Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Trestein

Medlemmer
  • Innlegg

    8 029
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

Trestein vant dagen sist 14. august 2019

Trestein hadde mest likt innhold!

1 følger

Nylige profilbesøk

19 679 profilvisninger

Trestein sine prestasjoner

6,3k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Trestein

    Elbil-tråden

    Det folk ikke tenker på er at vi er vant til biler som E tron som koster over en million med fossil motororbrenningsmotor der ofte 3-500 000 er avgifter. Når vi kjøper en like dyr bil til 500 000kr som er omtrent fabrikkens kostpris (Kanskje lavere) så blir reparasjonskostnader det samme som for bilen som koster en million. Bare sjekk hva en AUDI Q7 med 500hk kostet siste den var til salgs
  2. Trestein

    Elbil-tråden

    Det burde nok stått at det burde vert mindre problemer med el biler enn med diesel biler. Noen lommelykts batterier koblet til en el motor. Selv kineserne får det til.
  3. Trestein

    Elbil-tråden

    Selfølgelig på spissen men la oss si at du ikke klarer å stoppe og dunker borti bilen foran. Begge lyktene blir knust, plastikk fangeren ryker og må skiftes pluss noen sensorer. La oss si du har noen litt kostbare lykter (50 000kr pr stykk) Hva koster reparasjonen? Hadde en BMW E34 på 90 tallet. Den var bygget for å tåle slike sammenstøt. Dessuten var lykter dyre men ikke så dyre. Sensorer var det ikke på min bil. Riktig nok var BMW E34 ekstremt dyre å kjøpe her i Norge. Mener at de fort kostet 450-500 000kr på 90 tallet
  4. Trestein

    Elbil-tråden

    Forstod det slik at BMWs batterier fremdeles skal kunne være reparerbare. Det er bra. Skal el biler ha noe for seg må de i snitt vare mere enn 15-20 år. Da må slitedeler prises slik at det lønner seg å holde dem på veien. Et annet problem er jo at forsikringspremie blir svært høy. Alt nå betaler jeg mere for forsikring enn for drivstoff. Har sett rimelig hårreisende forsikringspriser på el biler der eieren er ung og ikke har mye bonus.
  5. Trestein

    Elbil-tråden

    Helt enig. Man kan snakke om bærekraft men dette er det ikke. Man må kassere 4 år gamle biler fordi bremsene og div slitedeler er utslitt. At el motorer er dyrere enn diesel motorer er også en sak. Så kommer kraftelektronikk og på toppen batteriet. Med normale avgifter hadde vi aldri kjøpt disse bilene. De må i praksis av skrives i garanti periode. Det betyr gjerne over 100 000kr i året og 5 års levetid.
  6. Trestein

    Elbil-tråden

    Møller har billigere deler en BMW
  7. Hastighet for laveste forbruk øker om vinteren. Slik er det bare!
  8. Trestein

    Tesla - kaféen

    Jeg også tror det. Det hadde vert rart om de klarte å få til en forbedring etter så mange år. Se på konkurrentene? Tesla S har vel samme batteri som for 8 år siden? 100kWh
  9. Trestein

    Tesla - kaféen

    Ganger rekkevidde med forbruk!
  10. Trestein

    Tesla - kaféen

    70 og 86kWh batteri. Det var nytt
  11. Har nok hørt den men heldigvis ikke i min bil!
  12. Lyden er grei den men kan minne om et veldig dårlig hjullager om man har opplevd det!
  13. Har hatt den på i en time totalt. Ser ikke poenget helt. Ville heller hatt motor dur.
  14. Jeg har en slik funksjon på min BMW. Min erfaring er at man trenger ikke forvarme batteriet med mindre man skal rett til en hurtiglader. Kan være aktuelt på tur der man overnatter på hotel og skal raskt videre neste morgen
  15. Trestein

    Tesla - kaféen

    Dynamoer på bensin og diesel biler er ofte gearet 1:2 Går motoren 6000rpm vil dynamoen gå 12000 rpm. Dette kan enkelt justeres. Air cond pumper som har et drivhjul som er 1:4 av drivhjulet på veivaksel har jeg aldri sett Disse vil da kunne nå 4x hastigheten til motoren Anyway teslas pumpe gjør 16000rpm. Det kan godt hende at pumpa på min bil gjør det samme. Har ikke sjekket
×
×
  • Opprett ny...