-
Innlegg
12 321 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Kjønn
Ikke oppgitt
Nylige profilbesøk
36 458 profilvisninger
Bjerknez sine prestasjoner
3,4k
Nettsamfunnsomdømme
6
Hjelpsomme svar
-
- 713 svar
-
- 2
-
Jeg har jo kjørt samt eid en del biler gjennom mine 30 år med sertfikatet å jeg har også kjlrt en drøss forskjellige leiebiler etc. Av alle bilene jeg jar kjørt eller eid så er det to biler som stikker seg ut ganske vesentlig når det gjelder kjlreegenskaper å det er en 2012 modell Audi 2.0T med tiptronic og 180HK'er og selvsagt dagens BMW i4 M50. De fleste andre biler jeg har eid eller kjørt har vært gode nok og har hatt sine egenskaper, men BMW i4 M50 er noe heeelt annet enn alt annet jeg har kjørt i positiv forstand. Jeg skal ikke nevne navn da det er irrelevant, men de fleste elbiler jeg har kjørt utover M50 har ikke vært særlig inspirerende. Mange gode biler til sitt bruk for all del, men dem er rett og slett ikke i nærheten. Dem kan gjerne vinne på effektivitet og forbruk, men det er vel det. Jeg håper virkelig ikke BMW kommer med ny i4 M50 med en påklistret skjerm midt i bilen. Da håper jeg vertfall dem legger lista høyere enn sine konkurrenter vedrørende kjøreegenskaper og effektivitet i form av styring av funksjoner i bilen.
- 713 svar
-
- 1
-
Bare for å utdype litt. Man kan gjerne diskutere og sammenligne så langt det er mulig en edrive 35/40 opp mot M50 i denne tråden. Jeg har ikke noe i mot det. At det dukker opp diskusjoner iblandt som innebefatter andre bilmerker er uungåelig, men essensen her er at det er M50 som skal stå i fokus, å aller helst dem som har erfaring med eller eier en M50. Det betyr ikke at tråden er forbudt for alle andre. Det kan hende noen lurer på å skaffe seg en M50 som har spørsmål å da kan nok både dem med edrive 35/40 og M50 i stor grad svare på spørsmål. Så sant ikke spørsmålene krever spesifikk kunnskap om M50 modellen. Det er ikke noe værre enn det
-
Okay, men hvor bor disse brukerne og hvordan bruker dem bilen? Jeg skjønner at man får en pekepinn, men slike tester finner man som kjent rundt om over alt. Noen er mer seriøse enn andre etc. Men når man snakker med noen på forumet som har samme bil som en selv samt kjører i samme område i samme temperaturer og ikke minst har tilnærmet samme kjørestil så blir det fort mer interresant. Det er det denne tråden i hovedsak er laget for. Så kan man gjerne gli ut litt og snakke mer generelt til tider, jeg har ikke noe problem med det. Uansett er testen du linker til et ok bidrag til tråden synes jeg.
-
Hehe, sikkert noe jeg aldri kommer til å gjøre, men nyttig info, helt klart
-
Jeg tenker at vi går ut fra det trådtittelen sier, så kan hver enkelt gjøre sin egen vurdering. Jeg er ikke her som noe politi som skal bestemme alt som postes. Vi får vel bruke hodet litt alle sammen så tenker jeg det går greit Hva M50 bruker av strøm vedrørende tester fra andre land etc. er ikke kjempeinterresant. De fleste tester er utført på relativt kliniske måter, noe som ikke stemmer alltid i virkeligheten. Klarer ikke helt å se for meg at jeg setter meg i bilen midt på natten, kjlrer den 40 mil hovedsaklig på motorvei med egg under gassfoten. Når JEG kjlrer motorvei, så ligger jeg som regel 10-15km/t over fartsgrensen hvis forholdene tillater det.
-
Joda, mye er likt. Men nå har vi vi vel snakket om rekkevidde i de siste postene og da blir det feil å blande inn edrive40. Jeg har ingenting i mot at man blander inn edrive40, men jeg forstår ikke hvorfor noen med edrive40 vil diskutere i en dedikert i4 M50 tråd. Spesielt hvis man ikke engang har kjørt en M50 og begynner å feks prate om dens kjøreegenskaper etc. Derfor synes jeg det er greit og holde tråden til M50. Så kan det sikkert gli ut litt til tider, noe som er ok, men målet med tråden er å spesifikt få tilbakemeldinger fra andre M50 eiere eller som vertfall i det minste har kjørt/eid en. Stort sett går det vel i forbruk, men skulle det dukke opp temaer som omhandler også edrive40 så kan man selvsagt komme med svar på løsninger etc.
