Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Espen Hugaas Andersen

Medlemmer
  • Innlegg

    9 231
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    43

Espen Hugaas Andersen vant dagen sist 11. august 2022

Espen Hugaas Andersen hadde mest likt innhold!

3 følgere

Nylige profilbesøk

16 911 profilvisninger

Espen Hugaas Andersen sine prestasjoner

22,4k

Nettsamfunnsomdømme

  1. De er jo godt inne i jobben med finpuss. Forbedringene på Block 2 er ment å rette opp en del svakheter som den tidligere utgaven hadde. Men når man innfører forbedringer er det en risiko for at man innfører nye feil. I denne omgang har de blant annet endret ganske mye på fordelingen av drivstoff, for å kunne gjennomføre lengre oppdrag i rommet. (De la til vakuum-isolert rørforsyning, slik at boiloff reduseres på lengre flygninger). Det er sannsynlig at noe de gjorde på dette området førte til lekkasjene som gjorde slutt på flygningen. Men dette er arbeid som er helt nødvendig for å kunne komme seg til det punktet at de kan gjennomføre månelandingene. De kan ikke gjennomføre månelandinger hvis drivstoffet vil koke bort før astronautene kan returneres til jorden. SpaceX er heller ikke ferdig med å innføre forbedringer. Det vil være flygninger i fremtiden som har en del risiko, ettersom de innfører endringer som er ikke utprøvd tidligere. Men det er slik SpaceX gjør ting, på godt og vondt. Og ser man på Blue Origins metode, som er mer tradisjonell og nærmere NASA, så er ikke den perfekt heller. Blue Origin brukte 25 år på å nå bane, der SpaceX brukte 6 år, og flygningen var ikke perfekt, ettersom de tapte boosteren. SpaceX aksepterer at perfeksjon er ikke mulig på første forsøk, og aksepterer at de vil gjerne bruke flere forsøk på å få til noe. Blue Origin forsøker å oppnå perfeksjon på første forsøk, og lærer at det er ikke mulig.
  2. SpaceX klarte det Blue Origin klarte i 2008. Og de klarte det Blue Origin *ikke* klarte (å lande en booster) i 2015. Starship er åpenbart ganske forsinket, men det ser ut som de kan være klare til når NASA trenger at de er klare for Artemis 3, i midten av 2027. Det er også fortsatt fullt mulig at Starship gjør sin første operative flygning før New Glenn gjør sin første operative flygning. Begge deler bør skje i området mars-juni.
  3. Men de klarte å lande boosteren i hvert fall. Og den ser ut til å være i mye bedre stand enn den som landet på femte flygning. Jeg tenker det er mulig denne blir gjenbrukt.
  4. Gratulerer Blue Origin! De er nå med i klubben av et fåtall selskaper som har nått bane rundt jorden, og en enda mindre klubb av selskaper som har nått bane på første forsøk. Desverre mistet de boosteren, men det ville vært overraskende om alt gikk perfekt på først forsøk.
  5. Det ble visst en scrub denne gang. Og det kan se ut som det er noen dager til neste forsøk. Ikke helt uventet, ettersom det var første forsøk.
  6. Bare for å friske opp hukommelsen i forhold til New Glenn, for de som ikke følger med veldig mye på det så har Everyday Astronaut fått besøkt fabrikken:
  7. Det blir noen spennende dager i forhold til rakettoppskytninger. Vi vil se oppskytningsforsøk på to av verdens største raketter, med landingsforsøk for de to største boosterene som noen gang er forsøkt landet. Først skal New Glenn skytes opp for første gang ca mandag. https://www.flyingmag.com/modern/blue-origins-new-glenn-rocket-set-for-maiden-voyage-on-sunday/ Og så skal sjuende flygning av Starship skje om ca en uke, foreløpig er datoen 10. januar, altså fredag om en uke, men det kan endre seg. https://www.spacex.com/launches/mission/?missionId=starship-flight-7 Det blir veldig spennende med New Glenn, men jeg må innrømme at jeg er enda mer spent på Starship. Om sjuende flygning går bra tror jeg de har alt på plass til for at neste flygning blir første operative flygning, med Starlink-satellitter og landingsforsøk av Starship øvre trinn. Og det er litt mer spennende med å forsøke å lande en booster i armene til et tårn, enn ute på en flåte, som vi allerede er godt vant med. SpaceX kom nettopp også med en oppsummering av sjette flygning av Starship.
  8. Ukraina kan gå med på å ikke lage atomvåpen, og så kan Russland gå med på et av kravene til Ukraina, f.eks at Russland må kvitte seg med sine atomvåpen. Rimelig?
  9. Det er nok mulig for behandlingene av dataene fra gasspedalen å føre til at feil signal går til motorkontrolleren. Det er uungåelig at dataene fra sensorene må kombineres og behandles, for å gi ut et signal til motorkontrolleren, og da vil det ikke være mulig med full redundans. Men jeg ville anta at loggingen av sensorene på gasspedalen ville vise at pedalen ikke er trykket inn, ettersom dette er uavhengige kretser. Altså det ville være en ganske åpenbar feil i loggedataene - man ville se at gasspedalen ikke er trykket inn direkte fra sensorene, mens motorkontrolleren mottar signal om at gasspedalen er trykket inn.
×
×
  • Opprett ny...