tigerdyr
Medlemmer-
Innlegg
3 383 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om tigerdyr
- Bursdag 20. nov. 1974
Profile Information
-
Kjønn
Mann
Nylige profilbesøk
20 178 profilvisninger
tigerdyr sine prestasjoner
3,4k
Nettsamfunnsomdømme
1
Hjelpsomme svar
-
Parkering med 360-kamera. Jeg er lidt ambivalent ifht 360-kameraviewet. Det en stor og fin skjerm, for al del, men alt er så forskjøvet at de egentlig godt kunne ha kuttet 25% av bildet på hver side da det uansett ikke er til å se hva det er; det vesentlige her er å kunne se parkeringsstriperne og hjulene/frontent på bilerne ved siden av og bak. Resten blir støy for min del, men sikkert tilvenning og går ut fra at alle slike 360-løsninger antakelig fungerer slik. Jeg syns de like gjerne kunne ha beskjært det og viste dette istedet:
- 11 svar
-
- 2
-
Her er et bilde jeg tok i parkeringskjelleren i skjedsmosenteret der man tydelig ser at den påstår der sidder bogen bak meg og at vedkommende ikke bruker belte, men som sagt, jeg lover at der var ingen verdens ting der og bekreftet det utallige ganger men pip'ingen går ikke bort selv om du bekrefter meldingen:
-
Du trenger ikke det ta det jeg skrev for godt ord, men helt generelt vil jeg si: gjør deg selv en tjeneste og test en bil selv før du bestiller fremfor å blindt stole på hva nogen (og særlig store magasiner med et arbeidsforhold til leverandøren) skriver. Har nogen av de for eksempel nevnt manglen jeg påpeker med cruise control? Jeg skjønner ikke at en seriøs anmelder ikke tar det opp, men så har jeg heller ikke lest alt og kanskje nogen har nevnt det for alt jeg vet. Et godt poeng som jeg ikke ikke tenkte på å spørre om da jeg er enslig, men om den kobles til brukerprofilen er jeg enig i at det ikke er et stort problem i det daglige, men det var en komisk dårlig start på hele opplevelsen. Jeg bruker i min gamle bil nogengange funksjonen for med et enkelt trykk å vippe ned begge speile ved parkering trange steder for å kunne se kantene, men parkeringskameraet funker så bra at det muligens ikke trenges lengere. Den mærker greit ting (som f.eks. snø) som ligger plassert litt opp i terrenget som her med en orange strek som følger konturen til snøen der den oppdager en høydeforskjell for selve høydeforskjellen er ikke til å se på bildet, men den er der - selv om det kanskje var snakk om høyst 10 cm snø: En siste ting jeg kom på angående sidespeilene, så nevnte selgeren at det med at bilen automatisk kan vippe ind speilene etter endt kjøretur (som jeg normalt altid har aktivert) heller ikke er på plass ennå men noe som kommer i en softwareoppdatering senere.
