AL123
Medlemmer-
Innlegg
2 821 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
5
AL123 sine prestasjoner
4,4k
Nettsamfunnsomdømme
-
Kan jeg kjøre bilen hjem med ødelagt/slakt registerkjede??
AL123 svarte på Vifårse sitt emne i Bil og motor
Litt dårlig hukommelse her? VAG var håpløserustvrak i en 7-8 årsperiode fra ca 2004. Etter det har de vært helt ok, og før det var de blant markedets 2-3 best rustbeskyttede biler i over 20 år. Toyota ha alltid vært rustvrak, og som sagt. De fleste av motorene deres var av elendig kvalitet for 20 år siden. faktisk blant de dårligste på markedet. -
Kan jeg kjøre bilen hjem med ødelagt/slakt registerkjede??
AL123 svarte på Vifårse sitt emne i Bil og motor
Tull og tøys. Få bilmerker hadde mer motorporblemer enn Toyota i 2004. Dessuten ruster de begredelig mye og er generellt kjiipt bygget. Å betale ekstra fordi det er en Toyota er en typsik gjengangerfeil basert på gamle myter. -
Alle calipere med integrert håndbrekk på skues tilbake. Dersom det er elektrisk håndbrekk, så må det kjøres tilbake elektrisk, men da kan stempelet presses inn på vanlig måte etterpå. Dersom du sliter med å presse tilbake et caliperstempelsom ikke har integrert håndbrekk, så er det søppel. Man kan overhale en caliper, men på en vanlig bil der deler er tilgjengelige, så er det ikke verdt penger og innsats.
-
Det er det jeg har pleid å gjøre, enten finne delenr på delen eller i EPC, og kjøpe brukt eller på andre nettbutikker. Denne gangen var det imidlertid litt tidskritisk og en del som ikke går på alle Model S. Dama i telefonen sa imidlertid at en kunne bestille i EPC dersom man var registrert som firmakunde.
-
Joda, men kan man kjøpe deler ute hos forhandler over disk? Og hvordan er evt ventetiden på bestillingsvarer?
-
Over til noe helt annet; Hvordan bestiller dere deler til Tesla? Prøvde å ringe kontakte min lokale forhandler pr telefon i dag, men det gikk ikke. Kom bare til et callcenter på østlandet. Hun sa jeg kunne bestille via EPC, men da måtte jeg registrere meg som firmakunde, eller via appen, men da måtte jeg registrere meg som privatkunde. Er det ingen måte man bare kan bestille en del, betale og gå? Hva om man besøker forhandler fysisk? Noen erfaringer?
-
Nå refererte jeg ikke til "systemet". Saken ble vel henlagt på beviset stilling, noe som betyr at man ikke vil konkludere hverken den ene eller den andre veien. Etter min mening, så er det grei konklusjon, selv om den siden av saken ikke interesserer meg mye. Jeg synes heller ikke det gir grunnlag for spekulasjon om noen feil/systemfeil på bilen, da dette vil være ekstremt usannsynlig. Kommentaren kom ut fra at det i det siste har vært mye diskusjon rundt XC40, og nettopp sannsynligheten for denne typen feil var stor nok til at Volvo satte i gang en kampanje på 5000 biler.
-
Ok, under testing. Ikke i bruk her i byen, hverken hos Volvo eller Ford. Interessant å se om det slår an, evt om man klarer å tjene penger på det.
-
Ikke bevist, men sannsynliggjort. Uansett kan ikke disse dataene fra bilen avkrefte eller bekrefte så mye, ettersom at hypotesen jo var at bilen hadde gitt gass selv.
-
Kilde på hva? At det er desperat mangel på mekanikere? Ok, siden Google ble for anvansert for deg. Overskrifter fra 2 første sider på søk: Bilbransjepodden: - Bilmekanikere får jobb på dagen Måtte legge ned bilverksted – fikk ikke tak i mekaniker – E24 Nyheter | Mangel på mekanikere Jobb, Bil | Får ikke tak i faglærte bilmekanikere: – Vi har forsøkt i to år Røros, Arbeidsliv | Stor mangel på bilmekanikere Bilservice nå: Glem det Mangler bilmekanikere - fvn.no Bilmekaniker Tomas (23) må jobbe både dag og kveld - itromso.no – Kjemperift om bilmekanikere i byen - altaposten.no
-
Akkurat, og nå forsvinner sannsynligvis Vats helt ut av bildet. Poenget mitt var at det var mange nye annonser for Vats pr uke for 3-5 år siden, nå kan det gå lange perioder uten en enesta annonse. Man gir opp Finn.no når det ikke funker og prøver andre alternativ. Feks et merkeverksted jeg jobbet i for 12-13 år siden lovet 10.000 til ansatte som tipset om mekaniker som førte til ansettelse, og en månedslønn i "overgangsbonus" dersom man skifter jobb er ikke uvanlig Det andre du skrev skjønte jeg forøvrig ingenting av.
-
Har du hørt om Google? Prøv å Google "mangel mekanikere". Er jo forøvri det samme med din arbeidsgiver. I perioder har de manger annonser for jobber i Vats, så utlyses de for 2. og 3. gang, og så blir det stille, i lange perioder. Da prøver man heller andre kanaler, eller flytter stillingen til Oslo eller Stavanger.
-
Nei, jeg overdriver ikke i det hele tatt. Det har vært slik i over 30 år nå. Siden 1992-93, vistnok. Jeg kjenner personlig til flere verksteder som har måtte legge ned pga at de ikke får tak i folk, ikke på Haugalandet, men både i Stavanger og Bergen
-
Ingen sier nei til en bilmekaniker i ditt område. Hvis en sender ut random forespørsel til 10 verksteder på Haugalandet, så vil vedkommende garantert få 5 innvitasjoner til en samtale innen dagen er omme, sannsynligvis innen en time eller to.
-
Vel, jeg er faktisk ikke utdannet bilmekaniker, men de som er det, vasser i tilbud. En mekaniker med fagbrev som ønsker jobb vil lett kunne få 4-5 tilbud i løpet av en times tid.