Handlet en avfukter som koster 11.000 NOK av en forhandler (et NUF med nettsider målrettet mot det norske markedet og som er ganske store)og er ment å vare vesentlig mer enn i 5 år, denne gikk istykker etter litt over 3 år.
Produsenten har tilbudt seg gratis reperaasjon av denne, men siden enheten må sendes til utlandet valgte jeg å ta det via forhandler som den ble kjøpt av.
Varen ble innlevert 2 uker siden til posten, forhandler videresendte den og produsent har mottatt denne 4 november. Nå sier de at det er 15 dagers "behandlingstid" og sannsynligvis minst 10 dager til før jeg får den tilbake.
Luftfuktigheten begynner nå å stige i garasjen og det er jo da fare for både mugg og rust på ting som er i garasjen, jeg har ikke anledning til å vente i 25 dager til for å få ned luftfuktigheten, da det allerede har begynt å komme litt "lukt" i veggene og det er litt kondens der. Foreløpig har vi bare dørene igjen for å minimere fuktigheten som kan komme inn, dvs at vi ikke får ladet bilene våre med mindre det er nødvendig.
Forhandleren virker til å være helt ukjent med forbrukerkjøpslovens §30, som åpner for få en låneenhet, forhandleren mener de ikke driver med utlån og det "er bare sånn det er". Jeg har foreslått en alternativ vare som jeg kan bruke som låneenhet som en midlertidig løsning (denne har en verdi på 2400 i nettbutikken deres).
Jeg anser jo ikke det som en uvesentlig mangel at min avfukter ikke kan avfukte lenger og at luftfuktigheten bare er på vei oppover, jeg anser heller ikke en alternativ avfukter som en urimelig kostnad mot selger sett opp mot mitt behov. Jeg anser det jo som meget rimelig å få en låneenhet for å begrense potensielle skader.
Hva kan jeg gjøre videre her, foruten å klage de inn som tar 7-10 måneder før saken blir sett på?
Kan jeg kjøpe inn en avfukter som et dekningskjøp og evt kreve dette dekt av forhandleren i ettertid?
(PS: Det er ikke noe alternativ å tømme hele garasjen for inventar og innhold, da dette er alt for mye jobb)