Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Bjerknez

Medlemmer
  • Innlegg

    12 719
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Profile Information

  • Kjønn
    Ikke oppgitt

Nylige profilbesøk

36 973 profilvisninger

Bjerknez sine prestasjoner

3,6k

Nettsamfunnsomdømme

6

Hjelpsomme svar

  1. Bjerknez

    Tesla - kaféen

    Fra jeg bestillte den til den sto i butikken tok det vel 1-2 måneder. Enkelte valg hvis man var ekstra sær gjorde nok trolig leveringstiden lenger. Jeg liker nå og ha en bil som ikke er lik ALLE andre jeg da. Jeg liker at mulighetene for individualisering er der. Litt kjedelig å hente ut en splitter ny bil og havne bak en i trafikken etter 10 minutter som er klin lik. Såpass lik at man ikke kan skille dem fra hverandre hvis man tok av skiltene.
  2. Bjerknez

    Tesla - kaféen

    Ja, noen av oss ønsker mer individualiserte løsninger som enten går på det praktiske eller det estetiske. De svindyre pakkene til BMW kan forøvrig lett plukkes i fra hverandre, så du MÅ ikke velge hele pakken. Jeg ble "skremt" av disse pakkene, helt til jeg satt meg ned hos forhandler. Her kunne man plukke bort og legge til akkurat som man ville.
  3. Bjerknez

    Tesla - kaféen

    Jeg er nok ikke som de fleste andre. Jeg er nok trolig litt sær og vil ha det litt som jeg vil.
  4. Bjerknez

    Tesla - kaféen

    Kommer aldri til å gi en halv million for en bil hvor jeg er nødt til å installere deler fra tredjepart for å bli fornøyd.
  5. Bjerknez

    Tesla - kaféen

    Ja, det er derfor jeg gjerne vil at Tesla skal levere HUD display i sine biler blant annet.
  6. Bjerknez

    Tesla - kaféen

    Jeg tror dette koker ned i preferanser. Noen har fått førerkort i nyere tid og er ikke opplært eller har erfaring med å kjøre "manuelle" biler uten hjelpemidler. Hadde jeg satt en fersk 18'åring bak rattet på en Volvo 240 fra 80-tallet hadde han/hun nok knapt klart å kjøre den en gang. Vertfall ikke lukeparkere etc. Derfor er jeg nok ikke så følsom på om bilene har "creep mode" eller ikke. Det utgjør null og nada vedrørende mitt valg av bil og eller av kjøreopplevelsen min. I dag er det så mye hjelpemidler at man nærmest må være en komplett idiot om man støter borti noe på en parkeringsplass eller andre steder. For 30 år siden når jeg tok lappen så fantes det ikke ryggekamera, ABS, sensorer, varsellyder etc på de bilene vi ungdom kjørte. I tillegg hadde de færreste bilene servostyring og ingen kjørte Automat. Gamle slitte girkasser i store tunge biler og unøyaktig clutch med fuskende motor etc. Automat den gangen var forbeholdt funksjonshemmede og taxinæringen, å de fleste bilene i så måte som hadde automat var Mercedes. Jeg er enig i at utviklingen har kommet langt og at det er riktig å tenke på hvordan man skal gjøre det enklest mulig for bilistene, men i mange tillfeller blir hjelpesystemene også en hvilepute og virker kanskje også mot sin hensikt i mange tillfeller da man blir mer "lat". Bortsett fra en utforkjøring i 1994 som fersk bilist så har jeg kjørt skadefritt i over 30 år. (hvis man trekker fra to viltpåkjørsler av mindre alvorlig grad, tre punkteringer og en drøss steinsprang på frontruten). Jeg synes nå dette er en såpass god statistikk for min del at jeg kan si at mye av det jeg gjør er riktig i trafikken, selv om jeg slett ikke sier jeg er den perfekte sjåfør.
  7. Bjerknez

    Tesla - kaféen

    Når jeg tenker etter så er jeg faktisk enig med deg. Jeg synes det er positivt at man kan rygge sakte uten å ha beina på gassen mens man regulerer med bremsen. Da har man jo allerede beina på bremsen. I mitt hode virker dette tryggere. Men ka, dette er et scenario jeg ikke har hørt noe om før nå, hehe.
  8. Bjerknez

    Tesla - kaféen

    Haha, her kom det frem et problem som jeg aldri trodde fantes 😂 Takk for opplysningen, men det som det snakker om her rundt creep mode hadde jeg nok ikke reagert på hverken den ene eller andre veien.
  9. Bjerknez

    Tesla - kaféen

    Jeg vet ikke engang hva dere mener med creep.... 😂
  10. Bjerknez

    Tesla - kaféen

    Joda, jeg ser den. Rattet på BMW'en er ganske tykt og beefy, så det er nok også noe av grunnen til at det blir enklere med en hånd på rattet, men strengt tatt har jeg aldri syntes at det er noe problem. Sikkert fordi teknikken sitter
  11. Bjerknez

    Tesla - kaféen

    Neida, ikke noe behov for min del heller. Tenkte mer på @Complexity
  12. Bjerknez

    Tesla - kaféen

    Er det ikke fort gjor og endre hardheten på servoen i Tesla? I min bil trykker jeg bare på en knapp, siden jeg kan "programmere" to av kjlremodusene som jeg vil vedrørende hardhet på servo, dempere etc. setter jeg den i individuell, så har jeg mitt eget oppsett, på en måte.
  13. Bjerknez

    Tesla - kaféen

    Nå kjlrer ikke jeg med en hånd på rattet når jeg feks. Lukeparkerer for at det er kult skal sies. Jeg gjør det fordi det er mer effektivt, for da kan man snu litt på skrotten mens man rygger samtidig uten å vri av seg hodet. Med to hender på rattet blir det vanskelig å se rundt seg også. Eller vertfall vanskeligere. Jeg lærte til og med på trafikkskolen i 1994 å rygge med en hånd på rattet og og den andre bak nakkestøtten. Men det var selvsagt før ryggekameraer og alle hjelpesystemene kom. For ordens skyld så står også min bil som regel i sport modus og ratting med en hånd går helt fint med riktig teknikk. Jeg gjorde det til og med på biler uten servo, så lenge den var litt i fart. Det er nok en vanesak. Brannsår har jeg aldri fått. Kanskje hvis jeg skulle rygget gjennom Oslo Sentrum fredag ettermiddag, men her snakker vi altså om lukeparkering etc. Men samma det. Vi har forskjellig kjørestil og preferanser alle mann.
  14. Bjerknez

    Tesla - kaféen

    Haha, ja. Men det er jo litt gøy da
×
×
  • Opprett ny...