- 2 takt bruker mer bensin på mila, du må fylle olje hver gang du fyller bensin (siden motoren faktisk brenner oljen), de er dyrere å kjøpe, du burde bytte stempel hver 50 eller 100t (husker ikke helt, er sikkert forskjellig intervall fra motor til motor). Men til gjengjeld er det en mye lettere motor å fikse. Jeg har sett folk som byttet stempelet til en crosser på parkeringsplassen utenfor senteret her.
Hovedsakelig skal 4 takt ha ny olje og filter. Vanlig intervall på 125cc er ca hver 5000km. Større serviceinngrep som ventiljustering skjer sjeldnere.
Jeg har et budsjett på 40k.(helst litt under)
Se om du finner en velholdt Yamaha WR125X. KTMer som ligger i denne prisklassen er ikke noe å samle på. Det er som regel restaureringsprosjekt i fåreklær.
Jeg vil ha en sykkel som går fort, jeg kan ha på bakhjulet. osv.
4takt går på bakhjulet, men ikke i like mange gir og like stor hastighet som en totakter.
Jeg kommer til å kjøre ganske ofte med denne sykkelen.
Skal du pendle langt? Om du skal kjøre mye turer på 5 mil eller mer hver vei er kanskje ikke en 2takter det lureste valget. Er det mest småturer til butikken, skolen, og tullkjøring i bygda så er 2takter helt kurant.
Hvis man blir stoppet at purken kan de sjekke deg for trim der og da, eller kan de bare gi deg sånn kvitering om att du må på sjekk?
Politiet bruker laser og gjennomsnittmåling. Statens Vegvesen bruker å ha kontroll med tralle. Plomberte 2taktere er registrert med hastighetindeks på 80 eller 90km/t. Så om du overstiger det på tralla eller politiet sin måling er du skiltløs. Da må du på visning hos biltilsynet med PLOMBERT sykkel. 4taktere er det vanskeligere å oppdage trim på. Det eneste er at du kan bli sendt på visning om du har ulovlig effektanlegg.
Ellers er Audi A4 B8(2008-2013) og B8.5(facelift, 2013-2015) ganske tøffe biler. Og om quattro og stor motor ikke er et krav kan du få en rimelig ny A4 for 300.000kr.