Det var snakk om bro, men det forslaget ble forkastet av en eller annen grunn.
Problemet er tunnelen stenges ofte pga havari og brann/varmgang i tungtrafikk, fordi den er ulovlig etter dagens regler. Så får man dispensasjon til å fravike reglene om helning når man bygger et nytt løp. Så den farligste årsaken til at tunnelen stenger, gjør man absolutt ingen ting med.
Det positive med nytt tunnelløp, er at risikoen for møteulykker elimineres (selv om det i skjer svært få ulykker der sammenlignet med andre undervannstunneler) og at det blir en ekstra rømningsvei (gå over til det andre løpet ved en brann f.eks.).
Det negative (og hårreisende) er at man bare ganger dagens utfordringer med 2, i stedet for å forsøke å redusere risikoene for havari og brann. Det hjelper lite for brukerne at lastebilene nå har 2 tunnelløp de kan få varmgang i pga de bratte bakkene der inne. Eller at skrøpelige personbiler har 2 løp å havarere i av samme årsak.
Si at tunnelen stenges 150 ganger i året nå (som ikke er et urealistisk antall) og at trafikkveksten over 20 år er ganger 3. Da skal vi om 20 år potensielt stenge ett eller begge løpene 450 ganger i året - hvorav mange av disse årsakene er lastebilbranner. For grunnen til havariene og brannene gjør vi absolutt ingen ting med.
Å bygge et nytt tilsvarende ulovlig løp, blir som om en lege skulle fortsatt å sette på plaster på en blødende pasient, i stedet for å stoppe blødningen og sy igjen såret.