Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

1Dr.E

Medlemmer
  • Innlegg

    1 988
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

9 938 profilvisninger

1Dr.E sine prestasjoner

1,9k

Nettsamfunnsomdømme

2

Hjelpsomme svar

  1. Nær nok til å kjenne lukta av kjøttkaker og cowboystøvler fra Furulund i alle fall 😄
  2. Der tar du stort sett ikke mat fra unger i alle fall. https://www.tb.no/vikinger-skjerp-dere/o/5-76-2475268 Jeg blir matt...
  3. 1Dr.E

    Hybridbil

    Jepp. Kan man lade hjemme, og gjerne automatisk mot den laveste strømprisen ved integrasjon mot Tibber eller egen smarthusløsning, så kan du typisk fylle det batteriet for en noen tikroninger istedenfor.
  4. 1Dr.E

    Hybridbil

    Drivlinje er et moment her. Min pluginhybrid har kjørt 60.000 km. Det har ikke bensinmotoren. Og når jeg er på tur og kjører i motbakker eller foretar raske akselerasjoner, så er det el-motorene som gjør jobben. Bensinmotoren kan gå på et jevnt og fint turtall uavhengig av farta på bilen og lade opp batteriet på flate strekninger.
  5. Jeg har en bachelor i datateknikk og jobber i dag med automasjon. Jeg forstår hva en frekvensomformer gjør, hva jeg ønsker å bruke den til og hvordan jeg skal kommunisere med den for å få den til å gjøre det jeg programmerer en PLS til å gjøre. Men utover det er dette en "dings" for meg, og jeg kan ikke forklare hva som fysisk skjer inni den noe bedre enn jeg kan strikke gensere, og jeg trenger som regel hjelp av noen med elektrokompetanse til å få satt riktige parametere i oppsettet på den. Matematikken bak elektrisitet er noe av det som forvirrer meg mest, med vinkel mellom faser og imaginære tall. Jeg har lært meg hvordan spenning, strøm, motstand og effekt henger sammen og kommer som regel dit jeg trenger med den forståelsen. Utover det har jeg andre folk å spille på.
  6. 1Dr.E

    Hybridbil

    Antar han hadde plugin-hybriden, og ikke dieselutgaven..? Jeg har Outlander, og er med i et par Facebook-grupper for Outlander-eiere. En del av dem har rett og slett kjøpt seg feil type bil og/eller forstår ikke hvordan bilen fungerer. Girspaken har D (drive) og B (der man kan justere mellom B0 og B5 for å justere grad av regenerering). Det beste spørsmålet jeg har sett var en som lurte på hvorfor det kom eksos ut av bilen selv om spaken var satt til B. Vedkommende trodde D stod for Drivstoff og B stod for Batteri. Hver høst og hver vår er det en drøss av folk som lurer på hvorfor bilen har begynt å lage rar lyd med blinklyset på. Vel, menyvalget for å velge blinklyslyd 1/2 er i samme meny som menyvalget for dekksett 1/2. Like ofte kommer spørsmålet om hvor man finner denne menyen. Folk leser ikke bruksanvisninger lenger. Ser mange drar campingvogn med denne bilen, og skryter av den. Men jeg vil jo tro at en ren dieselbil måtte vært mye bedre egnet til å dra tungt over lange strekker, og bruke vesentlig mindre drivstoff på det. Hvis din bekjente kjøpte seg en ladbar hybrid og forventet å kjøre den som en Pajero så kanskje han rett og slett bomma. Jeg tipper jeg har et drivstofforbruk på under 0,2 l/mil i det daglige. De siste 3 ukene har jeg kjørt 800km med 0,0 l/mil. På hytteturer til fjells ligger jeg på 0,6-0,7. Kjørte Tønsberg-Skarnes på 0,5 en gang jeg nullstilte og fulgte med. Har hatt bilen på servicer og EU-kontroller uten problemer. 7 års garanti skulle dekke meg dersom noe galt skulle skje også de neste 3 årene.
  7. 1Dr.E

    Hybridbil

    Jeg har egentlig kjørt Leaf mellom Tønsberg og Sandefjord, mens frua har brukt Outlanderen hjemme i Tønsberg. Dette for å sikre at vi kunne kjøre begge to helelektrisk. Nå har jeg hatt Outlanderen de siste 3 ukene, og har blitt overrasket over at jeg kommer meg hele veien på ren strøm. Det er 26 km, hvorav 15 av dem er på motorvei med 110-fart. Det krever riktignok at jeg kjører bevisst veldig pent, og gjerne i 100 istedenfor 110 (ligger i høyrefeltet sammen med lastebilene, hestehengerne og bobilene :P), og når det blir kaldere i vinter kommer det ikke til å gå. (Kjører jeg bakveier i 50 og 60 går det med god margin i dag, og jeg kan jo gjøre det på vinteren om det går sport nok i å kjøre elektrisk. Men jeg kommer heller til å bruke bensin på motorveien.) Men de siste 3 ukene har jeg kjørt nesten 800 km - uten å måtte starte bensinmotoren. Det føles bra, og underbygger en følelse av å ha valgt riktig bil.
  8. 1Dr.E

