nor.jorgen
Medlemmer-
Innlegg
167 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Nylige profilbesøk
1 462 profilvisninger
nor.jorgen sine prestasjoner
106
Nettsamfunnsomdømme
-
nor.jorgen begynte å følge OBOS deleie , "Hvordan finne ut hvem som eier en bolig?" , Nordnet og Trustly. og 7 andre
-
Hvem som er eier av en eiendom kan man se hos Kartverket. Kartverket er en statlig etat og er ansvarlig for å drifte Norges eiendomsregister (også kalt Grunnboka). Kartverket driver https://SeEiendom.no. Du kan søke etter adressen der. Alle eiendommer er registrert der. Hvis du bor i et frittstående hus så er det veldig enkelt å sjekke, men hvis du bor i et rekkehus eller et leilighetsbygg så kan det være flere seksjoner/andeler registrert på eiendom. Da må du også vite hva som er seksjonnummeret/andelsnummeret i tillegg.
- 3 svar
-
- 1
-
Fullførte prosessen med "manuell registering" nå. På siden som kom opp stod det at "Behandlingstiden for registrering av konto for uttak via dette skjemaet er normalt 0-2 bankdager.", så ikke 5-10 dager. Det var heller ikke noe spørsmål om å laste opp kontoutskrift. Kanskje det kommer senere når de behandler søknaden, men det noe særlig mye manuelt i behandlingen av dette.
-
Jeg har byttet mellom brukernavn& passord og bankId som pålogging de siste årene, uten at det har påvirket hvilken konto som er registrert på meg. Har faktisk to gamle, nedlagte kontonummere fortsatt registrert på meg. Takket være ditt innlegg ser jeg at meg må registrer min nye bankkonto, og jeg får de samme valgene som deg. Trustly er mer kjent internasjonalt, og deres store salgsargument er direkte overføring fra konto til konto. For å kunne gi en hvis grad av sikkerhet for at pengene finnes på senders konto må de ha en integrasjon mot den aktuelle banken, så det vil ikke funke med alle banker. At registreringen av kontonummer for uttak skal ta 5-10 dager og at man må sende inn kontoutskrift er jo noe forferdelig tull. Bankene har tilgang på et system fra Nets som heter KAR hvor man kan sjekke at en person sitt fødslesnummer er eier av et kontonummer. Virker som at Nordnet med vilje har gjort dette tungvint for å drive trafikk over til Trustly. Kanskje også begrunnet i noen Know-Your-Customer -regler men man skulle tro at en enkel KAR og bankId-integrasjon hadde løst dette problemet. > Uttak av penger vil jeg helst gjøre vanlig med kontonr og kid. Tror du blander med innskudd. Når du gjør et uttak fra Nordnet, så vil det bare være å gå på uttak-sidene til Nordnet, angi beløp og velge konto som pengene skal inn på. Ferdig. (Må bare få registrert den kontoen først da).
-
Høres ut som en vanskelig situasjon. Tror det beste du kan gjøre er å prøve pålogging fra andre enheter som er brukt nylig, altså prøv fra PC også hvis dere bare har prøvd fra Mobil. Noen tips å prøve ut i kommentarene her: https://www.reddit.com/r/GMail/comments/17g2drh/account_recovery_the_same_email_is_used_recovery/?rdt=33794
- 1 svar
-
- 1
-
Og bruke notepad er jo ville ønske seg selv vondt. Notepad++ bruker jeg som grunnleggende editor i stedet. Man kunne også vurdert f.eks. Visual Studio Code hvis man har behov for å organisere filene som et prosjekt. Ikke vær skeptisk bare fordi det er et programmeringsverktøy, programmerer trenger rett og slett en godt tekstbehandingsprogram som ikke plutselig endrer formatet ditt etc.
- 22 svar
-
- 1
-
Dyrt å installerer fjernvarme? Billig installasjon er jo den største fordelen med fjernvarme, man slipper å investere masse i eget fyrrom med el-kjele, bergvarme eller oljefyrer som i gamle dager. Utover det har fjernvarme alltid vært dyrt. Ved installasjon av bergvarme f.eks. så motiveres man ofte til å gjøre en del enøk-tiltak samt at med bergvarme kan man produserer sin egen energi og få en kraftig reduksjon i tilført ekstern energi. Ved installasjon av fjernvarme gjør man ofte få enøk-tiltak (fordi man ønsker å ha så lav installeringskostnad som mulig), man får ingen energibesparing og får 100 % tilført ekstern energi. Fjernvarme har da også alltid vært en melkeku, med energiprisen knyttet til strømpris og ineffektiv overføring og avregning for masse tapt energi. Når strømprisene nå går i taket om vinteren, så virker det som en positiv nyhet at de med fjernvarme kan få en makspris.