-
Det passet tilfeldigvis å ta en prøvekjøring av EX90 i dag da jeg likevel hadde den gamle V60CC til den årlige service. Jeg forsto det slik på selgeren at de første kundene som bestilte for 2+ år siden først nå får utlevert EX90. Det tok ikke lang tid å skjønne hvorfor. Selgeren slet veldig med noe å trivielt som å innstille sidespeilene. De dedikerte knappene er sparet bort; nå må man inn i en meny på skjermen for å aktivere justeringsfunksjonen for deretter å bruke knapper på rattet til å justere speilet. Dessverre så enten fungerte det overhodet ikke, som i ingen reaksjon hos speilet, eller så gikk skjermen ut av menyen etter 1-2 sekunder og kansellert hele greia. Hun satt da med den ene hånden klar til å trykke på tastene på rattet med en gang hun via den andre håndet gikk inn på menyen for på skjermen. Etterhvert endte vi opp med at speilene sto sånn akkurat godt nok til at det var forsvarlig å kjøre. Under kjørsel begyndte den fort å klage på at passasjeren bak meg ikke hadde på seg beltet. Nyttig det, ja altså rent bortsett fra at der jo ikke sat nogen der... Der sto ingen verdens ting på setet bak, men måtte finne meg i å høre den jævla pip'ingen i det jeg tror var 5 minutter før den ga opp - dvs inntil neste gang jeg hadde stått stille en liten stund for å teste parkeringskameraene, så startet moroa igjen. Den lille skjermen over rattet kan vise andre kjøretøy på veien, slik vi har blitt kjent med fra Tesla osv., men det virker mest som en gimmick for der er minst 0,5 sekund lagg i det den viser; altså den viser at en bil kjører forbi i den ene eller andre retningen 0,5 - 1 sekund etter det har skjedd. Hva skal nytten være med det? Cruise-control: Tidligere kunne du styre alt med bare venstrehånden på rattet. Slå på, slå av, justere hastighet og avstand til forankjørende. Avstanden til forankjørende kan ikke lenger justeres?? Selgeren sa etterpå at man kunne gjøre det i en meny et sted, men hallo, dette gjør man jo ofte under kjøring enten pga varierende veiforhold eller for å slippe andre inn foran når man står i kø (eller er jeg eneste som gjør det da?) eller andre tilfeller der man ikke syns avstanden bilen ligger i trygg nok. For å slå på cruise-control, må du bruke høyrehånden på.. girspaken og justere hastighet med venstrehånden og de kan ikke lenger bare slå den på igjen med å trykke +, neida, igjen må man over på girspaken. Dette ble i etterkant forklaret ved at man ikke lenger må ha to funksjoner på en knapp. Jeg vet ikke om det er sannt eller BS. Navigasjon og stemmestyring fungerte bra, mye bedre end da jeg testet XC40 Recharge for nogen år tilbake, og tablet'en er nydelig og kjapp i bruk. Material-valget virket deprimerende; så godt som alt er plast, med eller uten belegg, og dette på en etter selgerens egne ord topp-spekket model. Ull-setene var en stor positiv overraskelse; de var mye bedre å sitte i enn jeg hadde trodd selvom jeg ikke ville ha vaglt de selv, men de er i det minste blødere og mer komfortable enn deres fake-skinn seter, som jo i realiteten også bare er noe plastikk-kompositt materiale så vidt jeg husker. Benplass er ganske dårlig om du har litt lange ben. Jeg er 182, men har lange ben, så jeg kunne velge mellom å sitte komfortabelt og ikke nå rattet (for det kan tilsynelatende kun justeres få cm) eller sitte ukomfortabelt og nå rattet uten problemer. Dette var ikke noe problem i de gamle XC90, V90 (best) eller V60 modellene, men de nye, tja jeg vet ikke, men er de designet med kinesiske mål? Selgeren kunne jo godt se utfordringen da hun så hvordan jeg passet i bilen (og for et par år siden da jeg testet XC40 Recharge'n kunne jeg ikke skifte mellom pedalene uten kneet ramte opp i rattet, så det var mildest talt en ukomfortabel tur.) Første gangen jeg var til service med min V60CC 2016-mod, var jeg også ute å prøvekjøre en bil for å få tiden til å gå, den gangen XC90, og der kom jeg tilbake og tenke faen, jeg skulle kanskje ventet et år med å kjøpe bil og kjøpt denne istedet. Denne gangen etter å ha testet EX90 kom jeg tilbake og var lykkelig over å kunne sette meg tilbake i min 9 år gamle V60CC for det er rett og slett en bedre bil på de aller fleste områder. Hvordan kunne det gå så galt for Volvo?
- 11 svar
-
- 4
-
Ikke om jeg begriper hvem som bruker så mye penger på noe så lite som til og med har et betydelig oppussingsbehov. Det må vel nesten være et foreldrekjøp.
