De aller største og eldste kraftverkene i norge produserer strøm for ca 2øre pr kwh. Justert for inflasjon osv er nok produksjonskost litt mere 10 øre kanskje
Ser jeg på det jeg betaler i snitt ligger det typisk på 100øre pr kwh
Så elektrisitet har noe mere påslag fra produsent til bil enn diesel og bensin.
Så lenge start og stop er på samme høyde over havet er det stort sett snitthastighet og temperatur som gjør en forskjell. Få strekninger i Norge er veldig rette og skjelden kommer vinden rett i mot. I praksis varierer ikke forbruk mye. Kan plotte mitt måned for måne i appen. Det varierer med +\- 10 % lavest om sommeren og høyest om vinteren.
Så lenge man vet batteriets netto kapasitet og har sjekket at BC stemmer med netto kapasitet er det veldig enkelt
Bruker bilen 150wh/km og batteriet er 24kWh er rekkevidde 24/0.150 som er 160km
Har man tall på forbruk vs temperatur er det veldig enkelt
Det enkleste er å merke seg forbruk vs temperatur på langkjøring. Viktig å lese av computer ved samme nivå over havet(man kan spørre bilen om høyde pver havet)
Når man har typisk forbruk er det bare å lage en enkel tabell
160wh/km gir 80kWh/0.16 som er 500km
180wh/km gir 444km
200gir 400 osv
Egentlig banalt enkelt
Kjørte nettop 400km med min bil med 150wh/km. Snitt temperatur ca -2
Rekkevidde ca 533km Gjettometer viste 450km når jeg startet turen med 100%
Tror bilen bruker verdier fra comunity for beregninger pluss utetemperatur. Den bommer alltid grovt på min bil
Varmetap er stort sett to ting i en bil. Det første er varmeoverføring gjennom vindu og stål. Denne er avhengig av lufthastighet rundt bilen og overflatens K faktor (W/m2 K). Den andre er ventilasjon av kupeluft. Her er antall utskiftninger pr time som er avgjørende.
Flere biler måler dette og oppgir tall for klimatisering.
Burde være enkelt å måle med en strømtang. Forutsatt at bilen ikke bruker energi på batteri heating kjøling
Effekten er selvfølgelig veldig avhengig av bilens hastighet. Varmetap er større i KW ved høy hastighet mens påvirkning blir mindre fordi tiden blir kortere.
Bruker bilen 2KW til oppvarming og du kjører 130km/h til batteriet er tomt
Etter 3 timer har du kjørt 390km og brukt 6kwh til oppvarming og 70kwh til fremdrift
Kjører du 60km/h i 6 timer har du brukt 12kwh på varme og 66kwh på fremdrift
Litt forenklet med konstant varme som er en forenkling.
Rar test. Alle vet at varmeoverføring er avhenging av lufthastighet rundt bilen. Dette var en veldig rar test. Den burde vert utført i en vindtunell med 35graders luft og klimaanlegg på 20grader
Vet ikke. Husker bare at første vinteren var bilen mye varmere enn det jeg foretrakk da jeg som regel kjører til og fra jobb i yttertøy. Det gjør jeg ennå men bilen er ikke så varm lenger selv om den har stått på 18grader hele tiden.
Jeg klagde på min og selger sa at den brukte bilens siste innstilte temperatur som settpunkt. Tviler på om det er rett men syntes den er blitt bedre. Om vinteren var det som å sette seg inn i en sauna. Om sommeren funker det bedre. Bruker funksjonen hver dag
De har også målt netto kapasitet på batteriet. Som forventet var det høyere enn alle testere som stoler på BC antok.
Bilen har 60kWh netto ikke 57.5 som BC viser. Ergo er alle efficiency tall 5% feil.
Bilen var vel ikke den med høyest efficiency heller. Tror det var biler som var bedre
At BMW har ptc er vel en bacup. Det finnes steder som er mye kaldere enn minus 7
Det er vel ikke Newton men m/s’2 som er enhet.G er vel 9,806m/s’2
Man trenger ikke akselerometer kun abs sensorer for å regne ut dette så lenge hjula ruller på underlag.
På min bil kan jeg regenerere ganske kraftig nedover uten at bremselysa lyser.
Det kommer an på om du liker bakhjuls skrens eller 4hjuls skrens.
Kjører edrive40 og liker den bedre. Kun ved kjøring på slip grense man merker forskjell. X drive er nok vesentlig raskere opp i fart på snø og is.