Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

MailMan13

Medlemmer
  • Innlegg

    3 334
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

30 539 profilvisninger

MailMan13 sine prestasjoner

843

Nettsamfunnsomdømme

1

Hjelpsomme svar

  1. Samme kortslutning. Man forutsetter at dersom man velger serielån så tåler man et større terminbeløp. Det er ikke en fornuftig forutsetning. Dette er en ganske seiglivet myte som mange tror veldig sterkt på.
  2. Serielån gir motsatt effekt av hva man ønsker over tid. Normalt øker pengemengden i økonimien (inflasjon), og evnen til å betale ned øker etterhvert som alle tallene ellers i økonomien vår blir større. Med serielån ender man opp med å betale mindre over tid. Det viktige er at man til enhver tid betaler inn det man planlagt og klarer. Med annuitetslån blir det mindre behov for å justere på løpetiden underveis. Påstanden om at serielån er billigst i linken i OP er lett feil. Dersom man velger et serielån og et annuitetslån med samme initielle terminbeløp blir annuitettslånet betalt ned fortest.
  3. EU som må si det, ikke vi. Vi har valgt å stå utenfor EU og tollunionen. EØS er ikke i tollunionen, og det er ønsket egenskap. Man kan ikke både ha importvern mot matvarer og landbruksprodukter fra EU, ignorere EUs ønske om å forfordele europeiske biler, og samtidig anta at man automatisk blir hensyntatt når EU utformer sine importvern. "Ja takk begge deler." fungerer ikke nødvendigvis. Vi har sannsynligvis nok å tilby og nok goodwill til at det ikke blir noe problem denne gangen, men denne Ole Brumm-mentaliteten at "vi kan bare si at vi vil ha alle fordelene og ingen av forpliktelsene..." er ikke riktig.
  4. Det er poenget, at vi står utenfor tollordningene til EU. Hvorfor skulle EU hensynta våre interesser oss i sine tollordninger, når vi demonstrerer så tydelig at vi ikke hensyntar europeiske interesser med våre?
  5. Hva slags høyttalere er det snakk om? En høyttalers impedans er ikke bare èn konstant verdi, den er frekvensavhengig og øker bratt over og under frekvensområdet høttaleren klarer å gjengi. Store høyttalere har lavere impedans lenger ned i bassområdet, som krever mye mer av forsterkeren enn mindre høyttalere, selv om de har med samme nominelle impedans. Man finner jo alt fra små bokhyllehøyttalere til digre tårn med flere store basselementer med nær samme nominelle impedans. Mest sannsynlig går det helt fint.
  6. Hyppige oljeskift er en investering for lang tid fremover. For de en bil som er helt på slutten av levetiden er det nok med en gang i året/per 20000km. Bare å følge "programmet" og ikke bruke ekstra penger som man aldri får tilbake.
  7. Disse skrustikkene er ikke helt uvanlig å se på hoteller. De fungerer helt fint. Håndholdt trådkutter funker ikke bra til store og harde oster.
  8. Rotte Edit: Hvis dette er på innsiden så kan det muligens se ut som den har gravd seg ut og ikke inn (jordhaug inne). Du bør se over hele kjelleren, om det er andre steder den har kunnet komme seg inn, og utbedre det også. De gjør mer jobb for å komme seg ut enn inn.
  9. Gitt prisklasse vil tilfeldigheter avgjøre mer enn merke og modell. Dette er vel også Euro4 og før partikkelfilter og mesteparten av avgassystem-problematikken om man tenker diesel. Passaten ser ut som den trenger nye bremser på bildene, tror ikke de skivene har "orginalfarge".
  10. Nei. Du må gjerne tro at dette er noe annet enn tilfeldig, men det er feil. Still disse spørsmålene til DSB og forsikringsselskapet ditt så får du det bekreftet. Hvis du har vært eier av eiendommen i matrikkelen i 40 år og aldri fått noen brev fra DSB så har ikke vært noen tilsyn, og DSB har ikke andre opplysninger enn det.
  11. Det finnes ingen register over elektrikerarbeid utover den dokumentasjon anleggseier og elektriker selv har. El-kontroll er ikke et formelt definert greie og det er ingen register DSB har tilgang til hvor det kan stå noe om dette. Det er sagt tidligere i tråden. Ditt lokale DSB prioriterer selv sin innsats der de finner det best. Vi hadde første tilsyn her hos oss i fjor sommer, da var det 21 år siden sist. Det er ikke noe regularitet i disse annet enn at de skjer når lokal tilsynsmyndighet bevigler seg tid til stikkontroller.
  12. Det er enkelt for deg å vite. Hvis det har vært et tilsyn har du fått tilsendt sluttrapport med DSB som avsender. El-kontroll og El-tilsyn er relatert på samme måte som en NAF-tilstandsrapport og en EU-kontroll på bil. De begge omhandler tilstanden på bilen, men de er absolutt ikke det samme.
  13. Privat "El-kontroll" som forsikringsselskapene snakker om er en tjeneste man må bestille hos elektriker selv. Får du rabatt på forsikringen for det, så er det nok et vilkår at du selv kjøper en slik privat kontroll hvert 5. år. Det er ikke det samme som tilsyn fra DSB.
  14. https://lovdata.no/lov/1965-06-18-4/§19b https://lovdata.no/forskrift/2020-10-28-2170/§3 https://lovdata.no/forskrift/2020-10-28-2170/§6 Alt arbeid på motorvogn skal i utgangspunktet foretas av godkjent virksomhet, men det er gjort unntak for privatperson som arbeider på motorvogn som er registrert på seg selv. Virksomheten din er ikke en privatperson, så da er du ikke inkludert av unntaket som lar folk skru på enge kjøretøy.
×
×
  • Opprett ny...