
Espen Hugaas Andersen
Medlemmer-
Innlegg
9 322 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
43
Espen Hugaas Andersen vant dagen sist 11. august 2022
Espen Hugaas Andersen hadde mest likt innhold!
Nylige profilbesøk
17 032 profilvisninger
Espen Hugaas Andersen sine prestasjoner
22,7k
Nettsamfunnsomdømme
-
Var spill bedre før?
Espen Hugaas Andersen svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Det er kanskje ikke den rivende utviklingen man hadde for et par-tre tiår siden, men samtidig syns jeg man har et bredere spenn av spill med i hovedsak bedre kvalitet. Nå kan jeg ikke huske sist gang jeg spilte et AAA spill, men det er lenge lenge siden jeg slet med å finne et godt spill å holde meg underholdt. Jeg vil si at kvaliteten på et spill er ikke definert av hvor revolusjonerende det er, hvor mye penger som er brukt i utviklingen eller hvor god grafikken er. Ikke en gang hvor få bugs det har. Kvalitet er definert av hvor gripende et spill er. Og det lages mye gripende spill i alle formater. Det er heller ikke slik at alt var gull i gamle dager. Jeg husker fortsatt hvordan det var å dra på spillbutikken og velge ut et spill til flere hundre kroner, ta det med seg hjem og installere det og etter fem minutter innse at spillet var ræva. Det var masse dritt som ble dyttet ut i butikkene, bare for å fylle hyllene. I mitt syn er det enklere for gode spill å flyte til toppen i nettbutikker som Steam, selv om spillet er f.eks laget av en eller to personer. -
Som en generell regel ville jeg ikke prøvd meg på noen som er på jobb og får betalt for å være hyggelig. Nesten alltid vil de ikke være interessert i noe romantisk med noen de møter på jobben. Aldersforskjellen gjør det ikke bedre. Altså jeg ville droppet dette.
- 42 svar
-
- 3
-
-
-
Hvorfor er det så få produsenter som tar Frunk seriøst?
Espen Hugaas Andersen svarte på Nimrad sitt emne i Elbil
Blir du påkjørt bakfra i 80 km/t har du trolig større problemer enn hengerfestet. Men uansett stemmer det ikke at hengerfestet vil kunne oppnå 80 km/t relativ hastighet. Det vil alltid være mindre, og som regel betydelig mindre. I ditt scenario, om bilene har samme masse og det er en perfekt inelastisk kollisjon, der ingen energi frigis i kollisjonen, så vil hengerfestet kunne oppnå ca 56 km/t relativ hastighet. I tillegg ville det uansett treffe torpedoveggen *før* det har oppnådd maks hastighet. Hvis vi antar kollisjonen ville trykke sammen bilene med 1 meter, så må frunken være 1 meter dyp, og hengerfestet ville måtte ligge helt fremst for å ha nok plass til å akselereres opp til 56 km/t relativ hastighet før det traff torpedoveggen. Og i tillegg kjenner jeg ikke til noen bil som kun har torpedovegg mellom frunk og kupe. Det vil gjerne også være klimaanlegg, 12V batteri, servosystem, styringskomponenter, osv. Ville hengerfestet komme seg gjennom torpedovegg mm? Neppe.- 157 svar
-
- 1
-
-
Hvorfor er det så få produsenter som tar Frunk seriøst?
Espen Hugaas Andersen svarte på Nimrad sitt emne i Elbil
Det blir nok garantert noe småriper. Men på min bil er det absolutt ingenting i forhold til alle steinsprutskadene. Kan sikkert foliere om det er en bekymring.- 157 svar
-
- 2
-
-
-
Hvorfor er det så få produsenter som tar Frunk seriøst?
