-
Innlegg
1 980 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Nylige profilbesøk
9 915 profilvisninger
1Dr.E sine prestasjoner
1,9k
Nettsamfunnsomdømme
2
Hjelpsomme svar
-
Jeg har hatt Outlander PHEV (Plugin Hybrid Electric Vehicle) i 3 år nå. For å forklare bilen enkelt, så er det en SUV med elmotorer foran og bak, og et lite batteri på ca. 12Ah (gir elektrisk rekkevidde på 30-40km). Hittil er bilen en el-bil, som man plugger i og lader som en annen el-bil I tillegg har man en bensinmotor under panseret. Denne virker som en generator, og lader opp batteriet mens man kjører. Det er stort sett kun dette den gjør, og ikke det å drive hjulene rundt (fra rundt 70km/t kan den drive front hjulene direkte, men uten tradisjonell girutveksling). I bilen har man en EV-knapp, som tvinger bilen til å kun tappe fra batteriet, altså uten å starte bensinmotoren for å fylle det opp igjen. Jeg bruker denne knappen til og fra jobb mellom Tønsberg og Sandefjord, og kommer meg hele veien uten å måtte lade opp med bensin. Jeg har lademulighet både på jobb og hjemme, og bruker dermed bilen som en elbil stort sett hele tiden. Skal jeg kjøre langt brukes naturligvis batteriet opp, og bensinmotoren skruer seg av og på med jevne mellomrom for å fylle på det jeg tapper ut av batteriet. Det finnes en SAVE-knapp, som gjør at bilen jobber for å holde batterinivå et der det var da man trykket på knappen. (Kjører til halvtomt batteri og trykker på denne, så vil bilen lade av og til slik at dette opprettholdes. Jeg gjør dette når jeg skal til fjellet, så har jeg strøm igjen til oppoverbakkene på slutten uten at motoren må gå hardt og lenge for å holde tritt med et stort strømforbruk. Det finnes også en CHARGE-knapp som gjør at bensinmotoren går hele tiden og lader batteriet. Men dette er meningsløst - det er mye dyrere å lade ved å brenne bensin enn å plugge i kontakten. I tillegg til å lades av bensinmotoren er det regenerering av strøm ved bremsing, valgbart på en skala fra 5 til 0, der 0 er frihjul/trilling. Det innbyr til litt aktiv kjøring, der jeg på langturer triller der jeg kan, bruker regenerering fremfor bremseskiver i lange utforbakker og lagrer opp strøm til bruk senere på turen. Egentlig kan man la være å trykke på noe som helst, og la bilen stå i såkalt NORMAL og styre alt dette selv. Denne videoen forklarer det på en bra måte: Til mitt bruk er den et veldig godt alternativ. Jeg har elbil til vanlig, og en økonomisk bensinbil (egentlig en elbil med medbrakt bensingenerator under panseret) på lengre turer av og til. Hadde jeg hatt noe særlig lenger avstand til jobb, så hadde enn ren elbil vært desidert best, og en ikke-ladbar hybrid desto dårligere. Kjenner ei som kjørte hybrid-Golf mellom Sandvika og Tønsberg - en mye tyngre Golf enn en ren fossil-Golf som får et høyere forbruk av å måtte transportere en tung batteripakke i 110km/t på E18.
-
Tradisjonelle kjønnsroller er det beste for begge kjønn.
1Dr.E svarte på Ogalaton sitt emne i Politikk og samfunn
Du tar den så langt og autentisk at du beveger deg på taket og tar sikte på pipa eller? 😁- 691 svar
-
- tradisjonelle kjønnsroller
- kjønn
- (og 8 andre)
-
Jeg bytter på 3 biler med en sånn liten, rød garasjejekk og hjulkryss. Det har gått bra i 18 år, og jeg kjenner etter når bilen har gått et par dager. Har ikke vært noe å etterstramme. Før pleide jeg å kjøre til nærmeste bensinstasjon for å sjekke/etterfylle luft. Men så fikk jeg med en oppladbar kompressor da bilen var på service sist, så nå bruker jeg den istedenfor. Deilig å slippe å måtte kjøre den turen!
-
Hvilken bruker du?
-
Trafikkskolene får ikke tak i nye biler med manuelt gir.
