-
Innlegg
148 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
WPX sine prestasjoner
50
Nettsamfunnsomdømme
-
Begge varaer er innkalt. Praksis i vårt sameiet er at alle kalles inn hver gang (4 styremedlemmer, 2 vara). Må styremedlemmer eksplisitt melde forfall? Vi opplever stadig at enkelte styremedlemmer ikke gir svar på invitasjon til styremøter, derav har varaer også alltid fått invitasjon ettersom styret ofte ikke er beslutningsdyktig om man bare skal belage seg på styremedlemmers oppmøte. Vi har til nå satt likhetstegn mellom å ikke svare på invitasjon og forfall, da det ellers blir vanskelig å gjennomføre et beslutningsdyktig møte om man er avhengig av eksplisitt svar i forkant. Invitasjon til styremøter gis minst en måned i forveien.
- 6 svar
-
- 1
-
Jeg blir forvirret av eiersl. § 56 tredje ledd: "Styret er beslutningsdyktig når mer enn halvparten av alle styremedlemmene er til stede." I forarbeidene står det at "Det er uten betydning om det er medlemmer eller varamedlemmer som møter, og det kan derfor være hensiktsmessig å kalle inn varamedlemmer for å sikre at styret blir beslutningsdyktig." Vi er fire styremedlemmer og to vara. Forstår jeg det riktig at styret er beslutningsdyktig dersom to styremedlemmer og én vara møter, når to styremedlemmer melder forfall? Altså at vara "tar plassen til" ett av styremedlemmene, og dermed blir vi beslutningsdyktig (3 av 4 stemmeberettigete)?
-
Takk for svar Krikkert. Ser hva du sier. Styret som helhet står bak søksmålet. Da tolker jeg det slik at du mener det ikke er behov for et ekstraordinært årsmøte for å stemme over kostnader som vil påløpe i rettssaken. Årsmøtet er orientert de siste tre årsmøtene, hvor det er gitt informasjon om mangler og rapporter som er innhentet ved en gjennomgang av advokaten. Det har for så vidt ikke vært noen med sterke innsigelser mot at styret kjører reklamasjonssaken videre. Én beboer mente nylig vi måtte ha flertall for å kunne takke nei til et ev. tilbud i rettsmekling og dermed gå til rettssak, men dette klarer jeg ikke å lese ut ifra loven. Det er påvist mangler i mangemillionsklassen, så det hadde vært synd å ikke få prøvd det i rettssystemet (gitt at det ikke stopper ved rettsmekling), dersom årsmøtet stemte nei mot kostnadene som vil påløpe i rettssaken. Da vil styret være låst til tilbudet i rettsmekling, selv om dette skulle være langt under det vi trenger for å utbedre manglene.
-
Generalforsamlingen skulle sikkert med fordel stemt over vår sak årlig også, men det har ikke vært et tema av tidligere styret eller blitt tatt opp av beboere selv. Det har på årsmøtene blitt informert om status på saken, men ikke vært foretatt noen avstemming. Slik jeg leser eiersl. § 50 bør det avholdes ekstraordinært årsmøte, dersom utgiftene ifm. rettssaken regnes som et tiltak som går "ut over vanlig forvaltning".
-
Sitter i styret i et sameie hvor det er en pågående reklamasjonssak mot utbygger. Dette har vart noen år, og det er innhentet takstrapporter for å påvise mangler samt brukt penger på advokatbistand. Nå nærmer rettsmekling og potensiell rettssak seg. Rettssaken i seg selv vil koste det det koster å ha advokatbistand i rettssak, samt alt av forberedelsestimer før og imellom rettsdagene. Slike utgifter vil kreves dekket av utbygger, men pengene må brukes før man eventuelt skulle få dekket dette. Heller ikke gitt at utfallet blir slik at man får dekket utgiftene. Vi nærmer oss også maks erstatning for rettshjelp etter forsikringen hvor det hittil er betalt 20 % egenandel, så overskytende må det betales 100 % av. Etter eiersl. § 60 er det klart at styreleder har partsevne og kan saksøke utbygger, uten at det trengs årsmøtevedtak. Men hva med kostnadene tilknyttet saksøking? Dette har ikke vært drøftet direkte på tidligere årsmøter, burde det vært det? Går det under vanlig drift og vedlikehold? Alle beboere har vært informert om saken og framdrift, men det er altså ikke stemt direkte over kostnadsbruken. Setter pris på synspunkter.
