Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Theo343

Medlemmer
  • Innlegg

    51 334
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    5

Theo343 vant dagen sist 13. november 2021

Theo343 hadde mest likt innhold!

Profile Information

  • Kjønn
    Ikke oppgitt

Nylige profilbesøk

56 494 profilvisninger

Theo343 sine prestasjoner

16,9k

Nettsamfunnsomdømme

1

Hjelpsomme svar

  1. Theo343

    Elbil-tråden

    Jeg er ikke uenig i at Hydrogen har sine opplagte utfordringer og egner seg bedre for romfart enn biltrafikk. Jeg har diskutert dette selv for hvertfall 10 år siden. Men jeg synes vi bør vurdere alle alternativer som kan få ned vekten på personbiler. At selv små elbiler blir forholdsvis tunge, er et reelt problem som i stor grad skyldes batterienes vekt. Batteripakkene i elbiler veier ofte mellom 300 og 600 kg, og dette gjør at selv kompakte modeller blir betydelig tyngre enn tilsvarende bensin- eller dieselbiler. For å håndtere denne ekstra vekten må bilprodusentene forsterke komponenter som hjuloppheng, bremser og fjæring, noe som igjen kan øke bilens totale vekt og kostnad. Selv om produsentene tilpasser komponentene for å tåle den økte belastningen, fører det til at eierne ofte opplever mer slitasje på dekk, bremser og understell, samt høyere vedlikeholdskostnader over tid. Dette er rapportert på tvers av mange elbilmodeller, og det er ikke uvanlig at eiere merker raskere slitasje enn de er vant til fra tradisjonelle biler. I tillegg kan den høye vekten påvirke kjøreegenskaper, som økt understyring og lengre bremselengde, og den kan også føre til større slitasje på veier og infrastruktur. Selv om bransjen jobber med å redusere vekten gjennom lettere materialer og mer effektive batterier, er det foreløpig eierne som må håndtere de praktiske konsekvensene av tunge elbiler i hverdagen. Pga. de opplagte ulempene med hydrogen så er som nevnt EREV det som er det mest interessante for min del. Kunne jeg fått en god EREV Kl. B bobil i dag ville den vært kjøpt på flekken. EDIT: Rettet skrivefeil og skrev om problematikken rundt vekt på elbiler.
  2. Kjempa mot Elkjøp på en laptop til 10k som var inne til rep for samme feil 3 ganger på rad i løpet av 4-6 måneder. De nektet å heve kjøpet og jeg måtte gått rettens vei. Kjøper aldri noe slikt der igjen. Skrev hele prosessen her i forumet med bilder, dokumentasjon osv. Hele greia var rimelig tragikomisk. I tillegg ble det flere riper i chassiet hver gang den var inne på verkstedet. Elkjøp Lørenskog. Lenovo Yoga. Aldri brukt som 2in1 og dette fant jeg ut senere var en kjent komponentsvakhet på disse. (voltregulator på et kort koblet til hovedkortet), De byttet komponenter som ikke hadde noe med feilbeskrivelsen å gjøre. Før opplevde jeg Spaceworld som verstingen. Siste 5 år har det vært Elkjøp.
  3. Absolutt forståelig. Jeg har nå gjort ca. 4 bestillinger på 350-500,- hver seg siste par ukene. Praktiske ting jeg har behov for til alskens formål. Eneste jeg er litt usikker på er hvordan musematter, glidez, samt skinnprodukter (bordmatter) osv. faktisk er i kvalitet (ikke fake leather). Vurderte å se om de har noen gode thermalpads for m.2 ssd'er. (dvs. de dyrere typene).
  4. GX9 39 eller 45" er kandidat som min neste OLED skjerm.
  5. Theo343

    Elbil-tråden

    Hydrogen drivstoff med elektrisk fremdrift kombinert med et veldig lite utillity batteri på 5-10KW for nødstilfeller og annet, kunne vært interessant. Men det krever så enorm infrastrukturomlegging. Ren batteribil blir for tungt rett og slett. Ellers er den nye EREV kategorien noe jeg følger spent med på nå. Skulle ønske de kjørte samme konsept med hydrogen.
  6. Theo343