-
I utgangspunktet er jeg ute etter erfaringer ja fra dem som eier/har eid en M50. Det er vertfall dem erfaringene som teller mest. Men så er det jo også lov og komme med synsninger og meninger til tider, men da med i4 M50 som tema. Jeg har også lest en drøss med tester å jeg får ikke de helt samme resultatene slik JEG bruker bilen. Jeg setter meg ikke inn i bilen slik Bjørn Nyland gjør midt på natten og kjlrer en fast strekning med egg under beinet. Men har man ikke noe annet, så må man jo starte der og legge dette til grunn for den videre ferden. Mine forbrukstall med den kjøringen jeg gjør ligger på mellom 20-23kwh pr. 100km. I rundt -1 til +5 grader. Noe som er helt greit. Jeg kommer uansett ikke til å kjlre rundt med egg under foten. Jeg har ikke en BMW i4 M50 med 544 HK'er for å vinne rekkeviddekonkurranser.
- 713 svar
-
- 3
-
Ok, da ser set ut til at jeg ligger ganske gjenomsnittlig i forhold til andre. noe penere enn det jegbhar kjlrt på to av turene mine får vertfall ikke jeg til. Å ikke er det interresant heller dor da blir det bare idiotisk. Da går det mer energi til å minske forbruket enn å faktisk nyte turen. Min mening er at en BMW i4 M50 er ikke en bil man kjøper for å vinne rekkeviddetester. kan godt være jeg kommer ned i 16kwh forbruk sommersrif med 20 varmegrader i luften, men da kjlrer jeg også 20" felger som jeg har for meg dreper temperaturfordelen litt. Jeg ser også Bjørn Nyland kjlrer i 90km/t på de testene han har gjort å det er en hastighet jeg aldri kjlrer i over tid. På motorvei ligger jeg i fartsgrensen + litt til. Og på landeveien holder jeg fartsgrensene mer, men stort sett ligger 10km/t over fartsgrenser over 60km/t.
-
De siste dagene har jeg kjørt en del småturer for å sjekke forbruket. Senest i går i +1 grad, delvis tørre veier og ingen trafikk. Turen ble til sammen 6,3 mil og endte pået forbruk på 22.3kwh pr. 100km. Av alle småturene jeg har hatt sok er på mellom 1 til 7 mil og pen kjøring i ganske flatt landskap så er 21.8 kwh det beste resultatet jeg har fått i 0-5 grader, 18" vinterhjul og en meget lett gasspedal. Gjenspeiler dette forbruket det andre her inne får med i4 M50 i noenlunde samme scenario?
-
Det er mitt intrykk også. Desverre er det stort sett småturer for min del så det gjettometeret får nok leve sitt eget liv
-
Jeg er klar over alt dette. Jeg vet også at den rekkevidden bilen oppgir kan betraktes som et gjettometer. Men så vil man jo uansett at denne skal vise noenlunde edruelige tall som ikke er basert på feilaktig grunnlag. Jeg trodde nemlig grunnlaget ble lagt av nettopp den statistikken jeg snakket om, men det viser seg at grunnlaget for utmålingen av gjettometeret endrer seg mellom hver lading og hvilket forbruk man hadde ved forrige lading. Å da synes jeg egentlig det er helt greit
-
Jeg har bestillt meg vaskeabonnement hos en UnoX stasjon nær meg som kostet meg 500 kr. For 8 vask innenfor 30 dager. Børsteløs selvsagt. På vinterstid har jeg ikke mulighet til å vaske den hjemme å da er det bedre med børsteløs vask enn ingen vask. Ellers i året så vasker jeg den selv, men jeg skal levere den bort slik at jeg får lagt en coating på den før våren. Da har jeg dannet et godt grunnlag for videre vedlikehold selv.
-
Jeg tror kanskje den fysiske boken tar for seg mer tekniske ting med bilen enn det som går på software etc. det er vel det angående software oh innstillinger mange lurer mest på og ikke hvordan eller hvor man skal åpne panseret eller feste jekken på bilen. Men det var betryggende å se at den beregnede kjørelengden som ble kun 33 mil ved full opplading etter en dag hvor jeg sto veldig mye rolig med bilen i gang endret seg ved neste opplading etter en lengre tur over til nabolandet. Bilen bruker mer strøm på småkjøringer enn langkjøringer, spesielt vinterstid muligens grunnet batteritemperatur. Å små kjøringer er det jeg stort sett bruker den til. Men blir morsomt til sommerferien når jeg skal tur/retur vestlandet og se hvordan den egentlige rekkevidden er i god sommertemperatur
-
Ja, den kjørelenden som bilen viser er jo beregnet fra tidligere forbruk og endrer seg hele tiden. Når bilen er helt ny så har den jo ikke rare forbruket og eller dem har nullstilt statistikken før salg, så da vil den vis nær WLT rekkevidde og den rekkevidden vil den nok trolig aldri vise igjen. Ja, det følger også med instruksjonsbok, men BMW har en egen app som forklarer det meste med bilen inkludert animasjoner og videoer, så den blekka man får med blir nok aldri åpnet