
nor.jorgen
Medlemmer-
Innlegg
183 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Nylige profilbesøk
1 540 profilvisninger
nor.jorgen sine prestasjoner
117
Nettsamfunnsomdømme
-
Man burde ikke sende ut epost til flere mottagere, for innhold som ikke er relevant for alle. Når man sender epost til mange mottagere så blir det litt som å rope i skogen - ingen hører deg. Det er ikke relevant for inkassoselskap A og lese om et krav fra inkassoselskap B, og det er ikke relevant å for inkassoselskap B og lese om krev fra inkassoselskap A. Hold epostene relevante og gjør det enkelt for mottageren. Man kommer fort i en situasjon hvor en mottager hos selskap B tenker at ja dette gjelder jo selskap A og har ikke noe med oss å gjøre, og sortere vekk eposten uten å behandle resten. Hvis du vet at en epost har gått i spamfilteret til mottaker, så kontakt de på nytt. Bare ring, og si at en epost fra deg kan ha havnet i spamfilteret, kan de bekrefte å ha fått eposten? Det handler bare om å ta tak i situasjon og ikke lage et større problem senere.
- 16 svar
-
- 2
-
-
Det har vært en del saker med abonnent og helsekostprodukter, hvor typisk eldre får tilsendt produkter de ikke ønsker men kan ha takket ja til noe på telefonen. I din søken etter å oppklare saken bør du finne ut av all kontakt som vedkommende har hatt med firmaet, man blir ikke blandet inn i slike saker helt ute av det blå. Uansett så er det bare å bestride kravet/kravene fra inkassofirmaet. Skriv til inkassofirmaet og helsekostfirmaet at produktet ikke er bestilt og at fakturaen avvises. Du kan også vurdere å skrive at det ikke er inngått noen avtale med helsekostfirmaet. Skjønner ikke hvordan man bevise at man ikke har sett faktura. Uansett du kan hevde at det er ikke inngått noen avtale.
-
Antar at hun da ikke har dekket alle matutgifter siden du skriver "litt ekstra" og annet sted en "større andel". Så la oss si at hun har dekket 75 % av mat. Normalt matbudsjett per måned per person er ca 5000 kr. Hennes ekstra del blir da ca 3750 kr. Men for hennes å kan det nok fort føles som mer siden også betaler for seg selv. 3750 kr * 12 = 45000 kr. I tillegg så sponser du henne med billig leie. Utgangspunktet kan ikke være hva du betaler, men den faktiske kostnaden for hva det ville kostet å leie tilsvarende leilighet. Fullt belånt, med avdrag, med felleskostnader osv. Det hun måtte ha betalt for å bo på tilsvarende sted. La oss likevel si at det er halvparten av dine kostnader på 12 000, altså at hun skulle ha betalt 6000 kr. Siden hun betaler 3000 kr så sponser du henne med de resterende 3000 kronene. Siden hun dekker mat til 3750 kr, og får sponset 3000 kr så er hennes ekstra bidrag 750 kr * 12 = 9000 kr. Da virker 200k å være litt i overkant ja.
- 3 svar
-
- 1
-
-
> Har kjøper av kortet noe krav ovenfor meg? Nei. > Og hvordan burde jeg forholde meg til dette? Si det som det, men hold det kort og ikke forklar alt for mye. Jo flere argumenter som vrimles opp jo verre blir det med kranglefanter. Du kan dessverre ikke hjelpe, da bedriften du kjøpte av er lagt ned og produsenten gir ikke garanti for enkeltdeler. Eller enda kortere, noe om at du ikke har original kvittering etc.
-
Det er sikkerlig hat med disse utstedene som skal ta betalt fra oss men ikke ta noe ansvar for tjenesten sin. Kan ikke det juridiske, men bra og viktig at noen går videre med sånne saker.
- 6 svar
-
- 1
-
-
Men nå har du fått fullmakt og Boligbygg ønsker at du skal tømme leiligheten. Kan du ikke bare gjøre det da, som virker å være i tråd med at du ønsker å få ut ting fra leiligheten og at Boligbygg ønsker at den skal tømmes. Hvorfor drar dette lengre ut og dra på seg enda flere kostnader og meningsløse brev frem og tilbake?
