Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×
  
      
  
  
      
  

SteelyD

Medlemmer
  • Innlegg

    61
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

1 125 profilvisninger

SteelyD sine prestasjoner

10

Nettsamfunnsomdømme

  1. Takker for gode tips. Må nok ta trommelen fra hverandre da. Fint å ha noe å gjøre i juleferien, liksom 🙄 Men, sparer jeg 10k, så er det greit 🙂
  2. Har sjekket vannbeholderen og avløpsslangen, og problemet ligger ikke der, dessverre. Det hadde jo vært en enkel fiks
  3. Vært litt mye de siste ukene, kanskje. BankId nede, nødnumrene nede, problemer med jernbane 2 ganger. Neppe tilfeldig tenker jeg, da.
  4. Har en Bosch tørketrommel som er noen år gammel (6-7?), er en Serie 6 WTW85I49SN som har selvrensende kondensator. Nå i det siste har den begynt å stoppe etter ca 5 minutter og flashe det symbolet med en vanndråpe over en beholder. Vannbeholderen er ikke full (jeg bruker slange ned i avløpet isteden), filteret som sitter oppe i vannbeholderen som filtrerer vannet som renser kondensatoren er rengjort, jeg har vasket fuktighetsmålerne som ligger like innenfor døra og vannslangen som går til avløpet er ikke tett, så problemet er et annet. Men hva? Antar det kan være noe som har samlet seg opp i kondensatoren eller lignende, men ser ikke ut til at jeg kommer til der. Er et panel nede foran som går i nesten hele maskinens bredde, med luftehull i. Er det meningen at man skal kunne ta av dette? Tør ikke bryte for mye på det. Noen tips der ute om hva som er verdt å prøve?
  5. Satser på at denne går under "Mekanikk": Skal ta av bakhjulet på en ca 10 år gammel DBS City damesykkel. Disse syklene har gir og bremse i navet, så når jeg forsøker å ta av hjulet "henger det igjen" i gir-wiren. Kåpa på wiren ser ut til å være klemt fast i et feste som henger fast på navet, og selve wiren er skrudd fast i en bevegelig del som er en del av navet. Kan selvsagt prøve å bøye ut klemmen som holder fast kåpa på wiren og deretter skru løs selve wiren, da får jeg frigjort hjulet, men lurer på om det finnes en enklere løsning? Kan man feks. ta ut hele "kassetten" fra navet der på et vis?
  6. SteelyD

    Sprekk i skjerm

    Takk for tips og råd! Jeg tviler litt på at dette er glass, det har ihvertfall en forholdsvis "plasticy" feeling. Vet ikke om jeg tør å prøve meg med noe fancy stuff som skal "smøres" på, jeg klarer typisk å "pølse til" slike ting og gjøre det verre 😄 Ikke har jeg UV-lys heller. Innboforsikringen var et godt tips, men der er det egenandel på 4000. En brukt skjerm av denne typen koster 3-4000. Jeg kjøpte også min skjerm brukt, og den er vel såpass gammel at det ikke er mange kronene jeg ville fått dekket uansett. Har lagt ved et par bilder av skaden. Det er ingen "grop" i overflaten, det er bare sprekk innover i plasten/glasset. Skjermen som sådan virker ikke for å være ødelagt, ser ikke ut til å være døde pixels eller "forstyrret" skjermbilde.
  7. SteelyD

    Sprekk i skjerm

    Har en 34" buet Acer Predator-skjerm som fikk seg en kakk her forleden. Det ble en ca 4 cm lang sprekk i skjermen, selvsagt midt i synsfeltet. J*vlig irriterende, men skjermen fungerer ellers helt fint. Det ser ut for meg som at det ligger en "plastplate" foran selve "LCD-skjermen", og at det er denne som har fått en sprekk. Noen som vet om denne plata evt kan byttes ut, og om det kan gjøres til en overkommelig pris? Eller må jeg bare leve med dette?
  8. SteelyD

