Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Seigmann99

Medlemmer
  • Innlegg

    107
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Hjelpsomme svar

  1. Seigmann99's innlegg in Hvordan forberede seg til norsktentamen? ble markert som svaret   
    Jeg vil også anbefale å se tekstene i sammenheng, å sammenlikne dem. Hvilke ulikheter finner du, er det noen likheter? Det kan fort komme noen oppgaver seg ber deg om å sammenlikne tekstene.
     
    Som det allerede er nevnt, er det viktig å være sikker på at du forstår alle tekstene. Søk opp ord/andre ting du ikke forstår i teksten. Vil også anbefale å skrive noen korte notater ved hver tekst som oppsummerer den - det gjør det lettere å finne fram på tentamensdagen. Gjør det også opp en mening om tekstene - er du enig/uenig? 
     
    I tillegg vil jeg anbefale å i hvert fall til en viss grad analysere tekstene. Retorisk analyse, diktanalyse, novelleanalyse - alt etter hvilken type tekst det er. Det kan også være lurt å se på forfatter/årstall i sammenheng med innhold/skrivemåte, og finne ut av hvilken litteraturhistorisk periode teksten var skrevet i. 
     
    Lykke til på tentamen!
  2. Seigmann99's innlegg in Terminprøve fysikk 1 og Matematik R1 ble markert som svaret   
    Hei!
     
    Jeg ville aller først startet med å få en oversikt over pensum i begge fag, gjerne ved å skrive oversiktsnotater over alt som skal kunnes. Dette skulle gå rimelig fort i og med at det er fag som matte og fysikk, der det ikke er like mye å "huske" som i andre fag. Etter å ha gjort dette vil du nok også få en følelse på emner du kan og emner du ikke kan så godt, og kan velge oppgaver ut ifra det.
     
    Du skriver at du har hørt at eksamensoppgaver ofte er lettere enn oppgavene på terminprøver. Personlig er ikke dette min erfaring, men det kan selvfølgelig variere fra skole til skole. Jeg vil allikevel anbefale deg å gjøre eksamensoppgaver, da disse skal dekke pensum på en god måte (er de lettere en terminprøve-oppgavene lager lærerne deres rett og slett for vanskelige terminprøver). I tillegg kan det være lurt å se på oppgaver som blander elementer fra ulike emner, og dette har du i hvert fall hvis du bruker Ergo- og Sinus-bøkene i matte og fysikk. 
     
    Jeg fant også en tidligere fysikk-terminprøve, med fasit: https://drive.google.com/file/d/0B4jQpDb1bbJTVUgxM19jOFFVZjg/view
     
    Og her er en link til en gammel tråd med flere terminprøver i matte (fra 2010, så jeg vet ikke hvor relevant det fortsatt er): https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1225015
     
    Eksamensoppgaver i matte R1 finner du her: https://ndla.no/subjects/subject:32/topic:1:165523/resource:1:192886
  3. Seigmann99's innlegg in Problemstilling til Historieoppgave VG3 ble markert som svaret   
    Sånn jeg har tolket oppgaven skal du velge en av de viktige hendelsene under den kalde krigen. Nå husker ikke jeg så mye fra historie i vg3, men noen du kan velge mellom er vel Cubakrisen, Vietnamkrigen og våren i Praha?
     
    En problemstilling knyttet til en av disse hendelsene, kan være at du skal prøve å forklare årsaken til hendelsen, eller denne hendelsens betydning for den kalde krigen videre. 
     
    Vet ikke om dette svarte så mye på spørsmålet ditt, men håper det hjalp litt!
  4. Seigmann99's innlegg in Historie vg3 ble markert som svaret   
    Cappelen Damm har en bokserie som kalles "Å lykkes med", der det blant annet er to bøker som tar for seg og gir et sammendrag av pensumet i historie på vg2 og vg3. De heter forholdsvis "Å lykkes med eldre historie", for vg2, og "Å lykkes med nyere historie", for vg3. 
     
    Disse bøkene gir kun et sammendrag av pensum, men kan gi mye hjelp når det gjelder å se sammenhenger og se det store bildet. Men hvis målet er 5 eller 6 er det lurt å besitte en del detaljkunnskap. Jeg vil anbefale å bruke sammendrag av pensum for å se sammenhenger og for å finne ut av hva du ikke kan så mye om, og bruke skolebøkene til å utfylle informasjon på de områdene du ikke er så god på.
     
    Lykke til!
  5. Seigmann99's innlegg in Eksamen i nynorsk ble markert som svaret   
    Hei!
     
    Bøyingen av verb og substantiv er nok noe av det viktigste, men det er et par andre ting som også kan være lurt å huske på, for å skrive på en så nynorsk måte som mulig:
     
    1. Korte setninger. Nynorsk har ofte mye kortere setninger enn bokmål.
    2. Verbal-uttrykk framfor substantiv-uttrykk. I stedet for "Dei klarte ikkje komme til einigheit", så blir det "Det klarte ikkje å bli einige".
    3. Dobbelt bestemt form. Der vi på bokmål kan si "den eldre generasjon", sier vi på nynorsk "den eldre generasjonen".
    4. Etterstilt pronomen. "Vår natur" blir "naturen vår".
    5. Aktive verb framfor passive verb. Unngå -ast-formen. F. eks. "Saka skal undersøkjast av skolen" blir "Skolen skal undersøke saka".
    6. Unngå s-genetiv. Det er lov ved egennavn, tid/mål/vekt, faste uttrykk og ubestemt form av substantiv. Ellers må det omskrives, enten vha. preposisjon, å sette sammen ordene eller sette inn sitt/si/sine. "Klubbens lokale" kan bli "Lokala til klubben", "Klubblokala" eller "Klubben sine lokale". 
     
    Nynorsk er et mye mer muntlig språk enn bokmål, siden nynorsk er basert på dialekter mens bokmål er basert på dansk skriftspråk. Derfor kan det være lurt å tenke på hvordan man ville sagt det når man skriver nynorsk. 
     
    Når du korrekturleser på slutten kan det være lurt å bruke søk-funksjonen i Word, der du kan søke etter ord du vet at du ofte skriver feil. 
     
    Håper dette hjalp litt!
×
×
  • Opprett ny...