Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Nukleosid

Medlemmer
  • Innlegg

    2 303
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Nukleosid vant dagen sist 2. januar 2015

Nukleosid hadde mest likt innhold!

Om Nukleosid

Nylige profilbesøk

6 373 profilvisninger

Nukleosid sine prestasjoner

3,1k

Nettsamfunnsomdømme

4

Hjelpsomme svar

  1. Jeg hadde en slik når jeg var sånn ca 10-12 år. Den har etter hvert blitt borte (gitt bort, solgt... jeg husker ikke). Men jeg kjøpte en gammel en, pluss noen spill, for et par-tre år siden. Men det blir ikke helt det samme å spille det på en LCD skjerm. Har et par gamle CRT monitorer, men har ikke tatt steget til å prøve å finne ut hvordan jeg kan koble den til en av disse.
  2. Nukleosid

    Elbil-tråden

    Det er som andre også svarer her, Hongqi E-HS9. De er visst veldig komfortable, men dårlig driftsikkerhet og dårlig rekkevidde trekker ned. Jeg er heller ikke stor fan av grillen på de, den blir litt "mye" og veldig iøynefallende. Og jeg liker ikke å skille meg ut i trafikken. Så jeg har en veldig mye solgt SUV i sølvgrå farge... det mest standard du får om dagen 😄
  3. Jeg er redd for at det blir motsatt. Hva skal til for at Trump klarer å fjerne regelen om at en president kun skal sitte fire år pr. periode? Eller kun to perioder? Hvis det ikke går, så har vi andre tvilsomme kanditater som president. Musk (hva skal til for at Trump kan fjerne regelen om at en president må være født i USA?) J. D. Vance eller kanskje til og med en av Trump sine avkom? I så fall kan Trump sitte bak og trekke i trådene, frem til han går bort av "naturlige årsaker". Men da kan det være for sent for lenge siden. Og jeg tror verken Musk, Vance eller Trump sine avkom er spesielt mye bedre.
  4. Ironisk da, at Trump sin politikk bare vil forverre klimakrisen. De naturlige, veldig trege svingningene i klima, som foregår over flere tusen år, kan ikke sammenlignes med den eksplosive økningen i global temperatur vi har sett de siste tiårene. Mange klarer av en grunn ikke å forstå dette, kanskje de bare ikke vil. Vi ser at mange av Trump sine følgere, tilhører denne gruppen. Det er kanskje for sent uansett, og med denne hastigheten klarer ikke jorden og livet på den å tilpasse seg endringene. Men hvorfor skal vi bare gi opp? Da blir det i hvertfall ikke bedre.
  5. Nukleosid

    Elbil-tråden

    Tesla kutter priser fordi de vil erobre markedet i flere land enn bare Norge. Når det er sagt, så kan det tenkes de sparer noen kroner på komfort, materialkvalitet, driftsikkerhet, holdbarhet, kundeservice... og slike ting man ikke nødvendigvis legger merke til ved en kort prøvekjøring. Blant annet har de fått mye kritikk for tynn og dårlig lakk. Det må sies (og det er viktig å si) at jeg har ikke inngående førstehåndskjennskap til Tesla, men jeg har sittet på i noen Teslaer, og er ikke imponert over komforten og "Tesla-følelsen".
  6. Altså, den mannen svinger frem og tilbake hele tiden. Det han sier den ene dagen, kan han gjøre helomvending på andre dagen. Han er fullstendig irrasjonell og ustabil, og man vet aldri hvor man har han, eller hva han kan komme til å finne på.
  7. Jeg blandet visst deg og trådstarter. Men ja, innlegg fra venner og familie er så godt som borte. Men jeg er med på en del grupper jeg finner interessante, så jeg får også opp mye av det mellom reklamer og "møl". Det er vel bare sånn det har blitt. Det er en grunn til at FB blir mindre og mindre populært.
  8. Det er nettopp det. Har hørt at de til og med loggfører hvor mange sekunder du bruker på et innlegg, og gir deg mer av det du ser lengst på. Prøv å scroll fort forbi det, klikk på alt som ikke er amerikansk høyrevridd, så kanskje det blir bedre. Og Facebook samarbeider vel også med andre firma og med alle plattformer underlagt Meta om dine nettvaner, så prøv også å reduser denne typen innlegg også andre steder. Jeg vet ikke om det er noen måte å "nullstille" algoritmene til Facebook på?
  9. Trailersjåfører som skal blinke til hverandre når de møter hverandre på veien. De første gangene jeg opplevde at en trailer bak meg, eller i møte med meg, blinket med lysene, trodde jeg at han signaliserte til meg for noe. Etter hvert har jeg sett at det ofte er tilsvarende blinking fra en trailer i motsatt retning. Er det mørkt ute er det spesielt irriterende om en trailer blinker med lysene for å si hei til en trailer rett foran eller bak meg. Det må da gå an å vinke til hverandre i stedet, om de så absolutt må hilse på hverandre. Er vel også forbudt å drive å blinke med lysene uten at man forsøker å signalisere noe viktig.
  10. Nukleosid

