Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

2N1711

Medlemmer
  • Innlegg

    388
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn
    Ikke oppgitt

Nylige profilbesøk

1 451 profilvisninger

2N1711 sine prestasjoner

473

Nettsamfunnsomdømme

  1. Du skal ikke regne med at de i EU vil selge mer til oss selv om vi blir med. Det er to ulike regimer for salg innen unionen, og utenfor. Vi er ikke med i EU, og deres finanspolitikk gjelder kun mellom medlemslandene. Alt salg utenfor blir eksport med helt andre regler og rutiner. Det er for eksempel masse trøbbel med nettsalg mellom EU og England, selv om begge er IOSS.
  2. Britene er med fordi dette skulle vært innført lenge før de meldte seg ut av EU (det er ikke bare hos oss at ting tar tid). Da de meldte seg ut, var alt forarbeidet gjort, og det ville blitt mere styr å begynne på nytt. Med en grense på 150 EUR er det ikke ubetinget gunstig å hekte seg på den løsningen heller. Det eneste virkelige problemet som må løses med VOEC, er å få til en kommunikasjon mellom Posten & Co i Norge, og plattformene slik at de enkelt kan refundere feil innbetalt moms. Det er ikke noe merkelig at plattformene ikke godtar et skjermdump som bevis på feil. Det hadde heller ikke skadet om VOEC ble justert litt slik at alt anvaret for overføring av info ble lagt til plattformene, og ikke de som pakker og sender varene. Alt som har med internasjonal handel å gjøre baserer seg på elektronisk utveksling av info. Systemene ligger der, men ansvaret for å bruke dem er plassert litt feil. Selger får all adresseinfo fra plattformene, og da burde det for eksempel gå an å injisere en unik engangskode i adressefeltet som også er kjent for norsk toll. Det er heller ikke bare Norge og EU som samler inn moms på forhånd. Det er flere i Asia som skal ha noe liknende, og flere andre land som kommer til å gjøre det. Billig stæsj fra Kina har blitt et problem for hele verden nå, og tap av avgifter begynner å merkes.
  3. Frakt over grener kan være delt på mange. Nå har jeg ei pakke fra Netonnet. Sendt med Postnord fra Sverige til Posten i Norge i Vestby. Videre derfra med Posten til meg. Jeg liker ikke Postnord, så jeg valgte bevisst å få den med Posten på siste strekket. Koster også gratis, mens Postnord ville kostet penger når den skal leveres på døra.
  4. Det som skal distribueres med posten er nok innom Lørenskog. Jeg har fått to pakker med Helthjem, og de har base i Vestby. Det kan godt være flere enn de to som håndterer kinapakker. Det avhenger av hvem kineserne bruker for å få pakkene ut av landet. Jeg har nå fått to pakker med Helthjem og 32 med posten uten momskrav. Alle var "Choice" over 10 USD (gratis frakt) og alle gikk via Yanwen i Kina.
  5. Vestby kan høres ut som Helthjem. De har base der. Posten har et stort anlegg i Lørenskog.
  6. EU har hatt sin egen "VOEC" siden 1. juli 2021. Den heter OSS, One Stop Shopping, og er to-delt. En for handel innen EU, og en for import til EU. Er ikke nødvendigvis gunstigere for forbruker, for der er grensen 150 EUR per pakke ved import. Hos oss er det 3000 NOK per ting. Fordelen er nok at OSS er bedre kjent i Kina siden EU er så mye større.
  7. Du kan se sporingsnummeret under "Order details" -> "Track order" hvis det ikke er alt for lenge siden. Legg det inn i 17track. Transportselskapets navn vises som en klikkbar link. Sporing som slutter med "YP" er Yanwen. Det er ikke transportselskapet som er det største problemet med momsen, men at sender ikke gir dem all nødvendig info som de skal sende videre til Norge. Det er ikke bare posten som tar i mot pakker fra Kina, men alle skal få elektronisk forhåndsvarsel. I følge reklamen skal det som går som "Choice" være helt under kontroll av Aliexpress. De skal stå for både lager, pakking og transport. Det er vel derfor det stort sett går bra, mens det skjærer seg for mange av de andre.