- 35 svar
-
- 1
-
Du kan få støt bare av gå inn på badet. Man ikke bo et sted med strøm på avveie, det er livsfarlig. 30 milliAmpere (mA) regnes som nok strøm for å dø av. En vanlig strømkurs/sikring er på f.eks. 15 A, altså 15.000 milliAmpere, så bare et lite brudd på en eller annen ledning er nok. At du får støt fra armaturet er bare tilfeldig, neste gang kan det like gjerne være fra gulvet, særlig hvis du har varmekabler.
-
Paragraf 5-19 som Dassen trekker frem kan helt klart brukes som argument for at de andelene som får fordel av denne estiske løsningen må dekke kostnadene for det selv. Det ville være rimelig og rettferdig. Styret er altså ikke nødt til å fordele alle kostnader etter fellesnøkkelen, og det er særlig aktuelt her å gjøre unntak og sørge for fordeling av kostnadene etter hvilken fordel de enkelte leilighetene får.
-
Hele hensikten med sameie, i stedet for å etablere et borettslag, er muligheten for mer omfattende utleie. Dette tiltrekker flere (eller andre) typer kjøpere og investorer. Det er viktig å være klar over når man kjøper seg inn i et sameie, her man man forvente mye utleie med ulempene det medfører for bomiljøet med mindre ansvarsfølelse for felleskapet, mer støy og høyere gjennomtrekk (ut- og innflyttinger). I stedet for å innføre disse åpenbart ulovlig reglene som OP nevner, så bør styret følge opp støyproblemene. Støyen kan medføre brudd på husordensregler/vedtekter og representerer dermed mislighold. Eier av leiligheten kan i ytterste konsekvens bli pålagt å selge leiligheten. I et sameie har styret et særlig ansvar for å følge opp problemene som kommer med utleie, men man kan ikke forby det.
- 7 svar
-
- 2
-
Man får neppe avkorting på forsikringen ved å ikke gjennomføre tiltaket. Hvis bygget derimot er i en ulovlig tilstand (neppe tilfelle), så kan man tenkes at forsikringen ikke vil dekke skader. Det er mer sannsynlig at man kanskje har en høy premie pga av manglende oppgraderinger. Stort tema, men la meg nøye meg med å si at styret må sørge for forsvarlig drift. Nåværende styre er heller ikke ansvarlig for alle tidligere feil. Men det at styret kartlegger sikkerheten får lagd rapporter er en ypperlig måte å vise at man tar sikkerheten på alvor. Også er det helt sikkert mye i rapport fra Firesafe som dere ikke er pliktig til å gjennomføre og man bryter ikke styreansvaret ved å ikke gjennomføre alt mulig. Neppe. Brannetaten forholder seg ikke til Firesafe sin rapport, den er privat og deres. Men brannetaten kan komme på eget tilsyn og gi dere pålegg om rettinger. Først hvis dere ikke gjennomfører de rettingene vil dere få bot, men jeg vil tippe at det først skjer etter mange purringer på retting og at dere må få tid til å både lage en plan og hente en tilbud. En rask bot fra brannetaten tipper jeg vil være mest aktuelt i tilfeller med høy risiko. Vurdering av brannsikkerhet er noe man må gjøre med de fleste utbyggingsprosjekter. Det finnes derfor mange brannkonsulenter eller rådgivende ingeniører med fokus på brann. De hjelper daglig entreprenører og byggherrer med brannutredninger, og finne ut av som må minimum må gjøres av branntiltak eller om man kan gjøre andre tiltak for å lettere løse et brannkrav. Det finnes hjelp å få hvis man mistenker at en rapport fra Firesafe legger opp til å gjøre altfor mange dyre og ikke-pålagte tiltak.