    Elbil-tråden

    Beklager at jeg er treg på å svare. I perioder bruker jeg forumet lite. Jeg kjører piggfritt. Synes dekkstøyen i hovedsak er et svakt sus (blir borte med musikk), men på litt grovere asfalt kommer det en slags durelyd som virker å komme fra fronten av bilen. Men den dempes også mye om man hører på musikk. Liker man litt høyere musikk i bilen enn jeg gjør (jeg liker best lav musikk), er det ikke noe å tenke over uansett. I flere tester av storerbror Q6, er dekkstøy et minus. Det nevnes blant annet en "turbinaktig" lyd fra fremre del av bilen, og det kan kanskje passe med det jeg hører. Andre tester bryr seg ikke og mener dekkstøyen er lav. Så det avhenger sikkert av øret som hører, og asfalten man kjører på. Her bør man prøve bilen selv, på både landevei og motorvei, og høre om det er noe man vil irritere seg over. Angående støtdempere må man nesten prøve også dette selv. Jeg synes Q4 er mer komfortabel enn min forrige bil (Audi A3), men jeg har hørt i tester og av en person som lånte min bil, at den oppleves noe stiv. Men det er ikke noe jeg plages med. Fra test i motor angående komfort: "Utmerket sitteposisjon, elegant førermiljø, gode seter og elegant førermiljø trekker opp. God og ikke for stiv demping - små ujevnheter merkes noe, men ikke sjenerende, med 21-tommerne. Lydnivået ikke på høyde med storebror (på den tiden Audi e-tron) - noe dekkstøy opp i hastighet." Lading gjør jeg nesten utelukkende på jobb, og da står den 8 timer uansett. Men jeg lader vanligvis når bilen kommer ned i 30-40%, og da pleier den å nærme seg 80% hvis jeg i lunsjen sjekker i appen (4-5 timer senere) selv om det er bikkjekaldt. Husker ikke om jeg merket stor forskjell den perioden i fjor det var -25 til -20 grader, men den både ladet og startet uten problemer. Men ladehastighet kommer nok mest an på effekten på laderen, de på jobben er 6 kW om jeg husker rett, og det virker som den tar unna det uten problemer. De få gangene jeg lader hjemme, så lader jeg i oppvarmet garasje, og uansett frivillig i "sneglefart" for å unngå neste trinn på nettleie-skalaen. Hurtiglading (på ladestasjon) har jeg forsøkt én gang, bare for å prøve. Var på 50%, og det tok ikke lang tid før den var på 80%. Tok ikke tiden, men vi var innom to butikker på et kjøpesenter, og den var på 80% når vi kom ut igjen. Dette var på høsten, så kanskje rundt 5 grader. Forvarming fungerer helt topp. Det tar et par minutter fra man velger "klimatisering" på mobilen til forvarmingen starter (av en grunn), men når den først starter, tar det kort tid før bilen er varm og god å sette seg inn i. Selvsagt avhengig av temperatur ute, men 2-5 minutter hvis det ikke er spesielt kaldt. Hvis man har en fast tid man drar om morgenen, eller er ferdig på jobb, kan man selvsagt planlegge dette i appen så man ikke trenger å starte manuelt. Men appen er noe begrenset i forhold til mange andre bilers apper. Men den dekker mine behov. Jeg ble også positivt overrasket over forbruket jeg beskriver, men jeg tok bilde av skjermen som viser info om forbruk, så jeg husker rett.
  11. Nukleosid

