Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Espen Hugaas Andersen

Medlemmer
  • Innlegg

    9 203
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    43

Espen Hugaas Andersen vant dagen sist 11. august 2022

Espen Hugaas Andersen hadde mest likt innhold!

3 følgere

Nylige profilbesøk

16 842 profilvisninger

Espen Hugaas Andersen sine prestasjoner

22,4k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Musk sier de mistet kommunikasjon med tårnet. Ikke usannsynlig at det var forbundet med skadene.
  2. Det var stort sett en suksess! Eneste var at de ikke fanget Super Heavy, men boosteren så ut til å fungere helt fint, så usikker på hvorfor de valgte å lande i havet. Det kan ha vært et system på tårnet som ikke var helt friskt.
  3. Det blir for øvrig også spennende å se om de får til landingen av Super Heavy denne gangen også. Sist gang tenkte jeg det var 25% sjanse for at det gikk bra. Nå tenker jeg sannsynligheten kanskje er mer i området 75%. Men det er fortsatt ganske stor risiko!
  4. I kveld er det sjette oppskytning av Starship! (Forhåpentligvis.) Det er ikke store forskjeller fra forrige oppskytning, men to forskjeller er at de skal gjennomføre en fyring av Raptor i rommet, og Starship skal lande i dagslys denne gangen, altså blir det nok mer å se. Det betyr også at det skjer senere enn de andre oppskytningene. 23:00, om jeg ikke tar feil. Andre forskjeller er at de skal teste varmeskjoldet litt hardere, og de har også fjernet deler av varmeskjoldet. Hvis fyringen i rommet er suksessful er det mulig dette er siste suborbital flygning av Starship. Men det er også mulig at syvende flygning også vil unngå å gå opp i bane. Syvende flygning blir første gang versjon 2 av Starship skal fly, altså kan det hende ønsker være forsiktige. Her er SpaceX sin stream: https://x.com/i/broadcasts/1RDGlydZAeOJL Og NASA Spaceflight: Og Everyday Astronaut:
  5. Satellitt-bredbånd som Starlink og Oneweb er et godt supplement til fibernett, og det er godt for beredskapen å ha dette parat. Dette alternativet gjør at det skal mye til å være helt av nett. Hovedutfordringen er at det er begrenset kapasitet. Satellittbredbånd kan egentlig bare stå for en brødel av den trafikken som fibernettet kan. Men, hvis man prioriterer trafikken, f.eks at ting som Netflix tas av nett ved behov, så kan man opprettholde viktige offentlige tjenester og medier. Bredbåndskonstellasjoner som Starlink i lav jordbane er både vanskelig å avlytte og jamme. Det er veldig mange satellitter, og de bruker veldig direksjonelle antenner. Er man mer enn 24 km unna den man ønsker avlytte, så vil man være utenfor området som antennen på satellitten peker mot, og man vil ikke se trafikken eller kunne jamme den. Selv innenfor 24 km så vil det kunne være flere forskjellige satellitter som den man ønsker avlytte faktisk kommuniserer med. Altså man må tracke flere forskjellige satellitter med kommunikasjon mot hundrevis eller tusenvis av brukere. Å avlytte sendingene fra den man ønsker avlytte er enda vanskeligere. Brukeren benytter en direksjonell antenne pekende mer eller mindre rett opp. Det vil være mulig å avlytte støyen fra antennen hvis man kommer veldig nært (100 meter? 1000 meter?) eller så må man klare å posisjonere seg slik at man er der antennen peker, i himmelen. Altså gjerne i et overvåkingsfly. Men fordi det er mange forskjellige satellitter som det kommuniseres mot og disse satellittene suser raskt over himmelen så blir det veldig vanskelig å holde seg i riktig posisjon. Realistisk sett kunne man gjøre det med f.eks ett nettverk av hundrevis av overvåkingsdroner som plasserer seg i et mønster over den man ønsker avlytte.