  8. Hvis den kinesiske sporingen slutter med YP, så forlater pakken Kina med Beijing Yanwen Logistics, vanligvis omtalt som "Yanwen". Det er et selskap som ikke er en del av det internasjonale postsystemet, så det nummeret kjennes ikke av postverkene. De har en eller annen avtale med Posten, for pakkene havner hos Posten i Lørenskog for videre fordeling i Norge. Jeg har kun fått pakker sendt som "choice", og der får pakken et norsk sporingsnummer som Yanwen tydeligvis får tildelt fra Posten når den forlater eksporttollen i Kina. Det passer bra med at Yanwen forhåndsvarsler Posten om pakken slik de skal gjøre. Det nummeret kan man blant annet finne ved å spore yanwennummeret med https://postal.ninja Helt nederst i den sporingen står "This shipment is also tracked with alternative tracking numbers: " Der finner du forhåpentligvis det norske nummeret. Et par pakker fikk sporingsnummer fra Singapore Post (slutter med SG). De havnet ikke hos Posten, men hos Helthjem. Det er noe med Singapore Post som gjør at de også leverer utenfor det vanlige systemet, så de numrene forble ukjent for Posten. Nå er jeg oppe i to choice-pakker med Helthjen og 30 med Posten. Ingen momskrav. Har to pakker til på vei som er forhåndsmeldt til Posten. *** Det at Yanwen har avtale med Posten er helt normalt. Når man handler med f.eks. europeiske nettbutikker, blir vanligvis alle pakkene som skal til Norge pakket i en sekk elle container, og kjørt over grensen som en sending. Det kan godt være DHL (tyske postverket) eller Postnord som leverer alt til Posten i Lørenskog hvor den store sendingen blir splittet, fortollet og fordelt. Det koster mye mindre enn å sende mange pakker som post til Norge. Husk at fortolling ikke er det samme som at det blir krevd penger. Fortolling er prosessen med å registrere hva som passerer grensen, og eventuelt beregne pengekrav.
  9. Nå er jeg oppe i 78 ordre. Kun Choice og minst 10 dollar. 24 pakker med Posten og 2 med Helthjem/Singapore post. Yanwen har hatt fingrene i alle. Ingen momskrav. Ser fortsatt ut til at Choice funker.
  10. Du kan velge å vise kun choice-produkter som søkeresultat.
  11. Dette er visst hva man får fra Posten https://www.diskusjon.no/topic/1941464-dobbel-toll-fra-aliexpress/?do=findComment&comment=27090421 Det er fullstendig ubrukelig som grunnlag for å kreve penger. Hvem som helst kan manipulere et skjermdump, og da blir Aliexpress stående som ansvarlig for den momsen likevel. En løsning kan være at Posten og Ali blir enige om at Ali (eller hvem som helst som andre) kan hente info direkte fra Posten via en spesiell link som er låst mot sporingsnummer.
  12. Ja, jeg tror faktisk det er mulig å få til noe hvis man finner noen som kan trykke på de rette knappene. Det er politikerne som har vedtatt grensen på 3000 kr. pr. ting, og det hadde de ikke gjort hvis de ikke ville ha import. Det er heller ikke noen stor støtte for å unnta tekstiler fra VOEC slik næringslivet ønsker. Aliexpress tjener ikke noe på å unnlate refusjon, for de må betale det de ha tatt inn. Jeg kan godt forstå dem når de vil ha bedre dokumentasjon for hva som faktisk er feil, for etter hva jeg kan se fra andre inlegg her, er det som kommer fra Posten veldig enkelt og lite egnet for å dokumentere noe som helst.
