Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

rockPaperScissors()

Medlemmer
  • Innlegg

    1 151
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

4 729 profilvisninger

rockPaperScissors() sine prestasjoner

449

Nettsamfunnsomdømme

1

Hjelpsomme svar

  1. Ladeapp/abonnement som følger med bilmerket er vel det enkleste. Volkswagen We Charge vil fungere best for din bil (ID.5), og ønsker. Med forbehold om at du har jevn mulighet til å bruke Ionity ettersom det er best rabatt der. Bilen har god kontroll på hvor alle laderne er i navigasjonen (og We Charge appen fra shop). Du kan også bestille RFID kort dersom du ikke har det fra før, og du får mulighet til Plug&Charge hos Ionity. Ellers er det en jungel av apper og ulike priser på de samme ladeoperatørene om man vil dykke ned i det. Det er mange som bruker Tesla appen, Elbilforeningens Ladeklubb eller Elton (noe rabatt med NAF sitt kredittkort). Jeg har endt opp med å bruke Ladeklubben mest. Hva som er «best» må man jo revurdere hvert år siden prisene, kjøremønster og infrastrukturen endrer seg med jevne mellomrom.
  2. Er skuffet over VAG og OTA oppdateringer. Men biler med ID.Software 3.1/3.2 får nå OTA oppdateringer som forbereder bilene på framtidige oppdateringer, til slutt vil alle 21-23 biler få mulighet til å komme opp på versjon 3.7. Inntil noe annet kommer fram så tenker jeg at 3.7 kan bli en felles baseline slik at VAG kan rette problemer mer effektivt OTA uten å kalle inn bilene på verksted. Men jeg skulle gjerne sett ny funksjonalitet også. Bilen min fra 23 har ID.Software 3.5 og har fått rundt tre oppdateringer, spill, shop, og drivlinjeoppdatering
  3. Ser den, men bruker du f.eks. Fortum Charge & Drive blir du flådd da også fordi de har saftig påslag på roaming utenom hos Recharge stortsett. Dette kan kanskje endre seg etterhvert som at de får bedre avtaler. Bruker du Elli som var best på pris i forfjor så var de klart dyrest i fjor høst. Man kan følge litt med å bruke det som enhver tid er rimeligere men det er tidkrevende og når man ikke hurtiglader så ofte.. det er kort og godt mange måter å bli flådd på.
  4. Jeg synes det er helt greit å betale litt for å slippe å bli flådd og ha god roaming dekning når jeg en sjelden gang trenger å hurtiglade. Akkurat nå bruker jeg Ladeklubben fra Elbilforeningen. Det finnes alltids billigere måter å lade men Ladeklubben er normalt billigere eller har samme pris som drop-in hos Recharge, Kople, Ionity (fortsatt gamle priser i øyeblikket), eon clever, ragde, ishavsveien. For øvrige nettverk ser jeg ikke poenget med egen avtale/eget abonnement for å oppnå laderabatt. Det er utrolig store variasjoner på dyre roaming avtaler og de rimeligste, og prisbildet endrer seg mellom hver gang vi planlegger en langtur.
  5. Dette blir bare en worst case situasjon når alle bilene skal lade omtrent samtidig. Tesla’en på luke 1 kan være ferdig å lade noen minutter etter at Tesla på luke 4 er koblet til. Da er det plass til enten en VAG/Hyundai eller Tesla i luke 1 eller luke 2. Det er en stor grad av tilfeldigheter som spiller inn og sjansen for at man treffer verste kombinasjon av oppstilling og timing er ikke så stor. Redigert, ekstra tanker om dette; Tesla har åpnet opp ladenettverket sitt gradvis og har helt sikkert gjort grundige analyser av bruksmønsteret til Tesla og ikke-Tesla på ladestasjonene. Om dette var ett stort problem så kan Tesla alltids gjøre noe med prisene eller bremse åpningstakten for lokasjoner som er åpne for andre merker.
  6. I mange land må man lukeparkere med kjøreretningen, så da er det ikke unaturlig at produsentene har plassert ladeporten på passasjersiden.