-
Rådgiveren vår i Obos er uenig med deg Krikkert 🙂 "Det ligger til styrets fullmakt å administrere fellesareal og det er helt greit å ta kr 100-200 for hver gang noen har brukt møterommet. Eierseksjonsloven § 49 annet ledd bokstav c gjelder litt andre typer utleie enn et felleslokale for noen timer." Sikkert vanlig praksis med andre ord at styrer krever penger for bruk av fellesarealer uten hjemmel, om Obos vanligvis anbefaler dette.
-
Siterer deg igjen her da jeg er usikker på om du får beskjed om jeg bare skriver en ny post. Lurte på om du hadde noen tanker om depositum for leie. Er vi fremdeles inne på noe som må vedtas av årsmøtet? Da vi som nevnt opplever at inventar forsvinner eller ødelegges ved bruk av rommet, er tanken at et depositum på en symbolsk sum i hvert fall senker terskelen for at slikt skjer. Innskrenker vi da også seksjonseiernes muligheter til bruk?
-
Alright. § 29 femte ledd om fordeling mellom alle seksjonseiere etter sameiebrøk er upraktisk for en 100 eller 200-lapp her og der, så tror vi heller sikter oss inn på en annen fordeling her etter siste punktum, dersom årsmøtet vedtar det.
-
Forresten, en ting til. Vi har blitt forespurt av et nabosameie om de kan leie møterommet, og vi innser at vi kan ha en grei biinntekt her ved siden av felleskostnader. Vil det samme prinsippet gjelde her med krav om flertall på årsmøtet? Å leie det ut til tredjeparter innskrenker jo ikke seksjonseierne i vårt sameiets rettigheter (utover den timen det leies ut). Men det definerer jo en bruk av fellesarealer som ikke er vedtatt av årsmøtet.
-
Mistenkte det ja. Takk for godt svar!
-
Hei, er nylig valgt inn i styret i et sameie. Vi har et møterom som regnes som fellesområde beboere kan booke for å avholde diverse arrangementer. I det siste har noe inventar forsvunnet, samt glass og fat knust. I den anledning ønsker vi å ta en liten sum (100-200kr) for leie, slik at vi dekker inn bruksslitasje. Det kunne gjerne vært dekket inn ved å øke felleskostnader, men det er lettere å holde styr på ved å ta en slik sum per leie. Spørsmålet er om styret kan vedta dette utenom årsmøtet, eller må en slik leie for bruk av fellesområder stemmes over ved årsmøtet?
-
Verkstedet har hentet TVen og sjekket den fysisk. Har sendt en ny mail til NetOnNet, men tviler på det blir noe gehør derfra. Får sende inn saken til Forbrukerrådet
-
Sendte til dem at jeg ikke godtar at garantien setter begrensninger for alminnelig reklamasjonsrett, og at jeg krever at de reparerer TVen/kommer med annen forslag til løsning. Fått følgende tilbakemelding: "Hei. Vi har dessverre ikke mulighet til å oversyre verkstedet sin avgjørelse. Det er dessverre ikke en produksjonsfeil at TV'en har stått med samme bilde så lenge at det er innbrent på skjermen. Ta gjerne kontakt dersom det er noe du lurer på. Ha en fin dag videre." Forslag til svar? Eller bare å videresende til Forbrukerrådet? Har forøvrig brukt TVen helt normalt, har aldri stått på med samme bilde over lang tid.
-
Grønnskjær i fargene er det jeg har bedt de se på, men godt mulig dette ikke faktisk er innbrenning. Innbrente logoer osv har jeg ikke sett noe av. Kanskje det er innbrent på flere steder som gjør at fargene får grønnskjær? Jeg er heller ingen tv-tekniker... Den ble i hvert fall solgt som OLED, 55HL9000G. Billigste OLED-en som var å oppdrive på det tidspunktet 😅
-
Ser ikke på spesielt mye grønne kanaler... Men jeg vet ikke, støtter meg bare på det verkstedet har uttalt. Og de sier de har funnet OLED-innbrenning.