    Mopedbil

    Junior har et ønske om å kjøpe og kjøre opp til mopedbil. Jeg ser en fordel med at en mopedbil, i motsetning til moped/lett sykkel, kan brukes også på vinteren (ser bort fra piggdekk på 2-hjuling), og at en mopedbil tross alt vises mer enn en moped i trafikkbildet, selv om kollisjonssikkerheten bare er marginalt bedre. Imidlertid ser jeg at mopedbiler for det første er ganske så dyre (men mulig at man får igjen en grei slant når den selges om et par år også) og at det ser ut til å være relativt skrøpelige saker. Det baserer jeg på at i de fleste annonser for brukte mopedbiler, selv om de bare er et par år gamle, så ser det ut til at det er skiftet både drivakslinger og eksosanlegg og deler til det ene og det andre, selv om bilen har vært "godt vedlikeholdt og på årlig service". Er det jeg som leser dette feil, eller er det like mye "mekk" som kjøring med disse? Og hvordan er det å bruke en slik på vinteren? I vårt tilfelle må bilen evt stå ute hele året, uten tak over. Vil den tåle det? Er varmeapparat/defroster bra nok til å defroste bilen? Ser de fleste av disse er diesel, som vel bruker sin tid på å bli varm. (Ellers artig å lese at Ligier hevder de har brukt sin erfaring fra Formel 1 når de har designet mopedbilene sine 🙂 Litt usikker på akkurat hvor i prosessen Formel 1-biten kom inn) Er det like greit å heller gå for lett motorsykkel, og ta bussen på vinteren?
  9. En liten oppdatering: Da har jeg kjøpt bil privat, og det ser da (så langt) ut til å ha gått bra. Hadde fin kommunikasjon med selger i forveien, via finn. Lagret annonsen under "Favoritter" i finn.no for senere referanse, tok også noen screenshots av annonsen, i tilfelle den blir slettet. Etter at prøvekjøring og litt pruting var unnagjort bestemte vi oss for å slå til, og på forslag fra selger brukte vi NAF Kjøpekontrakt Premium. Dette er en tjeneste som er gratis for NAF-medlemmer, koster kroner 299 for ikke-medlemmer. Selger starter prosessen med å fylle inn sine data og deretter kjøpers emailadresse eller mobilnummer. Kjøper får deretter tilsendt en link til kontrakten hvor hen fyller ut sin del. Kjøper og selger signerer hver sin del av kontrakten med BankID. Dermed lagres den signerte kontrakten hos NAF (i 2 år), og det blir sendt et Vipps-krav til kjøper på det beløpet som man er blitt enige om. Når kjøper sender penger via Vipps blir det automatisk sendt en salgsmelding til Vegvesenet. Kjøper må i forkant (eller på det tidspunktet) tegne en forsikring på bilen, deretter gå inn på Vegvesen.no og omregistrere den. Dermed har penger og bil skiftet eier. Sikkert ikke 100% sikker metode, men jeg opplevde det som relativt trygt, idet jeg satt sammen med selger og fylte ut punkt for punkt. Andre ting å tenke på: hvis selger har en form for oppkobling til bilen via app så må bilen slettes fra appen deres, for å unngå at selger kan komme seg inn i bilen din eller følge med på hvor du er etc. I tillegg er det sikkert lurt å tilbakestille systemet i bilen, da noen biler har koder som eier kan sette for å komme inn i bilen. Selger må huske å fjerne bombrikke fra bilen, og kjøper må henge opp sin bombrikke eller bestille ny, hvis ønskelig. Husk å få med evt. ladekabler, varseltrekant, dekkreparasjonssett og alle sett med nøkler etc som skal være med.
  10. Ja, det er akkurat det, man vet ikke helt hva man møter, hverken som selger eller kjøper
  11. Ja, men i begge tilfellene (både med og uten heftelser): hva hindrer selger fra å "ta pengene" etter at jeg har betalt, og bare si "takk for pengene, nå skal jeg ut og selge bilen min". Skjønner jo at dette ikke vil holde i lengden, det vil jo være vanskelig for hen å forklare hvorfor jeg har betalt inn x antall hundre tusen til kontoen eller banken, uten å forvente noe i retur, men en slik prosess kan jo ta tid, og pengene forsvinner vel i mellomtiden. Jeg har sikkert sett litt for mange svindler-filmer, men så finnes det jo litt av hvert av folk der ute også 😄 Leste om en som tok opp lån med pant i en bil samme dag som bilen ble solgt. Kjøper hadde da sjekket at det ikke var heftelser, men disse dukket opp etter overtagelse av bilen. Dette var attpåtil kjøp gjennom en forhandler. Antar at svaret her er at det er kjøpskontrakten som skrives og signeres på forhånd som dokumenterer at kjøper og selger har etablert en enighet om salg av bilen, men jeg synes liksom fortsatt det er litt "skummelt" å måke over så mye penger til en vilt fremmed 🙂
  12. Jeg merker at jeg er litt skeptisk til å kjøpe bil av privatperson, på tross av at det er nettopp det jeg har gjort med de fleste bilene jeg har kjøpt opp gjennom tiden. Er vel blitt litt eldre og mer skeptisk/forsiktig, kanskje 🙂 Skepsisen går jo først og fremst på dette kjente "pølse og penger"-problemet: jeg vil jo ikke gi fra meg pengene før jeg har fått bilen, og selger vil naturlig nok ikke gi opp bilen før pengene er på plass. Hvordan løser man dette i praksis? Ser det er en sticky tråd om dette emnet her, men føler ikke at det helt besvarer spørsmålet mitt, delvis fordi en del av informasjonen i tråden er gammel, delvis fordi noen av svarene ser ut til å forutsette medlemskap i NAF eller lignende. Men sånn ved første øyekast ser det ut til at prosessen inneholder følgende (i denne rekkefølgen?): -Skrive salgskontrakt -Betale til selger -Tegne forsikring -Omregistrere bilen Hvordan gjør man dette på en måte som er trygg for begge parter, og som ikke forutsetter medlemskap i NAF eller annet, eller bruk av Smidig bilsalg fra Finn (som jeg antar koster noen kroner for selger) Tilleggsspørsmål: Kjøp av bil privat når bilen har heftelser.
  13. SteelyD

    Bruktbilmarkedet

    Noen som mener å ha en kvalifisert oppfatning av hvordan markedet er for bruktbil for tiden? Har en følelse av at bensinbiler solgte som hakka møkk en stund i sommer/høst, men at det kanskje er roligere nå? Ifølge media er elbilmarkedet relativt dødt og har vært det lenge, men jeg vet ikke om jeg helt ser at det gjenspeiler seg i prisene som ligger ute (men så ser det ut til at en del biler har lang liggetid også). Er det generelt gode muligheter for pruting for tiden, spesielt på elbil? (Tenker først og fremst på kjøp fra forhandler) Nå er det ikke lenge til årsskifte. Er det vanlig at prisene på bruktbil settes ned i den forbindelse (iom. at bilen er blitt "en årsmodell gamlere"), eller er det en mer glidende/subtil overgang.
  14. Ingen biler/merker har bare fornøyde eiere, selvsagt, men jeg følger ganske mange slike forum for diverse biler (både el-biler og annet), og jeg synes ihvertfall forum for Id.4 skiller seg ut i så måte.
×
×
  • Opprett ny...