Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Konglaa

Medlemmer
  • Innlegg

    63
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

845 profilvisninger

Konglaa sine prestasjoner

15

Nettsamfunnsomdømme

  1. Noen år siden jeg hadde eksamen nå, men da fikk vi mange multiple choice oppgaver hvor ett eller flere svar er riktig. Mye av de øvinigsoppgavene man får før eksamen er ganske like som selve eksamen. Det gjelder multiple choice og oppgaver hvor man må skrive svaret. Tipper de varierer "langsvars" oppgavene litt, men et spørsmål kan lyde litt som det her: Du har havarert på bergensbanen med et godstog i februar. Det er -23 grader, hjelpelok er på vei og ankommer om ca 1 1/2 time. Det er 12 promille fall der du har fått stopp. Hva gjør du?
  2. Hvordan går det med folk på skolen om dagen? 🙂 Øvelses kjøring gitt mersmak? Kjøretøy faget går greit? 🙂
  3. Flere i klassen min brukte briller/linser, så tror det skal gå fint😊
  4. Minnes at fagbrev telte ganske sterkt når jeg søkte, og at det var derfor jeg kom inn selv. Mulig det har blitt endringer siste årene. Ta kontakt med skolen på Mail eller tlf så får du korrekt svar, de er hyggelige og hjelpsomme der😊
  5. Ja, det er praktisk mulig. Ved et kjapt søkt på vy-appen ser jeg det går flere pendlertog fra/forbi Sandefjord som gjør at du er i byen tidsnok. Lokalen går i utgangspunktet fra Oslo s til Grorud/Haugenstua hvert kvarter. Må opp veldig tidlig på morran da😴
  6. Pr nå er det vel generelt litt vanskelig å få jobb som lokfører da det har blitt utdannet litt for mange på kort tid. Dette tror og håper jeg endrer seg til du er ferdig på skolen. Det er vel «vanskeligere» å få jobb i godstog enn perstog da det trengs ferre førere der pga det går ferre tog osv. Når tiden kommer for å søke jobb så lønner det seg å søke på det meste som lyses ut så man kommer seg ut i jobb og blir sertifisert. Jeg vil også anbefale å sende en åpen søknad, eller i hvert fall sjekke mulighetene hos selskap som Onrail og BLS også da de sjeldent lyser ut stillinger på Finn.no som feks CargoNet og Vy. Selv begynte jeg rett i godsbransjen etter skolen og trives godt med det.
  7. Tror stasjonering i Skien eller Drammen (Vy, Go ahead) blir det nærmeste da uten at jeg er helt sikker. Får du jobb i et selskap som Grenland Rail vil du få "hjemmestasjonering". Da jobber man 7/7.
  8. Tror hen endte opp med å begynne fast på noe medisin/piller som akkurat var i grenseland, så hen måtte avslutte skolegangen dessverre. Men jeg er ganske sikker på at det var noe annet enn krystallsyken.
  9. Usj kjip beskjed å få. Håpe det ordner seg🤞 Var en i kullet mitt som ble tatt ut rundt del 2 pga noe sykdom og. Husker ikke akkurat hvilken sykdom det var.
  10. Spørsmålet er "nylig" besvart i tråden her, men det kommer an på hva slags turnus du søker deg til. Noen turnuser kan typ ha 1-2 hotellovernattinger på 6 uker mens andre har 0. Andre turnuser kan ha 1-3 netter på hotell i uka. Om man kjører grenseoverskridende trafikk blir det mye hotell. I gods er det mer natt enn i persontog, men ikke så og si bare natt. En del av turene er satt opp slik at man kjører til feks Ål eller Dombås på formiddagen, så tilbake igjen på natta, eller at man kommer frem på kvelden/natta og kjører retur på formiddagen dagen etter. I gods er det også en del turnuser som hvor man "kun" jobber hver tredje helg i stedet for annenhver slik som de fleste av persontogturnuser.
  11. Du er inne på en helsesjekk hvert tredje år, da er det urinprøve blant annet. Det kan også forekomme tilfeldige tester under øvelseskjøring og som ferdig sertifisert lokfører. Du må nok enten kutte ut narkotika, eller la være å søke skolen. Selv om «en tjall» i ny og ne er ganske uskyldig.
  12. Ahaa. Trodde det kun var GR, BS osv som hadde sånn turnus jeg. Ser for meg det ikke er en turnus ferskingene får nei😅
  13. Det er vel en hvis kjøretid før man skal ha hvile ja, husker ikke den helt i farta. Men en tur fra Alnabru til Langemyr (Kristiansand) med godstog er omtrent så langt som man får kjørt i et strekk hvert fall. Eller så har man krav på 8timer hvile mellom dagsverk på utestasjon, så sant det ikke er delt dagsverk. Og krav på 11 timers hvile mellom dagsverk på hjemmestajsoneringssted. Sistnevnte er regulert i overenstkomsten.
  14. Så ut som en turnus fra feks VY-oslo? Verdt å nevne at det er som regel er hver tredje helg man jobber i godsselskap kontra annenhver om man kjører persontog. (Sett bort ifra vy gjøvikbanen tror jeg, de jobber hver tredje helg meg bekjent). Men igjen blir dere mere natt og hotellovernattinger for godstogførere som Emmet har beskrevet lengre opp. Den lengste friperioden jeg har i turnusen min nå er vel på 6 dager i strekk. (6 ukers turnus). Tar som regel på meg noe jobbing på fridagene som strekker seg ut i uka da med mindre jeg har noen planer. Finnes også selskap hvor man jobber 7 dager på og 7 dager av.
×
×
  • Opprett ny...