-
Har ingen erfaring med det, men har inntrykk av at dette er OBOS sin moderne måte å drive sosial boligbygging på, men OBOS driver ikke med veldedighet. Hvis din eierandel er 50 % så betaler du fortsatt leie til OBOS for de 50 % du ikke eier. Jeg antar at at leien skjer til markedspris og vil kunne øke i takt med markedet. De siste årene har renten økt mye, noe som har ført til mye høyere leiepriser. Ordningen passer kanskje derfor best for de som ikke har nok egenkapital til å komme inn i boligmarkedet på normal måte, også bør du ha høy nok spareevne til å kunne øke eierandelen din og du må kunne ta høyde for økte leiekostnader. Dette er bare mitt førsteinntrykk. Ville lest mer om dette på linkene under. Og hvis du har et mer konkret spørsmål om OBOS deleie, så kanskje du kan få noen bedre svar her fra andre. https://www.obos.no/ny-bolig/obos-deleie/ofte-stilte-sporsmal/ https://www.obos.no/ny-bolig/obos-deleie/ https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/kjop-av-bolig/hva-er-leie-til-eie-deleie-bostart/ https://podme.com/se/dine-penger-pengeradet/636141
-
Det er sånne erfaringer som gjør at mange av oss heller velger ETF-fond, da kjøpes og selges andelene øyeblikkelig, på samme måte som man handler aksjer.
-
Et borettslag har normalt tre finansieringskilder: 1) Det opprinnelig innskuddet som andelseierne betalte når borettslaget ble etablert (pengene er brukt for lenge siden) 2) Felleskostnader 3) Lån Borettslagsloven har ingen begrensning på hvor store felleskostnadene kan være, men det å midlertidig øke på denne måten er ekstremt sjeldent og virker uproft. Et borettslag som har så store finansielle problemer at de ikke klarer å ta opp et nytt lån til nødvendig vedlikehold hører til sjeldenhetene. Kan det være at dette er et lite borettslag hvor styret ikke har giddet å gjøre jobben sikkerlig med å hente inn lån? Eller at noen i styret er kritiske til lån, fordi lån vil være dyrere enn selvfinansiering fra andelseierene, at de virkelig heller velger å være så kyniske å kreve inn en høy innbetaling fra andelseiere som de vet vil slite med det? I borettslovkommentaren, en håndbok som gir mye bakgrunnsinfo om reglene i borettslagsloven, står det følgende om dette teamet i forbindelse om endring av felleskostnader: Noe av tanken bak dette er at tiltak som varer i mange, mange år som renovering av fasaden, er noe som andelseierne kommer til å ha fordel av i mange år fremover. Da er det ikke bare de som bor her nå som skal betale for det, men også de som skal bo her de neste årene. Det er av grunnene til at når man tar opp lån i borettslag så har lånet ofte lang nedbetalingstid, fordi tiltaket gir fordeler over mange år. Generalforsamling har lov til å vedta å endre felleskostnadene midlertidig. Så blir det et tolkningsspørsmål om hva som er en så stor økning at det ikke er lov.
- 27 svar
-
- 4
-
Denne 5 % regelen er noe som folk ofte henviser til når styret har vedtatt gjennomføring av et stort prosjekt som utgjør mer enn 5 % av felleskostnadene. Men det er en viktig forutsetning for reglene, tiltaket må gå ut over vanlig forvaltning. Det er styret sin jobb å drifte og vedlikeholde borettslaget. Selv om å ikke renoverer fasaden hvert eneste år, så er det absolutt en del av vanlig forvaltning. Samme med f.eks. skifte av vinduer, radiatorer osv. Styret kan vedta disse tiltakene på egenhånd og styret kan også vedta låneopptak for dette uten vedtak på generalforsamlingen. Skulle renovering av fasaden derimot medføre en endring som etablering av balkonger, da slår denne reglen til og må godkjennes av generalforsamling. Vedlikehold av eksisterende bygningsmasse derimot er en klar oppgave for styret.
- 27 svar
-
- 2
-
150 timer tilsvarer 37,5 timer i 4 uker, så jeg vil anta at 150 timer bare betyr at det er en 100 % stilling. Det normale er å få betalt for de timene du har jobbet, men hvis du får så få timer at det ikke tilsvarer en 100 % stilling så vil det være et kontraktsbrudd. Nå du har du ikke skrevet hvor mange timer du har jobbet, men selv om du hadde skrevet hvor mange timer du hadde jobbet så vil du kunne ha rett på å få betalt for ubekvem arbeidstid. I yrker som har arbeidstid utenom vanlige kontortider, er det vanlig å få et tillegg for kvelds og natt-arbeid. Ubekvemstillegget kalles også "UB tillegg". Ulike tider har ulike tillegg. Dette er et type spørsmål som må bør få hjelp av fagforeningen sin til å avklare. De kan reglene og kan hjelpe deg. Hvis du ikke er fagorganisert så anbefales det sterkt, særlig i bransjer som restaurant/booking bransjen.