Espen Hugaas Andersen svarte på Nimrad sitt emne i Elbil
Hva er det du bekymrer deg for når det gjelder lagring i frunk? At hengerfestet skulle fyke fremover, gjennom støtfanger o.l. på begge bilene, potensielt gjennom en motorblokk for så å treffe sjåføren i den møtende bilen i ansiktet? Det med kollisjonssikkerhet og lagring av ting i frunk er slik jeg ser det i hovedsak uproblematisk. Man bør kanskje ikke lagre ting der helt ukritisk, men det skal mye til for at kollisjonssikkerheten ville påvirkes. I forhold til den kinetiske trusselen vil det i hovedsak vil være farligere å lagre ting i bagasjerom (der bagasjerom er del av kupeen). Da kan disse tingene fyke fremover og treffe passasjerer i bakhodet i en ulykke. Og i forhold til å redusere virkningen av kollisjonssonene så må man nesten vurdere komprimert volum av det man lagrer i frunk. Hengerfeste og slikt er ganske uproblematisk fordi det har lite volum. Jeg kan tenke med at en felg er noe av det verre man kan lagre i frunk, ettersom det er veldig solid, og kan i teorien presses inn i kupeen, f.eks slik at man får beina i klem. Det meste annet vil nok i hovedsak deformere uten noen skade. Jeg vet f.eks at jeg lagrer mye forskjellig i frunk, men om man ser på volumet om man utsatte innholdet i frunk med noen tonns trykk, så er volumet som ville opptas i en ulykke trolig under 10% av tilgjengelig volum.- 157 svar
-
- 1
-
-
Hvorfor er det så få produsenter som tar Frunk seriøst?
Espen Hugaas Andersen svarte på Nimrad sitt emne i Elbil
Min frunk er mer enn stor nok i mitt syn, men jeg kan ikke si jeg er ofte inni den. Slik jeg bruker den så er det for alt som kanskje ellers ville vært i bagasjerommet, så bagasjerommet får mer utnyttbar plass av å ha en frunk. I frunken har jeg jekk, nødladekabel/adaptere, vindusspylevæske, slepetau, varseltrekant, avtagbart hengerfeste, arbeidshansker, tørkepapir, ekstra solskjerming til vinduene, momentnøkkel, dekkreperasjonskit, førstehjelpstaske, osv.- 157 svar
-
- 1
-
-
Hvorfor er det så få produsenter som tar Frunk seriøst?
Espen Hugaas Andersen svarte på Nimrad sitt emne i Elbil
Ja, tanken er at om det er noe mindre alvorlig som skjer så kan man fikse det selv og fortsette turen, og hvis det er noe mer alvorlig så må man vente på redningsbil. Tanken er at noe alvorlig skjer så sjeldent at det er en OK avveining i forhold til å måtte ha med seg et reservehjul. Et reservehjul tar masse plass og er ekstra vekt som påvirker forbruk og rekkevidde. Eventuelt om det er noe man er veldig bekymret for så kjøper man seg runflat dekk så kommer man seg som regel hjem. (Hvis det er snakk om et veldig solid smell så er det heller ingen garanti for at reservehjul er godt nok heller. Da er det fint mulig at understellet er skadet.)- 157 svar
-
- 1
-
-
Jeg har personlig ikke noe i mot romturisme. Det viktige er at det fokuseres på romfart, og alt hjelper til å redusere kostnadene over hele linjen. Det at romturister kjøper turer opp i rommet hjelper til å dele kostnadene, slik at de turene som går på ren forskning kan bli billigere, og gi mer forskning for pengene. Det gjør det også mer attraktivt å investere i nye prosjekter. Jeg vil mye heller at rikingene bruker pengene sine på romfart enn en enorm båt eller en massiv villa.
-
https://www.vol.no/nyheter/i/QM02xQ/vi-sender-live-fra-nordmela For meg ser det ut som paden unnslapp de verste konsekvensene. Jeg tror den falt ned litt nord for paden, mellom de som filmet/observerte oppsktyningen og paden.
-
Det gikk ikke bra, men det var et hederlig første forsøk! Ser ut som de hadde kontrollproblemer. Minner meg litt om Proton raketten som hadde et akslerometer montert feil vei. De må altså jobbe med kontrollsystemet. Det positive er at det så ut til at alle motorene fungerte fint.
-
Idiotisk argument. Det er mer tyngde bak å gjøre ting i fellesskap. Det er litt som å spørre noen som ønsker ny motorvei om hvorfor de ikke bare henter spaden og setter i gang, og går foran som et godt eksempel. Svaret er enkelt - det monner ikke med ett individ, man må ha felleskapet i ryggen.
- 77 023 svar
-
- 13
-
-