Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

J-Å

Medlemmer
  • Innlegg

    2 149
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Nylige profilbesøk

4 949 profilvisninger

J-Å sine prestasjoner

2,2k

Nettsamfunnsomdømme

  1. J-Å

    Elbil-tråden

    TACC fungerer heler ikke så bra hvis det blir for smalt og svingete. Bilen holder ikke jevn fart, men reduserer i svinger, og bremser for endel møtende biler. Så da er det like greit å kjøre selv. Men Vestlandsveier omfatter jo nå en god del tunneler, og der fungerer autopilot bra. Dessverre gjorde Tesla en endring på fartsholderen for litt siden.Tidligere kunne man velge at den skulle gå inn på aktuell fart, og så kunne man siden få fartsgrense + noen % over med et langt trykk. Men nå blir disse % over nullet hvis man setter aktuell fart i menyen. Og velger man fartsgrense+ , så fungerer det dårlig å koble inn på en smal svingete vei, som gjerne kan være skiltet 80.
  2. J-Å

    Elbil-tråden

    Perfekt er den ikke, men den skal da stort sett klare å holde seg på, så lenge det er gul stripe og noenlude moderate svinger.Mulig den trenger en rekalibrering av kameraene. Det kan velges fra servicemenyen.
  3. J-Å

    Tesla - kaféen

    Joda, det er jo mulig. Selv om lokket på CEE fungerer som en låsehake. Før eller siden blir det vel temperatursensor mm. i alle kontakter.
  4. J-Å

    Tesla - kaféen

    Ja det er nok slik. Det er mye profesjonelt utstyr som er koblet med blå industrikontakter. Ofte står det på hele døgnet. Så jeg mener lading kunne vært tillatt på fast basis med disse . Men nå er jo ladebokser og montering av disse blitt en hel industri. Med sterk innflytelse på regelverket....
  5. J-Å

    Tesla - kaféen

    I IT nett er det vel aktuelt å bruke en 3.parts overgang fra rød 5 pins til blå 16A eller 32A firepins. Det gir kanskje en litt økt risiko, men hvis alt er nytt, og profesjonelt koblet, så blir det ganske bra. En kan jo bedre det ytterligere med B type jordfeilvern. Men det blir fortsatt "nødlading".
  6. J-Å

    Tesla - kaféen

    Den norske utgaven av UMC1 skal klare det. Men merk at det kan bli betraktet som nødlading.
  7. J-Å

    Tesla - kaféen

    Vektene ligger inne på Finn historikk. TM3 Highland AWD 1854 kg u/fører, 2271 kg tillatt totalvekt TM3 Highland RWD 1761 kg u/fører, 2200 kg tillatt totalvekt TMY AWD 1992 kg u/fører. 2518 kg tillatt totalvekt TMY RWD SR 1926 kg u/fører, 2456 kg tillatt totalvekt Jeg har ikke funnet LR RWD på FInn, men tall fra USA og China tyder på at de har omtrent samme vekt som SR RWD med LFP https://www.tesla.com/ownersmanual/2017_2023_model3/en_cn/GUID-56562137-FC31-4110-A13C-9A9FC6657BF0.html Det ligger en TM3H RWD med SX skilt ute, om noen ønsker seg det
  8. En fordel med Futurehome Charge er at den er koblet direkte til Smarthub 2 med zigbee. Så en er ikke avhengig av Zaptec eller Easee API. Men inntil videre er det endel ulemper. Futurehome har nemlig lagt inn en "Completed" modus. Denne ser ladeboksen ut til å gå inn i hvis bilen ikke vil ha lading i løpet av en times tid. Boksen lyser da grønt, og kan ikke starte lading igjen uten at kabelen plugges fra og til igjen. Override fungerer heller ikke, når boksen har gått i grønt. Men det Futurhome teamet ikke har forstått, er at det kan være flere grunner til at bilen ikke vil ha strøm i øyeblikket, men vil ha strøm senere. - Den kan være satt til å være ferdigladet på et gitt klokkeslett, slik at en kan starte turen med varmt batteri - Den kan være ferdigladet, men ønsker strøm fra nettet til forvarming før avgang - Bruker kan endre planer, og sette ønsket SOC til høyere %, etter at bilen i utganspunktet er ferdigladet - Bruker ønsker at Tibber skal styre bilen direkte til å lade ved lav strømpris (eller " grid reward") via bilens API (noe Tibber gjør endel bedre enn Futurehome). Samtidig bør Futurehome ta seg av timeseffekt-begrensning og hovedsikring-begrensning, da den har kontroll på flere forbrukere, for eksempel varmtvannsbereder. Vi får håpe at Futurehomes utviklere etterhver forstår dette og ordner opp i det, Men så langt har det vært lite vilje å spore. https://support.futurehome.no/hc/en-no/articles/13482303720093-Futurehome-Charge-Colours-of-the-led-ring
  9. J-Å

