-
Innlegg
96 245 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
233
Simen1 vant dagen sist 15. januar
Simen1 hadde mest likt innhold!
Om Simen1
- Bursdag 1. januar
Profile Information
-
Kjønn
Mann
Nylige profilbesøk
128 654 profilvisninger
Simen1 sine prestasjoner
68k
Nettsamfunnsomdømme
14
Hjelpsomme svar
-
Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse
Simen1 svarte på inside_997084 sitt emne i Diskuter artikler (Tu.no)
Lurer på hvorfor spotprisen i Nord-Norge er relevant for dem.. -
Takk for forslag. Jeg fører opp Citroen E-C3 på lista over biler jeg skal lese meg opp på. Det er definitivt verdt litt ekstra å få en splitter ny bil. Førsteinnlegget oppdatert til 9 biler og oversikt over garanti. Etter hvert som jeg føyer på mer info så vil jeg nok gå over til regneark.
-
Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse
Simen1 svarte på inside_997084 sitt emne i Diskuter artikler (Tu.no)
Puhh, endelig litt støtte til oss også Vanligvis er det litt variasjon mellom prisområdene. Alt fra litt til mye. Men i mårra er det faktisk identisk pris i hele landet og ikke bare én time, men hele 14. -
Jeg leste saken linket fra elbil-tråden for noen uker siden og skjønte at hverken e-3008 eller e-5008 skulle inn på min liste. Tenker du det er risiko for at det finnes like farlige skjulte feil i e-208? At det er en riv ruske gal holdning til personsikkerhet i det selskapet?
-
Wow! Det var da voldsomt til forsøk på å presse ting inn i et forskrudd verdenssyn som ikke har noe med saken å gjøre. Slike voldsomme holdninger minner meg om en viss selverklært "tempelridder".
-
Nei. Dette er 100% kjøring etter trafikkreglene. Den som får skylda er den som bryter trafikkreglene: Den som bryter med de blå skiltene som viser vikepliktsreglene ved kjøring inn i rundkjøring, retning i rundkjøringen, oppmalte hvite piler i feltene og ved feltskifte inne i rundkjøringen. Hvis man følger de gule skiltene når man skal til venstre så risikerer man å bryte vikeplikten ved feltskifte inne i rundkjøringen når man skal ut av rundkjøringen. Eksempel: To biler skal til venstre i en rundkjøring. Den ene legger seg i høyre felt og den andre i venstre felt. Begge kjører 270 grader i rundkjrøingen. Den som lå til høyre og valgte indre felt i rundkjøringen har vikeplikt for den som ligger i ytre felt. Mange er ikke klar over trafikkreglene i dette tilfellet og tror den som ligger i ytre felt gjør noe galt når han kjører 270 grader fordi det gule skiltet viser noe annet og fordi vegvesenets guide til rundkjøringer viser et eksempel som viser noe annet. Selv om guiden presiserer at den bare er et eksempel og at man må følge skiltingen på stedet og andre påbudsregler som vikeplikt ved feltskifte. Gang på gang har folk som har vært bråsikre i sin sak lært forskjellen på gule og blå skilt på den harde måten, i forsikringsoppgjør. Selv er jeg ganske fornøyd når jeg formidler oppklaring av trafikkreglene. Desto flere som forstår de jo tryggere blir det. Jeg har til gode å motta noen takk for det, men tror likevel jeg har spart noen for kjip opplæring via forsikringsoppgjør. Vær obs på at den blå bilen har lov til å kjøre ut på venstre side eller kjøre 360 grader eller mer selv om den ligger i ytre felt. Vær også obs på at den hvite og den gule bilen har vikeplikt for den blå bilen. Årsaken til det er vikeplikt ved feltskifte. Akkurat som på rette veier. Dette gjelder også når det er to felt ut av rundkjøringen. Mange er dessverre ikke klar over dette og lærer det først ved forsikringsoppgjør. Hvis alle kan reglene blir det færre farlige situasjoner, kollisjoner og forsikringsoppgjør.
-
Jeg har sjekket litt og ser Leaf facelift 2018 som ikke er fullt så flau å kjøre for en ungdom som en pre facelift, koster fra ca 100k. Det er såpass billig at jeg kan svelge noen kameler. Så jeg føyer den inn i lista. Kia Soul med samme 270 km rekkevidde ksoter 50k ekstra, "bare" for CCS-plugg. Det er det ikke verdt. Soul er finere utenpå og kjipere inni enn Leaf så alt i alt omtrent samme kulhets-karakter. Nå skal jeg undersøke fabrikk-garanti på de 8 utvalgte modellene. År og km. Ønsker å i hvert fall å overta en bil innenfor garanti sånn at jeg får tatt en grundig garantiutløpskontroll. Edit: utført. 1. post oppdatert.
-
Akkurat den er vel ganske så tvilsom. Betaling for at noen skal ta livet av seg. Dvs. betalingen går i arv. Da kan jeg bare se for meg hvilke spenninger det kan fremkalle mellom arvinger som sliter økonomisk og deres foreldre. Jeg tror ikke det vil forbedre medmenneskeligheten akkurat.
