt en tillatelse og fikk dette svaret
  6. Den animasjonen der er morsom, men ikke korrekt, da den gir inntrykk av at solsystemet ligger vinkelrett på fartsretningen rundt galaksesenteret. Men solsystemet ligger på skrå i galaksen … og den relative hastigheten er heller ikke korrekt. For beregninger av baner i solsystemet kan man dog se bort fra solsystemets bevegelse rundt galaksesentrum (alt er relativt), og dette blir korrekt nok.
  7. Illustrajonen viser bastarden gang- og sykkelvei, det viser skiltet og gressstripa mellom kjørebanen og gang- og sykkelveien. En gang- og sykkelvei er juridisk sett en slags fortau. I situasjonen har syklisten vikeplikt, unntatt hvis det er snakk om en inn- og utkjøring, da har bilisten vikeplikt. Et sykkelfelt derimot er et kjørefelt forbeholdt syklister, slik et kollektivfelt er et kjørefelt for kollektivtrafikk. Sykkelfeltet er skiltet med et annet skilt, og er en del av kjørebanen, kun adskilt med ei delelinje. Vil man skifte felt eller krysse et annet kjørefelt har man vikeplikt. En bilist som krysser et sykkelfelt har altså vikeplikt for syklistene i sykkelfeltet. Det er ikke tillatt å stoppe eller parkere i sykkelfelt, ikke en gang stopp for å slippe av eller ta på passasjerer, ei heller å sneie innom det for å svinge rundt andre trafikkanter (forbikjøring). Trafikkreglene på Vegvesenets sider er forøvrig ikke de korrekte trafikkreglene, men Vegvesenets ansattes egne tolkninger av reglene. De korrekte trafikkreglene finnes (alltid oppdatert) på lovdata.no.
  8. Lastebilsjåfør dømt for uaktsomt drap etter dødsulykke i Oslo i fjor https://www.nrk.no/stor-oslo/hoyesterett-om-dodsulykke-pa-st.-hanshaugen-der-syklist-ble-pakjort-av-trailer-1.17058965 Litt oppsiktsvekkende er det at kommunikasjonssjefen i Yrkestrafikkforbundet, yrkessjåførenes fagforbund, etterlyser strengere myndighetskrav til lastebilenes konstruksjon.
  9. Jeg pleier å vinke og smile hvis noen tuter. Det kan jo hende jeg kjenner de ... 😄
  10. Årsaken er nok at det ikke lengre finnes fastlinjer, så selv bordapparater må nå kobles til mobilnettet. Bedrifter holder ofte til i bygninger med mye armering i betongveggene eller i bygninger med metallkledning, noe som kan hindre radiobølgene som mobiltelefoni er avhengig av.
  11. De har for små vinger for å glidefly (som var det som ga opphav til myten), men de bruker vingene på en måte som danner luftvirvler som bidrar til at de flyr.
  12. Når Melkeveien og Andromeda-galaksen "kolliderer" om fire-fem milliarder år, så er det beregnet at knapt noe inne i de to galaksene faktisk vil kollidere med hverandre fysisk. Avstandene melom objektene er så store at de to galaksene bokstavelig talt vil tres gjennom hverandre. Store strukturer som spiralarmer vil blande seg med hverandre etter hvert som bevegelsene avtar og til slutt vil det bli dannet en supergalakse som består av stjernene fra begge. Husk at avstandene selv innenfor solsystemet er så enorme at hvis man laget et flere meter stor illustrasajon der avstander og innbyrdes avstander var korrekte, så vile man knapt sett sola og det ville vært umulig å se selv de store planetene uten lupe på nært hold. Selv det å reise gjennom asteroidebeltet mellom Mars og Jupiter er nærmest helt ufarlig, for selv der, med mange tusen objekter, så er avstandene så store at de reisende knapt ville fått øye på noen av de. Avstandene mellom stjernene er ufattelig mye større. Så galaksekollisjoner er egentlig ganske udramatiske for andre enn astronomer.
  13. Tankeeksperiment: Hvis sola plutselig hadde blitt et svart hull, med samme masse som dagens sol, så hadde vi selvsagt mistet det livgivende lyset, men solas gravitasjon ville fortsatt vært den samme, så jorda og de andre planetene og objektene i solsystemet ville fortsatt i sine baner som om ingenting hadde skjedd.
  14. I følge kvantemekanikere (som norske Are Raklev), så bytter tid og rom plass i ligningene når man kommer innenfor hendelshorisonten. Hva dette betyr i praksis er ikke lett å forestille seg. Spagettifisering kan skje utenfor hendelseshorisonten i "små" svarte hull, mens det skjer først langt innenfor hendelseshorisonten i supermassive svarte hull. kilde: https://snl.no/svart_hull
  15. De nyeste pasientsignalsystemene benytter alarmknapper som bæres med som et armbåndsur eller som et halssmykke. Det følger altså personen og ikke rommet. Ofte er de kombinert med et adgangssystem, f.eks at kun den enkelte pasienten og pleierne har tilgang på vedkommendes rom. Men bare varselsystemet kunne muligens ha fungert uavhengig?
×
×
  • Opprett ny...