- 7 svar
-
- 1
-
-
Mange overføringer nå skjer med Vipps og da trenger du bare taste telefonnr feil. Ingen kontroll.
-
Googlet "selger oppdaget mangler før overtakelse" og tenkte det må gi noen gode svar, dette kan ikke være en ukjent problemstilling. Fant blant annet denne: https://www.eiendomsadvokater.no/domstolsnytt/dom-mangler-oppdaget-etter-avtaleinngaelse-men-for-overtakelse/ Med andre ord så burde du ikke ha så mye å frykte, uansett om musene fortsatt er aktive eller ikke. Min magefølelse tilsier at du tar opp dette med megleren, tar bilder og dokumentere så godt du kan, rydder opp og sørger for at det blir notert i protokollen fra overtagelsen ala "Selger har etter etter visning oppdaget gamle spor av museaktivitet. Et teppe er smågagd, ingen andre skader registrert men vanskelig å undersøke grundig. Kjøper anbefales å vurdere kontakt med skadedyrfirma." Avtalen er inngått, overtagelsen er bare en formalitet og hvis kjøper tror de kan trekke seg på dette tidspunktet så vil det koste dem dyrt.
-
Kan være at hovedkortet ditt ikke støtter mer enn 4 GB. Hvis du er heldig så kan en bios oppdatering løse problemet. Sjekk også hva specen til hovedkortet sier om hvilke ram typer/hastigheter som er støttet. Hadde også vært interessant å høre hvilken Windows versjon du kjører på denne maskin.
-
LastPass kunne jeg ikke seriøst anbefalt, de er jo jo mest kjent for alvorlige sikkerhetshull hvor de har både fått kildekoden sin frastjålet og kunders lagrede passord er på avvei. Søk etter "LastPass security leak". Hvis man er Lastpass bruker så bør man bytte over til en annen password manager og bytte ut passordene sine. Bitwarden er god men har noen ulemper. Viktigst for meg var at Bitwarden ikke støtter 2FA-løsninger som Google Authenicator uten tilleggsbetaling og i praktisk bruk så har Bitwarden ikke fungert når jeg har brukt enkelte servere til min VPN-leverandør. De som bruker VPN er ofte de som er mer opptatt av sikkerhet og privacy enn andre, tildels samme målgruppe som brukere av password-managers. En password-manager som ikke funker sammen med vanlig VPN-leverandør er et åpenbart no-no, så både LastPass og Bitwarden bør unngås.
- 13 svar
-
- 2
-
-
-
Nei. Det er ikke TS sin feil hva andre måtte påføre hans ting. Man må legge skylda der den hører hjemme, hos den som utfører handlingen. TS kan selvsagt gjøre noen grep som minimaliserer risikoen, men å si at det er TS sin feil hvis det blir flere skader, det er faktisk ikke rett. Innen namsmannen får gjort noe særlig så har kanskje leieavtalen allerede utløpt og leieboeren har flyttet. Det er ikke et juridisk ansvar jeg snakker om, det burde være åpenbart. Det er forskjell på ansvar for å lage skadene, og det å ta ansvar for situasjonen man har havnet i (som følge av andres feil). I denne situasjonen vil det ikke komme som en overraskelse når leietaker lager flere skader. Det er en situasjon som TS har et ansvar for å komme seg ut av.
-
Du må jo kaste han ute før han gjør mer skade. Namsmannen hjelper deg med det. Dette må du gjøre før han begynner å ødelegge masse inventar og utstyr fordi han er sur på deg eller slutter å betale leie. Ta ansvar for situasjonen, videre skader er din egen feil.
-
1password her også
-
Det er en kalkulator for det fra Tekna, som jo er fagforeningen for sivilingeniører. I kalkulatoren, velg "stat" som hvor du jobber og 10-14 år som "antall år siden eksamen. Oppgi en en eller annen lønn og du får opp hvordan du ligger an: Gjennomsnittslønnen er 763 245 kr. I det private ville gjennomsnittet være 1 004 774 kr. https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/lonnsstatistikk/lonnskalkulator/
-
Min konto for uttak ble registrert denne uken. Får melding på nordnet.no når det er gjennomført. For meg tok det 8 virkedager.