  7. Det er egentlig ikke så mange modeller som må ta flere ladeplasser, aka parkere over oppmerkede linjer. Hva har vi? Audi e-tron, Ford Mustang mach-e, Toyota bZ4x (+Solterra), Posche Taycan (?). Men det er mange modeller som ikke kan parkere mellom to Tesla-biler, eller slippe til en Tesla-bil mellom seg. Som modeller fra VAG og modeller fra Hyundai-konsernet. Men er det en ledig luke mellom en Hyundai Ioniq 5 og en Skoda Enyak så er det mange modeller som kan ta den ledige luken, men dessverre for Tesla eiere blir laderen blokkert. Men det er en gulrot med dette som at alle er med på å finansiere utvidelsen av Tesla-nettverket. I følge Elbilforeningen har Tesla det største hurtigladenettverket med 1800 punkter i Norge. Ionity bare 268 (!). Kilde https://elbil.no/ladearet-2023-utbyggingsrekord-prissjokk-og-krav-om-kortbetaling/
  8. Batterileie gjør finansiering enklere siden man ikke må ha billån for hele bilen og får fleksibilitet ift. søknad på boliglån. Men leiekostnadene må man jo klare å dekke uansett. Man bør jo også ha ett kjøremønster som gjør at man gjør nytte av teknologien. Kan man f.eks. bytte mellom batteripakker av ulik størrelse? Finnes det batteribyttestasjon på start og destinasjon? Kan se for meg at det hadde vært supert å slippe å tenke på destinasjonsladere og bare bytte batteri. Sånn klimamessig så er det ikke bra at det produseres flere batterier enn nødvendig, de ekstra batteriene Nio tilbyr kunne vært brukt i flere elbiler istedenfor å ligge å vente på å bli tatt i bruk. Da vil hver Nio bil bruke mer tid på veien før det er en klimagevinst. Når alle biler er elektriske så vil Nio stå ut som mindre klimavennlig enn andre merker. Men batterier produseres på stadig mer klimavennlig måte takket være høyere volum og mer utbygging av fornybart i produksjonslandene. Og det er fordel å kunne justere batteripakkestørrelsen igjennom levetiden til bilen. Mange kjøper bil for ett par lange bilturer i året og trekker rundt på dødvekt i hverdagen. Så jeg har ikke noen endelig konklusjon om batterileie er en god eller dårlig deal.
  9. Er det noen grunn til å bruke/ha VW We Charge/Skoda Autopass/Cupra Easy Charge/Audi Charging over Elli utover en mindre app og konto å holde styr på? Synes We Charge i Volkswagen appen mangler mye ift. ruteplanlegging og tariff oversikt som de har husket på å legge inn i Elli. Har We Charge Free som ett «sikkerhetsnett», men ikke noe mer.
  10. Heh.. jeg vil tro at alle vil det samme og komme bort fra dagens app kaos. Du har folk som bruker parkeringsautomat og du har folk som bruker EasyPark isteden for fire forskjellige parkeringsapper. Det behøver ikke å være vanskeligere å lade enn å parkere. Men da må ladeoperatørene først gjøre noen «Linux ting» på systemene sine slik at ladere kommuniserer med andre (kortterminal og andre apper).
  11. Ingen her argumenterer for å ha en egen app for hver ladeoperatør eller butikk så langt jeg har sett.
  12. Henger ikke lenger med, beklager. Jeg vet bare at jeg ikke vil ha bensinstasjontilstander, og at krav om gjennomsiktighet for prisene hjelper oss som forbrukere. Her hvor jeg bor har bensinstasjonene nesten konsekvent hatt høyere priser enn distriktene rundt selv om tettheten av bensinstasjoner er høyere, det har gitt meg avsmak på lokal prising. Om Uno X løsningen ikke blir standarden for pris(u)gjennomsiktighet etter kortkravet så er det ingen ting å bekymre seg over.
  13. Du mener at bensinstasjonene har løst dette på en bra måte og ikke har svakheter som kan komme over på ladeoperatørene som følge av bankterminalkravet når Uno X beviselig har fjernet prisene fra nett. Ok.
  14. Med apper så kan man finne prisene i appen eller hos roaming partner, med ladeoperatører som ikke tilbyr app og bare har kortterminal må du i dette tilfellet se prisene på prismast. Det er ikke like sterke incentiver å dele prisinformasjon eller bruke ressurser på å utvikle backendløsninger når ladeoperatøren tilbyr kortbetaling og prismast.
  15. Ja, begge deler vil uansett være nødvendig. Kortterminal er bare fra 50kWh og opp. App og brikke blir nødvendig for saktelading og du trenger app for å sette opp Plug & Charge / Autocharge og RFID brikke blant annet.
×
×
  • Opprett ny...