Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

sverreb

Medlemmer
  • Innlegg

    7 053
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

Hjelpsomme svar

  1. sverreb's innlegg in [Løst] Vannkjøling i form av radiatorsystem uten vifter ble markert som svaret   
    Hastigheten på vannet har svært lite å si. Vann har svært høy varmekapasitet pr. masse;  4.2 J/gK, sammenlignet med gass som f.eks luft som har 1 J/gK. Dette er grunnen til at vannkjøling er mer effektivt en luftkjøling, spesiellt når man tar høyde for at varmekapasitetsforskjellen er dramatisk mye større målt volumetrisk (Vann: 4.2 J/ccm*K (duh...) luft: 0.0013 J/ccm*K)
     
    Luftkjølere er egentlig hybride kjølere basert på ledning (Varme fra kjerne til kjøleribbe*), deretter konveksjon fra kjøleribbe til luft.
     
    Luftkjølere er begrenset av varmeledningsevnen til faste matrialer, som kan være betydelig. Dette setter en praktisk maksimal størrelse.
    Hvis vi antar at vi har ubegrenset absolutt varmekapasitet i luftmassen vår kan vi finne hvor mye luft vi må pumpe gjennom kjøleren for å oppnå en gitt kjøling gitt at vi kan bestemme hva den maksimale eksostemperaturen er. Denne finner vi f.eks av komponentenes tålegrense. Hvis komponenten tåler 90C, og du har en et termisk impedans i varmelederen på 0.2C/W (Dette er en stor kjøler!). Gitt en varmeproduksjon på 150W gir dette et temperatur på kjøleribbene på 60C (=90-150*0.2). Hvis romtemperaturen er 20C og kjøleren er ideell må viftene pumpe en luftmegde pr. sekund på V= P/u*dT = 150W/(0.0013J/ccmK * (60C - 20C)) = 2.9l/s I realiteten er ikke kjøleren ideell og greier neppe å varme opp luften helt til sin egen temperatur så du kan greit doble det tallet i realiteten, kanskje mer.
     
    En vannkjøler er ikke noe annet enn en komplisert luftkjøler. Vannet er et medium som fordeler varmen langt mer effektivt enn ledning gjennom metall kan (Dette fordi vi flytter varmen ved å flytte den varme materien fysisk fremfor å vente på ledning). Dette tillater oss å lage mye større konvektorer mot luft. Vannkjølingen setter imidlertid noen egne grenser. Konvektortemperaturen er nå begrenset av hva vannkjølingsutstyret tåler. Pumper og slanger bør gjerne ikke kjøres så mye over 40C. Selve vannsløyfen greier seg imidlertid med svært lite volum. Hvis vi antar at vi bare vil tolerere 2C temperaturøkning på en runde gjennom kjølesløyfen** finner vi at vi må pumpe V=P/u*dT=150W/(4.2J/ccmK*2C)=18ccm/s=64 l/time. I realiteten kommer de fleste vannkjølere inn på nærere 1-200l/time helt uten å gjøre noe spesiellt heroisk i designet. Etter at varmen er spredt på konvektorene må som før luften strømme over de for å fjerne temperaturen, men selv om maks dT mellom konvektorer og luft nå er redusert fra luftkjøleren kan vi øke arealet mange ganger, dermed går hastighetskravet dramatisk ned, og de samme 5-10l/s luft kan leveres med flere men stillere vifter eller med simpel varmedrevet konveksjon slik det tårnet du viser gjør. (Jeg mistenker imidlertid at det tårnet kan bli ganske varmt om du laster det med 150W. Se om det har en spesifikasjon på effektiv varmeledningsevne (C/W)
     
    *) Ofte pluss varmerør som egentlig er konvektive kjølere
     
    **) Dette er et rimelig tall, husk formålet med vannsløyfen er å spre varmen jevnt over konvektorene, så temperaturgradienten bør holdes mye mindre i vannet enn mellom konvektorer og luft ellers vil de siste konvektorene bli ubrukelige og vi får det samme problemet som luftkjølere har
  2. sverreb's innlegg in Sykkeldemper ble markert som svaret   
    Begrenset dokumentasjon jeg kan finne på RST. Dette er det beste jeg kan finne: http://www.rst.com.tw/UploadFile/EN/FILE/20130313184250250_2012%20OWNER'S%20MANUAL%20(DIRT%20JUMP).pdf
     
    Ved låst gaffel vil jeg normalt mistenke:
    Lockout på (Men din ser ikke ut til å ha lockout)
    Hydrolåst (Men ikke så sannsynlig i en coil enhet som din.)
    Ødelagt dempecartridge
    Korroderte eller på annet vis skadde stanchions.
     
    De to siste kan desverre være vanskelig å fikse. Det beste tipset til deg er å demontere gaffelen, inspisere dempecartridge og smøre opp.
     
    Hvis det ikke funker er den gode nyheten at en ny tilsvarende gaffel er ca 800,-
×
×
  • Opprett ny...