-
Veldig interessant forhistorie. Jeg føler dette innsiktsfulle innlegget drukner i tull her i tråden. Hadde Musk ikke ment å nazi-hilse så hadde han uten å nøle lagt seg langflat og beklaget det herfra til månen. Det har ikke skjedd. På samme måte som Trump ikke la seg langflat etter stormingen av kongressen i 2021. Dette får jeg samme vibber av som når Putin sa "neida, dette er ingen krig - det er bare en begrenset spesialoperasjon".
-
Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse
Simen1 svarte på inside_997084 sitt emne i Diskuter artikler (Tu.no)
Selvsagt. Sånn har jo vi også det. Dersom vi har effektunderskudd så kan ikke vi pålegges eksport. Men når vi ikke har problemer så bidrar vi selvsagt med eksport (og vi vet å ta oss betalt for det). På samme måte som når vi har effektunderskudd, men andre land ikke har det, så eksporterer de til oss. Da må vi også forvente at de vet å ta seg betalt tilbake. For vår del betyr det bedre forsyningssikkerhet enn null utveksling, uten at vi har noen overmakt til å skape problemer for andre land. Prisen for å unngå rullerende strømbrudd er høye priser i pressede perioder. Det er en handel vi er helt ok med. Heller høye priser på enkelte dager og timer enn strømbrudd, vannrør og folk som fryser. Det er litt som med bilberging. Mye dyrere per kjørte km enn å ta bussen, men vel verdt pengene når man virkelig trenger det. -
Nå er det ikke alle som vet hvilket felt eller retning de skal i i rundkjøringer på ukjente plasser. Da må en orientere seg etter de gule opplysningsskiltene som står nært rundkjøringen. Det kan være for sent for å skifte felt når det er mye trafikk. Jeg vil si at løsningen er å bruke navigering på ukjente steder. Flere og flere biler har det innebygget. Ellers så har man mobilen som kan settes i holder eller dedikerte GPS navigatorer. _________ Må bare få skyte inn en kjepphest her om at de gule opplysningsskiltene med stedsnavn og piler, er opplysning om hvilke armer i rundkjøringen som fører hvor. De er IKKE påbud om felt eller kjøremønster. Påbudskilt er blå med hvite piler. Det er altså fullt lovlig å fravike fra pilene på opplysningsskiltet. (Ja, vegvesenets guide til rundkjøringer kunne vært tydeligere på skillet mellom blått og gult skilt, men strengt tatt står det der hvis man finleser)
-
Bikkjene er helt uskyldige her. Det er 100% eiernes skyld. Dette er et gjentagende stort irritasjonsmoment og problem for millioner av nordmenn. Det burde bli satt opp viltkamera, på problemsteder og flyttet rundt på, omtrent som sikkerhetsbeltekontroller mot bilister. Trenger ikke bruke mye ressurser på dette, men kanskje et par timer kontroll i uka per bykommune. Så kan Politiet legge ut melding om hvor mange hundeeiere som fikk bot, som avisene kan sitere flittig. Det kan virke preventivt for svært mange flere enn bare de kontrollen går ut over. Stikkprøver av hver 10 000 hundelufter kan potensielt halvere problemet eller ennå bedre. Jeg vil si det er verdt å bruke et par timer i uka på når det kan forbedre situasjonen for millioner av nordmenn betydelig. Ved en lang rekke gjentatte brudd (10x?) bør eier kunne fradømmes retten til å eie og føre hund. Det tror jeg kan virke ytterligere preventivt selv om det resulterer i svært få dommer.
-
@Fatninja Jeg skjønner. De holdningene er noe vi lærte i barndommen og som var absolutte sannheter. Enkle å forholde seg til som barn. Så vokser man opp og finner ut at verden er ubehagelig komplisert. At det finnes vanskelige valg som må tas. Valg som helsepersonell må ta, eller ikke får lov til å ta. Valg som politikere, jurister, ingeniører osv også må ta. Valg av sikkerhet versus kostnad, som igjen fører til at man må vurdere ulike alternativ mot hverandre, der sikkerhet i form av antall år med god livskvalitet man skal prioritere. Ulike pasient/bruker-grupper opp mot hverandre. Alle vil ha mer til sitt, men man må ta et valg fordi man ikke har uendelig budsjett. Slike ting fører til prising av liv og gode leveår, fordi man ønsker jo å maksimere dette. Liv må prises eller så faller slike vurderinger totalt sammen og flere liv vil gå tapt. Når vi først er der at barndomsholdningen om at liv har uendelig verdi, er tapt, så er veien kort til å vurdere ulike liv opp mot hverandre. Gjenværende forventet levetid, helsetilstand, verdighet osv. Skal donorhjertet gå til pasient A eller B. Skal skole A eller B få sikret skoleveien. Skal byggenæringen prioritere sikring mot flom eller lyn, i bygg A eller B. Så deilig det var å være barn og ikke vite at de voksne har tatt slike vurderinger hele tiden. Stakkars voksne som må tenke mye lengre enn barna, blant annet for å sikre barna best mulig.
-
Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]
Simen1 svarte i et emne i Politikk og samfunn
-
Hvem kjøper fortsatt krigsfinansierende Mendolez-sjokolade? Den må gjerne koste 1000 kr for min del. Da hadde de ignorante også sluttet å støtte Putins ulovlige invasjon.