    Elbil-tråden

    Det er en sannhet med modifikasjoner. Spørsmålet er om forskjellene oppveier den økte prisen for den som skal kjøpe bilen. For min del vil jeg si ja. Blant annet føler jeg at interiøret og betjeningen er mer "premium" med Q4 enn ID.4. Bare skjermen bak rattet er noe helt annet på Q4 enn ID.4, for eksempel, og du har flere fysiske knapper på ting du ellers må inn i skjermen til høyre for å gjøre på en ID.4. Jeg har en Q4 E-Tron 45 (den rimeligste av de med AWD). Den ble kjøpt sommeren 2023, og så langt er jeg veldig fornøyd. Nå skal det sies at jeg ikke har kjørt så mange andre elbiler, men det eneste jeg kan sette fingeren på er at støtdemperne kan oppleves litt stive for noen, og jeg hører en litt forstyrrende dekkstøy, som virker å komme fra fronten av bilen, på litt ujevn asfalt. Ellers er dekkstøyen lav. Ellers er den god å kjøre, og selv om den ikke har blant de heftigste motorene, har jeg aldri hatt behov for å makse ut motorkraften på den. Føler også at WLTP (ca 500 km) er ganske riktig når man kjører lengre og "lette" strekninger i moderat hastighet i sommertemperatur. Men jeg har også testet forbruket på en tur til Nordbysenteret i Sverige. Det er 130 km med stort sett 100/110 km/t hastighet. Jeg kjørte tidlig på morgenen, så jeg kunne holde fartsgrensen hele veien. Temperaturen lå rundt 3 grader, og med fulladet batteri hjemmefra hadde jeg igjen 66% når jeg ankom Nordbysenteret. Forbruk 18,7 kWh/100 km.
  12. Du og jeg er ikke enige om alt, men du er en av de jeg liker best å diskutere med. Rett og slett fordi du er saklig og rolig. Du har også fått meg til å lese meg opp om forskjellige tema, og jeg har både fått en bedre forståelse av hva som ligger bak det at vi har så forskjellige meninger, og moderere meg på enkelte ting. Og du er langt fra så "far off" som enkelte er, og da spesielt på for eksempel diverse Facebook-grupper og tilfeldige Facebook-diskusjoner. Nettopp fordi han er "spak og tilgivende" (dine ord) så får jeg lyst til å diskutere disse temaene med han. Når det gjelder deg, så synes jeg du ofte tar litt for hard i (for eksempel at vaksinen er et planlagt massemord av verdensbefolkningen, og da faller jeg litt av) og du svarer heller aldri når jeg eller andre stiller spørsmålstegn ved dine meninger, og det du kopierer og limer inn av diverse artikler. Det skaper ikke en god diskusjon eller den gode samtalen, du bygger bare opp en mur mellom deg selv om alle som er uenige med deg. En periode virket du mer som en bot, du overbeviser ikke noen på den måten. Jeg vil likevel poengtere at vi vet ikke hvor mange som hadde mistet livet av covid om det ikke hadde blitt innført meget strenge (kanskje for strenge) tiltak i det covid brøt ut i Norge. Når det er sagt, er jeg enig i at vaksinepresset og nedstenginger og tiltak nok ble drevet litt for langt. Det var et "føre var"-prinspipp i starten, og jeg er enig i de første tiltakene, men når man fikk mer kunnskap om sykdommen, og den i tillegg muterte til å bli en mildere variant, burde man løsnet opp mer.
  13. Diskettstasjonen som heter 1541 har innebygget strømforsyning, men er stor. 1541-II er mindre, men har separat strømforsyning. Man får vel tak i en fungerende 1541 for en tusenlapp. Vedlikeholdsbehovet er ikke stort, men det anbefales å overhale/refurbishe da det er komponenter i den som på grunn av alder mest sannsynlig snart vil feile. Det er noen som gjør dette rimelig da de ser det mer som en hobby enn en jobb de vil tjene penger på. Men da har den potensiale for å fungere i veldig mange år til uten videre vedlikehold. Og verdien på disse vil bare stige med tiden, spesielt de som fungerer.
  14. Det som er fint med C64 og Amiga 500 er at du kan bruke samme monitor på de. Med en Commodore 1084/1084S-monitor så kan du til og med ha begge koblet til samtidig, og skifte mellom de med en knapp på fronten av monitoren. Det eneste som er ulempen med det, er at det ikke er to lydinnganger på monitoren, så du må eventuelt bruke en splitter (finnes vel løsninger for slikt?), eller ha en av de koblet til egen høyttaler. For tiden får jeg overhalt en Commodore 1541-diskettstasjon til Commodore 64 hos en som driver med slikt, og har bestilt noen gamle spill på 5,25" floppydisker som jeg kan bruke på den. Det er litt enklere enn å styre med kassettspiller, men det er en diger diskettstasjon, det må sies. Vil også anbefale en Gotek til Amiga. Da kan du laste ned alt mulig av spill fra internett på en USB minnepenn, og kjøre de direkte fra den. Det finnes lignende løsninger til C64, men de har jeg ikke prøvd.
  15. Et av de største problemene i dag, er sjåfører som ikke konsentrerer seg om de rette tingene når man kjører. På en firefelts motorvei havnet jeg bak en sjåfør som kjørte langt under fartsgrensen og som vinglet litt frem og tilbake. Min venninne som satt på, lurte på om hun skulle ringe politiet og varsle om mulig fyllekjøring. Men jeg kjørte forbi, og i det vi passerer bilen så titter min venninne inn i bilen, og rapporterer at den unge, kvinnelige sjåføren sitter og tar selfies av seg selv. Akkurat i det vi er i ferd med å passere, akslererer hun kjapt så jeg må bare legge meg bak igjen. Rett etter starter saktekjøring og vingling igjen, så jeg tuter og blinker med lysene. Da retter hun raskt opp bilen, øker farten og kjører pent resten av strekningen jeg ligger bak. Forhåpentligvis skjønte hun greia. Og jeg opplever stadig vekk sjåfører som kjører under fartsgrensen, vingler litt i noen sekunder, før de plutselig kjører i riktig hastighet og rett frem igjen. Klarer man ikke å vente med å lese/sende den tekstmeldingen/SOME-posten til man har parkert et sted, bør man bli fradømt førerkortet.
×
×
  • Opprett ny...