    Elbil-tråden

    Jeg er faktisk litt spent på hva den garantien faktisk vil være verdt når det kommer til at man trenger den. Andre garantier har vist seg å nærmest ikke være verdt papiret den er skrevet på. Eks. Nissan er helt uhorvelig notoriske på å avslå eller utsette garantiavklaringer i 4-12 måneder. Samt at man ikke får noe svar fra BNH. Jeg har også lest artikler om kunder som har forsøkt å bruke batterigarantien men havnet i langdryge saker om det var normal slitasje eller problematikk rundt å bytte kun enkeltmoduler ol. Rustgarantien til Nissan var også null verdt. Gjelder eks. ikke støtdempertårn som ruster heftig pga. dårlig design rundt vannavløp fra viskerne. En ennå verre ting jeg har begynt å oppleve med min andre elbil i eie over 5 år er at det brukes for dårlige deler ift. slitasjen den ekstra vekten på disse bilene gir. Eks. må bakakselforinger på en 2018 40Kw Leaf nå byttes før den har gått 100.000km og da selvsagt ikke en garantisak siden det er en slitasjedel. Har også lest litt rundt at de aller fleste produsenter har vesentlig dårligere statistikk på garantisaker på elbil portoføljen sin. Som kunde opplever man mye mer problemer i systemet der. Så jeg er faktisk litt i tvil om mitt neste bilkjøp skal bli en elbil eller ei, men ser at en del forhandlere har begynt å gjøre det vanskelig å finne noe annet enn elbiler på sidene deres nå.
  7. Joda. Alle land benytter toll for å beskytte egne særinteresser. Eks. var Norge der hvor de muligens ville påføre ekstra tollsats på kinesiske elbiler en periode og EU har vel allerede gjort det. Det samme har vel vært diskutert i politikken om Temu. Normalt sett vil jeg bruke Temu til "småting" som er vanskelig å finne eller unormalt fordyrende i den norske økonomien. Men tilbake til Temu shopping
  8. Ah da blir det spennende å se . Har hatt mye ubehagelige overaskelse med kjøp fra helt ryddige nettbutikker i Europa hvor man betaler norsk mva ved kjøpet, men likevel må ut med 1800,- i det norske systemet på en vare til ca. 13000,-. At det må sjekkes av tollen har jeg selvsagt full forståelse for.
  9. Ser at pakkene har ligget en stund i den norske tollen med status "Fortollet" i 2-3 dager. Hva pleier dere å få av avgifter på kjøp på Temu? Dette må jo spise opp alt av evt. fortjeneste på kjøp fra Temu? Eks. en sykkelstøtte blir dyrere enn på XXL. Og gjelder ikke dette for TEMU? EDIT: Får litt Trump vibber av Norge med ekstra avgifter på varer og matvarer fra utlandet "for å beskytte norske interesser". Det høres jo fryktelig ut som Trump. (satt på spissen)
  10. Bestilte for 3 dager siden så regner med at sporingsnummeret jeg fikk ikke fungerer på en stund. Ah nice. Er sikker skrekkhistorier det som florerer da :P. Men hører mye om leverandører som selger via Temu som går konk nå pga. Trump skatten. Men skulle jo tro at resten av verden også står for mye av omsetningen. EDIT: Aha, se der ja. Nå i dag er den registrert. Handlet en del sykkel deler som ikke er kritisk men til mindre ting.
  11. Spent nå som jeg har 2 forsendelser til ca. 300,- hver seg på vei. Om man enten får miniatyr utgaver eller en kvalitet som ikke tåler første bruk.
  12. Det er helt riktig. Men 30-50ms (typisk 45-46ms) og av og till brudd fungerer absolutt ikke bra for eks. en streamer som sender i realtid og ønsker å ha en kvalitet bedre enn 720p uten å buffre i mange minutter mellom seg selv og seerne. Det er mange realtime streamere (ikke offline youtubere som laster opp) som har prøvd og gått vekk fra Starlink igjen. Dette komprimeres også ganske så hardt så det er ikke spesielt bånbdredde krevende ift. hva også Starlink kan tilby i UL. Men varierer opplastingshastighet sterkt over bare minutter så er det likevel ikke godt nok. Ergo for systemer som er følsomme for latency, korte brudd og dårlig opprettholdelse av jevn overføringshastighet så er ikke Starlink alltid godt nok. Spesilt ift. UL. Latency er også en issue det er vanskeligere å gjøre noe med i akkurat denne sammenhengen, man har allerede fått den så lavt som det ser ut til å være mulig å komme. Fra opp mot 600-800ms ned til 30-50ms. Har også hørt om kommunikasjonssatellitter som har vært nede i 125-150ms før Starlink. Gaming er det minste problemet slik jeg ser det. Nå ville jeg uansett ikke forsøkt meg på CS:GO eller GT7 multiplayer over starlink. Så lenge man får lastet det opp i løpet av 5 timer kontra 1 time så er det ikke nødvendigvis et problem, heller en ulempe. Da er det kun snakk om tiden det tar. Det som er et større problem er når opplastingshastigheten varierer fra tidvis 50KB/s til 10MB/s. Antalle meteorer er forholdsvis statisk. Antall satelitter som brenner opp hver dag er hele tiden økende og over tid blir det et problem. Man har i altfor mange tiår levd på ansvarsfraskrivelse ift. søppel i verdensrommet rundt jorda. Det er på tide at man nå tar et større ansvar for det, fremfor å overlate problemet til generasjonene som er den hvor prognosene blir røde. Så har man de andre problemene som selvsagt også vil gjøre seg gjeldende etterhvert med for mye skrot og "frittstående" utstyr i bane rundt jorda.
  13. Jeg har ventet lenge på noe nytt fra dem nå men denne er også 5 måneder gammel dessverre :(. Ellers har de kun vist varebilen og passasjer utgaven siste tiden.
  14. Starlink er kjekt, men fungerer ikke god til alt. Eks. er det ganske så høy forsinkelse for å fungere tilfredstillende til flere aktiviteter. Det er også problematisk å ha en god jevn dataflyt over tid. I tillegg styrter vel flere titalls av de daglig og brenner delvis opp i atmosfæren. Thousands of satellites are due to burn up in the atmosphere every year – damaging the ozone layer and changing the climate https://theconversation.com/thousands-of-satellites-are-due-to-burn-up-in-the-atmosphere-every-year-damaging-the-ozone-layer-and-changing-the-climate-251845#:~:text=When spacecraft burn up during,potentially driving global climate change. Man tjener mye penger på det nå, ved å ikke "ta sorgene på forskudd" som rammer barna våre om 10-30 år.
  15. Alle som bygger datahaller bør pålegges å være selvforsynte på strøm. Eks. at de kun kan benytte selvprodusert "grønn energi". Hvor de eks. kjører enorme aggregater på hydrogen som produserer strøm og vann. Vannet som kommer av forbrenningen kjøres i kjøletårn og brukes til kjøling av datahallen. Vi burde ikke tillate en eneste datahall uten krav til å være selvforsynt på strøm. All overskuddsenergi som produseres og ikke lagres må selges ut på strømnettet. Strømnettet kan ellers kun benyttes til å ta topper. Men folk er late og grådige og gjør alt for å slippe unna å gjøre noe fornuftig.
×
×
  • Opprett ny...