Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Trestein

Medlemmer
  • Innlegg

    7 905
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

Trestein vant dagen sist 14. august 2019

Trestein hadde mest likt innhold!

1 følger

Nylige profilbesøk

19 621 profilvisninger

Trestein sine prestasjoner

6,2k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Jeg har merket dette siden jeg fikk bilen. Ser det på øyeblikks forbruk som skal gå til 0.5-1kWh forbruk mens min går til ca 4.5kWh/100km i negativ verdi. Noe som i 80km/h tilsvarer 3.6KW brems. Mener jeg har sett Teslabjørn sette biler i N for å teste rulling. Mulig at dette er slik på noen biler
  2. Det er nettop det. Alle kriterier var oppfylt da jeg var alene i en tunell som har en helning lik det som gir konstant fart ca 90km/h når jeg triller bilene. Spørsmålet er om jeg bør klage på dette? Min bil bremser 3.6kW når den egentlig skulle ha trillet
  3. Teste dette på min bil i dag. I D adaptiv viste bilen -4.5kwh/100km i 80km/h når jeg lot bilen rulle. Farten avtar selv om det gikk nedover. Ved å bytte til N gikk forbruk til 1 kwh/100km og farten økte. Så på min bil bremser motoren ca når jeg slipper gassen 3.6kW i D adaptiv mens i N brukte bilen 0.8KW Bensinbilen min med microhybrid bremser med 2kW i tillegg til motor/gear friksjon
  4. Trestein

    Elbil-tråden

    Mine meninger om strikkeoppskrifter eller golfspilling er ikke mye verd. Sånn er det bare. Jeg har ikke peiling på noen av delene
  5. Trestein

    Elbil-tråden

    Jeg har også hatt motorsykkel med SS skilter. Men det var ikke hakekors på tanken av den grunn. Har også bil med SV skilt
  6. Det var vel det som var poenget. Så lenge du akselererer godt under slippgrense så bør motoren ha bra virkningsgrad. Ved 0km/h vilden være dårlig og ved toppfart. Normal kjøring i Norge vil typisk ligge på 0-30% av rated turtall. Om man da ikke akselererer ekstremt sakte(min dreiemoment eller maks(som vil gi hjulspinn) vil det være greit. Kan nevne at jeg kjørte min bil med det laveste forbruk registrert på I4 i 2024 i Norge (14.7kWh/100km) så om jeg tar feil så er det litt rart. Jeg kjører ikke med noe egg under gasspedalen. Jeg kjører slik jeg alltid har gjort.
  7. Korrekt. Som sagt så er det kun N på min bil som gir null brems
  8. Ikke på min bil. Man ser det også på øyeblikksforbruk. Det er mere negativt i D enn i N. Aner ikke hvorfor. Bilen triller vesentlig lenger i N har lurt på om jeg bør klage på dårlig kalibrering
  9. Ingen av modusene lar bilen segle. Det oppnår man kun om man setter bilen i nøytral. Litt irriterende
  10. Rar el motor. 1200rpm? Min går 15 000rpm Hvilken bil har denne? Man ser fint at moderat (ikke egg) gir grei virkningsgrad opp til fartsgrense
  11. Syntes adaptiv regenerering var verst. Spesielt inn mot kryss rundkjøringer. Ofte tilpasser man farten etter trafikken slik at man slipper å bremse i rundkjøringen. Den adaptive tar ingen hensyn til at det kommer en luke om man kjører litt seinere frem mot krysset
  12. B modus får du på gear hendelen di. Det tar 20ms. Det er nok en vanesak. Nedover er det helt naturlig men også i kø der cruise controll slår seg av etter litt stillstand kan B modus være greit fordi man slipper å holde på bremsen for å holde bilen i ro. Det fine med BMW er at du kan velge det du vil.
  13. Korrekt. Kun ved kraftig bremsing med bremsepedalen brukes friksjonsbremser. Auto piloten kan bruke dem også om det skjer noe dramatisk foran bilen som gjør at dem må bremse mere enn regenereringa klarer. BMW klarer fint å blende brems mellom el og friksjon man merker det ikke. På tesla er bremsepedalen alltid friksjon. De har også vesentlig lavere regenererings effekt. Tror M50 makser på 190KW mens tesla klarer 100KW? Teslabjørn klager alltid på det. Tror det vises på skjermen. Tror det har med den svake ladekurven ved høy SOC på tesla å gjøre Den adaptive farts kontrollen kan være litt tysk programert. På landevei kjører den hastigheten rett opp i 80 etter rundkjøringer utenfor tettbygde strøk for så å bremse ned til 70 100m lenger fremme. Helt korrekt men føles feil
  14. Trestein

    Elbil-tråden

    Noe av oss har sett dette lenge. Gale folk som atpåtil er verdens rikeste kan sprøyte milliarder inn i en valgkamp er uheldig
  15. Som sagt så er el motoren virkningsgrad rimelig konstant. Akselererer du raskt uten hjulspinn vil du kunne holde lavere toppfart for å oppnå samme snitthastighet. Søylen på høyreside i display skal vise når du regenererer. Når den går til maks regenerering vil friksjonsbremsene overta. Det kan være vanskelig å følge med på ved litt aktiv kjøring. Trikset da er å kjøre bilen i B modus. Da vil ikke friksjonsbremsene slå inn. Avpasser du farten litt og M50 modellen har rimelig kraftig regenerering unngår du bruk av friksjonsbremser som vil gi deg lavere forbruk fordi all energien du bruker på å få bilen opp i hastighet blir gjennvunnet.
×
×
  • Opprett ny...