-
Innlegg
12 756 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Kjønn
Ikke oppgitt
Nylige profilbesøk
37 033 profilvisninger
Bjerknez sine prestasjoner
3,6k
Nettsamfunnsomdømme
6
Hjelpsomme svar
-
Bjerknez begynte å følge Den store MC-tråden! og Pipelydfjerner
-
Dette er sikkert den funksjonen som følger med om du ser på veien, har øynene åpne, gjesper etc. dette er et EU krav i nye biler i dag og denne skal så vidt jeg har forstått slås på automatisk hver gang man starter bilen. Man kan slå den av som du allerede vet, men om den kan deaktiveres for alltid tror jeg ikke. Vertfall ikke utenom rekoding av bilen. Derimot kan det hende du kan stille følsomheten i innstillingene ett sted? Hvilken bil har du? I noen biler er denne pain in the ass, mens andre bilprodusenter har løst dette mer elegant.
-
Bare for å rydde opp litt i noen missforståelser her. Nå er det ikke slik at motorvei er det som fenger mest når man er på MC tur. Det har jeg ikke sagt eller ment. Jeg sier at motorvei innimellom kan være helt greit som transportetappe hvis man skal langt avgårde etc. pendler man fra Oslo til Råde på jobb så gidder man ikke ta sideveiene hver dag. Da er effektivitet ofte viktigere. Men av og til må man ut på motorvei å da synes jeg det er helt greit. Ganske avslappende. Jeg har kjørt rundt 20.000km. I året siden 2014 på MC og når jeg skal til vestlandet så blir det ofte en transportetappe forbi Oslo før jeg finner landeveiene. Vi er nok forskjellige alle mann og noen sykler egner seg bedre til motorveier enn andre og noen mennesker tåler mer eller mindre vind etc. Å kjøre på motorvei i 120km/t på nakensykkel er ikke alltid foretrukket. Landeveien er ofte mer foretrukket, men det å kjøre på motorvei er helt greit inni mellom å jeg synes det er helt uanstrengt. Null problem å slippe styret for å hvile armene etc. i 120 km/t. Trafikken er forutsigbar, liten sjanse for vilt over vegen å minimale sjanser for å møte på grus og andre ujevnheter. Men klart, landeveien er fortsatt foretrukket for min del også.
- 655 svar
-
- 1
-
-
Enig. En MT07 er en av de nakensyklene man sitter mest oppreist på. De fleste nybegynnere liker dette å det er et godt sted og starte. Så finner man ut etter hvert om man vil ha noe mer fremoverlent/sportslig eller evt. motsatt som feks. Cruisere eller adventure sykler etc. Det med motor og hva man ønsker er umulig å gi noe råd om da vinhar forskjellige preferanser alle sammen. Jeg kjenner en som kjøpte seg en Honda CB650F som er en av de i mine øyne kjipeste motorene/syklene man får kjøpt. Men som fersk sykkeleier synes han at denne gikk noe helt sinnsykt. Skulle jeg kjøpt meg sykkel igjen, så hadde det blitt nakensykkel og da mest trolig Triumph Speed Twin eller BMW R Nine T. Eller en Triumph Rocket 3 GT (igjen). Jeg har for ordens skyld eid en 2014 modell Yamaha XVS 1300 cruiser, en Triumph Street Triple R, 2x BMW S1000R og en Triumph Rocket 3 GT på 14 år. Alle kjøpt helt nye. Jeg har også prøvekjørt en drøss andre sykler. kjøp den sykkelen du har mest lyst på innenfor det budsjettet du har mener jeg. Ikke hør for mye på hva andre mener.
-
Alle er ikke like, så gi generelt råd om å unngå motorvei blir feil. Jeg er en av dem som også kan trives på motorvei til tider. Nakensykler er langt mer egnet mener jeg til motorvei enn såkalte vindskjermsykler. kan aldri huske at jeg har niholdt meg fast på sykkelen på motorvei. Jeg kan fint slippe styret med begge hendene og slå ut armene i 120 km/t.