    Tesla - kaféen

    Det er jo kameraet som skal detektere nedbør med noen kompliserte AI greier, så det er gjerne ikke rett fram å justere sensitivitet. Det er de to "halvautomatiske" tingene på den spaken som stresser meg. Starter pussere? Stopper blinkingen?
  10. J-Å

    Tesla - kaféen

    Da håper jeg du har en nyere softwareversjon enn meg. Jeg kom ut av en tunnel, rett inn i ekstremt styrtregn for et par dager siden. Viskerene sto på auto, men startet ikke i det hele tatt. Kameraet burde jo strengt tatt kunne se regnværet før det treffer ruten.
  11. Som nevnt før trenger vi en kystkabel, for eksempel fra North Sea Link stasjonen i Suldal og nordover. Da kan vi eksportere og importere fra/til de andre regionene, og avlaste NO2. Samtidig vil vi også få kapasitet til å ta imot havvind. Vi vil også sikre forsyning til industri langs kysten, og til elektrifisering av plattformer. Det argumenteres med at en slik kabel blir for dyr. Men da sammenlignes det med kraftlinjer på land, som i stor grad ikke kan ferdigstilles på flere tiår. Og vil bety store naturinngrep.
  12. Vel denne rapporten angir verdier opp mot 0.3 kWh elektrisk pr. kWh inn. Og så må det tas hensyn til at dette er energi som skal brukes når det ikke er vind eller sol. Så om solcellene flyttes fra Aftrika til Norge, må de også backes opp med vannkraft, i verste fall pumpekraft. Da er vi gjerne nede på 0.7 kWh . Ihvertfall vil import av afrikansk ammoniakk trolig bli billigere enn ammoniakk produsert med norsk havvind.
  13. Åslaug Haga tjener ca. 2.2 millioner som leder for foreningen Fornybar Norge. Dette er en forening som er tett knyttet til NHO. Samme kontoradresse. Listen over medlemmer er ganske lang. Hva som oppnås med medlemskap er litt uklart, da medlemsidene er lukket. Men trolig er endel av "pakken" å få et sugerør inn i subsidieordninger. https://proff.no/regnskap/fornybar-norge/oslo/foreninger-og-forbund-arbeidsgiverforeninger/IELLV7S0Z9E https://www.fornybarnorge.no/om-oss/vare-medlemmer https://www.fornybarnorge.no/medlemsportal/medlemsfordeler/ https://www.fornybarnorge.no/medlemskap-og-fordeler/medlemskontingent/
  14. J-Å

    Tesla - kaféen

    Første skikkelige mørkekjøring på en stund. Veldig behagelig å kjøre når bilen ligger med fjernlys på bak andre biler, og legger en mørk sone i retning bilen foran. Men jeg er litt usikker på hvordan det er for fotgjengere. Jeg klarte ikke helt å se om de fikk sin egen skyggesone. Det som er litt uheldig er at bilen bremser ned for fotgjengere, selv om de går på gangvei som er skilt fra bilveien med autovern.
  15. Ja, for å ta et annet alternativ. Vi kan kjøpe grønn ammoniakk og bruke den i varmekraftverk. Hvis vi kan utnytte varmen som fjernvarme, så kan det gå. Jeg tror ammoniakk kan bli ganske rimelig når de kommer i gang med storproduksjon med solenergi i Nord-Afrika og andre solrike steder.
×
×
  • Opprett ny...