Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Syar-2003

Medlemmer
  • Innlegg

    24 870
  • Ble med

  • Dager vunnet

    2

Syar-2003 vant dagen sist 4. oktober 2015

Syar-2003 hadde mest likt innhold!

Om Syar-2003

  • Bursdag 6. februar

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Syar-2003 sine prestasjoner

3,9k

Nettsamfunnsomdømme

72

Hjelpsomme svar

  1. Det er "en" test. Om du har noen bedre enkel og forståelig test å henvise til så post gjerne link. Nedkjøling i 35° om sommeren eller oppvarming fra null grader til +20° har begge vesentlig energiforbruk som påvirker rekkevidde (i tillegg til alt annet). Alle bør også vite at WLTP test sykluser ikke inkluderer varmeapparat/klimaanlegg. Mange som "glemmer" det. Ved WLTP testing skal produsenten inkludere ulike konfigurasjoner som leveres som standard, men dessverre uten hensyn til bruk av varme/klima. Resultatene skal presenteres som TEL (Test Energi Lav) og TEH (Test Energi Høy). - TEL refererer til den mest energiøkonomiske konfigurasjonen (f.eks. minste felgdiameter). - TEH refererer til den minst energiøkonomiske konfigurasjonen (f.eks. større felgdiameter, høyere ytelse og høyere vekt pga inkludert utstyr). WLTP regelverket sier at hvis differansen mellom TEL og TEH er liten, så skal kun TEH brukes
  2. Valg av telefon (android eller iphone) definerer om apple maps eller google maps er integrert i hud med kjøreanvisninger. Det er default map applikasjon i mobil os som definerer andoid auto/carplay integrasjon for headup.
  3. Jo, man kan sende en søkt destinasjon fra google maps (vha share) til BMW. Enten velge dele med BMW app eller rett til bilen.
  4. I route setting kan man angi å unngå ferger. Men enig at Here (og bmw) har noe å gjøre for å oppgradere kartmatrialet for Norge. Har hatt noen merkelige rutevalg selv opp i gjennom med BMW nav. Men google maps har også ført meg på noen merkelige omveier/avsporinger.
  5. Her (evkx.net) har man ganske bra informasjon om BMW i4-M50 sett opp mot egen erfaring. https://evkx.net/nb/models/bmw/i4/i4_m50/rangeandconsumption/ Samt generelt nye nytting og bra lesestoff og forbruk og rekkevidde for elbil i "rekkeviddeguide" https://evkx.net/nb/guides/understandingrange/ I BMW kan man med fordel sette instrumentcluster-displayet til å ha kontekstvisning av kwh/100km "forbruk siden lading". Da ser man konstant kwh/100 tallet sitt siden bilen var tilkoplet lader. Og man lærer seg å huske beregningen hvilken rekkevidde 18kwh/100, 20kwh/100, osv står for. Jeg bryr meg ikke noe særlig lenger hva GOM (gjettometeret) sier. Da masse småkjøringer i hverdagen gjør at det lite sier noe i forkant om range anslaget for en kommende hyttetur til helga. GOM vil derimot re-kalkulere seg underveis.
  6. Kjeramisk coating med hydrofobiske egenskaper gjør bilen lett å holde "ren" om vinteren uten berøringsvask (eks kun forvask/avspyling i vaskeenlegg, eller en børsteløs bilvaskeanlegg). Det gjør også at snø ikke fester seg like godt som uten. Jeg har innendørs parkering hjemme så bilen min ser "nesten" aldri en snøkost (annet enn for å fjerne snø som pakker seg i hjulbuene)
  7. Så mye rekkevidde «stjeler» klimaanlegget Tysk test avslører de kalde fakta. https://www.tv2.no/broom/sa-mye-rekkevidde-stjeler-klimaanlegget/16910683/
  8. Dette gjelder elbiler generelt. Småturer bruker mere enn langturer. Klimaanlegget kan stå for mye av energiforbruket. Og ved småturer må klimaanlegget varme opp eller kjøle ned bilen fra start for hver tur.
  9. Det er instruksjonsbok på app og i bilen iDrive som hele tiden er oppdatert. @Bjerknez Så er vi på rekkevidde diskusjon nå Du får forresten ikke nullstilt GOM (gjettometer estimatet). Som sagt er det et estimat av rekkevidde basert på bilens telematikkdata, sist kjørte 100km, din kjørestil, vær vind og temperatur. Når du kjøpte bilen var den oppladet innendørs ved klargjøring og hadde ikke blitt kjørt noe enda, det er tall du ikle kan bruke som grunnlag. Ingen vits å dra til selger med dette. Det er å kaste bort tiden til dere begge. Det er kanskje en fordel derimot å be selger om en "opplæring på bilen" og elbil generelt.
  10. Tror egentlig ikke bmw plutselig har endret noe på dette, det er også i overensstemmelse med enkelte innlegg (observasjoner) i i4talk forum for over to år siden (at klimasettingen satt i bilen ble brukt). Kanskje det "var" en bug på et tidspunkt i din bil 🤷‍♂️
  11. Kupé er 25° etter prekondisjoneringen startet fra app (gått nesten 30 minutter). Så da prekondisjoneres det til den temperaturen som er innstilt i bilens klimaanlegg. Case closed
  12. Jeg synes i allefall det blir fort kaldt når kjerringa somler med "entrance" i bitende kulde. Varm luft stiger til motsetning til kjøleskap sammenlikningen og det er ikke mange kubikkmeter luft i en bilkupe. Og er flere dører åpne får man gjennomtrekk. Poenget er at det blir raskt varmt igjen til det fører har valgt som innstilt ac temperatur (i bilen), noe som gjør denne "fast 22°" prekondisjonering diskusjonen litt meningsløs imho.
  13. Det er det vi kaller "gjettometeret" eller "GOM'" og antatt rekkevidde før man kjører og har ikke noe med forbrukestatistikken å gjøre (som er faktisk forbruk, etter kjørte turer) Antatt rekkevidde er kalkulert fra siste kjørte 6-10 mil uavhengig om det et en tur med forvarming på 10 mil eller samme distanse over 15 turer til og fra butikken uten forvarming i kø.
  14. Du får en ny (nullstilt) statistikk for januar og kan jo påvirke den med kjøremønsteret. Men foregående måned vil alltid inngå i årsstatistikken og statistikken "since factory".
  15. Nei, appens forbruks statistikk kan ikke nullstilles.
×
×
  • Opprett ny...