-
Ikke hør så mye på slike påstander. Ja, mange MCister synes det er kjedelig på motorvei, men personlig har jeg veldig mange mil på motorvei med nakensykkel (og andre sykler) å jeg synes det er ganske behagelig til tider. Man har mulighet til å kjøre imhastigheter hvor sykkelen man har yter best eller bedre. Man har mer oversikt og man får mer følelse av fart. Det er også mer effektivt hvis man skal fort fra A til Å. Selv har jeg aldri brydd meg om vinden når jeg kjlrer nakensykkel. Faktisk veldig behagelig midt på sommeren. Det er ikke alle som synes det er givende og jakte landeveisvinger og fremprovosere kneskrap til enhver tid. Dog fraråder jeg å kjlre motorveier i motorveihastigheter med sykler som har store vindskjermer. Da får man problemer med turbulens. Med MT07 og lignende sykkler er ikke det noe problem.
-
Den sykkern er knøttliten.
-
Et utklipp fra en artikkel i Fredrikstad blad (som er bak betalingsmur) Artikkelen er fra 2025:
-
Man blir vant til det meste. Men ja, man må kjøre med hodet. Denne sykkelen er dog mest laget for lengre turer og eller for å cruise langs landeveien. I 120km/t så har man rundt 2.500rpm. Den bare buldrer avgårde helt uanstrengt. Man får også sidevesker til denne og man kan fint stroppe på bagasje på salen også. Dempere er justerbare i alle retninger både forran og bak og den har ganske lavt tyngdepunkt, så den er ganske stabil å kjøre. Men uansett... den er 300.000 over ditt budsjett, så ikke et tema her
-
Ikke som jeg har sett. Jeg har sett maks 5 stk. langs veien her i Fredrikstad de siste tre månendene. Å ingen av de fem jeg så var helt like.
-
Da var det bra du ikke kjøpte den forrige sykkelen min 😂 Forøvrig den beste sykkelen jeg har kjørt så langt. Dette er en skikkelig turmaskin som vekker oppsikt
-
Å herregud.... 😅 Tenk å bruke tid på og implementere noe så utrolig barnslig og ubrukelig. Det er nesten så jeg blir litt flau bare av å høre det.
-
Skal jeg være ærlig liker jeg utseendet bedre på Juniper enn Model 3. Sistnevnte er jeg så dritt lei av å se at jeg snart går på veggen. Jeg synes Juniper ser mer "voksen" ut. Model 3 er ikke stygg i seg selv, men jeg er nå såpass sær at jeg hater å kjøre rundt i noe som alle andre har.
-
Med det budsjettet så tenker jeg MT07 blir en fin sykkel. Kvalitetsmessig er det jo bra greier, men man får som regel hva man betaler for. Skal du ha noe litt mer voksent ved neste korsvei liker jeg personlig Triumph Speed Twin veldig godt. Dette er en 1200 som sparker bra i fra å ser mer påkostet ut. Mange fine detaljer. Men igjen, det blir mye smak og behag. Mye å velge mellom
-
Jeg har vertfall kjørt MT07. Hva en "nybegynner" mener om motoren og hva en som har kjørt en stund mener er ganske forskjellig tror jeg. Personlig synes jeg ikke noe om MT07 eller lignende sykler. Det blir på en måte hverken fugl eller fisk. Det er ganske små sykler i størrelse og bagasjemulighetene er begrenset. Dempere er som regel ikke egnet for mye bagasje heller. Motormessig er det helt greit opp til lovlige hastigheter og det skjer fint lite etter det (i MC sammenheng). Jeg ville kjøpt noe som var LITT mer unikt med litt mer punch. Feks. Yamaha XSR900 eller Triumph Speed Twin etc. Eller evt. Triumph Street Triple RS.
-
Det er mitt inntrykk også. Lå som nevnt bak en Tesla her om dagen som bråbremset midt i en sving når det kom en buss i møte. Det var denne svingen: https://maps.app.goo.gl/FekdDA2KETM4EzeL9 Jeg kjører den veien to ganger hver eneste dag og har møtt lastebiler og busser der utallige ganger med alle biler jeg har kjørt og aldri opplevd at bilen har fantombremset der.