  6. Det har alltid vært ganske åpenbart at Hyperloop var en andresortering Musk-ide. Musk syns nok det kunne være noe som kunne fungere, og han støttet jo noe forskning rundt det via en testbane som SpaceX bygde. Men om Musk hadde hatt full tro på Hyperloop, så ville han åpenbart investert i det.
  7. SpaceX ble grunnlagt av Musk. Det var hans selskap fra bunnen av, altså tanken din om at Musk kun kjøper seg opp i selskap som andre har startet stemmer rett og slett ikke. I andre selskaper har Musk vært med fra veldig tidlig i selskapets historie. Selskapene har kanskje ikke nødvendigvis vært hans ide, eller i hvert fall ikke hans ide alene, men han har vært med på å bygge flere selskaper opp fra nesten ingenting. Hvis man ikke klarer å akseptere dette faktumet klarer man ikke forholde seg til virkeligheten. Hyperloop var for øvrig ikke en scam, i og med at Musk aldri investerte i det og ikke hadde noe å tjene på det. Kan hende det var en dårlig ide, men det er vanskelig å si. Det er også mulig at de som forsøkte gjennomføre ideen ikke var flinke nok. Hyperloop er en scam på samme måte som tanken om en space elevator er en scam. Dette er konsepter som fungerer på papiret, og det har blitt gjort en del forsøk på å lage teknologi, men det er også konsepter som er ekstremt vanskelig å gjennomføre i praksis.
  8. Ja, det har vært mange elbilselskaper som var tidligere ute og hadde bedre finansiering. F.eks Th!nk, her i Norge. Men å gjøre en god ide om til et faktisk profitabelt selskap, det er noe helt annet. Musk er den mest suksessfulle kapitalisten i verdenshistorien, og det var sikkert en del flaks inni bildet, men også mye riktig styring.
  9. Det er helt fair å kritisere Musk/Tesla for ikke å ha innfridd på de datoene og funksjonene de har lansert.
  10. Jeg har samme syn som jeg alltid har hatt. Jeg vil tro på det når jeg ser det. (Jeg kunne kjøpe FSD til min Model X ganske rabattert rundt 2018. Men jeg er fortsatt glad jeg ikke gjorde det.)
  11. FSD blir stadig bedre, og det får Musk til å fortsette være overbevist om at de vil få det til.
  12. Jeg pleier vanligvis ikke involvere meg hvis noen anklager noen andre for å lyve. Det var du som spurte meg om jeg mente Musk løy, og jeg ga deg et svar. Jeg fikk til det jeg ønsket i min diskusjon med deg. Du påsto at Musk hadde gitt et smykke til kjæresten til $14.000 når han var 23. Og det fikk jeg bevist ikke var tilfelle. Når du da tapte diskusjonen gikk du på person i stedet. That's on you, som de sier.
  13. Anklager kan alltids komme tidligere. Det hender jeg irettesetter Musk fans også. F.eks er det noen som har absurd høye forventinger til hva SpaceX skal kunne få til, og hater på NASA og alt mulig annet. Men det er mange Musk hatere med ganske vridde syn på ting, og det er derfor mer vanlig at oppmerksomheten min går i den retningen.
  14. Mitt inntrykk er at han var latterlig optimistisk om hvor fort ting kunne skje. Det har vist seg at han tok grundig feil. Men på andre ting har han også vært veldig optimistisk, og fått det til. Han er en fyr som konstant går all in, og det er ikke alltid det går bra. Men jeg er enig i at Musk ikke lengre er riktig person til å styre Tesla. Egentlig ikke pga FSD, men heller det at han er alt for opptatt med andre ting til å styre Tesla på en god måte. Og han henger seg også opp i pet projects som Cybertruck. Det hadde vært bedre med en annen CEO fra rundt 2021.
  15. Neida. Løgn er en ting, og det er mulig å bevise løgn også. F.eks ved en tilståelse, eposter eller annet. Men man bør være forsiktig med å anklage andre for løgn, når de kanskje oppriktig tar feil. Jeg forvarer ikke Musk. Jeg forsvarer rasjonalitet. Det er masse man kan kritisere Musk for. Jeg liker ikke fyren. Men å finne på masse bullshit fordi man ikke liker fyren er koko. Hat gjør deg blind.
×
×
  • Opprett ny...