Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

HawP

Medlemmer
  • Innlegg

    1 099
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

8 681 profilvisninger

HawP sine prestasjoner

87

Nettsamfunnsomdømme

  1. staticControlUsername ruser=$? staticControlMachineName rmach=$? if [ $ruser -eq 1 ] && [ $rmach -eq 1 ]; then Og trenger ikke { } for kommandoer/statements mellom if og elif/else/fi
  2. Du kan evt. også sjekke ut det å sette diskene offline (antakelig kan diskpart brukes til det). Men vet ikke om det er en bedre løsning enn mountvol.
  3. Sjekk om det finnes en pakke for Intel wifi-firmware i pakkebehandleren, og installer den hvis den ikke allerede er installert (i opensuse heter den "kernel-firmware-iwlwifi"; ikke utenkelig at Mint kan ha kalt den noe liknende). Hvis ikke, sjekk om du har /lib/firmware. I så fall, last ned riktig firmware for ditt kort og pakk ut filene fra "arkivet", legg de i /lib/firmware og reboot. Har du ikke /lib/firmware bruker nok Mint en annen katalog, i så fall må du finne ut hvilken. Forutsetter at at Mint kompilerer kernelene sine med firmware loading aktivert, noe jeg jo vil anta at de gjør.
  4. Kjenner ikke Proxmox, men antakelig er den da satt til å bruke vmbr0 som "management port". Og det er selve bridgen (vmbr0) som har ip'en, og den bruker enp3s0 (fysiske porten) for å sende trafikken "ut på nettverket" (til switchen). Alternativet til å skulle ha kabel fra både enp3s0 og enp1s0f1 til switchen ville vært å brukt vmbr0 også som "LAN nic" for pfsense (dvs. erstattet vmbr2 slik jeg forstår oppsettet ditt). Mener å huske fra eget oppsett med Qemu/kvm at det skal kunne la seg gjøre, tror jeg ... Har du sjekket om det "tilfeldigvis" er konfigurert/satt begrensninger i pfsense på hvilke ip'er som kan nå web interface? Men pleier vel typisk default å være stengt fra wan og åpent for alle fra lan hvis jeg ikke tar feil, så hvis du ikke har konfigurert noe så bør det jo ikke være det som er problemet.
  5. Mener å huske at vannmerket (en slik "aktiver windows nag-tekst") av og til er der også i fullskjerm spill. Begrensningen er vel stort sett at en ikke får "personalisert" Windows (farger, bakgrunn o.a.). Er i alle fall helst det jeg har lagt merke til i min installasjon (som kun brukes til Battlefield). Og jeg har kjørt den slik i noen år, får også Windows 10 versjonsoppgraderinger.
  6. Ja, fordi du fortsatt kun har 8 spor tilgjengelig. Generasjonen (3/4/5) styrer hvilken hastighet data kan overføres over (hver av) disse 8 sporene. Og generasjonen blir den høyeste som både HK og (skjerm-) kort støtter. Båndbreddemessig blir teoretisk sett gen3 x16 = gen4 x8, siden gen4 kan overføre dobbelt så raskt pr. spor.
  7. Kort forklart slik jeg husker det/forstår det: Ttemporary ipv6 address er en auto-generert (SLAAC) adresse. Denne kan "inneholde" (dvs. delvis baseres på) mac-adr. For å forhindre "gjenkjenning" av mac på tvers av nettverk (for enheter som flytter seg) så finnes "privacy-extension" som lager relativt kortvarige "midlertidige" SLAAC-adresser som ikke baseres på mac. Etterhvert som denne midlertidige adressen nærmer seg "levetiden" lager maskinen en ny midlertidig adresse mens den forrige midlertidige adressen fortsetter å eksistere en stund til, men merkes som "deprecated", slik at evt. trafikk tilbake til denne adressen også kan mottas. Er ikke "privacy-extension" aktivert, finnes typisk kun én temporary adresse som ikke endrer seg underveis. Link-local er, som nevnt i andre tråder, noe tilsvarende 169.254.0.0/16 med den forskjellen at der ipv4 normalt kun auto-genererer en 169.254-adresse dersom den ikke får ip på andre måter, vil ipv6 alltid ha en auto-generert link-local adresse for hvert nettverkskort (interface), ofte baser på mac-adr. til interfacet. Link-local adressen brukes bl.a. til å motta info om prefix, gateway-ip, dns, om dhcpv6 er tilgjengelig, sjekke om auto-genererte adresser er ledig og til routing (du ser default gateway for ipv6 er en link-local adresse). Siden hvert interface har en link-local adresse er det også en "zone index" for hver av disse, angitt med %<indeks> etter ip'en, for å eksplisitt spesifisere hvilket interface en pakke skal sendes ut via i tilfelle tvetydighet i routing-tabellen. Link-local adresser har prefix fe80 og network/subnett id 0, slik at alle interface vil ha fe80::/64 som "nettverk id", derfor zone index for å spesifisere hvilket interface, siden det ikke "automatisk" kan avgjøres hvilken link en annen adresse, f.eks. fe80::1234:5678:9abc:def0, befinner seg på. Windows bruker interface nummer som zone index, mens *nix-varianter ofte bruker interface navn. Merk at det ikke vil vises noen dhcp-server adresse for ipv6, siden dette fungerer forskjellig fra ipv4. For å motta info fra dhcpv6 brukes link-local og multicast. Klienten sender ut forespørsel via sin(e) link-local adresse(r) til multicast ff02::1:2, og serveren svarer tilbake til klientens link-local. Derfor trenger ikke klienten å huske/vite hvilken adresse en dhcpv6-server har. Dhcpv6 client DUID brukes av serveren til å tildele en adresse, og er også den som evt. ip reserveres på (tilsvarende mac-adr. med dhcpv4). Og en kan ha både stateless (SLAAC) og stateful (typisk dhcpv6) adresser samtidig. Tror dette er sånn noenlunde korrekt 🤓 Wikipedia har mye god info på ipv6, begynn f.eks. her: https://en.wikipedia.org/wiki/IPv6_address
×
×
  • Opprett ny...