2N1711
Medlemmer-
Innlegg
392 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
2N1711 sine prestasjoner
473
Nettsamfunnsomdømme
-
Kan nesten se ut som om den har gått med nederlandsk post. De hadde tidligere et opplegg med direkte frakt fra Kina til Europa. Kan være at de fortsatt har noe gående, selv om det opprinnelig var for å utnytte Nederlands svært liberale regler for privat import. Når varene først var i EU, var alt OK for videre distribusjon. Det er mange kreative sjeler i EU som utnytter alle mulige smutthull til egen vinning. Også det nederlandske postverket... Nå er det hullet tettet i og med felles regler for forhåndsbetalt moms i EU.
-
Sporingen viser det. Se sporingsnummer ut av Kina under "order details" i ordrehistorikken og så "track order". Bygynner sporingsnummeret med 3A så er det CNE Express. Begynner det med PR og slutter med YP så er det (Beijing) Yanwen Express. Kan nok være noe andre også, men da begynner nummeret med noe annet.
-
Vet du hvem som fraktet den pakken til Norge?
-
Nytt år og tydeligvis ny speditør fra Kina for Choice-pakker. Nå var det CNE Express som fraktet til Norge. Sporingen begynner med 3A. 12 ordre i ei pakke, og ingen momskrav registrert. Nå var Bring oppgitt som last mile carrier. Yanwen hadde Posten som sin. Norsk sporingsnummer kom opp da pakka forlot eksporttollen i Kina.
-
Du skal ikke regne med at de i EU vil selge mer til oss selv om vi blir med. Det er to ulike regimer for salg innen unionen, og utenfor. Vi er ikke med i EU, og deres finanspolitikk gjelder kun mellom medlemslandene. Alt salg utenfor blir eksport med helt andre regler og rutiner. Det er for eksempel masse trøbbel med nettsalg mellom EU og England, selv om begge er IOSS.
-
Britene er med fordi dette skulle vært innført lenge før de meldte seg ut av EU (det er ikke bare hos oss at ting tar tid). Da de meldte seg ut, var alt forarbeidet gjort, og det ville blitt mere styr å begynne på nytt. Med en grense på 150 EUR er det ikke ubetinget gunstig å hekte seg på den løsningen heller. Det eneste virkelige problemet som må løses med VOEC, er å få til en kommunikasjon mellom Posten & Co i Norge, og plattformene slik at de enkelt kan refundere feil innbetalt moms. Det er ikke noe merkelig at plattformene ikke godtar et skjermdump som bevis på feil. Det hadde heller ikke skadet om VOEC ble justert litt slik at alt anvaret for overføring av info ble lagt til plattformene, og ikke de som pakker og sender varene. Alt som har med internasjonal handel å gjøre baserer seg på elektronisk utveksling av info. Systemene ligger der, men ansvaret for å bruke dem er plassert litt feil. Selger får all adresseinfo fra plattformene, og da burde det for eksempel gå an å injisere en unik engangskode i adressefeltet som også er kjent for norsk toll. Det er heller ikke bare Norge og EU som samler inn moms på forhånd. Det er flere i Asia som skal ha noe liknende, og flere andre land som kommer til å gjøre det. Billig stæsj fra Kina har blitt et problem for hele verden nå, og tap av avgifter begynner å merkes.
- 605 svar
-
- 1
-
Frakt over grener kan være delt på mange. Nå har jeg ei pakke fra Netonnet. Sendt med Postnord fra Sverige til Posten i Norge i Vestby. Videre derfra med Posten til meg. Jeg liker ikke Postnord, så jeg valgte bevisst å få den med Posten på siste strekket. Koster også gratis, mens Postnord ville kostet penger når den skal leveres på døra.
-
Det som skal distribueres med posten er nok innom Lørenskog. Jeg har fått to pakker med Helthjem, og de har base i Vestby. Det kan godt være flere enn de to som håndterer kinapakker. Det avhenger av hvem kineserne bruker for å få pakkene ut av landet. Jeg har nå fått to pakker med Helthjem og 32 med posten uten momskrav. Alle var "Choice" over 10 USD (gratis frakt) og alle gikk via Yanwen i Kina.