-
Tenker det er veldig individuelt. For min del ønsker jeg å kunne bruke min tid på ting der interesserer meg og at kunne gå glad i seng godt fornøyd med hvordan dagen gikk og se frem til neste dag. Sånn har jeg haft det i mange år nå og trives godt med det. Går ikke og bekymrer meg om noe; det tror jeg ikke der kommer noe godt ut av. En i familien går konstant og bekymrer seg for atomkrig, "klimaendringer" og alt av potentielle katastrofer hun hører om i nyheterne. Jeg mener det er usunnt og ser heller ikke poenget med å gå og gruble over ting der ligger langt utenfor vår kontroll. Etter man har gjort det man kan for å være litt forberedt, er det best å ikke tenke noe mer på det og istedet fokusere på hva som er bra.
-
Hvordan skulle de gjøre det? Den aller største delen av den grønlandske økonomien er gavepenge fra Danmark, som man må gå ut fra stopper opp om Grønland "løsriver seg" fra den "slemme koloniherren". Skulle ønske det ble solgt til Kina istedet, både for å bli kvitt den kjempe underskudsforretning Grønland er Danmark, og for å irritere Trump.
-
Forstår ikke relevansen med det jeg skrev; bor du i leilighet i sentrum er det lite trolig du har noe behov for å måke noe som helst og har ikke bruk for hverken snøfres eller snøplog.
- 133 svar
-
- 1
-
Må ikke dra nogensteder før helgen, så det hjelper å ikke måtte stresse med snømåkingen. Det er null sjans for meg å komme ut av innkjøringen, ikke minst pga brøytingen av veien som altid resulterer i en høy brøytekant med svært tung snø som krever en betydelig innsats å komme igjennom. Som relativt frisk 50-åring skal jeg nok klare det, så ingen stress nå, men jeg tenker da også på hva jeg skal gjøre som 70 eller 80-åring... Jeg har vurdert om en liten ATV med snøplog hadde vært noe å investere i. Nogen som har erfaring med en slik?
- 133 svar
-
- 1
-
Du bestemmer selv om du vil se gamling-TV og får da vær så god å betale eller se reklamer for å finansiere det. Hadde selv ikke TV etter de begyndte med reality-dritt rundt år 2000 og siden da har det bare blitt verre og verre med innholdet, helt uavhengig av den enkelte TV-kanal og hvordan den finansieres. Ingen grunn til at naboen skal finansiere din underholdning slik som reelt er tilfellet med NRK.
-
Gjør du virkelig? Det er egentlig bare dumt å lage rader med 3 seter, ingen ønsker å sitte der og jeg skjønner dem godt, men endda værre det med rader der man sitter rett overfor andre - et fullstendig idiotisk design.
-
Hvilket ikke betyr penger i hånden på en eneste person men derimot bare at formue- og eiendomsskatten øker. Ikke så dum han Vedum hvis det var det som var tanken bak.
-
Helt-hjem og ansvar - forsvunnet/stjålet pakke
tigerdyr svarte på iblazeqt sitt emne i Forbrukerrett
Det er ikke så enkelt å unngå Helt Hjem. Bestilte en masse bøker fra Amazon og de ble alle levert med Helt Hjem. Tydeligvis har de inngått en avtale med de, så det ikke lenger er Bring/Posten som brukes. Den ene pakken ble lagt i en helt annen persons postkasse, men vedkommende var snill og leverte den videre til meg. Er sålangt eneste dårlige opplevelse jeg personlig har hatt med de. -
Der er veldig lite lønnforskjeller i Norge etter skatten er betalt og der er ingen garanti for at utdannelse lønner seg rent økonomisk. I stort sett alle yrker kan du booste inntekten om du påtar deg ansvar (skiftleder, avdelingsleder, daglig leder) og risiko (starte for seg selv) utover det å bare møte opp og bare såvidt gjøre det som forventes av en. Jeg omtrent doblet lønnen ved å starte for meg selv, men det krever også mer innsats, risikovilje og papirarbeide. Den beslutningen vil jeg påstå har langt mer å si for inntekten din enn yrkesvalget.
- 11 svar
-
- 1