Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Steeffen

Medlemmer
  • Innlegg

    41
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

1 088 profilvisninger

Steeffen sine prestasjoner

1

Nettsamfunnsomdømme

  1. Hvordan vil det fungere hvis man har en ventil i anlegget (type Mild2Wild) som kan åpnes og lukkes ved hjelp av en kontroll? Det er ikke mulig å lukke ventilen? Også, hvordan får alle som jeg ser på finn.no bilene sine godkjent med ettermontert eksosanlegg som er vesentlig mer bråkete enn originalt? Det må være noe som jeg ikke vet...
  2. Er det noen her som kan gi meg en pekepinn på hva reglene er når det kommer til "aftermarket" eksos og katalysator som er installert på bil? Skal importere en bil fra USA som har "aftermarket" katalysator og "headers". Hvordan måles effekten av katalysatoren, og hva er grensene her? Måles det ved hver EU godkjenning? Hvor høy kan dB være for å få bil godkjent? Ser at vegvesen.no skriver: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/import/privat-import/slik-blir-et-kjoretoy-godkjent/ Vet ikke hvordan jeg skal tolke det, da svært mange har "aftermarket" eksosanlegg på biler i landet her, og får det gjennom EU kontroll med null problemer. Er det slik det slik man må installere originalt eksos før import, og deretter installere "aftermarket" etter det har blitt godkjent i Norge?
  3. Tenkte å evt bruke motorships.no, men jeg har ikke mye kjennskap til dem. Jeg tar gjerne i mot andre anbefalinger til noen som har litt mer kunnskap om dette enn meg.🙂
  4. Takk for tipset. Ser at det vanligvis er billigere å kjøpe bil direkte av privatperson (hvertfall for amerikanere i USA), enn det er å gå gjennom en forhandler. Men dersom det skulle være enklere å få tilbakebetalt moms ved kjøp av forhandler kan det være det går opp i opp uansett.
  5. Man må uansett betale 25% her i Norge når bilen blir importert, men ser at man er også nødt å betale sales tax i USA ved kjøp av bil. Hvor mye det er. avhenger av hvilken stat. Uansett, må man betale MVA på bilen 2 ganger? Noen som vet?
  6. Hehe noen norske kunne gått på en smell der.. Irrelevant: Er selv ikke helt inneforstått hvorfor denne engangsavgiften skal utelukkende fokusere på alder av bil. Det gjør bare at jeg må sikte på en 10 år gammel bil istedenfor en 2-3 år gammel bil som forurenser vesentlig mindre...
  7. Om det er helt reelt å dra det helt ut til juni vet jeg ikke. Bare for å ta et eksempel.. her er en model 2014 bil, som det står det her registrert første gang i oktober 2013 på vegvesenet, altså 11 år gammel...
  8. Ok så hvis jeg forstår det riktig, så vil altså en bil model 2015 registrert i la oss si juni 2014 i USA kunne bli listet som 10 år (og ikke 9) for 90% reduksjon på engangsavgift?
  9. Jeg vurderer å importere bil fra USA til Norge. Jeg forstår det er mest gunstig å importere en bil som er 10 år gammel, da man får stor reduksjon på engangsavgiften. Mitt spørsmål: Fra når blir start/fødsel datoen på bilen regnet her I Norge? Er det når bilen først rulles ut fra fabrikken? Er det bare årsmodellen, uavhengig av når bilen ble kjørt i USA? Tenker da på biler som er strengt tatt "2015" modell, men som ble kjøpt og kjørt av amerikanere i 2014. Vil Norge regne dette som en 9 eller 10 år gammel bil? Tenker bare å legge til ekstra info: Har sett flere biler når jeg er logga inn i vegvesen og søkt om enkelte bilskilt, at vi her i Norge har skrevet bilens årsmodell som 1 år yngre enn det den "faktisk" er på papir. F.eks en bil produsert med model 2006, som er listet som 2005 model i Norge. Derfor jeg er litt forvirret. Noen som vet? Hvem kan man evt høre med?
  10. Både avgiften og MVA er allerede regnet ut ved importkalkulatoren.
  11. Hei, har lekt med tanken å ha som "hobby" eller "side gig" å importere bil(er) fra USA til Norge for å selge for en liten gevinst. Har brukt https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/ til å beregne total kostnad utenom selve frakten. (Frakten kommer nok på rundt $1700.) Slik jeg ser det nå, så er gamlere amerikanske biler (typisk Corvette C5) vesentlig billigere å kjøpe i USA samt importere til Norge og få de registrert her, enn å kjøpe de brukt på finn.no. (Selv om krona er ekstremt svak i forhold til dollaren nå.) Men så ser jeg for meg det ikke kan være så enkelt ettersom flere hadde allerede utnyttet denne formen for arbitrasje. Jeg tenkte da å spør på Norske forum, om noen har erfaring angående dette? Er det kostnader som jeg ikke vet om som gjør at det ikke lønner seg? Takk for svar.
×
×
  • Opprett ny...