- 605 svar
-
- 1
-
Vestby kan høres ut som Helthjem. De har base der. Posten har et stort anlegg i Lørenskog.
-
EU har hatt sin egen "VOEC" siden 1. juli 2021. Den heter OSS, One Stop Shopping, og er to-delt. En for handel innen EU, og en for import til EU. Er ikke nødvendigvis gunstigere for forbruker, for der er grensen 150 EUR per pakke ved import. Hos oss er det 3000 NOK per ting. Fordelen er nok at OSS er bedre kjent i Kina siden EU er så mye større.
-
Du kan se sporingsnummeret under "Order details" -> "Track order" hvis det ikke er alt for lenge siden. Legg det inn i 17track. Transportselskapets navn vises som en klikkbar link. Sporing som slutter med "YP" er Yanwen. Det er ikke transportselskapet som er det største problemet med momsen, men at sender ikke gir dem all nødvendig info som de skal sende videre til Norge. Det er ikke bare posten som tar i mot pakker fra Kina, men alle skal få elektronisk forhåndsvarsel. I følge reklamen skal det som går som "Choice" være helt under kontroll av Aliexpress. De skal stå for både lager, pakking og transport. Det er vel derfor det stort sett går bra, mens det skjærer seg for mange av de andre.
- 605 svar
-
- 2
-
Hvis den kinesiske sporingen slutter med YP, så forlater pakken Kina med Beijing Yanwen Logistics, vanligvis omtalt som "Yanwen". Det er et selskap som ikke er en del av det internasjonale postsystemet, så det nummeret kjennes ikke av postverkene. De har en eller annen avtale med Posten, for pakkene havner hos Posten i Lørenskog for videre fordeling i Norge. Jeg har kun fått pakker sendt som "choice", og der får pakken et norsk sporingsnummer som Yanwen tydeligvis får tildelt fra Posten når den forlater eksporttollen i Kina. Det passer bra med at Yanwen forhåndsvarsler Posten om pakken slik de skal gjøre. Det nummeret kan man blant annet finne ved å spore yanwennummeret med https://postal.ninja Helt nederst i den sporingen står "This shipment is also tracked with alternative tracking numbers: " Der finner du forhåpentligvis det norske nummeret. Et par pakker fikk sporingsnummer fra Singapore Post (slutter med SG). De havnet ikke hos Posten, men hos Helthjem. Det er noe med Singapore Post som gjør at de også leverer utenfor det vanlige systemet, så de numrene forble ukjent for Posten. Nå er jeg oppe i to choice-pakker med Helthjen og 30 med Posten. Ingen momskrav. Har to pakker til på vei som er forhåndsmeldt til Posten. *** Det at Yanwen har avtale med Posten er helt normalt. Når man handler med f.eks. europeiske nettbutikker, blir vanligvis alle pakkene som skal til Norge pakket i en sekk elle container, og kjørt over grensen som en sending. Det kan godt være DHL (tyske postverket) eller Postnord som leverer alt til Posten i Lørenskog hvor den store sendingen blir splittet, fortollet og fordelt. Det koster mye mindre enn å sende mange pakker som post til Norge. Husk at fortolling ikke er det samme som at det blir krevd penger. Fortolling er prosessen med å registrere hva som passerer grensen, og eventuelt beregne pengekrav.
- 605 svar
-
- 1
-
Nå er jeg oppe i 78 ordre. Kun Choice og minst 10 dollar. 24 pakker med Posten og 2 med Helthjem/Singapore post. Yanwen har hatt fingrene i alle. Ingen momskrav. Ser fortsatt ut til at Choice funker.
-
- 605 svar
-
- 1
-
Dette er visst hva man får fra Posten https://www.diskusjon.no/topic/1941464-dobbel-toll-fra-aliexpress/?do=findComment&comment=27090421 Det er fullstendig ubrukelig som grunnlag for å kreve penger. Hvem som helst kan manipulere et skjermdump, og da blir Aliexpress stående som ansvarlig for den momsen likevel. En løsning kan være at Posten og Ali blir enige om at Ali (eller hvem som helst som andre) kan hente info direkte fra Posten via en spesiell link som er låst mot sporingsnummer.