  13. Det er derfor journalister kommer inn i bildet. De har en mye større kontaktflate, og mulighet til å treffe folk som faktisk kan gjøre noe positivt. Både tek.no og dinside har skrevet om å kjøpe stæsj fra Kina, så de har forhåpentligvis noen som klarer å sette seg inn i uheldige kunders situasjon. De kan få Posten til å utarbeide en bedre dokumentasjon på hva som faktisk er gjort feil i Kina slik at Aliexpress ikke enkelt kan avvise det. De kan få Skatteetaten til å bli mer aggressive mot dem som ignorerer regelverket. De kan også bidra til at politikere krever et mer forbrukervennlig system. Det er en åpenbar svakhet i VOEC at innkreving og rapportering er lagt til to ulike aktører. Staten har et klart behov for å vite hva som passerer grensen, så det er en logisk grunn til rapporteringsplikten. Likevel bør det gå an å få til noe som fungerer mye bedre enn det som er nå. Det er ingen reell politisk motstand mot privat kinaimport, men de vil selvfølgelig at avgifter blir betalt. Det at Norge har en grense på 3000 kr pr ting, mens EU har en grense på 150 EUR pr. pakke forteller meg at de i utgangspunktet er positive. Uansett så mener jeg at det er svært viktig at alle som har noe å klage over med momsen er helt saklige, og kun tar opp sin egen sak uten å blande inn andre nettsider eller politiske meninger. De aller fleste byrakrater er helt normale mennesker som gjør så godt de kan innenfor de rammene de har. Har man uflaks og møter en av de andre, så blir de ikke mer samarbeidsvillige av å bli idiotforklart.
  14. Nå har du et svar som viser at forbruker henger i løse lufta. Det er et godt grunnlag for å jakte journalister. Jeg tror du har størst sjanse hos tek.no eller dinside. Poenget med journalister er ikke å smøre saken ut over en forside, men å finne noen som er bedre til å plage byrakrater enn det vi er. Det er enklere å avvise lekfolk enn jouralister. Det er også viktig at alle som har problemer med Aliexpress og refusjon kontakter Skattetaten så de etterhvert forhåpentligvis oppfatter at det er et problem.
  15. Ja, det er Aliexpress som krever inn momsen på vegne av norske myndigheter, og det er de som også skal refundere. Det store problemet med VOEC, er at innkrevingen er lagt til plattformene (ali, ebay & co), mens rapporteringen er lagt til den som sender varene. Det er i beste fall klønete tenkt. Posten er egentlig nokså uskyldig part i dette siden det er de som må forholde seg til de fleste pakkene som kommer inn til landet. Veldig mye tyder på at de kan gjøre en mye bedre jobb med å dokumentere hva som er galt med den dokumentasjonen som følger pakkene, men det er Skatteetaten som "eier" problemet. Jeg ville kontaktet dem https://www.skatteetaten.no/kontakt/skriv/ og lagt frem problemet med at Aliexpress nekter. Gjør det fullstendig saklig, og uten noen emosjonelle utbrudd. Velg "Avgift" og "Kjøp fra utlandet" så blir du ledet videre til Altinn. Legg ved så mye dokumentasjon som mulig. De må gi deg et svar. Hva det blir, bestemmer hva som er mest fornuftig å gjøre senere. Det er helt sikkert mulig å få noen journalister til å nappe, men der er sjansen størst hvis man er saklig, og får hjelpeløse svar fra myndigheten. Hittil har jeg ikke møtt problemer, så jeg kan ikke klage til noen. Men jeg støtter alle som har en sak. Mitt beste råd er å være fullstendig saklig, og helt nøytral når det gjelder "skyld", og ikke dra inn noe annet enn sin egen helt konkrete sak. Altså: fokuser kun på at du har gjort alt riktig, men at den som skal håndtere momsen og rapporteringen har gjort feil, og at de ikke vil ordne opp slik de skal. Ikke legg noe skyld på Posten, men legg vekt på at det du har fått fra dem ikke blir godtatt av Aliexpress.
×
×
  • Opprett ny...