Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

L/\R~

Medlemmer
  • Innlegg

    1 472
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Om L/\R~

  • Bursdag 06. sep. 2002

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

16 095 profilvisninger

L/\R~ sine prestasjoner

448

Nettsamfunnsomdømme

3

Hjelpsomme svar

  1. Personlig reagerer jeg på påstanden om "– Dette har vi varslet for en god stund siden, så de har tid.", sitat fra NRK-artikkelen det lenkes til ovenfor. Det eneste jeg finner på det er fra i oktober i høst, som ikke er spesielt lenge siden i russebuss-sammenheng. Og om forbudet da trer i kraft 01.01.2026 så er det jo kun nåværende avgangselever som får rullet med bussen sin i 2025. Det vil si at de som går i 1. og 2. klasse på videregående ikke vil få rullet med bussen de har signert kontrakt på. Med mindre det selvfølgelig går an å bygge om (som jo vil koste penger og garantert være en vanskelig prosess). Om påstanden om at de har blitt varslet i god tid skal stemme i mitt hode, er det først dagens 10. klassinger, eller nesten til og med de som går i 9. ende, som skulle blitt påvirket av forbudet. Da kan de velge selv om de vil kjøpe en buss da får sitt siste år med rulling med de, og markedsverdien av bussen blir deretter. Forhåpentligvis kan de som nå sitter på omtrent "verdiløse" busser i forhold til hva de en gang har vært, tjene noe på å selge de ut av landet eller noe sånt. Hvis det i det hele tatt er et marked for så gamle busser utenfor Norge at det lønner seg. Jeg er selvfølgelig alt for alt som har med trafikksikkerhet å gjøre, men mener personlig at man kunne redusert mye av risikoen ved å feks regulere maks hastighet ned, dersom det er et mulig tiltak å gjøre. Men det utløser sikkert alt for mange andre problemstillinger siden russebuss ikke er noen egen kjøretøyklasse.
  2. Aldri i verden om det kan gå bra at trafikkskolene vurderer når elevene er klare. Med elevenes egeninteresse, foreldre, konkurranse og arbeidspress blir det garantert fort interessekonflikter og snarveier. Vi ser det allerede litt når Statens vegvesen innimellom sier ifra om at for mange meldes opp til førerprøven før de er klare. Og spesielt teoriprøven tar også mange før de er klare. Statens vegvesen har vel allerede kontrollansvar på de utdanningsdelene trafikkskolen har. At trafikkskoler skal kunne ha og godkjenne manuellkurs har jeg mer troen på.
  3. Så lenge den har M1-prosessor eller nyere vil den fungere helt fint. Også med "kun" 16gb ram. Har selv en Macbook Pro 16" (M1 Pro) med 16gb RAM og det går helt fint. Klipper typisk festival, reklame og dokumentar på den. Igjen, en helt annen stabilitet på den enn Windows + Premiere.
  4. Personlig lager jeg mye innhold for bedrifter og kultur, og det er ofte ulike videoer som viser stemningen på konsert feks. Det er jo en form for reklame. Samtidig så kan det glede de som har vært på den aktuelle konserten, og inspirere andre til å dra på konsert. Helt enig at papirreklame som ingen har bestilt godt kan avvikles, det føles på høy tid. @bzzlink Si ifra om det er behov hos dere, mye erfaring som innholdsprodusent til nå og ferdig med bachelor innen video/innholdsproduksjon til våren 😛
  5. Jeg hadde også gått for Mac mini, gjerne brukt fra Finn. Da med M1-prosessor eller nyere. Gikk selv over til Mac og har ikke angret et sekund. Jobber mye med film og klipp, og alt av programmer kjører mer stabilt etter min erfaring. Til Mac mini får du en slags dockingstasjon som sitter under, som du også kan installere en M.2-SSD i. Jeg hadde nok gjort det for å ikke betale hinsides mye for lagringsplass. Husk på at når det kommer til klipp klarer de fleste datamaskiner mer enn folk tror, det spørs bare på filene. Mange sliter fordi de skal klippe superkomprimerte klipp fra GoPro, drone, små kameraer osv. Da kan det være lurt å generere proxy-filer som man legger i en egen mappe, og sletter når man er ferdig med prosjektet.
  6. Hvilket program skal du redigere i? Og skal du bruke den til noe annet tungt?
  7. Spørs helt på saken de har skrevet, kilden og hvordan forholdet har utviklet seg. Hva som kan skje? Noen kan klage inn saken til PFU for inhabilitet, eller/og redaktør kan snakke med journalisten. Det trenger ikke, og skjer sannsynligvis ikke så veldig mye, utover at det nok blir tatt noen vurderinger i kulissene.
  8. Alt går seg til og du kommer relativt fort inn i det. Se folka rundt deg og ikke vær redd for å ta initiativ på ting du føler burde bli gjort (bortsett fra å melde inn 100 ting du mener befalet kan fikse bedre).
  9. Sende i flere omganger. Så sende teksten først, så bildet.
  10. Kopierer over mappen med filene til et nytt sted på disken. Eller laster ned det som er der gjennom å markere alt og trykke last ned, eller høyreklikk og så last ned. Hvilken tjeneste er det du bruker idag?
  11. Får du deg jobb så står det i kontrakta hva som gjelder. Om det ikke går å søke seg inn i Forsvaret i år pga jobb så venter du et år til. Regner med det er det generelle opptaket til FOS det er snakk om?
  12. Da var min første kommet. 2kr betalt MVA, 45kr gebyr. Tror jeg dropper å hente den pakken da. Selv om jeg alt har betalt for MVA..
  13. 16", 17" går det og. Vil antagelig være billigere, og mer komfortabelt. Du må rett og slett bare sende litt e-poster og hente inn tilbud. Kan ofte finne fine felger på Finn, og bestille dekk på butikker som dekkonline og dekkguru. Men da tar det gjerne 3-4 uker før det kommer, og du må finne noen som legger om til en ok pris. For min del sparer jeg som regel et par tusen, og får testvinner.
  14. Folk som later som de bryr seg om grupperegler på Facebook. Etter gruppereglene så hører ikke den posten hjemme i gruppa, og dessverre blir gruppene skikkelig vannet ut. Forøvrig vilt å legge ut den til en med en «forventing» om at den er verdt noe i nærheten av 15k, kaanskje 5/6k om noen er veldig desperate på motor/drivverk.
×
×
  • Opprett ny...