1Dr.E svarte på Yessmann sitt emne i Bil og motor
Gjorde et søk på finn nå, med 2024-modeller som eneste kriterie. Det returnerer 2391 biler med automat, og 61 med manuell. Det er 2,5%. Jeg støtter valget om å lære seg manuelt gir, men mest fordi det lærer en følelse med bilen. Det er nok en veldig liten sjanse for at han blir "utsatt" for å måtte bruke det.- 70 svar
-
- 3
-
I dag hadde jeg time klokka 11 hos tannlegen, og de ringte meg 10.20 og spurte om jeg kunne komme før (pga en akuttpasient, som da kunne fått tid i min opprinnelige time. Den som hadde time før meg hadde ikke dukka opp som avtalt. Jeg var der 10.35, kom inn 10.45 og dro derfra 11.05. Sikkert mye sånne sjongleringer og uforutsette ting som må håndteres. De jobber med mennesker.
- 8 svar
-
- 2
-
Du burde forholde deg til % istedenfor kronebeløpet. Hvis boligen øker i med 10% i verdi fra dere kjøper den og frem til dere får fra hverandre skal du ha ut 1.65 Mnok.
-
Jeg solgte huset i fjor. Rett før takstmann kom hadde jeg hatt elektriker til å bytte en dimmebryter og sette opp et stikk. Takstmann spurte om det var gjort arbeider på el-anlegget i det siste, og ba om å få se samsvarserklæring på dette da jeg fortalte ham. Uten samsvarserklæring ville det blitt en TG3 i rapporten hans, i et hus fra 2014. Jeg hadde også betalt jobben, men ikke rukket å få erklæringen. Ringte elektrikeren og forklarte at det hastet, og den lå i Boligmappa ikke lenge etter.
- 60 svar
-
- 3
-
IKKE se Trolljegeren med Otto Jespersen (eller andre filmer filmet med håndholdt kamera som vugger når de går/løper). Satt fyllesjuk og klein på kino og så denne, måtte gå ut.
- 12 svar
-
- 2
-
Også har man disse folka, som tenker at jeg burde slå av en haug med penger fordi DE bor langt unna, må ordne med bil eller noe annet for å få tak i salgsvaren.
-
Hvis DU skal selge noe til 400.000,-, hvor mye er du villig til å gi meg som kjøper? 8.000,-? 20.000,-? 40.000,-? For det er jo det det i praksis er. "Jeg kjøper bilen din hvis du gir meg 40.000 kroner" Hvis du kan gi selger en god grunn til at han skal gi deg penger sammen med bilen så er det jo greit. Hvis du ser noe defekt som vil koste 10.000,- å fikse så er det vel naturlig å be om avslag for dette?
-
Hørte det på QI en gang. Men det ser ut som at dette var feil: https://www.linkedin.com/pulse/white-planes-lighter-samuel-cowlishaw Det antas at de har brukt dette som kilde, og tenkt/antatt feil når de presenterte det som fakta: The use of other colors, especially black, means additional weight. “Because it contains more “pigments” in it. “Paint adds to an airplane between 273 and 544 kilograms of weight” a Boeing spokesman told Telegraph Travel. Extra weight ensures that more fuel is consumed. To put that into perspective, about eight passengers are equal to 544 kg. https://www.aerotime.aero/articles/26875-why-are-aircraft-typically-white-painted?trk=article-ssr-frontend-pulse_x-social-details_comments-action_comment-text
-
Hvit maling har mindre pigmenter og har mindre masse. Et lyst fly veier omtrent 8 passasjerer mindre enn et mørkt fly. Det reflekterer også mer sollys og gjør at man kan bruke mindre energi på å kjøle ned kabinen. Begynnende skader i skroget er lettere å se og oppdage på en lys flykropp. Det falmer i mindre grad og krever ikke oppfriskning for å holdes pent i samme grad som et farget fly. Lyse farger er også lettere å se mot bakgrunnen for fugler, og skal redusere sannsynligheten for kollisjon med fjærkre (ved å lettere la dem oppdage flyet og styre unna det).
-
Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]
1Dr.E svarte i et emne i Politikk og samfunn
Tenk på hva de pengene i andre former kunne utrettet for et russisk folk som jevnt over har det ganske kjipt målt opp mot vestlig standard...