    Hybridbil

    Jeg antar at andre PHEV's fungerer etter samme grunnprinsipp, men har aldri kjørt eller satt meg inn i noen av dem. Kikka litt på Volvo XC90 og Ford Explorer for å gå opp i størrelse, men de ble for dyre for meg. Det er nok litt forskjeller i måten kraft fordeles mellom hjulene på, og noen ladbare hybrider med 4x4 har mellomaksel mener jeg (og ikke bare elektrisk motor på hver aksling).
  9. 1Dr.E

    Hybridbil

    Jeg har hatt Outlander PHEV (Plugin Hybrid Electric Vehicle) i 3 år nå. For å forklare bilen enkelt, så er det en SUV med elmotorer foran og bak, og et lite batteri på ca. 12Ah (gir elektrisk rekkevidde på 30-40km). Hittil er bilen en el-bil, som man plugger i og lader som en annen el-bil I tillegg har man en bensinmotor under panseret. Denne virker som en generator, og lader opp batteriet mens man kjører. Det er stort sett kun dette den gjør, og ikke det å drive hjulene rundt (fra rundt 70km/t kan den drive front hjulene direkte, men uten tradisjonell girutveksling). I bilen har man en EV-knapp, som tvinger bilen til å kun tappe fra batteriet, altså uten å starte bensinmotoren for å fylle det opp igjen. Jeg bruker denne knappen til og fra jobb mellom Tønsberg og Sandefjord, og kommer meg hele veien uten å måtte lade opp med bensin. Jeg har lademulighet både på jobb og hjemme, og bruker dermed bilen som en elbil stort sett hele tiden. Skal jeg kjøre langt brukes naturligvis batteriet opp, og bensinmotoren skruer seg av og på med jevne mellomrom for å fylle på det jeg tapper ut av batteriet. Det finnes en SAVE-knapp, som gjør at bilen jobber for å holde batterinivå et der det var da man trykket på knappen. (Kjører til halvtomt batteri og trykker på denne, så vil bilen lade av og til slik at dette opprettholdes. Jeg gjør dette når jeg skal til fjellet, så har jeg strøm igjen til oppoverbakkene på slutten uten at motoren må gå hardt og lenge for å holde tritt med et stort strømforbruk. Det finnes også en CHARGE-knapp som gjør at bensinmotoren går hele tiden og lader batteriet. Men dette er meningsløst - det er mye dyrere å lade ved å brenne bensin enn å plugge i kontakten. I tillegg til å lades av bensinmotoren er det regenerering av strøm ved bremsing, valgbart på en skala fra 5 til 0, der 0 er frihjul/trilling. Det innbyr til litt aktiv kjøring, der jeg på langturer triller der jeg kan, bruker regenerering fremfor bremseskiver i lange utforbakker og lagrer opp strøm til bruk senere på turen. Egentlig kan man la være å trykke på noe som helst, og la bilen stå i såkalt NORMAL og styre alt dette selv. Denne videoen forklarer det på en bra måte: Til mitt bruk er den et veldig godt alternativ. Jeg har elbil til vanlig, og en økonomisk bensinbil (egentlig en elbil med medbrakt bensingenerator under panseret) på lengre turer av og til. Hadde jeg hatt noe særlig lenger avstand til jobb, så hadde enn ren elbil vært desidert best, og en ikke-ladbar hybrid desto dårligere. Kjenner ei som kjørte hybrid-Golf mellom Sandvika og Tønsberg - en mye tyngre Golf enn en ren fossil-Golf som får et høyere forbruk av å måtte transportere en tung batteripakke i 110km/t på E18.
  10. Jeg bytter på 3 biler med en sånn liten, rød garasjejekk og hjulkryss. Det har gått bra i 18 år, og jeg kjenner etter når bilen har gått et par dager. Har ikke vært noe å etterstramme. Før pleide jeg å kjøre til nærmeste bensinstasjon for å sjekke/etterfylle luft. Men så fikk jeg med en oppladbar kompressor da bilen var på service sist, så nå bruker jeg den istedenfor. Deilig å slippe å måtte kjøre den turen!
  11. Gjorde et søk på finn nå, med 2024-modeller som eneste kriterie. Det returnerer 2391 biler med automat, og 61 med manuell. Det er 2,5%. Jeg støtter valget om å lære seg manuelt gir, men mest fordi det lærer en følelse med bilen. Det er nok en veldig liten sjanse for at han blir "utsatt" for å måtte bruke det.
  12. I dag hadde jeg time klokka 11 hos tannlegen, og de ringte meg 10.20 og spurte om jeg kunne komme før (pga en akuttpasient, som da kunne fått tid i min opprinnelige time. Den som hadde time før meg hadde ikke dukka opp som avtalt. Jeg var der 10.35, kom inn 10.45 og dro derfra 11.05. Sikkert mye sånne sjongleringer og uforutsette ting som må håndteres. De jobber med mennesker.
×
×
  • Opprett ny...